Aihe: Tallan ja peräkappaleen vaihto
1
Jake-71
23.06.2020 10:03:48
Moi!

Ajattelin, että jos olisin tuohon Epiphonen Exploreriin vaihtanut kullattujen osien tilalle hopeisia, kun istuisivat minun silmääni hieman paremmin tuohon kitaran musta-valkoiseen olemukseen.

Onko kenelläkään kokemuksia, ovatko ne kitaran runkoon upotetut kantakappaleet, joihin tallan ja peräkappaleen säätöruuvit kierretään, miten tiukassa, eli kannattaako niitä yrittääkään repiä irti? Nuo talla-/peräkappalepaketit näyttävät sisältävän poikkeuksetta myös ne kantakappaleet, mutta niitähän ei tietenkään tarvitse vaihtaa, jos todennäköisenä lopputulemana on jonkin asteinen kitaran rungon vaurioituminen..

-Jake
basisti1971
23.06.2020 16:44:22
Moi.

Jake-71: Onko kenelläkään kokemuksia, ovatko ne kitaran runkoon upotetut kantakappaleet, joihin tallan ja peräkappaleen säätöruuvit kierretään, miten tiukassa, eli kannattaako niitä yrittääkään repiä irti? Nuo talla-/peräkappalepaketit näyttävät sisältävän poikkeuksetta myös ne kantakappaleet, mutta niitähän ei tietenkään tarvitse vaihtaa, jos todennäköisenä lopputulemana on jonkin asteinen kitaran rungon vaurioituminen..

-Jake

Se, kuinka lujasti (Nashville ja ABM peräkappaleen) TOM kierreinsertit ovat bodyssä kiinni, riippuu varsin vahvasti bodyn materiaalista ja siitä minkä kosteuksisesta puusta body on alunperin tehty.
Ja siitä onko insertit alunperin tai jälkikäteen liimattu vai ei, ja jos on, millä liimalla.
Joten mitään yleispätevää nyrkkisääntöä on lähestulkoon mahdotonta antaa.

Se on kuitenkin mun kokemuksen perusteella varmaa että jos inserttejä (jotka eivät itsestään tai sormivoimin ylös nouse) yrittää irroittaa ilman asianmukaista ulosvedintä (veitsillä/puukoilla/talttapääruuvareilla/tmv.), kansi vaurioituu enemmän tai vähemmän.
Yleensä enemmän, ja jos instrumentissa on alle 2 millin pintaviilu, viilu saattaa murtua vaikka ulosvetäjää käyttäisikin.

Jos ei halua ostaa puuhaan valmistettua ulosvetäjää, eikä sidosryhmistä löydy henkilöä jolla moinen on entuudestaan, teeseitseversiota ei ole kovinkaan vaikeaa värkätä.

Perinteinen teeseitseversio on mahdollisimman lähelle insertin kauluksen tai ulkohalkaisijan (jos kaulusta ei ole) kokoinen 1/2 vääntiökololla ja isolla keskireiällä varustettu hylsy ja insertin kierteellä varustettu pultti.
Koska pultti on harvoin sopivan mittainen, pituutta säädetää prikoin, isoin mutterein tms.
Kuten kaikissa vastaavissa, instrumentin kannen ja ulosvetäjän rungon väliin on laitettava jotain pehmikettä estämään kanteen herkästi tuleva painauma.
Ja kierteet PITÄÄ VOIDELLA HYVIN ENNEN KUIN ALOITTAA ULOSVETÄMISEN.

Vaihtoehtoja on muitakin, esimerkiksi tuolta:

https://hazeguitars.com/blog/stuck-stuff-removing-tun-o-matic-bushings

löytyy kikka jossa holkin pohjalle reiän pohjaa vasten asetetaan lyhyt pultti/tappi/tms, ja holkki pakotetaan ylös omalla pultillaan.
En ole kokeillut, ja kannen lohkeaminen on suhteellisen todennäköistä jos ei ole varovainen.
Kierteiden rasvaus on syytä tehdä myös tuota yrittäessä.
Samasta linkistä löytyy myös teeseitse ulosvetäjä, joka varmaankin toimii, mutta mun mielestä sisähalkaisija on liian suuri, ja taas kannen lohkeaminen on todennäköistä.

Itse olen omissa Tokaissa jättänyt HW-värinvaihtopuuhasteluissa suosiolla peräkappaleen insertit paikoilleen, koska ABM-tyylisinä varsinaisen tallan korkeussäädössä ei inserttejä ole, vaan kokeussäädön kierretangot ovat suoraan kannessa kiinni.
Ja koska peräkappale on mulla joka tapauksessa bodyssä/inserteissä kiinni

T:Samuli
Jake-71
23.06.2020 18:10:18
Kiitoksia tiedosta!! Hyvää tietoa asiaan liittyen; ja tuon linkin takaa löytyi tosi hyviä kikkoja aiheeseen liittyen. Pitää katsella mitä tuolle arvaa tehdä; varmin ratkaisu on tosiaan jättää ne insertit paikoilleen...
basisti1971
24.06.2020 07:09:52
Moi.

Jake-71: Kiitoksia tiedosta!!

Ole hyvä.

Jake-71: Hyvää tietoa asiaan liittyen; ja tuon linkin takaa löytyi tosi hyviä kikkoja aiheeseen liittyen.

Joo, noiltä sivuilta löytyy paljon muutakin mielenkiintoista, jos toki hivenen kyseenalaisempiakin toimintatapoja.

Jake-71: Pitää katsella mitä tuolle arvaa tehdä; varmin ratkaisu on tosiaan jättää ne insertit paikoilleen...

Totta, kunhan kierteet ovat samat, itse tuskin vaihtaisin.
Ja jos vaihtaisin, varautuisin siihen että ainakin jotain korjauksia pitäisi viimeistelyyn suorittaa.

Tuo linkissä esitetty potikannuppi-/insertti-ulosvedin on kopio tuosta kaksineuvoisesta:

https://www.stewmac.com/luthier-too … hatten-knob-and-bushing-puller.html

Tuossa blogikirjoituksessa stewmac-linkki on varsin huomaamaton.

Sen verran yksinkertainen värkki on kuitenkin kyseessä että perus metallintyöstökäsityökaluin (rautasaha, porakone, metalliviila) tuollaisen valmistaa helposti itsekin.
Ja voi vaikka samalla tehdä kaksi, toisen joka sopii potikannupeille, ja toisen joka suojaa paremmin kantta lohkeamilta.

T:Samuli
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)