Aihe: Kitaran lakkauksesta?
1
tontos
08.07.2003 09:21:22
Oma projektini on nyt siinä vaiheessa että pitäisi ruveta suihkimaan lakkaa päälle (spray)mutta miten monta kerrosta ennen ensimmäistä hiontaa ja minkä karkeuksisella paperilla?Eikös se pinta mene harmaaksi?Pitääkö sitten välissäkin kiillottaa jollakin kiillokkeella ja entä se viimeisen kerroksen hionta?
Juzzu
08.07.2003 12:17:26 (muokattu 08.07.2003 12:19:10)
Ekaksi puille hyvät pohjat.

Itse käytin kuvan autolakkaa, pehmeämpää kuin tehtaiden kivikovat lakat ja helpompi altistumaan 'closet classic' -halkeamille, mutta kumpikaan ei mua haittaa, pehmeämpi lakka _ehkä_ ei tapa puuta niin paljon ja mun kepeissä käytöstä tulleet naarmut kolot jne. saa näkyä. Ja ei tua lakka niin pehmeää ole, että tuo kovin ihmeellinen ongelma on. Myös puu vaikuttaa, vaahteran päällä lohkeilee helpommin, saarnin päällä taas ei ollenkaan.

Aluksi tein monia kerroksia päällekkein, ja kevyet hionnat 320:lla. Siirryin "roikotuslakkauksesta" lakkaamaan rungon vaaktasossa, jolloin sain pinnoille enemmän lakkaa vailla pelkoa valumisista. Ja sitten vain tuota 2-3 lakkakerrosta ja hionta -sarjaa niin kauan, että olin lakannut arviolta 30-40 kerrosta tuohon kitaraan (kerrokset oli aika ohuita, ja niitä hiottiin samalla). Tämän jälkeen vielä pari kolme _tarkasti_ lakattua ohutta kerrosta, vimosen päälle, ja näiden päälle armoton kiillotus tuolla kuvan autonkiillotustahnalla. Toimi yllättävän hyvin, tuli hämmentävän hyvä pinta, joka ei kyllä tuossa kuvassa valitettavasti näy, syystä tai toisesta. Joka tapauksessa itse olin tyytyväinen, vaikka tosin oikein tarkkaan peilatessa toki näki kiillotyspyörteitä. Vaan enpä viitsinyt enää hienompaa tahnaa ostaa.

Puupinta kuntoon ennen lakkausta ja välihionnoissa "maalaisjärkeä" hiomapaperin valintaan - jos pinta on hyvä niin ei sitä kannata hio pois 80:llä, vain kevyt silaus 400:lla tms. ja taas lakkaa päälle.

Tuossa kuva noista aineista ja kuin rohkaisuksi kitaran kansi ei tuossa kuvassa liiemmin kiillä, hoho :o)

http://www.cc.jyu.fi/~maaijane/kuvat/jussin/pinnoitevermeet.jpg

EDIT: ja meneehän se pinta välihionnoissa 'harmaaksi', mutta heitäppä taas seuraava kerros lakkaa päälle ja ihmettele entistä parempaa pintaa.

Muista hengityssuojaus, noiden aineiden haittavaikutuksia ei kannata aliarvioida.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
tontos
08.07.2003 13:23:08
Kiitokset erittäin hyvistä ohjeista!
Jaristoteles
08.07.2003 17:31:25
Tuossa kuva noista aineista ja kuin rohkaisuksi kitaran kansi ei tuossa kuvassa liiemmin kiillä, hoho :o)

http://www.cc.jyu.fi/~maaijane/kuvat/jussin/pinnoitevermeet.jpg

Hui. Mistäs noinkin hienot puut sait? Vai onko se vain kansi? Ja jos on, tai ei ole, niin montako tuollaiset puut maksoi?

Viduminävielärakennansentelen!
Ei olis kiva olla Saharassa kun kaikki pierut menee sinne.
Juzzu
08.07.2003 20:03:31 (muokattu 08.07.2003 20:04:44)
Hui. Mistäs noinkin hienot puut sait? Vai onko se vain kansi? Ja jos on, tai ei ole, niin montako tuollaiset puut maksoi?

Puu on ihan tavallista kovasaarnia, värjäsin sen vain ns. fillerivärjäyksellä (josta voin kertoa lisää myöhemmin jos kiinnostaa, nyt ei ehdi/jaksa).

Runko on kahdesta osasta, lankusta maksoin muistaakseni... tjööh.. tjuuh.. oisko ollut 30 juuroa. Oli kuivunut 40v vain odottaakseen minun käsittelyä! :o)

Lisää kuvia täältä http://www.cc.jyu.fi/~maaijane/kuvat/jussin/
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
HeviPaavo
10.07.2003 21:27:02

kelpaakos nuo aineet maalin päälle
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)