Aihe: Otelauta - materiaalit ja käsittely
1 2
kulmahiomakone
04.10.2005 18:55:47 (muokattu 04.10.2005 18:57:55)
Eeben- ja ruusupuu ovat kalliita. Vaahtera on turhan vaaleaa. Mistä materiaaleista arvon m.nettiläiset ovat otelautoja kitaroihinsa kyhänneet ja millä kokemuksilla? Joskus muistan nähneeni kuvia jonkun (m.nettiläisen itsekyhäämästä) kepakosta, jossa otelauta, ja ilmeisesti koko kaula olivat mahonkia. Mitenkä pelittää se?

Entä millä aineella tuo otelauta kannattaisi käsitellä, jos ei halua perinteistä ja vaahterakauloista tuttua lakkapintaa? Olisiko vernissa mitään? Jos en väärin muista, joka ei ole todennäköistä, viulujen kaulat (perspuoli siis) jynssätään jollain vernissan tyylisellä tökötillä, kunnes pinta menee ns. umpeen. Lakkaa kaulaan ei tule.

Joskus muistan myös tällä palstalla olleen puhetta nauhattoman basson rakentamisesta ja otelaudan käsittelemistä ja kovettamista hartsilla. Onko tuo "hartsaaminen" ihan perussettiä nauhattomia rakennettaessa ja voisiko joku kertoa siitä enemmän. Linkitkin ovat jees, kunhan eivät saksaksi asioita kerro.

Kovaa ja betonisen kolkkoa saundia tekee mieli, ja tietääkseni ainakin vernissakäsittely "koventaa" puuta siltä osin kuin se siihen imeytyy. Parit (edulliset) sonoklin -otelaudat ajattelin Oulusta tilata ja testipenkkiin uhrata. Josko toiseen vernissaa ja toiseen hartsia...

DIT: Ja todetaan tähän loppuun vielä, kun joku vesipää kuitenkin tulee asiasta tieteilemään, että tiedän kyllä ettei sonoklin tahi ruusupuu tarvitse minkäänlaista (pinta)käsittelyä.
ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa!
m_kuivamaki
04.10.2005 22:04:00
Itselläni on kokemusta ruusupuusta ja eebenistä. Hain myös hevikeppiini aikoinaan tylyä/terävää soundia joten päätin kokeilla eebeniä. Pirun hienosti sopi kyllä kauttaaltaan mustaan kitaraan ja sen kun vielä käsittelin Dunlopin (en nyt muista tarkkaa nimeä) otelauta-öljyllä niin... avot.
Soundissa näiden kahden matskun välillä ei mielestäni nyt hirveää eroa ole.
Ruusupuuta oli helpompi työstää, eebenistä halkeaa todella helposti pieniä paloja (ongelmana lähinnä inlayta tehdessä). Myös radiusta tehdessä hikikarpalot nousi ohimolle, sai nimittäin hioa "pikkasen".
sartzan
04.10.2005 22:11:54 (muokattu 04.10.2005 22:31:12)
Joskus muistan myös tällä palstalla olleen puhetta nauhattoman basson rakentamisesta ja otelaudan käsittelemistä ja kovettamista hartsilla. Onko tuo "hartsaaminen" ihan perussettiä nauhattomia rakennettaessa ja voisiko joku kertoa siitä enemmän.

Hartsaamisesta en osaa kertoa enempää, kuin esittää arvauksen, että riippuukohan toimenpiteen tarpeellisuus otelaudan materiaalista. Itse olen pykässyt nauhattoman basson ebenpuuotelaudalla, ja siinä ainoana käsittelynä on öljy, hartsaamisesta tuon ebenpuun kohdalla ei ollut edes puhetta käsittelyvaihtoehtona, sen verran kovaa puuta on se. Öljyäminen on tehtävä silloin tällöin uudestaan, ei pelkästään silloin viimeistelyvaiheessa.

Öljyämisestä minäkin kuulisin faktaa joltain asiasta tietävämmältä. Olen kuullut että jotkut öljyävät ebenpuuotelautoja sitruunaöljyllä, ja toisaalta muistelen nähneeni tai kuulleeni myös ehdottoman kiellon sitruunaöljyn käyttämiseen ebenille. Kumpi ompi oikein? Itse olen käyttänyt tuohon mitä kulloinkin ruokakaapista nyt on sattunut löytymään.:) Että senkin takia mieluusti jotain parempia neuvoja olisin itsekin vailla...

Dit:

Myös radiusta tehdessä hikikarpalot nousi ohimolle, sai nimittäin hioa "pikkasen".

Kyl. Siinä menee hetki.:) Ruusupuu- ja vaahteraväki on jo saanu työnsä tehtyä, ku ebentyypillä on vasta huomattava määrä ohutta mustaa sahapölyä pitkin vaatteita, käsiä ja naamaa sekä sierainten täytteenä, aikä otelaudassa vielä suurempaa merkkiä siitä mistä se kaikki pöly on peräisin.:D Ebeni on ehanaa ja sitä on tämänhetkisessä prokkiksessakin, lienenkö masokisti. Seuraavaan bassoon olen kyllä ajatellut vaahteraa...
"Mun WinAmpin randomi toimii ihan miten sattuu"
miktol
04.10.2005 22:37:27
Parit (edulliset) sonoklin -otelaudat ajattelin Oulusta tilata ja testipenkkiin uhrata.

Onko kenelläkään kokemuksia tuosta sonoklinista? Ihan vieras puu meikäpojalle, eikä löytynyt hakusellakaan hirmuisesti tietoa netistä. Ei ole tuon materiaalin otelautojen hinnat Oulussa pahoissa hinnoissa.
masal
04.10.2005 22:51:30 (muokattu 04.10.2005 22:52:06)
Eeben- ja ruusupuu ovat kalliita. Vaahtera on turhan vaaleaa. Mistä materiaaleista arvon m.nettiläiset ovat otelautoja kitaroihinsa kyhänneet ja millä kokemuksilla?...

Olen käyttänyt puukeskuksen wengeä (palisanteri?), ihan ok tulos ja tummaa... Onko muilla kokemuksia?
Rrrrrrockkkk...
vrajala
04.10.2005 23:26:32
Vaahteralautaa ei ole pakko lakata. Tällöin se voi tietysti kulua nopeammin tms. mutta en tiedä onko tuosta varsinaista haittaa. Öljy- ja vernissakäsittelyt ovat varmaankin ihan riittäviä. Varsinkin jos niitä jaksaa uusia joskus.

Vaahteran lisäksi edullisempia ja helpommin saatavia vaihtoehtoja voisivat olla pihlaja ja omenapuu, jopa päärynä jos tuurilla löytyy.

Olen käyttänyt puukeskuksen wengeä (palisanteri?), ihan ok tulos ja tummaa... Onko muilla kokemuksia?

On. Mutta ei vielä valmiissa kitarassa, erinäisistä syistä johtuen. Kamalaa työstettävää, haisee pahalle ja silti jotenkin kiehtovaa ainetta tuo wenge. Palisantereihin sen ei pitäisi lukeutua, siis mun tietojeni mukaan. Kaverilla on Warvickissa filleröity wengelauta ja toimii komiasti.
Sinne meni. Viuh.
Juzzu
05.10.2005 07:47:26 (muokattu 05.10.2005 08:20:30)
Tuo halpuus ja kalleus on tietenkin suhteellisia käsitteitä, mutta mä ostin tässä tovi sitten jokusen kappaleen näitä stewmacin otelautoja. Mielestäni ovat niin edukkaita ettei maksa vaivaa lainata toisten nauhaurasahoja.
http://www.stewmac.com/shop/Bodies, … /Electric_guitar:_Fingerboards.html

E: Tulikin mieleen kuinka eräs soitinrakentaja kertoi kollegastaan (en nyt muista kuka, vai olikohan siitä edes puhetta) joka kovetti/fillasi otelaudan pikaliimalla. Kaveri runttasi kouraan ison kasan pikaliimaa ja käsillä veti sen nopsasti koko otelaudan matkalle. Että kuulemma tulee nopeasti valmista, hehe...
Haku Robotti
05.10.2005 09:16:01

Eeben- ja ruusupuu ovat kalliita...

No kattele ympärilles äläkä kulje kädet taskuissa. Mullekin tulee (...ei se mulle tule, mä teen sen itse) LP kaula vanhasta mahonkikynnyksestä. Nolla euroa.

Terv. vesipää Hakis
"Tässä iässä pitää run*ata aamulla kahdesti, että sydän rupeaa edes lyömään". Elokuvassa 15.8.05.
Juzzu
05.10.2005 09:48:50 (muokattu 05.10.2005 09:50:38)
No kattele ympärilles äläkä kulje kädet taskuissa. Mullekin tulee (...ei se mulle tule, mä teen sen itse) LP kaula vanhasta mahonkikynnyksestä. Nolla euroa.
Terv. vesipää Hakis

Tuleeko siis otelautakin mahongista?

Mä oon vähän haaveillut jos tekisi koko kaulan vaikka ruusupuusta, cocobolosta tai vastaavasta. Eip tule halvaksi, mutta olisi ainakin erilainen. Vaan ilmeisesti esim. cocobolo olisi melko vaativa materiaali omine liimoineen (rasvainen puu) ja ominaisuuksineen...
http://www.gilmerwood.com/images_after05-05/09-09-05W7386.jpg
http://www.gilmerwood.com/images_after05-05/09-09-05W7386close.jpg
http://www.gilmerwood.com/images_after05-05/09-09-05W7387.jpg
http://www.gilmerwood.com/images_after05-05/09-09-05W7387close.jpg
Ruusupuinen kaula voisi olle ehkä helpompi...

Meksikaani-cocobolo olisi ainakin jännän näköistä, noinkohan tuollaisesta edes olisi kaulapuuksi
http://www.gilmerwood.com/images_after05-05/08-09-05W7051.jpg
http://www.gilmerwood.com/images_after05-05/08-09-05W7051close.jpg
Haku Robotti
05.10.2005 09:55:20 (muokattu 05.10.2005 09:55:40)

Tuleeko siis otelautakin mahongista?

Eih, soitinrakentajien valmiiksi urittamaa ebeniä.

*paukuttelee henkseleitään*
"Tässä iässä pitää run*ata aamulla kahdesti, että sydän rupeaa edes lyömään". Elokuvassa 15.8.05.
Juzzu
05.10.2005 09:56:46
Eih, soitinrakentajien valmiiksi urittamaa ebeniä.
*paukuttelee henkseleitään*

No mutta tässä ketjussahan oli pääasiassa kai kyse otelaudoista, tuskin säkään tuota eebenia ihan ilmaiseksi saat, vaikkei kaulapuu maksaisi mitään. Tai jos saatkin, saisiko Luciferkin?
justus5
05.10.2005 10:45:09
..mä ostin tässä tovi sitten jokusen kappaleen näitä stewmacin otelautoja. Mielestäni ovat niin edukkaita ettei maksa vaivaa lainata toisten nauhaurasahoja.

Humm .. eikös noi nyt mene ~ samoihin hintoihin kaikkine posti/tullikuluineen, jos tilaisi samat kalikat suomalaisilta toimittajilta? Siis nauhaurat sahattuina - valmiilla radiuksella olevat sitten erikseen.
Remember to rebel against authorities, kids!
spyykko
05.10.2005 10:47:53

Onkos kokemusta koivusta otelautana? Mä olen tässä harkinnut tekeväni kestotestiä varten yksipalaisen bassokaulan koivusta. Tuleepa katetta yleensä huhupuheina esitetyille väitteille varmasta vääntymisestä,

Vielä kun vastaan kävelisi sopiva suorasyinen lankku aihioksi
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Juzzu
05.10.2005 11:18:10
Humm .. eikös noi nyt mene ~ samoihin hintoihin kaikkine posti/tullikuluineen, jos tilaisi samat kalikat suomalaisilta toimittajilta? Siis nauhaurat sahattuina - valmiilla radiuksella olevat sitten erikseen.

En tiedä paljon kotomaiset soitinrakenjat kustantaa, mutta nuo stewmacin laudat radiuksineen maksoi 1.375 kertaa tuon sivujen dollarihinnan kotiin kuljetettuna.

Palajos suomalaiset sitten pyytää?
Haku Robotti
05.10.2005 12:07:01 (muokattu 05.10.2005 12:28:29)

En toki sitä ilmaiseksi saanut, eli AMF otti 33,50+pk, eli 1 lauta ois n.40e. Tai vähän yli.

Kyllä se vaan niin on että hyvä bay on ebay, ja ulkomaiset tavarantoimittajat. Täällä on niin kallista, melkein aina, ja tinkivara olematon. Nää olis 45e Suomessa, jos niitä olis joskus hyllyssä..

http://cgi.ebay.com/Gold-Pickup-Rin … QcategoryZ38086QQrdZ1QQcmdZViewItem

Tulipas taas offtopikkia Luciferille tarpeeksi...
vrajala
05.10.2005 12:07:25

Amf:n hinnat menee aika samoihin. ebenpuulauta maksaa 23 eeroa, urien sahaus 13,50 e päälle. Mäkkärillä sahaamaton on $24.83, sahattu taas $31.62 (hinnat 25" pyöristämättömän laudan mukaan). Puun hinnassa mäkkäri ei ole juuri halvempi, työn osuudessa taas on. Ja jos mennään nuihin valmiiksi pyöristettyihin sekä varsinkin compound-sellaisiin, on mäkkäri jo selkeästi edullisempi. Suomessa nuo joutuisi teettämään erikseen.
Sinne meni. Viuh.
Tim
05.10.2005 13:06:10

Juu kannattaa sitä vähän tutkia hintoja ennen kuin menee ostamaan.
Esim Ruokankaan hinnat:
Ebenpuu, kitara, aihio / 46 €
Ebenpuu, kitara, uritettu / 68 €
Ebenpuu, kitara, urilla ja radiuksella / 84 €

Aika suolaiset hinnat, mutta luulisi laadunkin olevan hyvää.
En tiedä kuinka käsityönä nuo tehdään, mutta silti.
Toisaalta tuskin tuo irto-osien myynti heillä mikään suuri bisnes onkaan.
masal
05.10.2005 14:00:45
Tuota wengeä saa melko halavalla... Hinta oli muistaakseni n. 50e semmonen 50x400x1000... Tulee nimittäin muutama otelauta ja talla tuosta palasta ;-)
Rrrrrrockkkk...
Juzzu
05.10.2005 15:06:48
Stewmacin laudat on uritettu ainakin just passeliksi stewmacin nauhan tangille mikä tietenkin myös käy mulle oikein hyvin kun käytän heidän nauhojaan.
justus5
05.10.2005 18:18:21
Esim Ruokankaan hinnat..

Uhoh, onjoo hinnoissa eroa. Kuten tossa mainittiinkin niin Amf:n hinta eben-laudalle (uritetulle) oli jotain 35e pinnassa, joka siis on aika kilpailukykyinen ton Stemacin kanssa (pl. radius..).

Toisaalta tuskin tuo irto-osien myynti heillä mikään suuri bisnes onkaan.

Voipi olla että aihioiden ulosmyyntihinnat on tarkoituksella vedetty hieman korkeammalle, että pystyy keskittymään kokonaisten kepukoiden myyntiin ;)
Remember to rebel against authorities, kids!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)