Aihe: kokemuksia haaparunkoisista kitaroista?
1
ktvr
04.10.2005 16:18:32
Aina silloin tällöin kun palstalla on ollut puhe bodymateriaaleista, on haavan soveltuvuus soitinpuuksi tyrmätty lähinnä sen pehmeyteen viitaten; toisaalta haavan soundia ja ulkonäköäkin on kehuttu.
Itse olen tutustunut haapaan semi-hollow-body-telecasterprojektissani, missä tein kitaran kannen 16 mm paksusta haapalankusta. Kolhujen jälkiä body on jo muutamia kerännyt, mutta kitaran soundiin olen ollut tyytyväinen.
Kovin moneen (lue: yhteenkään) haaparunkoiseen kitaraan en ole törmännyt. Nevalainen on ilmeisesti joskus käyttänyt kitaroissaan hapaa ja Woodiguitarssin Jarkko Lindholm sitten enemmänkin, päätellen siitä miten hän puuta kehuu. Taitaa MNetin listoilla olla lisäkseni joku toinenkin, joka on haapaa kitaraansa laittanut.
Ihan uteliaisuuttani halusin tiedustella että millaisia kokemuksia teillä on soittokuntoon asti saatetuista haaparunkoisista kitaroista tai bassoista?
javia
04.10.2005 19:50:49
Soitin rakentaja R. Niemisen pajalla soittelin kerran muistaakseni lämpökäsitellystä haavasta tehtyä teleä, jasesoi kyllä hyvin.
huomattavasti pehmempi/pyöreämpi soundi kuin esim. leppä bodysessa telessä. Mutta kuitenkin se teleltä kuulosti, eli ei yhtään hassumpi aines tuo...
Man With Bad Tone Laughs Alone!
vrajala
04.10.2005 23:00:57
Mulla on tekeillä rakenteeltaan thinline-tyyppinen kepukka, jossa kuusikansi ja loput rungosta haapaa. Mulla ei vielä ole kokemusta haavan akustisesta puolesta, yhtäkään tuollaista kun en ole vielä hypistelemään päässyt. Soundipuolesta olen kuitenkin kuullut vain positiivista, joskin joku mainitsi joskus havainneensa haaparunkoisella kitaralla soundin tavallista nopeampaa tukkoutumista kielten ikääntyessä.
Sinne meni. Viuh.
jukcat
09.10.2005 15:06:06
Juu yksi Tele on tullut tehtyä haavasta ja täytyy sanoa että hyvä soundinen puu. Mukavaa työstää, mut vaatii ehdottoman terävät työkalut. pehmeytensä pulesta helppo tehdä vaikka minkälaista koukeroo koristeeksi. Mä ajattelin vielä palata tähän hapaan. Sitä saa muuten bauhaussistakin ihan pilahintaan...
Toiset näkee maan ja kokee taivaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)