TheEsa 26.04.2006 12:09:11 | |
---|
Olisikohan täällä joku, joka olisi hieman enemmän käyttänyt CoolEdittiä ja voisi sen käyttöön antaa joitain vinkkejä. Ohjelmaa olen itse jo jonkin aikaa käyttänyt, mutta näistä efekteistä ja äänenkorjaus- ja käsittelyasioista en ymmärrä mitään, mutta olen käsittänyt, että sillä voisi saada äänen laatua parannettua. Itselläni on Fostex mr-8 (punainen paholainen), joka jo kyllä nauhoittaa hyvin siedettävällä laadulla, mutta olisi hyvä jos äänelle voisi tehdä vielä jotain tietokoneellakin. Kaikenlainen nauvonta on tervetullutta, kiitos. Rock and Roll |
noir 26.04.2006 13:41:25 | |
---|
Itse olen joskus CoolEditiä käyttänyt paljonkin äänitysten suodattamiseen. En nyt muista miten, mutta spektrin ja FFT-filttereiden kanssa saa paljon jo aikaan, kohtuullisen helposti ja nopeasti. Lisäksi siellä oli joku oikein kohinanpoistotoiminto, jota varten kannattaa äänittää aina tyhjää sen verran, että saa laskettua siitä kohinasta jonkinmoisen profiilin. En muista miten homma toimi sen kanssa, mutta hyvää silläkin sai, muistaakseni, aikaan. Mä haluun sua - sulta ei kysytä. |
koopop 27.04.2006 18:04:26 | |
---|
Cool editin kohinanpoisto on muuten oikeesti hyvä! ota kohinasta pieni näyte, esim. 1 sek maalamalla valkoiseksi editorin puolella (ei se moniraita), ja avaa Noise Reduction. Jos näytteen pituus kelpaa, niin valikot tulevat näkyviin, muuten joutuu maalaamaan uudestaan valittavan alueen. Samplattavalla alueella josta tehdään kohinamalli, ei saisi olla muuta ääntä. Sitten kun olet mallintanut kohinakuvan siinä NR ikkunassa, paina process ja sulje ikkuna. Tällöin asetukset jää NR -plugarin muistiin. Nyt paina crtl-z jotta saat undottua raidalle tekemäsi kohinanpoiston, valitse koko käsiteltävä audioklippi ja mee takaisin samaan NR ikkunaan jossa äsken asettamasi arvot on vielä paikallaan. Älä koske mihinkään vaan prosessoi se paikaltaan ja save uudella nimellä. Cool editissä on ne samat työkalut kuin muissakin softissa, kannattaa opetella EQ:n, dynamiikkaprosessoreiden perusteet ennen kuin alat käyttää niitä. |
Quu 27.04.2006 21:29:17 | |
---|
Miten tuota Noise Reductionia olisi tarkoitus käyttää, että saisi vain sen kohinan minimiin, ilman että se vaikuttaa ääneen muuten millään tavalla? Nyt saan kyllä kohinan pieneksi, mutta sen jälkeen on äänikin aivan perseellään, täysin käyttökelvoton. juki68: Pro keyboard-ukot tunnistaa siitä, että niillä vasen käsi raapii enemmän persettä kuin osuu koskettimistolle. |
axelsson 27.04.2006 21:55:58 (muokattu 27.04.2006 22:01:30) | |
---|
Cool editin kohinanpoisto on muuten oikeesti hyvä! Kyllä! Ja muutkin clip/pop poistajat ko. ohjelmassa. Niillä on pelastettu paljon. |
jäykkis 27.04.2006 23:17:21 | |
---|
Miten tuota Noise Reductionia olisi tarkoitus käyttää, että saisi vain sen kohinan minimiin, ilman että se vaikuttaa ääneen muuten millään tavalla? Nyt saan kyllä kohinan pieneksi, mutta sen jälkeen on äänikin aivan perseellään, täysin käyttökelvoton. Se menee aika tarkkaan kuten Koopop tuossa edellä kuvasi. Ohjelmalle pitää antaa vain kohinaa sisältävästä pätkästä kohinaprofiili ja sen jälkeen möyhentää sillä koko raita. Lue uudelleen tuo ohje. Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- |
koopop 28.04.2006 00:14:17 (muokattu 28.04.2006 00:16:41) | |
---|
Miten tuota Noise Reductionia olisi tarkoitus käyttää, että saisi vain sen kohinan minimiin, ilman että se vaikuttaa ääneen muuten millään tavalla? Nyt saan kyllä kohinan pieneksi, mutta sen jälkeen on äänikin aivan perseellään, täysin käyttökelvoton. Jos ääni pilaantuu pahasti kohinanpoistosta niin silloin sulla on vääränlainen samplaysnäyte tai sitten kohinaa on yksinkertaisesti liikaa. Siinä NR:ssä on portaaton säätö jolla voit laimentaa kohinan määrää. Eli ensin näyte puhtaasta (!) kohinasta, äänitä vaikka Fostexilla tyhjää pari sekkaa, sitten samplaus, koko raidan valinta ja sitten vasta preview päällä alat kuuntelemaan miltä kohina kuulostaa eri asetuksilla koko raidalla. Kohinanpoisto ei ole älyllinen ohjelma, se toimii vain sen perusteella mitä sille syötät. Jos sille antaisi esim. 1kHz siniaaltoa, se poistaisi/vaimentaisi kaikki sen lähellä olevat kerrannaiset mukaan lukien päätaajuuden. Älä kysy tarkemmin toimintaperiaatetta, sitä en tiedä. Se on kai ikään kuin dynaaminen EQ, kompanderi ja/tai kompressori yhdessä. Yleensä huonossa kohinavaimennuksessa ääni puuroutuu ja yläpäät hajoaa sellaiseksi 128bit mp3:sen kuuloiseksi, siksi että nauhakohinassa on energiaa suhteessa enemmän ylätaajuuksilla (johtuen nauhan nopeasta liikkeestä äänipäätä vasten). Kohinanpoisto ei toimi niin hyvin että se ei vaikuttaisi varsinaisen ohjelman ylätaajuuksiin ja näytteen samanlaisiin kerrannaisiin. edit: niin, menin sitten neuvomaan väärin sanoessani että mene NR:ään ja älä tee mitään vaan prosessoi... :) sori.. se portaaton säätö jäi mainitsematta.. |
TheEsa 28.04.2006 09:10:46 (muokattu 28.04.2006 09:30:14) | |
---|
niin, menin sitten neuvomaan väärin sanoessani että mene NR:ään ja älä tee mitään vaan prosessoi... :) sori.. se portaaton säätö jäi mainitsematta..
Niin eli kuinka nyt pitää tehdä? Mikä on väärin tuossa ekassa? En nyt oikein pysyny mukana... Niin ja ilmeisesti biisin jokainen raita täytyy siis käsitellä erikseen ja tallentaa? Niin olikos täälä sivustolla joku EQ-opas tai vastaava? Rock'n'Roll |
Quu 28.04.2006 09:13:24 | |
---|
Kiitos Koopop, nyt asia selkeni. juki68: Pro keyboard-ukot tunnistaa siitä, että niillä vasen käsi raapii enemmän persettä kuin osuu koskettimistolle. |
noir 28.04.2006 09:30:16 | |
---|
Kyllä! Ja muutkin clip/pop poistajat ko. ohjelmassa. Niillä on pelastettu paljon. Noita clip/pop -poistoja en itse koskaan käyttänyt. Muistaakseni tein ne ihan manuaalisesti, kun tiesi missä poksahtaa. Toisaalta, jos on kamalasti rätinää, niin ei sitä käsin jaksa tehdä. Mä en haluu mitään - pidä pääs kiinni. |
BotneLapio 28.04.2006 09:37:54 | |
---|
CoolEditissa on ihan OK kohinanpoistoalgoritmi, mutta huomattavasti parempi on Waves:in X-noise, jonka tietty pystyy automatisoimaan. -=Botnee!!=- |
jPekka 28.04.2006 10:04:06 | |
---|
Niin ja ilmeisesti biisin jokainen raita täytyy siis käsitellä erikseen ja tallentaa? Jep, raita kerrallaan. Pahasti kohiseva signaali tosiaan vääristyy helposti, jos poistaa kaiken kohinan kerralla. Homma saattaa toimia paremmin, jos tekee useamman kierroksen: ottaa näytteen kohisevasta "hiljaisesta" kohdasta, poistaa sitten vaikkapa 30 prosentin asetuksella, ottaa uuden näytteen jnpp. Eikä sitä ihan kaikkea tarvitse välttämättä poistaa, lopun voi hoitaa vaikkapa noise gatella. Ja kannattaa myös kokeilla sen kohinanäytteen ottamista eri kohdista, saattaa olla erilainen jälki. Kuten tuolla toisessa säikeessä mainitsin, ainakin Adobe Auditionin "Remove clicks and pops" -toiminto, joka on tarkoitettu lähinnä huonosti puhdistettujen vinyylilevyjen äänittämiseen, toimii aika hyvin myös satunnaisten yliohjaus-klippausten poistoon, itse asiassa olen saanut sillä parempaa jälkeä kuin "Restore clipped audio" -toiminnolla. "Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else."
-- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006) |
TheEsa 02.05.2006 10:26:30 | |
---|
Koitin tuota Noise Reductionia ja se toimi niinku pitikin eli todella hyvin. Sitten olisi vielä tuo eq:n käyttö... miten se tuossa Cool Editissä? Rock'n'Roll |
lindo 05.05.2006 23:34:14 | |
---|
Sitten olisi vielä tuo eq:n käyttö... miten se tuossa Cool Editissä? ööö... mitä tarkoitat?
|