Aihe: Mäkki vs. PC (musakonetta) + UAD
1
Säätäjä
01.09.2006 22:43:12
En sit provompaa otsikkoo keksiny.

Anyway.

Oon miettinyt hankkivani uuden musakoneen. Kysymys kuuluu: miten voin verrata PC:iden ja mäkkien suorituskykyjä? Pelkät numerot ei juuri mulle mitn kerro. Oon muutaman vuoden tässä käyttänyt musakoneena PC:tä (2,4GHz P4 1GHz ram) ja kun on pitänyt sen irti netistä niin hyvin on pelannut.

En siis halua kuulla kommentteja tyyliin "mäkki on vakaampi" tms., haluaisin vain tietää millaisella setupilla olisi paras hinta-/plugarienpyörittämissuhde? Jossain vaiheessa muka jotain koneista tajusin, mut nyt oon toistaiseksi vähän pihalla.

Toinen mitä mietin on, että kuinka paljon joku UAD-1 esimerkiksi jaksaa pyörittää? Tietysti jonkun ultrapäkin mukana tulee hyvä läjä hyviä plugeja, mutta nyt haluaisin näkökulmaa lähinnä UAD:n tehosta.

Eli siis, millaisella setillä on paras hinta-/tehosuhde? Softa/rauta: Pro Tools 7.1 Le w/ 002
niinq.
PIM
02.09.2006 11:16:00
Helkutin hyvän kysymyksen olet kieltämättä keksinyt. Niin kuin on moneen kertaan jo tullut todettua niin toi UAD pohjautuu 9-10 vuotta vanhaan PCI näytönohjainkorttiin, joten ainakin minua kiinnostaisi tietää että kuinka paljon DSP-voimaa siinä todellisuudessa on verrattuna nykypäivän PC:hen. Tai esim verrattuna eilen ostamaanin Creamware Scope project korttiin, jossa on yhden sijasta 6 DSP-prosessoria, jotka nekin on jo 5 vuoden takaa. Koska kaikki UAD:n omistajat on jo tässä vaiheessa takajaloillaa n niin painotan, että kysymys ei nyt ole siitä missä vehkeessä on parhaan kuuloiset efektit vaan että kuinka paljon niitä hevosia siellä pellin alla todellisuudessa on.
SBII
02.09.2006 13:24:13 (muokattu 02.09.2006 13:25:48)
Eli siis, millaisella setillä on paras hinta-/tehosuhde? Softa/rauta: Pro Tools 7.1 Le w/ 002

Konetta ostaessasi kannattaa Pro Tools käyttäjänä ehdottomasti käydä tutkailemassa digidesignin foorumia: http://duc.digidesign.com/

Siellä PTLe systems windows ja mac -palstoja, niin löydät ainakin koneiden tehokkuudesta reilusti dataa ja keinoja, miten saat myös PC:n toimimaan vakaasti. Siellä löytyy myös käyttäjien testituloksia esim. siitä, kuinka montaa raitaa/plugaria erilaiset tietokonekokoonpanot jaksaa pyörittää. Lisäksi kannattaa huomioida se, että Pro Tools ei toimi ihan kaikilla koneilla, joten jos et ole vielä lukenut, kannattaa käydä lukemassa digidesignin sivuilta osien yhteensopivuuksista oman laitteistosi kanssa.

EDIT: Kirjoitusvirheitä.. :)
Mikael
02.09.2006 20:35:11 (muokattu 02.09.2006 20:36:03)

Koska kaikki UAD:n omistajat on jo tässä vaiheessa takajaloillaan

Mistä moinen fakta?

kysymys ei nyt ole siitä missä vehkeessä on parhaan kuuloiset efektit vaan että kuinka paljon niitä hevosia siellä pellin alla todellisuudessa on.

Mielipidehän tämä vaan on, mutta mulle laadulla on pajon enemmän merkitystä kuin määrällä. Varsinkin koska PT:n natiiviplugarit ovat jo sen verran hyviä ja ainakin oma kohta parin vuoden ikäinen mäkkini sen verran tehokas, että pelkästään plugareiden määrän vuoksi en ylimääräisiä kortteja kaipaa. Tietenkin mikäli jonkun muun valmistajan kortti tarjoaisi samaan hintaan enemmän yhtä hyvää niin olisin kovasti kiinnostunut. Mutta jos vaan määrä on mielessä niin kandee varmaan katella muuta kuin UAD:ta...

Muuten PT LE:n kanssa ongelmallisinta on automaattisen delay-kompensaation puuttuminen, mikä tekee UAD:n käytön hieman vaivalloidemmaksi, koska raitoja on siirreltävä manuaalisesti. Edelleenkin kuitenkin Universal Audion plugarit ovat soundiltaan niin hyviä että itse olen valmis tämän omasta näkökulmastani kohtuullisen vaivan soundin hyväksi näkemään.

Täältä muuten Universal Audion tyypin haastattelu jossa taisi olla jonkinmoiset perusteet vanhemman teknologian käytölle:
http://www.soundonsound.com/sos/feb05/articles/universalaudio.htm

jep... tässähän se:
"It is a proprietary DSP that was designed for a totally different purpose — graphics — and the company spent around $60,000,000 developing it. That level of investment is not something that can can be supported by the audio industry — technology is rarely a limiting factor, just the economics of the application of the technology. It's very different from the Motorola 56K-series DSPs, because ours is floating-point and much faster. We wanted to achieve the fastest performance for the minimum cost, which we did, and then we used that as a basis for developing the highest-quality plug-ins without worrying about running out of power."
Siitä mistä aita on matalin...
jusak
03.09.2006 11:42:41
No menee asian vierestä mutta ihan mielenkiinnosta kysyn,

koska raitoja on siirreltävä manuaalisesti.

Korvalla vaan ilmeisesti siirrettävä? Onnistuuko helposti, vois kuvitella että joissain tapauksissa (tiettyjen plugareitten/efektien kanssa) hankalaa?
Mikael
03.09.2006 12:18:34 (muokattu 03.09.2006 12:18:55)

Korvalla vaan ilmeisesti siirrettävä?

No ei nyt sentään : ) Pro Tools kyllä kertoo montako samplea viivettä tulee kun plugarin laittaa raidalle ja sen verran sitten siirrellään koko raitaa. Nudge on tohon hommaan käyttis työkalu. UAD:n viive on about 3000 samplea per plugari.
jusak
03.09.2006 13:50:43
No ei nyt sentään : )

Amatöörin "villi veikkaus" :)

Pro Tools kyllä kertoo montako samplea viivettä tulee kun plugarin laittaa raidalle ja sen verran sitten siirrellään koko raitaa. Nudge on tohon hommaan käyttis työkalu. UAD:n viive on about 3000 samplea per plugari.

Ahaa, mielenkiintoista.
Linux -puolella VST- plugareita ei oikein voi käyttää (vaikka saisikin toimimaan), koska Ardourissa / jackissa ei ole kompensointia ollenkaan (näin olen ymmärtänyt). Nudge löytyy sieltäkin, vaan mistähän saisi tiedon viiveen määrästä...

No anyway, jatkakaa te ammattilaiset ;)
dewil
03.09.2006 14:08:47

Noita on kauheen vaikea vertailla, kun pelkkä koodin optimointi vaikuttaa paljon siihen, miten ne softat pyörii. Isot pojat ovat kyllä hehkuttaneet, että noi intelmäkit olis ylivoimaisia teho/hintasuhteiltaan.

Ja mitä UAD:iin tulee: Ne ei pyöritä ikinä tarpeeksi! Ne plugarit on niin hyvn kuuloisia, että aina vois panna pari fairchildia tai precision Eq:ta lisää.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
jPekka
04.09.2006 09:39:38

Ja mitä UAD:iin tulee: Ne ei pyöritä ikinä tarpeeksi! Ne plugarit on niin hyvn kuuloisia, että aina vois panna pari fairchildia tai precision Eq:ta lisää.

Totta tuokin (vaikka noita kahta nimenomaista plugaria en olekaan vielä hirvennyt ostaa). Onneksi on freeze, joka toimii UAD:n kanssa ihan hyvin, kunhan ottaa kortin asetuksista pois sen plugarien määrän rajoituksen siihen, mitä kortin prosessori jaksaa kantaa. Ja voihan equtuksiin ja kompressointeihin myös sitoutua ja tehdä ne pysyvästi...

Mutta vaikka UAD:n prosessori onkin vanha, niin kyllä sen sietää ihan jo vaikka eräänlaisena donglena, kunhan vain saa nuo plugarit käyttöön.
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
Mikael
06.09.2006 11:00:54

Eilen havainnoin mielenkiintoisen ongelman ton UAD:n kanssa: Mikäli PT:n bufferin laittaa pienimmälle mahdolliselle (eli 64 sampleen niin lakkaa kortti toimimasta ja mikäli sessiossa on UAD-plugareita niin se jumahtaa totaalisesti. Voi olla että manuaali kertoo asiasta mut mun silmiin ei ollut osunut. Joutui hieman aikaa pähkäilemään että missä vika...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)