Aihe: Vinyyliltä tietokoneelle äänittäminen
1
Aegis
17.09.2006 20:40:13
Isäntä osti itselleen jonkin ikivanhan ja harvinaisen singlen ja nakitti meikäläisen pelastamaan sen digitaaliseen muotoon. Ei tietenkään mitään hajua prosessista, mutta kokeilin kuitenkin: yhdistin RIIA-lootan tietokoneen linjatuloon, ja kaiutinlähdöstä vedin monitorointia varten piuhan varsinaiseen vahvistimeeni. Seuraavaksi käynnistin Nero Soundtraxin ja pistin koelevyn pyörimään. Kun sitten valitsin nauhoituksen lähteeksi Line-in:n, signaali pomppi punaiselle kun gainia väänti edes prosentin verran. Mitäköhän olen siis tehnyt väärin? Vinkit ja ohjeet ovat tervetulleita.
Joka virtsaa säästää se lastaan vihaa.
SaBer
17.09.2006 21:04:41 (muokattu 17.09.2006 21:04:48)

Ei levarissa satu olemaan sisäänrakennettua esivavhistina? Entä äänikortissa jotain mikki-/linjatason valitsinta?
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
Aegis
17.09.2006 22:48:25
Ei levarissa satu olemaan sisäänrakennettua esivavhistina?

Ei ole.

Entä äänikortissa jotain mikki-/linjatason valitsinta?

Ei ole.
Aki
18.09.2006 00:59:35

Ei levarissa satu olemaan sisäänrakennettua esivavhistina? Entä äänikortissa jotain mikki-/linjatason valitsinta?

Entä siinä RIAA-lootassa? Ja se gaini jota väänsit sen prosentin, olihan se varmasti tietokoneen linjasisääntulon voimakkuus?
"Every being in the universe knows right from wrong, Mark." -Prot, 2001
Aegis
18.09.2006 17:45:11
Entä siinä RIAA-lootassa? Ja se gaini jota väänsit sen prosentin, olihan se varmasti tietokoneen linjasisääntulon voimakkuus?

Nauhoitussoftasta piti valita mistä signaali tulee ja linjatulo oli valittuna. RIAAssa ei ole mitään potikoita.
lindo
19.09.2006 23:44:32
Tää ei varmaan auta ketään mutta mä olen siirrelly matskua vinyyleiltä, kaseteilta ym lähteesä tolla ZOOMilla joka tuli joskus hankittua ennen kun tajusin että tietokoneella voi myös äänittää.
Ei tarvii mitään muuntimia tms systeemejä. RCA piuhat soittimesta tuohon, REC ja sitten koneelle, piuhat äänikorttiin. jne normaalia systeemiä.

Tällanen toosa:
http://www.samsontech.com/products/ … ctpage.cfm?prodID=163&brandID=4
Rok rok
SaBer
20.09.2006 17:40:20

Tulipa vaan mieleen, että voisit kokeilla nauhoittaa äänikortilla suoraan levaria ja sitten jollain softalla tehdä ton RIAA-korjauksen. Ei välttämättä toimi, mutta kannattaa mielestäni kuitenkin kokeilla.
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
Halsu
20.09.2006 18:39:39

Tulipa vaan mieleen, että voisit kokeilla nauhoittaa äänikortilla suoraan levaria ja sitten jollain softalla tehdä ton RIAA-korjauksen. Ei välttämättä toimi, mutta kannattaa mielestäni kuitenkin kokeilla.

Tämmöinen löytyi pikaisella googletuksella...

http://www.exefind.com/golden-recor … s-vinyl-to-cd-converter-P23980.html
CU -- Eki
Åboensis
24.09.2006 19:30:50 (muokattu 24.09.2006 19:31:44)

Muutamia omia, ei-edes-niin-kovin-harvinaisia-mutta-sitäkin-rakkaampia vinyylilevyjäni olen tallentanut ceedee-muotoon (matkakuunneltavaksi yms.) seuraavalla melko yksinkertaisella metodilla:

- Vinyylilevari on kytketty ihan normaalisti stereovahvistimeen
- Vahvistimen kuulokeliitännästä (voi vetää myös stereoitten linjaulostulosta, jos sellainen on) stereopiuha äänikortin line-in:iin. Äänentaso säädetään stereoitten volumenappulalla sopivaksi (vaatii muutaman testiäänityksen, että sopiva taso löytyy).
- Äänitys ja jälkeishoidot (esim. ääniraidan pilkkominen yksittäisiksi piiseiksi) Cool Edit 2000 -ohjelmalla (mikä tahansa muu vastaava käynee yhtä hyvin).

Toimii tällaiselle lo-fi:stille mainiosti, eikä äänenlaatukaan ole sen huonompi kuin ennen vanhaan c-kaseteissa (no okei, on se parempi).
"Every night I tell myself I am the cosmos"
jPekka
25.09.2006 10:12:44

(voi vetää myös stereoitten linjaulostulosta, jos sellainen on)

Tämä on se, jossa yleensä lukee jotakin tyyliin "tape rec" tai "tape input". "Line out" -merkittyä liitäntää olen harvemmin stereovahvistimessa nähnyt 8-)
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
Åboensis
26.09.2006 15:32:05

Tämä on se, jossa yleensä lukee jotakin tyyliin "tape rec" tai "tape input". "Line out" -merkittyä liitäntää olen harvemmin stereovahvistimessa nähnyt 8-)

Näinhän se tietenkin on. Tarpeellinen tarkennus, mistä suuri kiitos. En aikaisempaa viestiä kirjoitellessani jaksanut millään lähteä könyämään stereoiden taakse & tarkistamaan, mitä siellä oikeastaan lukee, joten käytin tuota "linjaulostulo"-termiä erottamaan sen esim. kuulokeliitännästä... :)
"Every night I tell myself I am the cosmos"
Aki
27.09.2006 00:44:37

Jos siinä lukee "tape rec" tai "rec out", se on linjalähtö. Semantiikkaa, mutta tässä ei puhuttu siitä mitä siinä lukee vaan siitä mikä se on.

Tape input tosin ei ole linjalähtö, eikä sieltä mitään kuulu.
"Every being in the universe knows right from wrong, Mark." -Prot, 2001
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)