Aihe: Koska aloitit skeba rakentelun? 1 2 | |
---|---|
![]() 27.09.2005 18:31:45 | |
Piirustuksen olen tehnyt, puut odottelee vannesahan kosketusta ja hardware tullissa noutajaa. Ja minä rahaa, että pääsen hakemaan. Soolot on perseestä. AKKK #7 | |
![]() 27.09.2005 18:41:26 (muokattu 27.09.2005 18:42:22) | |
Jaa-a. Sanotaan että 4-5 tahi sitten 2 vuotta sitten. Mä alotin hyyyyvin rauhallisesti. Ensiksi tuli luettua kaikki minkä käsiin sai, niin netistä kuin kirjastostakin. Sitten mä rupesin suunnittelemaan. Rauhassa. Kolme vuotta takasin ostin ensimmäisen mahonkilankun sekä vaahteraa ja rupesin suunnittelemaan tarkemmin sekä haalimaan työkaluja. Varsinainen työstöpuoli alkoi 2 vuotta sitten. Mä tulin siihen tulokseen että kuitenkin mieluummin käyttelee kunnon koneita ja kysyy tarvittaessa neuvoa joltakulta. Joten menin kansalaisopiston (Tampereen Ahjola) askartelukurssille. Sittemmin onkin jopo hiukan karkaillut. Puuvarantoa alkaa olemaan melkoisesti, samoin kuin kaikenlaisia (tarpeettomia) työkaluja ym. sälää. Tällä hetkellä on 4 projektia kesken, joista 1 on remontti. Oikeastaan ei pitäisi puhua projekteista vaan prosessista... Ja jos joku ihmettelee notta miksi mikään ei valmistu, niin ei se kai ihme ole, jos kerran ensimmäisen suunnitteluunkin meni yli 2 vuotta. Ota näistä sitten selvää | |
![]() 27.09.2005 19:00:36 | |
Reipas vuosi sitten aloitin rakentelun muutaman lapsteelin tekemisellä. Ja ajatuksissa on ollut pitkään kitaran tekeminen. Työ ja perhe-elämä vaan hidastaa harrastustoimintaa... ;) No nyt on kitarapuut kotona ja suunnitelmat on melkeistä valmiit. Saha soimaan kun vaan ehtii. Ja tuli tuossa kokeiltua vähän efektienkin tekoa, muutamia fuzzeja ja distortion + on valmiina ja lisäksi EA-tremolo on työn alla. Niin ja kotona on kaikki tehty täältä ja kirjastosta haettu neuvoja ja vinkkejä. | |
![]() 27.09.2005 20:07:48 | |
Jaa'a, mitähän tuosta nyt olisi, '90-luvun alussa oli jotain rävellystä ja yrittämistä, ensimmäiset soittokelpoiset bassoni rakensin vasta '97-'98 välisenä aikana kun olin puuseppäkoulussa. Oli hyvää pitkään kuivunutta puuta ilmaiseksi tarjolla ja kunnon koneet joitten kanssa riehua. Suurin osa bassoja ja customeita, valmiiden mallien toisintaminen ei ole koskaan kiinnostanut. Yhden "Telen" olen kaverille tehnyt, pyynnöstä. Thinline mallista kopioitu. Ihtelle on noista ehkä 15 tehdystä bassosta jäänyt pari 6-kielistä tohon, nauhaton ja nauhallinen. Loput olen antanut kafruille lahjoina. Munsta. | |
![]() 27.09.2005 20:46:50 | |
no niin. nyt saa nauraa noviisille..parin viikon päästä alkaa tämän tytön soitinrakentelu-ura. eri asia, minkä pituinen, mutta sen näkee sitten. odotukset ovat kyllä korkealla. Eikä saa nauraa noviisillekaan! Tsemppiä vaan ja vannesaha laulamaan. olen rakentanut yläsävelsarjahuilun, mutta siitä on vuosia aikaa. hmm. Valista blondia, mikä kumma on yläsävelsarjahuilu? Mulla homma alkoi kolme vuotta sitten paikallisen kansalaisopiston soitinrakennuskurssilla. Kotona vielä asuessani edellisellä asuinpaikkakunnallani oli myös työväenopisto, jossa oli tarjolla jokin kitaranrakennuskurssi. Muistan katselleeni sitä joka kotiin jaettavaa brosyyria jo pikkulikkana mietiskellen että kitaran rakennus voisi olla mukavaa. Aika monta vuotta, yksi paikkakunnan vaihto ja jälleen aika monta vuotta myöhemmin sitten aika- ja rahatilanteen vihdoin salliessa menin kurssille, ja siellä sitä sitten ollaan oltu. Valmiina ihan kelpo basso, valmistumassa (koputtakaa kuivaa, oksatonta ja halkeilematonta soitinpuuta...) baritonikitara, jonka vääntö on ollut yksi askel eteen, kaksi taakse -tyyppistä. Amatöörin toinen prokkis eikä piirustuksia -> pikkuvaikeuksia paikka paikoin.:D Seuravaaksi listalla ois taas basso, ja sitten sähkis, ja ja... "Mun WinAmpin randomi toimii ihan miten sattuu" | |
![]() 27.09.2005 20:56:06 | |
Ensimmäinen kosketus alaan muistaakseni vuonna 1999, jolloin hioin itse silloisen stratoni nauhat. Sen jälkeen erilaista satunnaista korjaus- ja virittelyjuttuja. Reilu vuosi aktiivista www-internetin selaamista ja tiedon keruuta, loppuviimein tämän ( http://lehti.keskisuomalainen.fi/portaali/kuvakokoelma/kitara25.shtml ) artikkelin innoittamana kansalaisopiston kurssille syksyllä 2003. Sen jälkeen on syntynyt strato (joka tällä hetkellä odottaa uutta kaulaa) ja vee, muutama suunnitelma hiukan uniikeimmeista kitaroista ja bassoista sekä sivukaupalla pieteetillä tehtyä dokumentaatiota. Stratokaulan lisäksi työn alla tuollainen PRS-Duke -sekoitus. Ite olis taas tarvinnu tehdä | |
![]() 28.09.2005 08:15:21 | |
Hmm. Kun koulu sitten alkoi niin tulin ajatelleeksi että vois koittaa tehä jonkulaisen kitaran koulun (8. lk) valinnaisessa. Siitä se sitte lähti ja body alkaa olla jo kasassa ja kaula, tänään pitäis käydä noutamassa jo lisää osiaki postista. Mutta tosiaan päätin että tämä ensimmäinen (ei toiv. viimeinen) on sellaanen halpa kokeilu. Elikkäs SP elektroniikasta vaan tilasin halpaa osaa ja halvalla puulla mennään. Kellään onkos muuten nuista SP elektroniikan osista mitään kokemuksia? Lähinnä mikeistä siis? Epiphone Les Paul Special II.
Paska kitara, mutta miehekkäät bendaukset. | |
![]() 28.09.2005 08:40:10 | |
![]() 28.09.2005 08:55:51 | |
Otsikkon mukaan puhutaan skeba rakentelusta jos kirjaimellisesti otetaan, niin se alkoi mulla reilu 3 vuotta sitten. Aloitin rakentamisen ihan kansalaisopistossa. Niitä on sitten tullut väsättyä sen jälkeen kitara/vuosi tahtiin. Kipinä aiheeseen tuli siitä, kun noin 5 vuotta sitten kiinnostuin putkivahvistimista ihan noin rakentelumielessä. Opiskelin aihetta ja kytkiksiä niin paljon kuin materiaalia vaan löytyi ja väsäsin "tuikun". Eli oikeastaan lasken siis rakentelun alkaneen noin 5 vuotta sitten. Kuuluvathan vahvistimet oleellisesti sähkökitaroihin. Ja varsinainen kitaranrakennusinnostus on kuitenkin seurausta tuosta vahvistinrakentelusta tyyliin, että vahvistin kun on itse tehty, niin pitää tolle keppi väsätä kaveriksi. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)