Aihe: "Peilikitara"
1 2
WinterMad
20.11.2005 12:51:33
Onko mahdollista tehdä kitaraan kotikonstein peilikantta.
Jos joku ei tajunnu mitä meinaan niin semmonen niinku se uus JEM.
Pitääkö kanteen liimata peilin palanen vai onko kromimaali tarpeeksi kiiltävää?
Jos joku on tehnyt tämmösen, niin vois kertoa et miten sen teki.
God Hates Us All!
Mike M. Hiirenloukku
20.11.2005 16:03:26
Olisiko täysin sileäksi vesihiottu pinta ja siihen laadukas kromimaali ja paksu hyvä lakkakerros se millä ton saisi.. Yksi, joskaan ei minusta niin hyvä vaihtoehto minusta, on taivuttaa kitaran päälle peili"pleksistä" peilaava pinta.

En siis tiedä mitään ja meen mutulla.
That's the spirit - Tuo on pirtua.
Puavali
20.11.2005 17:51:36 (muokattu 20.11.2005 17:52:16)
Olisiko täysin sileäksi vesihiottu pinta ja siihen laadukas kromimaali ja paksu hyvä lakkakerros se millä ton saisi.. Yksi, joskaan ei minusta niin hyvä vaihtoehto minusta, on taivuttaa kitaran päälle peili"pleksistä" peilaava pinta.

En siis tiedä mitään ja meen mutulla.

Joku ihime pohjamaali ja kromaus? "Kromi"maalit on perseestä.

Ed: Ibanezilla oli joskus sellainen malli.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
Barska
20.11.2005 22:04:26

Ainoo kotikonsti mikä toimii, mitä mä keksin, on peilitarrakalvo... Sellaista mitä esim. auto ja mainosteippauksissa käytetään (teippareilta kyselemään vaan)... Kromimaaleilla en ainakaan minä peilipintaa ole saanut aikaan. Peilipleksejä tuli tuollaisella tarralla aikanaan tehtyä. Hyvin niissä toimi. Koko kitaran etukanteen pitäisi jotenkin reuna naamioida, tai sit ei, kun ei pleksissä kukaan siihen kiinnittänyt huomiota, se peili kun katseet veti...
"Hai sie rumpali, siun rummuis o jotain vikaa, ku ei kuulu ku pient suhinaa..."
SH1THEAD
20.11.2005 22:32:45 (muokattu 20.11.2005 22:33:11)
joo ei ole noista kaupan kromimaaleista mitään iloa. Custom Coating niminen firma kyllä tarjoaa laadukasta maalattavaa kromia, mutta on helvetin tyyristä. pohjatyöt 50e/h ja erikoismaalaus 60e/h. Sitten vielä neliöhinta 132e ilman pohjustuksia niin hups!

Toi teippijuttu kuulosti kaikkein järkevimmältä ja miksi ei tietysti se peilin upottaminen siihen. En tiedä kyllä yhtään miten vaikuttaisi saundiin, painoon ym..

Sitten miksi ei ostaa peilirosteria ja vääntää siitä kannen itse ja kiillottaa siististi, sehän on melkein kuin kromia jos se on huolella tehty.
äsh :/
oiva tumpeloinen
21.11.2005 01:55:01
Kannattais varmaan kysästä maalarilta, millä noi peilit tehdään. Niissähän on usein vain se pinta peilaava. Sitä raaputtaessa sieltä tulee vastaan vain lasi. Ja varmaan samalla tavalla tehdään myös "peili-pleksit", siis peilaavat aurinkolasit.
E.Q
21.11.2005 08:10:28 (muokattu 21.11.2005 08:11:26)
Joku ihime pohjamaali ja kromaus? "Kromi"maalit on perseestä.

Puusta en kyllä tiedä, mutta muovia pystyy ainakin kromaamaan,
mutta eipä tietenkään meillä Suomessa.

http://koti.mbnet.fi/ekku/JPG/SPleikka_monikuva.jpg

Jokunen vuosi sitten sain tollasen älynväläyksen ja Ruotsiin asti jouduin tuon lähettämään kun ei Suomesta löytynyt tekijää.
K100#10
Barska
21.11.2005 17:06:00

Zipanezhän teki Satriaanille niitä kromattuja kitaroita, muistelen että aika hankala homma oli niillä saada se tehdyksi. Ja että ei kovin hyvin kestä kromi puussa kiinni, Joe Ässän kitaroissakin on jo kontaktimuovia pitämässä halkeilevat kromit ja sormenpäät kasassa... Eli ei taida puun kromaaminen onnata. Ja ei ainakaan kotona.

Muistaakseni jossakin harrasteauto lehdessä oli joku teollisuuspinnoitus tms. vauhdikkaasti nimetty kotimainen kromaamo, joka osaa muoviakin kromata... Mutta puuta tuskin sielläkään pinnoitetaan..
"Hai sie rumpali, siun rummuis o jotain vikaa, ku ei kuulu ku pient suhinaa..."
Puavali
22.11.2005 00:12:36
...Muistaakseni jossakin harrasteauto lehdessä oli joku teollisuuspinnoitus tms. vauhdikkaasti nimetty kotimainen kromaamo, joka osaa muoviakin kromata... Mutta puuta tuskin sielläkään pinnoitetaan..

Jep, sitä muistelin minäkin. Mutta ei kai puun kromaus ole palioa muovin kromausta kummempaa, tarttee vaan erikoisen pohjamaalin.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
SH1THEAD
22.11.2005 18:09:14
Jep, sitä muistelin minäkin. Mutta ei kai puun kromaus ole palioa muovin kromausta kummempaa, tarttee vaan erikoisen pohjamaalin.

Itseasiassa jos puhutaan oikeasta kromauksesta, niin sitähän ei ollenkaan maalata siihen pintaan, vaan siihen ujutetaan sähköä ja kromijauhetta tai jotain sinne päin.

Sitten taas tuo maalattava kromi mistä aikaisemmin puhuin on eri juttu. Se pitää tehdä joko mustalle tai valkoiselle pohjalle, joten siinähän voi olla pohjalla tartunta-aine ja sitten musta maali välissä ja sen päälle vielä tuo kromi. Ongelmallisintahan noissa on se, että että niissä pitää olla pohjatyöt 100% onnistuneita ennen kuin niitä käydään maalailemaan. Pienikin naarmu niin on koko työ piloilla.
Puavali
22.11.2005 18:17:16
Itseasiassa jos puhutaan oikeasta kromauksesta, niin sitähän ei ollenkaan maalata siihen pintaan, vaan siihen ujutetaan sähköä ja kromijauhetta tai jotain sinne päin.

Sitten taas tuo maalattava kromi mistä aikaisemmin puhuin on eri juttu. Se pitää tehdä joko mustalle tai valkoiselle pohjalle, joten siinähän voi olla pohjalla tartunta-aine ja sitten musta maali välissä ja sen päälle vielä tuo kromi. Ongelmallisintahan noissa on se, että että niissä pitää olla pohjatyöt 100% onnistuneita ennen kuin niitä käydään maalailemaan. Pienikin naarmu niin on koko työ piloilla.

Niin, siellä firmassa ensiksi ne ruiskutti ohuen metallipinnan esineen päälle ja sitten todellakin kromasivat sen.
SH1THEAD
22.11.2005 18:39:09
Niin, siellä firmassa ensiksi ne ruiskutti ohuen metallipinnan esineen päälle ja sitten todellakin kromasivat sen.

Jaajaa, niin sittenhän tuo on ihan järkeenkäypää :) Itse olen kyllä sitä mieltä, että tuo kitaran kromauttaminen on aivan turha temppu vaikka olisikin hieno --> kromauksen hinta luultavasti enemmän kuin koko kitara.

Jaa, joku fiksuhan voisikin kehitellä läpikuultavan kromin. Kromattu läpikuultava loimukansi :P
rrroope
22.11.2005 18:43:59
tuosta satrianin kromikitarasta taisin joskus lueskella juttua kanssa. tais olla kuulemma hankalaa, olisko siinä ollu joku semmonen juttu etttei se kromi oikeen tykänny siitä kitaran resonoinnista ja semmosista ja lohkeili sit aika helposti. jossain kitaralehdessäkin oli kuva satrianista tuon kitaran kanssa ja siinä näky miten sitä kitaraa oli jo jouduttu teippailemaan.
CUBASE
22.11.2005 23:00:48
Täällä oli videopätkä ns. "maalattavasta kromista"
http://www.streetcardesign.net/customcoating/chrome/index.html
E.Q
22.11.2005 23:56:30
Täällä oli videopätkä ns. "maalattavasta kromista"
http://www.streetcardesign.net/customcoating/chrome/index.html

Juma, ihan pätevältä näyttää.
Mielenkiintoista, mitenköhan tuo pinta kestää ?
K100#10
jPekka
23.11.2005 10:00:28

Mitenkäs tämä toimii tämä amerikkalaisten harrastama (lasten vanhojen kenkien sun muiden) pronssipinnoittaminen?

Robbie Robertsonhan tunnetusti pronssasi Stratonsa lankun Last Waltzin kuvauksia varten - ja vaihtoi sitten useampia kertoja setin mittaan toiseen, kevyempään kitaraan, ettei selkä olisi mennyt ihan tohjoksi. Hyvä näköinen se kitara kyllä oli elokuvassa...
"...when electrical recording was introduced [during the 1920's], people complained it was too cold and brittle and wanted the warmth and intimacy of acoustic recordings. Now what does that sound like?" -- George Massenburg
Puavali
24.11.2005 17:48:40
Olen kyllä vakavasti harkinnut lehtikultaa kitaran pinnaksi. Tarttuisiko siihen päälle kirkas lakka lainkaan?
jPekka
24.11.2005 17:54:23

Olen kyllä vakavasti harkinnut lehtikultaa kitaran pinnaksi. Tarttuisiko siihen päälle kirkas lakka lainkaan?

Kannattaisi kysyä niiltä ammattilaisilta, jotka kultaavat ortodoksisten kirkkojen kupoleita. Heillä lienee melkoisen säänkestävä tekniikka hallussa... ei, en tiedä yhteystietoja, mutta ainakin kahvimainoksessa on se yksi friidu hommaa tehnyt 8-)
"...when electrical recording was introduced [during the 1920's], people complained it was too cold and brittle and wanted the warmth and intimacy of acoustic recordings. Now what does that sound like?" -- George Massenburg
Hannu H.
24.11.2005 18:08:38

Puusta en kyllä tiedä, mutta muovia pystyy ainakin kromaamaan,
mutta eipä tietenkään meillä Suomessa.

Joku umpioita ja vastaavia lamppujuttuja tekevä firma pystyy kromaamaan. Jos tuttuja hommista löytyy niin onnistuu hyvin todennäköisesti. Joskus Pappiksen umpio kromattiin uusiksi.

Sen kromattavan osan pitää sitten olla TODELLA puhdas. Ei pölyä, ei rasvaa, ei muut likaa. Näkyy kaikki todella hyvin!
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Jouluinen sävellyskilpailu
ruma-tero
24.11.2005 18:56:18

No mitä veneisiin olen nähnyt niiden nimiä perälautoihin lehtikullatun, niin ainakin niissä lakka pysyy siinä missä muuallakin. Ei pitäis olla ongelma.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)