Danish Oil toimii. Sillä saa yksinään melko kestävän ja melko nätin mattapinnan. Se kuivuu kovaksi, jolloin pinta kestää kulutusta monia muita öljy- tai vahakäsittelyjä paremmin. Se ei kyllä tuki puun huokosia pintaa myöden, mutta tämä ei ainakaan käytössä haittaa. Pinnan ulkonäköä (ja hieman kestävyyttäkin) voi parantaa vahaamalla. Mikäli vahaa käytetään, tulisi sen olla kirkkaaksi kuivuvaa tai sävyltään puulle sopivaa. Muuten vaha jää puun huokosiin ja näkyy sieltä ilkiästi. Mä kokeilin ekalla kerralla (tyhmyyttäni) valkoisella autovahalla. Pinnasta tuli mainio, mutta valkoiset huokoset eivät oikein sopineet tumman punaruskealle puulle. Myöskin muut puulle tarkoitetut öljyt ja vahat käyvät mahongille suoraan, kunhan vain tuo vahan väri otetaan huomioon. Mä en olisi kovinkaan huolissani niiden imeytymisestä puun huokosiin. Eivät ne sinne kuitenkaan niin syvälle mene. Mutta mikäli haluat kiiltävän lakkapinnan, on tuo filleröinti ainoa vaihtoehto. Ellet sitten yksinkertaisesti suihkuta sitä lakkaa niin monta kerrosta että puun huokoset tukkeutuvat. Tämä tarkoittaa aika monta kerrosta. Lakalla voi myöskin vetää vain pari kerrosta, jolloin pinta suojataan mutta se jää vielä puun tuntuiseksi ja näköiseksi. Mä ajattelin tätä kokeilla seuraavaksi. Juu, varmast näi, mää kysyi? |