Aihe: Tune-o-matic tallan paikotusta
1
e0700719
20.10.2011 15:32:19
Heipä hei ja anteeks!

Nyt on se vaihe ku rupeen sovittelemaan toneprossia lesteriin.

Kun mulla on tuo skaalan mitta 24,75, ja asetan mitan satulaa vasten otelaudan suuntaisesti. Tallahan asetetaan hieman vinosti sinne skaalan päähän. Jos tarkastellaan tallaa, jossa on tallapalat tasan keskellä, niin asetetaanko se talla niin, jotta tallan D ja G palojen väli on juurikin siinä tarkassa 24,75 tuuman kohdassa. vai hieman yli/ali. Ja kaulassa ei ole vielä relieffiä, ja se mitta kulkee siis tasan kaulakulmassa, eikä mikkikulmassa.

Kiitos ny jos joku jaksaa oppastaa.

Kitarassa on tarkotus käyttää 11 paksusia kieliä
laurilaguitars.blogspot.com
JPHe
20.10.2011 16:11:28
e0700719: Heipä hei ja anteeks!

Kun mulla on tuo skaalan mitta 24,75, ja asetan mitan satulaa vasten otelaudan suuntaisesti. Tallahan asetetaan hieman vinosti sinne skaalan päähän. Jos tarkastellaan tallaa, jossa on tallapalat tasan keskellä, niin asetetaanko se talla niin, jotta tallan D ja G palojen väli on juurikin siinä tarkassa 24,75 tuuman kohdassa. vai hieman yli/ali. Ja kaulassa ei ole vielä relieffiä, ja se mitta kulkee siis tasan kaulakulmassa, eikä mikkikulmassa.

Itse laittaisin korkean E:n oikeaan mittaan ja Matalan E: 3 mm taaksemmaksi.
e0700719
20.10.2011 16:51:27
JPHe: Itse laittaisin korkean E:n oikeaan mittaan ja Matalan E: 3 mm taaksemmaksi.

Tarkoitatko, että tallapalat on joka kielelle keskellä tallaa alkuperäses kohdas ja tuo 3mm ero määrittelee sen tallan kulman ylhääläpäin katottuna?
JPHe
20.10.2011 17:30:57
e0700719: Tarkoitatko, että tallapalat on joka kielelle keskellä tallaa alkuperäses kohdas ja tuo 3mm ero määrittelee sen tallan kulman ylhääläpäin katottuna?

Aivan. Matalan E:n pituus satulasta 12 nauhalle on sen 3mm lyhyenpi kuin matka 12 nauhalta tallaan, silloin kun intonaatiot on kohdallaan. Kirkkaalla E- kielellä eroa ei ole. Tällöin lopun voit säätä tallan säätövaralla.
timppis
20.10.2011 18:55:39
e0700719: Heipä hei ja anteeks!

Eli kuten JPHe tuossa jo totesi, lähtökohtaisesti korkea E on se, mihin skaala mitataan, ja muut kielet tulevat järjestään pidemmiksi.

Mittasin piruuttani kielenpituuksia omasta tekeleestäni, 24,75 skaalaisesta tuneomaticilla siis, kun intonaatiot on kohdallaan. Mitat suunnilleen puolen millin tarkkuudella. Korkean E:n pituus 12. nauhalta noin 316mm, matalan E:n pituus vastaavasti 322mm. Ts. molemmat kielet on pitempiä (ylä-E hyvin vähän mutta kuitenkin) kuin laskennallinen pituus (12. nauhalta pyöreesti 314,5mm). Näin pitää ollakin, koska kieli mm. venyy nauhalle painettaessa (muutkin epäideaalisuudet vaikuttaa). Mulla käytössä 10-46 kielet. Jos/kun olet laittamassa 11-50 tms. kieliä, erosta tulee vielä suurempi.

TuneOMaticien läpysköissä annetaan tyypillisesti ohjeeksi, että bassopuolen tolppa on 3mm taaempana kuin ohuiden kielien tolppa. Oikeasti eroa pitää olla enemmän, kuten yllä olevasta huomaa, mutta ko. ero kannattaa tehdä niillä säätöpaloilla, koska jos tallan laittaa enemmän vinoon (kuin tuo 3mm), niin se alkaa jo näkymäänkin liikaa. Ts. kun mittaat tallan sijoituspaikkaa, niin älä laita sitä korkean E:n säätöpalaa keskelle tuneomaticia, vaan ruuvaa se pikemmin lähemmäs etulaitaa, ei ihan kiinni asti mutta ehkä joku 1/4 matkasta. Tällöin talla tulee asennettua taaemmas, ja saat enemmän käytännön säätövaraa, sitä kun tarvitsee yleensä aina vain taaksepäin.

Mä asensin omani just tuolla ylä-E-puoleenväliin tekniikalla, ja lopputuloksena ala-E:n sai nipinnapin kohdalleen kääntämällä satulapalan väärinpäin ja ruuvaamalla aivan takalaitaan, ja tämä 046-kielellä. Yhtään paksumpaa kieltä siihen ei saisi toimimaan ilman tallan siirtämistä.
e0700719
20.10.2011 21:05:40
Kiitos molemmille vastauksista, niistä oli suuri hyöty. Opin itsekin ensimmäisestä stratostani, että mielummin ehkä liian taakse ku etiä.

Pääsee pajalle vaan kerran viikos, kunnes saa oman talon pystyyn, niin on tässä aikaa suunnitella asennusta
Juzzu
21.10.2011 12:39:15
e0700719: Opin itsekin ensimmäisestä stratostani, että mielummin ehkä liian taakse ku etiä.

TOMin kanssa voit kompensoida tuota siten, että ruuvaat ohuimman E:n tallapalaa vähän eteenpäin tallassa sen sijaan että se olisi ihan keskellä ja sitten mitoitat tallan sen mukaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)