Muusikoiden.net
25.10.2020
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ideoita soitinrakennukseen
1 2
-Jari
08.02.2020 00:43:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin laittaa tällaisen ketjun pystyyn, että porukka voi kommentoida mahdollisia ongelmakohtia / parannuskohteita ja ideoita kitaroihin/bassoihin liittyen, mihin ei ole olemassa tai ei tiedä olevan valmista ratkaisua. Sitten osaavammat voi kommentoida löytyykö ratkaisua vai ei. Eli tavallaan eräänlainen tiedon markkinapaikka.
 
basisti1971
08.02.2020 07:00:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Et sitten tyytynyt vain yhteen alafoorumiin ideoidenkalastelussa?
 
No, historia on osoittanut kuinka näille käy, joten popparit esiin...
 
T:Samuli
 
-Jari
08.02.2020 12:51:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 
Et sitten tyytynyt vain yhteen alafoorumiin ideoidenkalastelussa?
 
No, historia on osoittanut kuinka näille käy, joten popparit esiin...
 
T:Samuli

 
Terve vaan sinullekkin Samuli! Ja kiitos kun näit vaivaa senkin verran että kävit tuon ajatuksesi ilmaisemassa :). Onnea ja menestystä sinulle (yläpeukku).
 
Kahteen alafoorumiin avasin ketjun ihan siksi koska en nyt täysin varma ole kumpaanko tämä varsinaisesti kuuluu. Toisen voi minun puolestani poistaa jos se kovasti häiritsee. Kitarapuolella ainakin keskustelu on mukavasti lähtenyt jo liikkeelle. Siellä taidan itsekin jatkaa keskustelua.
 
Little Savage
11.02.2020 21:14:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos jonkun keskustelun voi aloittaa kahdella keskustelualueella samaan aikaan niin se varmasti olisi tämä. Kitarakamapuolella saa ainakin enemmän näkyvyyttä ja vastauksia samaan aiheeseen. Olisihan se kiva saada ideoita mitä hankituista kitarapuista kannattaa tehdä. Tuntuu vaan että kaikki koko mahonkiset neckthrough multiskaala floydrose stratocasterit on tehty. Kitaran ostaminen on järkevämpää ja helpompaa kuin sen rakentaminen vaikka nelinumeroinen hinta alkaisikin kakkosella. Tähän johtopäätökseen olen tullut harrastelu pohjalta.
 
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. Anna sakkoa saatana.
MPU
12.02.2020 06:20:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä taasen näkisin että nimenomaan harrastelupohjalta rakentelu on mitä parhainta ajanvietettä. Toki jos harrastaa soittamista ei rakentelu ehkä niin nappaa, mulla harrastus on enemmän rakentelun puolella.
Kitaranrakennuksessa uudet ideat torpataan aika nopsaan telestratolepaosaston toimesta. Bassonrakentelussa on kokemuksieni mukaan enemmän tilaa laatikon ulkopuolella.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Juhani_t
12.02.2020 08:45:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Little Savage: Olisihan se kiva saada ideoita mitä hankituista kitarapuista kannattaa tehdä.
 
Leikkuulautoja vaikkapa sukulaisille joululahjaksi?
 
joseplluissans
13.02.2020 14:13:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU:
Kitaranrakennuksessa uudet ideat torpataan aika nopsaan telestratolepaosaston toimesta. Bassonrakentelussa on kokemuksieni mukaan enemmän tilaa laatikon ulkopuolella.

 
Olen todennut saman innovatiivisuusmielessä, foorumi jolla minäkin vietän välillä tuntikausia aikaa on siitä hyvä esimerkki. Ja foorumin nimi on talkbass, siellä nurkkaus nimeltään luthier's corner.
https://www.talkbass.com/forums/luthiers-corner.57/
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
MPU
15.02.2020 08:06:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joseplluissans: Olen todennut saman innovatiivisuusmielessä, foorumi jolla minäkin vietän välillä tuntikausia aikaa on siitä hyvä esimerkki. Ja foorumin nimi on talkbass, siellä nurkkaus nimeltään luthier's corner.
https://www.talkbass.com/forums/luthiers-corner.57/

 
Siellä sitä aikaa kuluu minullakin, joskus liikaakin.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
mhelin
15.02.2020 14:27:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisi mielenkiintoista jos joku vaikka tekisi kirjan kaikista sähkökitaraa koskevista "innovaatioista".
 
Onhan selvää esim. että mikin/pickupin, tai miksi tuota magneettista vekotinta pitäisikään sanoa, sijainti tallan ja kaulan välillä isosti vaikuttaa saundiin (harmonisiin joita se poimii kielten värähtelystä). Kuitenkaan ei vielä ole saatu yleistymään sellaista kitaraa jossa mikin paikka olisi kytkimellä vaihdettavissa sekunnissa, tai vaihtoehtoisesti sama toteutettua jollain muulla tavalla (DSP tms. ei ole poissuljettu).
 
Juhani_t
15.02.2020 17:10:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: mikin/pickupin, tai miksi tuota magneettista vekotinta pitäisikään sanoa,
 
Ehdotan ainoaksi hyväksyttäväksi nimeksi kitaramikille sähköakustista muunninta.
 
Don Felder
15.02.2020 19:36:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juhani_t: Ehdotan ainoaksi hyväksyttäväksi nimeksi kitaramikille sähköakustista muunninta.
 
Sähkökitaroiden sähkömagneettinen mikrofoni ei ole sähköakustinen.
 
En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia.
Kefiiri
15.02.2020 21:14:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Onhan selvää esim. että mikin/pickupin, tai miksi tuota magneettista vekotinta pitäisikään sanoa, sijainti tallan ja kaulan välillä isosti vaikuttaa saundiin (harmonisiin joita se poimii kielten värähtelystä). Kuitenkaan ei vielä ole saatu yleistymään sellaista kitaraa jossa mikin paikka olisi kytkimellä vaihdettavissa sekunnissa, tai vaihtoehtoisesti sama toteutettua jollain muulla tavalla (DSP tms. ei ole poissuljettu).
 
Eikös Alembic joskus tehnyt Grateful Deadin Bob Weirille kitaran jonka mikin sai liukumaan edestakaisin kaulan ja tallan välillä. Hetki sitä luisuteltiin mutta kun optimi paikka löytyi, mikki unohtui paikalleen.
 
Siirreltävässä mikissä on ehkä sekin, että sitä siirrellessä äänenvoimakkuus hieman vaihtelee kielten värähtelyn laajuuden mukaan. Erillisiä mikkejä käytettäessä ilmiötä voi kompensoida mikkien teholla ja säädöillä. Toisaalta voisihan siirtomikin laittaa semmoisille kiskoille että se otelautaa lähestyttäessä laskeutuisi kauemmas kielistä :)
 
En ole musiikin asiantuntija.
-Jari
16.02.2020 10:18:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noita liikuteltavia mikkisysteemejä näkyy löytyvän niin kaupallisena versiona kuin myös ihan "kotipajoittajien" tekeminä. Ihan mielenkiintoinen ajatuksena. http://wilkesguitars.co.uk/instruments/the-answer/
https://www.youtube.com/watch?v=ds4IhH-lZg8 ja sama vielä bassoon soviteltuna https://www.youtube.com/watch?v=1faDlCaUCFs
 
ituvirtanen
16.02.2020 10:45:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko tuolla muutama idea pohdittavaksi?
 
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=13162207
 
mhelin
16.02.2020 13:41:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Don Felder: Sähkökitaroiden sähkömagneettinen mikrofoni ei ole sähköakustinen.
 
Sähköakustinen on joku joka muuttaa ilman värähtelyn sähköksi tai päinvastoin. Mikrofoni nimenomaan on mielestäni sähköakustinen muunnin mutta sähkökitaran pickup ei. Se on sähkömagneettinen muunnin joka muuttaa magneettikentän vaihtelut vaihtosähköksi. Ebow tekee sen sitten toiseen suuntaan (tai itse asiassa molempiin samanaikaisesti).
 
Googlasin jonkun kandiopinnäytteen liittyen sähkökitaraan, en ehtinyt vielä lukea, mutta ehkäpä tuon kirjoittaja on miettinyt noita käsitteittä ajan kanssa paremmin:
 
http://jultika.oulu.fi/files/nbnfioulu-201808232671.pdf
 
Kefiiri
16.02.2020 15:37:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös kitaran mikki ainakin silloin ole sähköakustinen muunnin, kun akustinen feedback saa kitaran kielineen värähtelemään?
 
En ole musiikin asiantuntija.
Don Felder
16.02.2020 19:57:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Eikös kitaran mikki ainakin silloin ole sähköakustinen muunnin, kun akustinen feedback saa kitaran kielineen värähtelemään?
 
Kyse ei ole siitä miten se kieli saadaan värähtelemään vaan siitä miten värähtely siirretään eteenpäin.
 
En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia.
GiovanniDiRondo
22.02.2020 06:17:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa aiemmin puhuttiin mikin sijoittelusta. Tallan ja otelaudan keskivaiheille sijoittuvan mikin "ongelma", jos näin voi sanoa, on se, että eri kohtaa otelautaa soitettaessa saundi muuttuu niin paljon. Kaulamikin ominaisuushan on se, että lukuunottamatta korkeimpia nauhoja se korostaa perustaajuutta, tallapositio puolestaan kerrannaisia.
 
Onko sitä mikin sijainnille sitten jotakin "sweet spotia"? Miksei näinkin voisi olla, mutta mikin koko ja toisaalta korkeuden säätö vaikuttavat osaltaan.
 
Itseäni kiinnostaa passiivielektroniikan kytkennät. Käytän jonkun verran melko eksoottisia vaihtoja yhdestä potikoiden asetuksesta toiseen, ja se voisi olla helpompaakin(kitarassa on Les Paul/Gibson tyyliset säätimet vol vol tone tone). Bassojen leikkaus, volume-potikoiden vaihto keskenään lennossa yhdellä kytkimellä ja tone-potikan ohitus niin ikään kytkimellä voisivat olla mun kokeiluja, jos saisi tuota kitarantuunaus-projektia joskus eteenpäin.
 
Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa
Kefiiri
22.02.2020 09:10:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GiovanniDiRondo: Tuossa aiemmin puhuttiin mikin sijoittelusta. Tallan ja otelaudan keskivaiheille sijoittuvan mikin "ongelma", jos näin voi sanoa, on se, että eri kohtaa otelautaa soitettaessa saundi muuttuu niin paljon. Kaulamikin ominaisuushan on se, että lukuunottamatta korkeimpia nauhoja se korostaa perustaajuutta, tallapositio puolestaan kerrannaisia.
 
Joo. Kun soitat kaulamikillä ihan viimeisiltä nauhoilta, mikin tuntumasta, ja vaihdat tallamikille, sointi on kummassakin kytkimen asennossa lähes sama.
 
En ole musiikin asiantuntija.
ituvirtanen
22.02.2020 13:48:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

forum.alembic.com - Jimmy Johnson (5-kieliset, anyone?) kommentoi:
 
"Excuse me while I put on my amateur scientists hat. We all understand the principle of the vibrating string. The combination of tension and length dictate the pitch of the fundamental note. There are also several overtones which speak with the fundamental (I think theyre called partials when they are part of the tone) plus some mechanical noise like fret rattle which together makes up our overall sound.
 
I believe because the neck pu is closer to the center of the string it hears more of the fundamental. The bridge pu nearer the termination of the string hears more of the overtones or shorter vibrations. I think that generally explains why our two pickups have different tonal character, just because of the physical location in relation to the string. Make sense?
 
Now about this overtone series, which we can also play as harmonics (a finger resting on the string above the 12th fret divides the string into 2 equal parts and sounds the pitch one octave above the fundamental).
 
The overtone series continues with smaller and smaller equal divisions of the string. Split into 3 equal parts creates the next overtone pitch which happens to be an octave and a 5th above the fundamental. 3rd in the series, 4 equal parts, sounds 2 octaves above the fundamental. Etc.
 
The next few start to get a little squirrelly. The pitches produced are not all in line with the equal tempered scale which we are used to hearing (in most Western Hemisphere music).
 
The worst offender is when the string is divided into 7 equal parts (the harmonic roughly above the 3rd fret of our fingerboards). The pitch produced is a very flat 7th to the fundamental and pretty painful if heard as part of a chord for any length of time. (Just ask Mica about the time she could ONLY hear that ugly overtone as she was testing instruments!)
 
Now the good stuff! (Finally). Whats the easiest way to prevent or limit the amount of that particular partial in the sound? That would be to initiate the vibration right on that node so that the string has little chance of dividing into 7 parts. This is not a new idea, check this out:
 
(sivuilla tässä kohdassa on kuva Steinwaysta yläpuolelta ryyditettynä muutamalla huomiolla)
 
I learned that from my dad who was a piano technician as well as a bassist. The best sounding grand pianos purposely strike the string right on that node so as to limit the amount of ugly 7th in the sound. This is almost impossible to do in a small upright piano and thats why the lower strings often have a gnarly sound.
 
Now, what does this have to do with this thread? Well, one of the nodes of that overtone happens to be just on the bridge side of the neck pu. If you were to want the least amount of that clashing overtone in with the fundamental you would pluck the note right there! That could probably be considered the sweet spot for fundamental and overtones.
 
Of course, that sweet spot moves as you move up the neck and shorten the string. If you played a note on the 12th fret, the node would be 1/2 way from the spot I describe above to the bridge, etc."
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2020, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti