Aihe: Rumpuraidan elävöitys Cubase SE3:lla
1
faq1
20.12.2006 07:38:12
Olen ottanut rumpuraidat osittain kiipparista, jollaisina ne ovat kyllästyttävän tasapaksuja ja tietokoneen tarkkoja.

Millä elävöitätte niitä? Onko Cubasessa työkalua, jolla saisi lyöntivoimakkuuksiin ja aikajanalle pienen pientä epätarkkuutta aikaan?
passe
20.12.2006 08:28:39 (muokattu 20.12.2006 08:29:09)
Olen ottanut rumpuraidat osittain kiipparista, jollaisina ne ovat kyllästyttävän tasapaksuja ja tietokoneen tarkkoja.

Millä elävöitätte niitä? Onko Cubasessa työkalua, jolla saisi lyöntivoimakkuuksiin ja aikajanalle pienen pientä epätarkkuutta aikaan?

Helpompi lienisi naputtaa ne rummut suoraan midinä softan sisällä, sitten samplea kehiin. Midiä on sitten jo paljon helpompi venkslata, esim. juuri siirrellä niiden yksittäisten nuottien paikkoja ja muutella niiden volumetasoja jne. Menee äkkiä aika niksipirkkailuksi, jos on rummut täräytetty vaan suoraan kiipparista yhdelle raidalle.
Less is less
faq1
20.12.2006 08:43:56
Löysin RANDOM-funktion "Parameters" -osiosta, jolla sinne saa vaihtelua aikaan.
Täytyy vaan alkaa kokeilemaan, mitkä olisi sopivia siten, että ei ihan sekavaksi mene.
Mä oon tehnyt rumpuraidat siten, että kiipparista ensin raakaraita ja sitä sitten sopivasti kappaleen mukaan muutellen.
Passe, mitä tässä tekotavassa lähinnä on hankalaa/"väärää"?

Random-parametrit:
Property
Range

Position
-500 to +500 ticks

Pitch
-120 to +120 semitones

Velocity
-120 to +120

Length
-500 to +500 ticks
faq1
20.12.2006 09:40:21
Random-parametrit:
Property
Range

Position
-500 to +500 ticks

Niin tuo -500 to +500 ticks tarkoittanee +/- ½-nuottia?
Jos kokeilisi kappaleen rumpuraitaan, jonka tempo on 100 tuollaista +/- 5 ticks epätarkkuutta ajoitukseen, niin tuskin ainakaan överiksi menee??
Marttila
20.12.2006 13:24:09 (muokattu 20.12.2006 13:27:27)
Päätellen noista jatkokirjoituksista, rummut on tallennettu Cubaseen nimenomaan Midinä, sillä nuo parametrit ovat midiraidan parametreja. Itse olen tehnyt midirumpujen kanssa siten, että ensin teen käsin Cubasen pianoroll-editorissa tarvittavat selkeät korostukset suurentamalla painotettavin iskujen velocitya sopivasti ja vastaavasti pienentämällä niiden iskujen velocitya, jotka olisivat oikeasti soitettaessa hieman kevyempiä (kuten esimerkiksi bassarin 1. iskua edeltävät esi-iskut, yms.). Etenkin haitsuraita tykkkää tallaisista korostuksista, ilman kuulostaa usein helposti konemaiselta. Keskivertobiisiin, jossa kuitenkin samantapaiset osat toistuvat usein, ei välttämättä kestä kovin kauaa, kun käyttää vain muutamaa (esim. viittä) eri voimakkuustasoa vaikkapa +/- 30 vaihteluvälin sisällä.

Tämän biisin dynamiikkaa tukevan ja mukailevan käsityön lisäksi käytän sitten tuota Random-toimintoa Velocityn osalta siten, että asetan kullekin rumpuraidalle oman vaihteluvälinsä, sen mukaan, mikä kuulostaa hyvältä: tavoitteena on saada aikaan sen verran vaihtelua, että rumpumoduli (itse käytän ilmaista ns_kit7 free-versiota) triggaa vaihtelevasti "varsinaisen" voimakkuuden mukaista samplea ja voimakkuudeltaan viereisiä sampleja, jolloin rumpuraita ei kuulosta aivan niin konemaiselta, mutta iskujen dynamiikka ei kuitenkaan heilahtele satunnaisesti vaan seuraa pääasiassa käsin tehtyjä suurempia korostuksia. Tätä varten tuon satunnaisen vaihteluvälin on oltava huomattavasti pienempi kuin varsinaiset käsintehdyt dynamiikanvaihtelut. Itselleni ovat toimineet arvot väliltä +/- 3-10 hieman rummusta ja biisistä riippuen.

Itse väännän noita rumpuja puhtaasti harrastuspohjalta omien demobiisien pohjiksi, joten en tiedä, onko kyseinen menetelmä missään määrin järkevä tai "oikeaoppinen", mutta ihan itsellleni kelvollisia lopputuloksia sillä saa aikaan vähällä vaivalla. Nuottien sijainnin satunnaistamista en ole käyttänyt, sillä nopeahkossa heavyssa konemainen tarkkuus ei ole välttämättä pahasta, enkä jaksa uskoa, että satunnainen vaihtelu edesauttaa biisin groovea. Jos joskus johonkin hitaampaan materiaaliin tarvii saada groovea ja hyvänkuuloista etu- tai takakenoa, niin sitten aion nysvätä käsin tai hankkia oikean rumpalin.
faq1
20.12.2006 15:13:50
Juuri noin minäkin rummut periaatteessa teen. Siis tarkistan ensin, että lyöntivoimakkuuksien luonnolliset vaihtelut on raidalla selvästi kuultavissa. Sen jälkeen Randomilla sitten niin pientä epätarkkuutta (Velocity ja Position) joukkoon, että sitä ei voi kuuntelemalla erottaa, mutta joka (kait) jonkinlaisena svenginä (ei-konemaisuutena) sieltä erottuu.
Soolokitaristi
20.12.2006 18:38:50
Myöskin minä teen rumpuraidat periaatteessa tuolla tavoin. Käytän varsin suuria randomizeja sekä muutenkin suht isoja eroja dynamiikassa ja lopuksi ajan koko rumpuraidan (ja joskus myös yksittäiset rummut) kompuran läpi. Tällöin soundit muuttuvat reilusti mutta dynamiikka ei. Sitä kompuraa (tai niitä voi laittaa useamman peräkkäin eri nopeuksilla) voi laittaa aika reilusti, riippuen tietysti musiikkityylistä. Usein ajan sitä kompuraa pikkaisen särön puolellekkin, se hävittää tehokkaasti turhaa kliinisyyttä soundista.
jPekka
21.12.2006 09:50:17 (muokattu 21.12.2006 10:02:34)

Tässä on tietysti aina syytä muistaa, että _oikean_ (osaavan) rumpalin iskuvoimakkuus tai taimi ei tietenkään vaihtele satunnaisesti, vaan biisin rytmiikan mukaisesti. Joten jos sekvensserissä on groove-kvantisointi, kannattaa mieluummin käyttää sitä kuin satunnaistoimintoja (tai ehkä satunnaistoimintoa päälle ihan hivenen, jos haluaa).

Valitettavasti tuo groove-kvantisointi tuntuu olevan aina se ensimmäinen ominaisuus, joka sekvensseristä tipahtaa kun tehdään halvempaa versiota. SE3:a en ole käyttänyt, mutta jostain varhaisemmasta minulla olleesta, äänikortin mukana tulleesta SE:stä se puuttui.

Ja jos sampleriohjelma niitä tukee, niin kannattaa tietenkin käyttää multisamplattuja rumpuja, eli sellaisia joissa soundi muuttuu lyöntivoimakkuuden mukaan. Itse olen (kuten toisessa säikeessä mainittu) ajanut tomi- ja virpparaidoille vielä SIR:n kautta virvelinrahina-impulssia, mikä entisestään tuo mukaan vaikutelmaa oikeista rummuista.

EDIT: Pistetäänpä huvin vuoksi esimerkki siitä, mihin voi konerumpalin kanssa päästä näin kotikonsteinkin: http://www.yrttimaa.net/audio/Rumpupalanen.mp3

Tuossa on tuon virvelinrahina-impulssin lisäksi käytetty efekteinä ainoastaan _hyvin_ lievää, hidasta flangeria pelleille.

(Ja siinä on tietysti vielä yksi vika, josta helposti tunnistaa, että kyseessä on koneraita 8-)
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
faq1
22.12.2006 09:17:36
Miten tuo groove quantize oikein tekee homman? Se siis elävöittää konemaista raitaa, mutta millä algoritmilla?

Kokeilin juuri käyttää softarumpuja midi-raidalla ja toimi ok. En vaan vielä keksinyt, miten Cubase SE3:ssa saa sitten softasoittimen nauhoitetuksi myös audioraidaksi? Jokin linkitysjuttu..täytyy tutustua lisää asiaan.
jPekka
22.12.2006 10:04:49

Miten tuo groove quantize oikein tekee homman? Se siis elävöittää konemaista raitaa, mutta millä algoritmilla?

Se käyttää pohjana (yleensä) midi-raitaa, joka on ns. oikeasti soitettu, ja siirtää sitten iskujen taimia ja voimakkuuksia tämän malliraidan iskuja kohti.

Hitto, mulla oli jossakin pari Bernard "Pretty" Purdien tekemää groove-mallia, mutta en löytänyt mistään toimivia kappaleita tiedostoista. Sonarin mukana tulleet versiotkin ovat kyllä ihan käyttökelpoisia. Rahalla saisi lisää.
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)