Aihe: Mikit stratocasteriin
1 2 3 4
Sammakko
09.01.2004 14:22:09

Jos tallapaloilla tarkoitat niitä kielten kohdalla mahdollisesti olevia napapaloja strat-tyyppisissä ja niitä naparuuveja humppareissa, niin niillä ei ole minkäänmoista merkitystä tuohon esittämääs asiaan. Niillä pystyy *hieman* kompensoimaan kielten välisiä eroja, ei muuta. Kyllä tuo "aluesäätö" tehdään sen kelan käämintävaiheessa, niinkuin tuolla edellä on jo monta kertaa selvitetty..

Kuules kettu. Tässä mikissä on 6 toisistaa (kaikesta muustakin) täysin erillään olevaa magneetteja. eli napapalat ovat magneetteja.
Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen.
Shaft
09.01.2004 14:25:11
Kuules kettu. Tässä mikissä on 6 toisistaa (kaikesta muustakin) täysin erillään olevaa magneetteja. eli napapalat ovat magneetteja.

Niinhän se stratomikissä kuuluu ollakin..
fox
09.01.2004 15:03:24

Niinhän se stratomikissä kuuluu ollakin..

Ja niinhän mä asian esitin. Mutta se pointti on edelleen että ei niillä paloilla/magneeteilla sen mikin äänialuetta määritellä vaan se määräytyy kelan ominaisuuksilla tuleeko siitä "keskialuekorostuksellinen" vaiko jotain muuta. Jos se noin helppoo olis niin tokihan olis jo 80-luvun alussa tullu markkinoille vaihtopalat/magneetit Strato-tyyppisiin mikkeihin erilaisia soundeja varten. Sen sijaan että tuli vaan noita vintage-tyypin magneettitankoja puhtaasti ulkonäöllisiin seikkoihin. Vanhoissa Stratoissa oli niinsanotut "staggered"-magneetit eli ne ei ollut tasan sen kelarungon eikä kuoren kanssa vaan osa törrötti korkeemmalla. Oli niissä sitten vielä jotain "viisteitä" tms., en ole kuitenkaan niin kauhean kiinnostunu ollu koskaan noista Kalivornian kitaroista. Hyviä ne on toki, mutta henkilökohtainen mieltymys...
Sammakko
09.01.2004 15:25:27 (muokattu 09.01.2004 15:28:10)

Vanhoissa Stratoissa oli niinsanotut "staggered"-magneetit eli ne ei ollut tasan sen kelarungon eikä kuoren kanssa vaan osa törrötti korkeemmalla.

Tommoset mulla on tässä rojekti mikissä sekä texas speciaaleissa. Mietin vaan että ei ne varmaan ihan huvikseen ole laittanut eri pituisia magneetteja. Että sillä että vaihtais vaikka pitkät magneetit diskanttipuolelle niin varmaan vaikuttais...

magneeteilla pystytään myös vaikuttamaan lopputulokseen, tai lähinnä magneettien vuokuvion (flux field) käyttäytymiseen.

Mitä tuo tarkottaaa? Selitä vähän pitemmin jos viittit.
jPekka
09.01.2004 15:38:32

Tommoset mulla on tässä rojekti mikissä sekä texas speciaaleissa. Mietin vaan että ei ne varmaan ihan huvikseen ole laittanut eri pituisia magneetteja. Että sillä että vaihtais vaikka pitkät magneetit diskanttipuolelle niin varmaan vaikuttais...

Muistelisin, että ainakin 80-luvulla olisi ollut kaupan strato-mikkejä(kin), joissa oli korkeudeltaan säädettävät napapalat. Voi kyllä olla, että niissä se itse magneetti oli sitten palikkana siellä mikrofonin pohjassa (yleensä magneettimetalli on niin pehmeää, että ruuvinkannankolo ja kierteet tuskin olisivat kovin pitkäikäisiä).
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
Shaft
09.01.2004 17:10:21
Mietin vaan että ei ne varmaan ihan huvikseen ole laittanut eri pituisia magneetteja. Että sillä että vaihtais vaikka pitkät magneetit diskanttipuolelle niin varmaan vaikuttais...

Kuten tässä ketjussa on jo aiemmin mainittu, eri korkuisten magneettien tarkoitus on kompensoida kielten välisiä eroja sekä seurata kaulan radiusta. Idea on pitää soundi balanssissa- ei vaikuttaa taajuustoistoon.

Tottakai korkeammilla magneeteilla saisi diskanttipuolen tunkemaan läpi enemmän. Lieneekö tässä kuitenkin mitään ideaa? Sama vaikutus saadaan pitkälti mikin korkeussäädöllä. Itse en edes haluaisi stratoon lisää diskanttia, mutta tämä on tietysti makuasia. Huomattava on myös, että magneetin asettaminen liian lähelle kieliä voi aiheuttaa erilaisia ongelmia.
Shaft
09.01.2004 17:20:05
Voi kyllä olla, että niissä se itse magneetti oli sitten palikkana siellä mikrofonin pohjassa (yleensä magneettimetalli on niin pehmeää, että ruuvinkannankolo ja kierteet tuskin olisivat kovin pitkäikäisiä).

Käsittääkseni rakenne on tällainen lähes kaikissa säädettävillä napapaloilla varustetuissa mikeissä.
Kuitenkin Fenderin 70-luvulla esitellyissä Wide Range humbuckereissa oli käsittääkseni 12 säädettävinä napapaloina toimivaa cunife-magneettia. Kestävyystekijät olivatkin varmaan yksi syy erikoisen magneettimateriaalin valintaan.
fox
09.01.2004 17:33:18

Käsittääkseni rakenne on tällainen lähes kaikissa säädettävillä napapaloilla varustetuissa mikeissä.
Kuitenkin Fenderin 70-luvulla esitellyissä Wide Range humbuckereissa oli käsittääkseni 12 säädettävinä napapaloina toimivaa cunife-magneettia. Kestävyystekijät olivatkin varmaan yksi syy erikoisen magneettimateriaalin valintaan.

Sepä se, CuNiFe (kupari-nikkeli-rauta) kamaan saa väännettyä jenkaa siten että se edes vähän aikaa pysyy. Kaikissa Fendän humbukkereissa (oliko tuo ny RCHP vai mikä, se joka on Telessä ja Starcasterissa ainakin) on CuNiFe napapalamagneettiruuvit...samoin myös Telecaster Bassin humpparissa. Nuo jälkiasennus/viritys stratomikit joissa on säädettävät ruuvit on kasattu ihan normaali humpparityyliin eli magneetti on pohjalla ja säätöruuvit tössää sitten magneettiin. Jos, kuitenkin, kun tuolla oli pohdintaa, strato-tyyppisessä mikissä lyö sen magneetin kovin ylös sinne kielen lähelle, tulee pari pikku juttua muutakin kuin kielen "veto" - onpahan koko kurja soittaa kun on kieli aina mekaanisestikin kiinni magneetissa, ja, se magneetin flux field eli tuo "vuokuvio" muuttuu epäedulliseen suuntaan so. leviää liikaa sivuille. Kielten välinen balanssi on tosin jo kauan aikaisemmin hävinny.
Shaft
09.01.2004 17:43:39
Kaikissa Fendän humbukkereissa (oliko tuo ny RCHP vai mikä, se joka on Telessä ja Starcasterissa ainakin) on CuNiFe napapalamagneettiruuvit...samoin myös Telecaster Bassin humpparissa.

Alkuperäisissä joo. Reissue-versiossa käytetään kuulemma palkkimagneettia, sillä ilmeisesti sopivien cunife-magneettien teettäminen olisi tullut turhan kalliiksi mexico-malleihin.. Mikki on ulkoisesti aivan samannäköinen kuin vanha.
fox
09.01.2004 17:55:23

Alkuperäisissä joo. Reissue-versiossa käytetään kuulemma palkkimagneettia, sillä ilmeisesti sopivien cunife-magneettien teettäminen olisi tullut turhan kalliiksi mexico-malleihin.. Mikki on ulkoisesti aivan samannäköinen kuin vanha.

Josta sitte seuras etten moiseen "pikku yksityiskohtaan" kiinnittäny edes huomiota! Nimittäin mä modasin yhden MIM Tele humpparin n. vuosi sitten eräälle kitaristille. Se mikki oli mulla auki mutten mä siinä mitään huomannut - olis tarvinnu ne ruuvit kiertää auki niin sitten...oonks mä vähän sokee... Kiitos tiedosta! =)
Shaft
09.01.2004 18:07:27 (muokattu 09.01.2004 18:08:04)
Täytyy vielä lisätä, etten ole itse kyseistä mikkiä avannut. Aivan 100%:n varmaa tietoa siis ei ole, mutta näin olen kuullut paristakin luotettavan tuntuisesta lähteestä. Kuulostaa ajatuksenakin ihan uskottavalta.
fox
09.01.2004 18:12:20

Täytyy vielä lisätä, etten ole itse kyseistä mikkiä avannut. Aivan 100%:n varmaa tietoa siis ei ole, mutta näin olen kuullut paristakin luotettavan tuntuisesta lähteestä. Kuulostaa ajatuksenakin ihan uskottavalta.

Kyllä minä tuon uskon. Ja ihan järkeenkäyvä juttu se on. Selvennyksenä vielä, etten minä sitä mikkiä ihan alkutekijöihin purkanut, johdotuksen vaan vedin uusiks. Kaipa sen sitten olis huomannut jos sen olis tosiaan täysin palastellut. ;)
kulmahiomakone
10.01.2004 01:22:18
Tee sit mulle joku helvetin hyvä mikki, hirmunen twängi ja texasin kokoinen outputti. Maksan euron.

Mielikuvia... Seimoor ku sanoo, että se on tutkinut kaikki maailman mikit läpikotaisin ja sitten tulosten perusteella valmistanut täydellisen mikin, niin porukka jonottaa maksamaan niistä satasta, ei euroa, vaikka euro olisi lähempänä mikin valmistuskustannuksia.

Muskotti voi väittää samaa, mutta kukaan ei usko sitä, eikä kukaan ostaisi sen mikkiä vaikkei sitä sokkotestissä Seimoorista erottaisi. Ja jos ostaisikin, niin ei maksaisi satasta.

Ja vaikka Muskotin valmistama mikki oli absoluuttisesti parempi kuin yksikään Seimoorin valmistama, niin siltikin porukat, jotka Muskotin kitaraansa asentaisivat, häpeäisivät sitä, koska siinä ei lue "Seimoor". Millä sen nyt selittää kavereille, että Muskotti on oikeasti parempi, kun ne eivät sitä kuitenkaan kuule. Kuitenkin ajattelisivat, että sällillä ei vain ole varaa ostaa Seimooria.
Juzzu
10.01.2004 09:59:07
vaikka euro olisi lähempänä mikin valmistuskustannuksia.

No aikamoinen hyväntekijä täytyy olla, että tuotetta valmistuskustannuksilla myydään ;o) No okei, tiedän, et sinä sitä kirjaimellisesti tarkoittanutkaan. Mutta kun toistaiseksi eletään tällaisessa kapitalistisessa muailmassa, niin yksi keino saada rahaa "tyhjästä" on luoda kuluttajille tarve: Tässä tapauksessa vaikka sitten ilmoittaa tylysti uudesta, maailman parhaasta mikistä, joka nappaa kitaran ja kielien värähtelyt paremmin kuin pässin kivekset. Ja helpompi tuon tarpeen uskottelemiseen asiakkaille on tehdä se jo valmiin uskottavan brändin kautta. Ja rahaa (=voittoa) tulee, saapi viaton immigrantti duunari satalapsiselle perheelle leipää ja pomot sitimaasturiinsa 20" vanteet

...Vaikka tietenkin, kyllähän Muskotti microphones inc. saisi epäilemättä valtavan kannatuksen täällä m.netin käyttäjien kesken.

Ja vaikka Muskotin valmistama mikki oli absoluuttisesti parempi kuin yksikään Seimoorin valmistama, niin siltikin porukat, jotka Muskotin kitaraansa asentaisivat, häpeäisivät sitä, koska siinä ei lue "Seimoor".

Itse olen huomannut, että entinen "kylillä puhutaan" toimii kyllä netissäkin (ylläri), mutta vaan sata kertaa tehokkaammin. Ei menis montaa päivää, ehkä vain tunteja, niin kyllä Muskotti Microphones olisi jo valtavassa ylityökuormassa ämeriikkäläisten jälleenmyyjien vaatiessa mikkejä välittömästi valikoimiinsa ;o)
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
PIM
10.01.2004 11:59:18
Stratomikkien napapaloista puhuttaessa mua on aina, nooh.. ainakin jonkun vuoden, ihmetyttänyt että miksi uusissakin staggered mikeissä se G-kielen pala on vieläkin kaikkein korkeimmalla vaikka porukka on jo neljäkymmentä vuotta käyttänyt punomatonta G-kieltä. Nähdäkseni tämä tapa on jäänne straton syntyajoilta jolloin käytettiin vielä punottua G-kieltä. Ainakin mun logiikkani sanoo että sen pitäisi olla kaikkein matalimmalla tai ainakin samalla tasolla kun B-kielen napapalankin. Luulisi että lyhentämällä sitä palaa mikin voisi nostaa paljon lähemmäksi kieliä ennen kuin näitä ikäviä epävireisyyksiä ylänauhoilla alkaisi ilmaantua.
If the tool we have is a hammer, make the problem look like a nail.
jPekka
10.01.2004 23:14:39

Stratomikkien napapaloista puhuttaessa mua on aina, nooh.. ainakin jonkun vuoden, ihmetyttänyt että miksi uusissakin staggered mikeissä se G-kielen pala on vieläkin kaikkein korkeimmalla vaikka porukka on jo neljäkymmentä vuotta käyttänyt punomatonta G-kieltä.

Ai? Kyllä mulla on punottu G edelleenkin. Eihän Strato edes soi kunnolla alle kahdentoista kielisatsilla... 8-)
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
Puavali
11.01.2004 13:22:42
Ai? Kyllä mulla on punottu G edelleenkin. Eihän Strato edes soi kunnolla alle kahdentoista kielisatsilla... 8-)

Voihan kolmentoista kielisatsissa olla punomaton G. Kylläpä paukkaa kivasti.
Sammakko
14.01.2004 13:49:27

Siis miten ohutta sen käämilangan tulee olla? Tilasin jo 0,04 millistä 2 kilometriä.
kulmahiomakone
17.01.2004 00:42:41
Voinko tehdä näin:

tallamikki on humppari puolituksella, tai vaihtoehtoisesti kaksi yksikelaista kytkettynä sopivasti (sarjaan?). Eikös tuo ole sama asia? Pointti on kuitenkin tässä: humpparin toiseen kelaan tulee 8500 kierrosta ja toiseen 5000. Silloin kun mikkiä käytetään humpparina, otetaan signaali 8500:n kierroksen kelasta väliotolla 5000 kierroksen kohdalla. Näin humpparina toimiessaan kelat olisivat balanssissa. Ja silloin kun talla mikkiä käytetään yksikelaisena, tulee signaali 8500:lta kierrokselta.

Samalla periaatteella kaulamikki.

Sitten pitäisi enää miettiä, miten mikeistä saa kaikki variaatiot ulos ilman jaguarmaisia ja helevetin rumia kytkinsysteemejä.
kulmahiomakone
18.01.2004 20:26:20
Voinko tehdä näin..?

Olen sitten ilmaissut itseäni aika humalaisesti. Ymmärrättekö yhtään? Lähinnä siis kiinnostaa se, että vaikuttaako nuo 3500 ylimääräistä kierrota tuossa toisessa kelassa siihen humppari soundiin ja mitenkä?

Ei kai tuo nyt ole mahdotonta, että kierrän kelaan 5000 kierrosta ja tuon langan kelasta ulos, pistän poikki ja kierrän vielä 3500 kierrosta. Sitten yhdistämällä nuo satsit saan käyttööni 8500 kierroksen kelan, tai vaihtoehtoisesti yhdistämällä sen ekan satsin 5000 kierrosta toisen kelan 5000:een kierrokseen, saan humpparin..?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)