Aihe: Firewire-äänikortti.
1
asspounder
20.05.2019 16:11:12 (muokattu 20.05.2019 16:11:40)
Terska!

Ostin äänikortin (Profire 610) ja olin kuin ulkosynnyttimellä päähän lyöty, kun tajusin laitetta näpelöidessäni, ettei yhdessäkään talouteni kolmessa tietokoneessa ole Firewire-liitäntää. Osaisitko sinä, ihminen, neuvoa jonkun näppärän ULKOISEN adapterin / muun laitteen jolla saisi tuon äänikortin kannettavan perseeseen kiinni?

t. ATK OK-88
anapena
21.05.2019 10:08:42
ehkä kannattaisi perua kaupat tai myydä eteenpäin
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
hallu
21.05.2019 10:31:34
No jos taloudestasi löytyy mäkki, niin niissä on uudemmissa se thunderbolt liitäntä, joka on tullut korvaamaan firewiren niin siihen saa ainakin näppärän ulkoisen adapterin joka ei montaa kymppiä maksa.

Niin hyvä kun firewire onkin, niin se valitettavasti alkaa olla vähän eilistä päivää ja se näkyy siinä että siihen liitäntää ei uusia kortteja taida enää tulla ja ajansaatossa ajurituki jää pois niistäkin korteista joita vielä markkinoilla on ja sen vuoksi ehkä tarjolla olevat kortin ovatkin sangen maltillisen hintaisia. Thundebolt on se tämän päivän liittymä äänikortille ja vissiin kaikelle muullekin joka vaatii väylältä vähän enemmän. Tb kortit on vaan vielä aika kalliita :-(
Se voittaa, kenellä on lopussa eniten
Vessajono
21.05.2019 11:40:36
hallu: Thundebolt on se tämän päivän liittymä äänikortille ja vissiin kaikelle muullekin joka vaatii väylältä vähän enemmän. Tb kortit on vaan vielä aika kalliita :-(

En mä ole ainakaan kuullut että USB olis mihinkään kadonnut tai katoamassa.
Bullitt: Sama kai se olisi sulkea tämä sivustokin tai ainakin potkia kaikki Vessajonoa ja Anssi Kelaa lukuunottamatta vittuun, kokolailla kaikki muut kun täällä taitavat olla amatöörejä.
Kalmo
21.05.2019 12:17:50
Googlaa Firewire to USB.
Adaptereita löytyy.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
smoltron
21.05.2019 13:09:10

Kalmo: Googlaa Firewire to USB.
Adaptereita löytyy.

Enpä usko että kannattaa. Äänikortin pitää toimia synkronissa ja reaaliaikaisesti. Tällainen konversio on väistämättä ongelma siinä.

Thunderboltin alla Firewire toimii lähes natiivisti. Applelta löytyy TB3->FW -adapteri. Jos Thunderbolttia ei ole, suosittelen äänikorista eroon hankkiutumista ja USB-kortin hankkimista.

Voi tietysti olla että jostakin saa Firewire PC-Cardin läppäriin, mutta enpä usko että sekään ongelmatonta on.
Henri Henri Olavi
21.05.2019 13:27:22
smoltron: Applelta löytyy TB3->FW -adapteri.

Ei löydy. Täytyy mennä FW->TB2->TB3. Itsellä näin käytössä parissa interfacessa ja hommaa toimii moitteetta. Ärsyttää kuitenkin hiukan kun täytyy kahden adapterin kanssa kikkailla. Elgatolla on kallis TB3-hubi, jossa on FW, mutta se on ainoa.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
hallu
21.05.2019 13:54:14
Vessajono: En mä ole ainakaan kuullut että USB olis mihinkään kadonnut tai katoamassa.

Juu ei minullakaan sellaista tietoa ole. Sitä paitsi USB:sä on sekin hyvä puoli, että se on aina taaksepäin yhteensopiva. Mä lähinnä tarkoitin noita nopeita ja leveitä väyliä joita monet käyttää silloin kun haluaa jotakin vaativaisempaa liittää tietokoneeseen. Tb kuitenkin vastaa nopeudeltaan tietokoneen sisäisiä väyliä ja sen kautta voi jopa ajaa ohjelmia tai liittää vaikka näytönohjaimen. Fw:sä vissiin tuli se nopeus vastaan ja USB taitaa parhaimmillaan yltää jo fw:n nopeuteen..... olen kuullut.... en ole ihan varma. Mutta USB:le tosiaan on paljon äänikortteja saatavana. Saattaa olla, että itsekin joudun vielä sellaisen laittamaan jos ei nuo tb kortit halpene.
Se voittaa, kenellä on lopussa eniten
Henri Henri Olavi
21.05.2019 14:02:39 (muokattu 21.05.2019 14:03:04)
hallu: Fw:sä vissiin tuli se nopeus vastaan ja USB taitaa parhaimmillaan yltää jo fw:n nopeuteen..... olen kuullut.... en ole ihan varma.

USB2 ylsi jo FW:n nopeuteen, mutta se pointti, miksi FW:ä käytetään, on väylän stabiilius. USB:ssa nopeudet heittelee ja sahaa, mutta FW:ssä pysyy tasaisena. Se oli ainakin aikoinaan äänitystouhuissa, kun äänitettiin ulkoiselle FW-kovolle, tärkeä pointti.

E: Ja on toki vieläkin, ainakin minulle :)
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
smoltron
21.05.2019 14:18:56

Henri Henri Olavi: Ei löydy. Täytyy mennä FW->TB2->TB3. Itsellä näin käytössä parissa interfacessa ja hommaa toimii moitteetta. Ärsyttää kuitenkin hiukan kun täytyy kahden adapterin kanssa kikkailla. Elgatolla on kallis TB3-hubi, jossa on FW, mutta se on ainoa.
Olet oikeassa. Muistin väärin. Minullakin on tämä järjestely.
smoltron
21.05.2019 14:20:51

Henri Henri Olavi: USB2 ylsi jo FW:n nopeuteen, mutta se pointti, miksi FW:ä käytetään, on väylän stabiilius. USB:ssa nopeudet heittelee ja sahaa, mutta FW:ssä pysyy tasaisena. Se oli ainakin aikoinaan äänitystouhuissa, kun äänitettiin ulkoiselle FW-kovolle, tärkeä pointti.
Audiokäytössä kaistan leveydellä ei juuri ole merkitystä, koska se on joka tapauksessa ihan riittävä USB2:ssa. USB:lle löytyy hyviä ja laadukkaita toteutuksia esim. RME:ltä ja MOTU:lta ja Steinberg/Yamahakin on ihan ok omien kokemusteni mukaan.
Henri Henri Olavi
21.05.2019 14:23:49
smoltron: Audiokäytössä kaistan leveydellä ei juuri ole merkitystä, koska se on joka tapauksessa ihan riittävä USB2:ssa. USB:lle löytyy hyviä ja laadukkaita toteutuksia esim. RME:ltä ja MOTU:lta ja Steinberg/Yamahakin on ihan ok omien kokemusteni mukaan.

Jep. Mun kommentti hieman off-topicia.
Jucciz
23.05.2019 01:23:40 (muokattu 23.05.2019 01:24:59)
Firewire on tosiaan tekniikka, jota ei oo uusiin koneisiin laitettu enää muutamaan vuoteen. Tämä ei silti tarkoita, etteikö sopivin adapterein tai sellaisenaan kyseinen väylä olisi edelleen erittäin käyttökelpoinen ammattimusiikkikäytössä. Mun molemmat äänikorttini ovat Firewire-väylällä (Focusrite Saffire Pro 24 ja RME Fireface 800) ja molemmat ovat jatkuvassa aktiivikäytössä. Pääkoneessani (Loppuvuoden 2015 iMac) laitteet toimivat adapterin avulla ja hieman vanhemmissa MacBook Pro -läppäreissä sellaisenaan. Mitään toiminnallisia ongelmia ei ole ilmennyt.

Sen sijaan PC-puolella Firewire-väylä on aina ollut harvinaisempi, joten jos liitäntää ei valmiiksi löydy, kannattaa ehkä katsella suosiolla USB-äänikortteja.
jPekka
23.05.2019 13:01:20

Jucciz: Sen sijaan PC-puolella Firewire-väylä on aina ollut harvinaisempi, joten jos liitäntää ei valmiiksi löydy, kannattaa ehkä katsella suosiolla USB-äänikortteja.

PCIe-väyläisiä kortteja toki saa, ja toki kannattaa ennen ostopäätöstä varmistaa että kortille on kirjallisesti ilmoitettu olevan Win 10 -tuki.

(Itse en tuota StarTechin korttia ole päässyt vielä testaamaan käytännössä, koska uusi FireWiretön emolevy, prosessori sun muut sälppeet ovat vielä tilauksessa.)
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
smoltron
23.05.2019 13:36:06

jPekka: PCIe-väyläisiä kortteja toki saa, ja toki kannattaa ennen ostopäätöstä varmistaa että kortille on kirjallisesti ilmoitettu olevan Win 10 -tuki.

Pitää myös varmistaa että PCIe-kortin piirisarja on oikean valmistajan oikea versio, ainakin joidenkin FW-laitteiden yhteydessä. Kannattaa tsekata ääni-interfacen valmistajan tukisivuilta, onko rajoituksia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)