Timo JM 20.11.2005 17:18:55 (muokattu 20.11.2005 18:11:08) | |
---|
Piti alkaa "huojuttamaan" absoluuttiseen timeen kvantisoitua Band In a Box pianomidiä, mutta enpähän löytänytkään tuota mahdollisuutta Cubasen SX versiosta. Aiemminhan se oli mahdollista vielä VST versioissa. No, ajattelin sitten, että asennan vanhan Cubasen rinnalle ja teen tarvittavat inhimillistykset siellä vaan eipähän sekään onnistunut kun vanhempi VST versio ei toimikaan Windows XP:ssä. (Tai en ainakaan saanut toimimaan.) Siispä mikä eteen kun pianon soitto ei taitu ja käsin editointi on mahdottoman suuritöistä. Eli millä saisin pianofailiin snadisti eloa? Varsinkin soinnut joissa jokainen ääni tulee täsmälleen samaan aikaan ja samalla voimakkuudella kuulostavat aivan liian konemaisilta. ...siis mun mielestä. |
jPekka 20.11.2005 17:29:54 | |
---|
Kyllähän jopa Cubase LE:ssä näyttää olevan groove quantizing -toiminto midille. Luulisi sitten isoveljestäkin löytyvän. Eihän satunnaishuojunta lisää minkäänlaista inhimillisyyttä, vain satunnaisuutta. Groove-kvantisointi taas lisää nimenomaan inhimillistä muusikon otetta. Ainakin minun mielestäni. "...when electrical recording was introduced [during the 1920's], people complained it was too cold and brittle and wanted the warmth and intimacy of acoustic recordings. Now what does that sound like?"
-- George Massenburg |
Timo JM 20.11.2005 18:13:04 | |
---|
Groove-kvantisointi taas lisää nimenomaan inhimillistä muusikon otetta. Toi on kyllä totta, mutta kaikki soinnut jäävät edelleen liian tiukkaan nippuun. ...siis mun mielestä. |
cubasisti 20.11.2005 19:46:52 | |
---|
Reaaliaikasoitto ja kontrolli ovat ainoat konstit saada elävyyttä soittoon. Jos et osaa soittaa mitään, niin sitten täytyy käyttää valmiita MIDI/WAV-looppeja tai editoida nuotteja yksitellen hiirellä yökaudet. Olen vankasti sitä mieltä, että inhimillinen aitous ja elävyys ei ole kaoottisen satunnaista. Ei se välttämättä mitenkään mahdoton juttu ole tehdä automatiikalla, mutta tuntuu, että ohjelmistokehitys on keskittynyt lähinnä 80-luvun tekniikoiden virittelyyn. Missä viipyvät esimerkiksi hermoverkkosovellukset? |
Soolokitaristi 21.11.2005 13:39:52 (muokattu 21.11.2005 13:44:05) | |
---|
Cubase SX:ssä ei ole varsinaista "humanizing" toimintoa. Sen sijaan siinä on "random" toiminto, joka muuttaa satunnaisesti määrätyissä rajoissa nuotin aloituskohtaa, voimakkuutta, kestoa tai korkeutta. Ja jos haluat, että kaikki midi menee samassa kohdassa epätaimissa, niin voit tehdä muutoksia tempo trackille, esim. hidastaa jonkun tahdin loppua tms. |
Timo JM 21.11.2005 21:23:36 | |
---|
Cubase SX:ssä ei ole varsinaista "humanizing" toimintoa. Sen sijaan siinä on "random" toiminto, joka muuttaa satunnaisesti määrätyissä rajoissa nuotin aloituskohtaa, voimakkuutta, kestoa tai korkeutta. Juuri tuota hain. Kiitoksia! (Joo, löytyyhän tuo näköjään manuskastakin.) ...siis mun mielestä. |
juxi 22.11.2005 12:34:12 | |
---|
No, ajattelin sitten, että asennan vanhan Cubasen rinnalle ja teen tarvittavat inhimillistykset siellä vaan eipähän sekään onnistunut kun vanhempi VST versio ei toimikaan Windows XP:ssä. (Tai en ainakaan saanut toimimaan.) Ei liity suoraan aiheeseen, mutta kaverin mikrotukena sain VST:n asennettua XP:n yhteensopivuusasetuksia rukkaamalla. Hyvin toimii. 03:56 <@juxi> aika laimeeta siguttaa itteään |