Aihe: Nexus Breeze -kotelo vielä hiljaisemmaksi
1
jPekka
25.05.2007 12:04:15

Monet muutkin kuin minä tuntuvat hankkineen Nexusin Breeze-sarjan koteloita rakentamiinsa pöytäkoneisiin. Itselläni on ollut 500-wattinen malli vuoden verran ja olen ollut siihen suhteellisen tyytyväinen - lukuun ottamatta sitä, että melutaso ei ollut aivan niin alhainen kuin olin toivonut, vaikka prosessorituulettimeksi on vaihdettu Zalmanin hiljaisempi lämpöputki- ja jäähdytysripamalli.

Kun tuossa taannoin kuuntelin tarkemmin melunlähteitä, tajusin että äänekkäin komponentti on se kotelon pohjan kaksitoistasenttinen tuuletin. Pienellä nettihaeskelulla löytyi tilalle hiljaisempi korvike: Noctua NF-S12-800 (esimerkiksi http://www.jimmspc-store.fi/tuote/NF-S12-800). Uusi propelli meni vanhoihin reikiin ja pölysuodattimenkin sai asianmukaisesti takaisin paikoilleen. Ja, ennen kaikkea, kotelon melutaso pieneni todella korvin kuultavasti. Nyt tuo kone on ihan oikeasti lähes äänetön.

Tuo propellin mukana tuleva "ultra low noise -adapteri" on yksinkertaisesti lisäpiuhanpätkä, jossa on kutistesukan alle kätketty vastus, joka ilmeisesti pienentää kierroslukua. Johtuneeko tuosta tai muusta kytkennästä, nyt ASUSin emolevy ei saa propellilta kierroslukutietoa, vaan propelli pyörii sen minkä pyörii (ja mahdollisesta valvontamonitori-ohjelmasta joutuu poisvalitsemaan kotelotuulettimen seurannan). Asusin monitoriohjelman mukaan lämpötila pysyy joka tapauksessa ihan riittävän viileänä - joskaan en ole vielä kerennyt koestaa millään kovin massiivisella ja plugaripitoisella moniraitaprojektilla, jossa koneen kahden UAD-1:n jäähdytysrivat olisivat päässeet hohkaamaan täydellä teholla.

Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että propelli oli erinomainen ostos.
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
SaBer
25.05.2007 13:34:01

Itse tein sen tempun, että laitoin kotelotuulettimen emolevyn automaattisesti säätyvään tuuletinliitäntään, jolloin melutaso pysyy normaalikäytössä erittäin pienenä.

Nykyään suurimmassa osassa ns. hiljaisista tuulettimista melutaso on suoraan verrannollinen tuulettimen liikuttamaan ilmamäärään. Tärkeintä on saada tuuletin pyörimään sopivalla nopeudella.
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
jPekka
25.05.2007 16:50:11

Itsellänikin oli (ja on) kotelotuuletin Asus A8V Deluxen automaattiliitännässä, mutta silti kone on nyt paljon hiljaisempi kuin ennen.
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
bastardo
26.05.2007 04:51:35
Breezehän on loppupeleissä aika huonosti suunniteltu kotelo, koska kaikki lämmin ilma poistuu virtalähteen kautta kotelosta. Tämä saa aikaan sen, että poweri käy koko ajan optimia lämpimämpänä, ja samalla sen tuuletin pyörii kovemmilla kierroksilla. Tätä ei auta myöskään heikko ilmankierto kotelossa, jolloin esim. kiintolevyt käyvät lämpimämpinä.
Vielä kun lisätään se, että kiintolevyt asennetaan suoraan runkoon, niin ei tuota Breezeä enää kovin laadukkaana hiljaisena kotelona voi pitää. Esim. Antec on ollut jo hyvän aikaa karussa hiljaisten koteloiden valmistajana.

Mutta ei ollut tarkoitus tulla pilkkaamaan (aikanaan tekemiänne) valintoja, vaan lähinnä vinkkaamaan, ettei Breezeä enää kannata valita uuteen koneeseen. ;)
"Mä kuuntelen niin helvetin progee kamaa, etten kävelekään suoraan"
jPekka
26.05.2007 09:30:46

Juu, asia on osittain noin, mutta osittain toisinkin: Breezen ilmankiertoahan tukee se, että suunta on lämpimälle ilmalle luonnollinen, eli alhaalta ylöspäin.

Kovalevyt ovat omassa koneessa joka tapauksessa vaimennuskelkoissa.
LaXu
26.05.2007 15:49:05
Minulla ei ollut ikinä Breezen kummankaan tuulettimen kanssa mitään ongelmia, mutta mä olenkin ajellut konettani vesijäähyllä jo vuosikaudet. Nykyään mulla on Antec P150 joka on kyllä selvästi parempi kotelo kaikin puolin, mutta tässäkin virtalähde on mielestäni ihan yhtä hiljainen kuin Breezessa, eli koneesta ei juuri kuulu mitään.

Breezessa isoin ongelma oli mielestäni kovalevyjen kiinnitys. Samsungin hiljaisenakin tunnettu Spinpoint kovo rämisi aika nätisti normaalikiinnityksellä. Lopulta pistin sen roikkumaan parista kuminpalasta, samaan tapaan kuin tässä artikkelissa on tehty: http://www.patenttinet.com/artikkelit/kiintolevyn_vaimennus

En kyllä minäkään suosittelisi Breezea tässä vaiheessa. Antec P150 on suunnilleen saman hintainen ja siinä on valmiiksi kumiripustukset kovoille, huomattavasti helpompi avausmekanismi ja vie vähemmän tilaakin.
Klezberg
26.05.2007 16:08:58 (muokattu 26.05.2007 16:17:26)

Minuakin on kiusannut Nexus Breezen odotettua voimakkaampi ääni, jonka oletan johtuvan siitä alatuulettimesta. Sehän kai käy täysillä siellä. Pitäisi varmaan ensiksi kokeilla miltä vaikuttaa kun sen kytkee pois.

EDIT: Ymmärsinkö oikein että powerituulettimen kierrokset säätyvät jotenkin. Mutta jos se alatuuletin työntää ilmaa sisään, jostainhan sen pitää tulla ulos.

EDIT2: Subjektiivisesti tuntuu että Breeze on äänekkäämpi kuin työhuoneen pöydän alla serverikoneena oleva tusinaloota (jossa hiljainen virtalähde).
lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde!
LaXu
26.05.2007 19:33:22
Muistui mieleen, että noissa Nexuksissa taisi olla virtalähteissä isojakin eroja. Itselläni oli muistaakseni 400W malli joka kuulemma on huomattavasti 500W mallia hiljaisempi.
HK
28.05.2007 22:30:28
Jos tuntuu, että virtalähde on mölynlähde, kannattaa ehdottomasti harkita Seasonicin s-12 sarjan vehkeitä. Itselläkin jo ennestään hiljaisena markkinoitu Antec Sonata muuttui lähes huomaamattomaksi kun hommasin alkuperäisen virtalähteen lauettua tuommoisen Seasonicin. Ei voi kuin suositella.

http://www.silentpcreview.com/article226-page1.html
Peltikorva puupäässä.
bastardo
29.05.2007 01:16:07 (muokattu 29.05.2007 01:18:05)
Jos tuntuu, että virtalähde on mölynlähde, kannattaa ehdottomasti harkita Seasonicin s-12 sarjan vehkeitä. Itselläkin jo ennestään hiljaisena markkinoitu Antec Sonata muuttui lähes huomaamattomaksi kun hommasin alkuperäisen virtalähteen lauettua tuommoisen Seasonicin. Ei voi kuin suositella.

http://www.silentpcreview.com/article226-page1.html

Jep, toinen kova sana on Antecin Neo HE sarja, joka on niin ikään Seasonicin valmistama.

EDIT: Mutta noita powereita ei kannata tuohon Breezeen änkeä, sillä S12:n ja Neo HE:n jäähdytys on suunniteltu niin, että powerin tuuletin pitää vain powerin viileänä, eikä sen jäähdytysteho riitä muuten siirtämään ilmaa kotelosta pihalle.
"Mä kuuntelen niin helvetin progee kamaa, etten kävelekään suoraan"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)