Aihe: Toinen kovalevy? Suurtakin hyötyä? 1 | |
---|---|
![]() 18.11.2006 10:53:21 | |
Minulla löytyy koneestani yksi 250Gb SATA kovalevy. Olisiko toisesta mitään hyötyä musiikin tekemiseen? Millainen sen pitäisi olla ja miten audio-jutut kannattaisi näille järjestää? | |
![]() 18.11.2006 11:02:00 | |
Kyllähän kahden kovalevyn käyttö saattaa nopeuttaa isoilla projekteilla ratkaisevastikin koneen toimintaa, koska tiedostot ja softat voidaan ladata eri levyiltä. Pienellä kotidemoilulla ei nyt ole niin nuukaa, suurin hyöty siinä tulee lähinnä backupeista, jos vaikka toinen kovo hajoaa. | |
![]() 18.11.2006 11:23:33 (muokattu 19.11.2006 07:36:19) | |
Tarkoituksena on, että samanaikaisesti voi lukea/tallettaa kahta kovalevyä ilman, että esimerkiksi uuden ohjelman käynnistäminen (lataus kovalevyltä keskusmuistiin) millään tavalla häiritsee datan virtaa toiselta kovalevyllä. Jos käytät vain yhtä kovalevyä, niin kovalevyn luku/kirjoituspää joutuu hyppimään kovalevyllä paikasta toiseen, kun välillä pitää ladata ohjelmanosia, välillä äänidataa ym. Yleisellä tasolla tämän saa toimimaan hyvin niin, että ohjelmat ovat toisella ja datat toisella kovalevyllä. Jos suljet turhat ohjelmistot ja palvelut (services), kuten Window-virityslinkissä kerrotaan, niin hyvin pärjää yhdelläkin kovalevyllä harrastuskäytössä. Ideana on kuormittaa PC:tä vain siltä osin mitä on pakko. Äänittäessä ei koneella kannata tehdä mitään muuta tai voi tulla napsahduksia ja katkoja. Jos hankit kaksi kovalevyä, niin mielestäni paljon tärkeämpää on käyttää toista kovalevyä varmuuskopiona. Itse otan merkittävien muutosten ja hyvin todetun toimivuuden jälkeen identtisen kopion koko päälevystä seuraavan ohjelman avulla: http://www.fssdev.com/products/casperxp/default.aspx Lisäksi otan kopion toiselle levylle aina (usein!) kun olen muuttanut jotain tiedostoa, jota en halua menettää sähkökatkon tai muun vian takia. Sitten kun - siis KUN - Windows- tai jokin muu menee peruuttamattomasti pieleen, niin voin palauttaa kovalevyn ennalleen kopioimalla backup-levyn kokonaisuudessaan seonneelle levylle tai kokonaan uudelle. Siihen kuluu vain yksi hyvin nukuttu yö sensijaan, että joutuisin asentamaan Windowsin ja ohjelmat uudestaan tai olisin menettänyt mitään tärkeää. Hätätapauksessa voin ottaa varmuuslevyn käyttöön yhdellä käynnistyksellä alle minuutissa vaihtamalla Setup'sta (paina Del käynnistyksen aikana) käynnistyslevyn, ja jatkaa hommia melkein keskeytyksettä. Olen kokenut tämän muutaman kerran ja melkeinpä voin sanoa, että sitä enemmän hymyillyttää, mitä pahemmin pääkovalevy sekoaa - kaksi levyä olen heittänyt roskiinkin ilman kirosanaa. Minusta siis varmuuskopio on huomattavasti tärkeämpi, kuin ylimääräinen audiolevy, mutta jos teet vakavaa työtä, niin sekin on tärkeä. Eli, tarvitset vähintään kolme kovalevyä! Mieluummin vielä neljäs audiolevyn varmuuskopioille, joita voi vaihtoehtoisesti toki aika ajoin kirjoittaa myös DVD:lle, kuten muitakin varmuustiedostoja. Sitä ei vain usein viitsi tehdä, kun kovalevy on niin paljon nopeampi. | |
![]() 18.11.2006 11:40:05 (muokattu 18.11.2006 11:45:29) | |
Minulla löytyy koneestani yksi 250Gb SATA kovalevy. Olisiko toisesta mitään hyötyä musiikin tekemiseen? Millainen sen pitäisi olla ja miten audio-jutut kannattaisi näille järjestää? Jotkin sata kontrollerit aiheuttavat ongelmia audiotyöasema (DAW) käytössä (joihinki emoihin on tosin saatavilla ajuripäivitys ja joidenkin kontrollerien ongelmat korjaantuvat asetusten rukkaamisella). Eri audio alan foorumeilta löytyy tietoa noista ongelmallisimmista . Mikäli laitteistosi SATA kontrolleri on todettu ongelmalliseksi, itse ainakin hankkisin siinä tapauksessa bootti/ohjelma -levyksi nopean ATA levyn (väh. 7200rpm/2-8MB välimuistia/alle 9ms hakuaika, esim WD:n levyt ovat nopeita)) ja käyttäisin tuota SATA levyä sample- ja audiodatalle sekä backup levynä. t. Juha | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)