mr.morkkis 29.03.2006 20:00:02 | |
---|
Tiedän et tätä on kysytty varmaan satoja kertoja mutta mun suomen kielen sanavarasto on liian huono nii et mä en löytäny mitään haulla.. Mut voisko joku pistää vähän vaihtoehtoja siitä mita puita pitäisi käyttää kitaran rakentamiseen.. Millä puilla kitarat useinmiten rakennetaan? Onko pakko ostaa ulkomaalaisia puulajeija vai kelpaako nämä suomalaiset puut hyvin? Pistäkää mielellään vähän enemmän vaihtoehtoja, vaikka paremmuus järjestelyssä niin et saa vähän enemmän valinnan varaa.. Sopiiko jotkut puut paremmin kaulaan kuin bodyyn ja miksi? Kelpaisiko koivu bodyyn?? Jos ei, niin miksi? Kiitos!! |
Juniper 29.03.2006 20:28:55 | |
---|
Koivu kelpaa mainiosti kitaran rakennukseen. Kotimainen leppä ja vaahterakin ovat erinomaisia puita soitinrakennukseen. Yleisimmät puut taitaa olla : Leppä Vaahtera Mahonki Saarni Ruusupuu Eben Tuolta usein kysytyistä kysymyksistä löytyy tosiaan lisää yleisimmistä soitinpuista. |
the TT Allan 29.03.2006 23:34:52 | |
---|
No minä teen juuri parhaillani koivusta ja haavasta. (Kotisivuiltani löydät *kitara blogin jossa käyn kitaran rakennus projektejani läpi) Tänään sain haapa telestäni eka soundit. Ihan vain yhdellä kielellä kylläkin, mutta äänen kuiteskin. Haapa on oikeastaan ihanteellinen kahdesta syystä. Se on uskomattoman kevyt ja se silti soi hyvin. Heikkoutena on haavan pehmeys ja syyt tahtoo nousta "pystyyn". Jo pelkästään maalarin teippi repäisee syyt irti haavan pinnasta. Elikkä lopullinen soitin an pakko maalata tai lakata. Mitään vahausta en suosittele. Koivusta ei ole vielä kokemusta, mutta yleensä on kuitennkin sanottu että se on huono soimaan. Ja mitä nyt olen koputellut koivua haavan kanssa rinnan, niin tosiaan haapa soi monin verroin paremmin. Ja kuuleehan tuon halkoliiterissäkin. Koivu halok klonkkaa kun taa leppä haloista lähtee helakka sointi. Paras ja halvin kotimainen vaihtoehto on leppä. No koivussa on kuitenkin puolensa. Kovuus ja kaunis pinta. Hyvin hiottuna tarvitsee vain öljyn pintaan. Joku vaha tai silleen. Sähiksessä hyvät mikit ja osat, sekä kaula esim vaahterasta, kyllä korjaavat varmasti sointia. Olen huomannut myös että muotoilullakin kyllä on osansa. Kun välttää teräviä muotoja, niin sointi paranee hiukan. Koivua kuiteskin suosittelen vain kokeilu mielessä. Saattaa olla että perun tämän puheen kunhan saan omat koivu kitarani valmiiksi. Itse teen kahta kitaraa koivusta 1. että sitä nyt sattuu olemaan. 2. haluan kokeilla 3.Henkilö jolta sain toisen koivu lankun haluaa välttämäti koivu kitaran. 4.Ulkonäön takia. Saan kokeiltua ersästä pintakäsittely menetelmää. 5.On b-osia jotka pitää laitta johonkin käyttöön 6.koti kitarn soinnilla nyt niin ole väliä. Yhteenvetona sanoisin. Valitse haapa tai leppä. (Otelautaan vaahtera, koivu, tai muu kova puu) http://www.telemail.fi/timo.tuovinen |
herra47 30.03.2006 11:28:57 | |
---|
Minkälaista kitaraa oot rakentamassa? -Leppäbody, vaahrerakaula, Ruusupuuotelauta. Fenderin monet kitarat tehdään näistä puista. -Mahonkibody vaahtera kannella, mahonkikaula, ruusupuuotelauta. Les Paulit. Kitaravalmistajien nettisivuilta löytyy useimmiten mitä puuta on käytetty. Kannattaa surffata. |
P-Nut 30.03.2006 14:17:05 | |
---|
Riippuu täysin siitä minkälaista soundia haet. Itse olen nyt jaksanut vähän opiskella noista puumateriaaleista ja niiden tuomasta soundista. Yksi hyvä vaihtoehto on kysyä Warmothin tyypeiltä infoa jos ei ole varma miten joku materiaali toimii kitarassa jos haussa on tietyntyyppinen soundi. Itse olen monta mailia heille lähettänyt ja aina saanut suht nopeaa oikein mukavaa palvelua vastausten muodossa takaisin vaikka asia on ollut ihan perustiedustelua. Damn, that's a fine pile of duckshit :] |
Juzzu 30.03.2006 14:26:40 | |
---|
So just shut your face and take a seat
Because after all, you're just talking meat...and music?
Well, it's just entertainment folks. |
kari10 30.03.2006 23:54:41 | |
---|
Mitenkä nämä lämpökäsitellyt puut, leppä sun muut. Tänäänkin saunaa viimeistellessä tuli mieleen lämpökäsitellyistä laudepuista (tervaleppä) kattopaneeleista (lämpökäsitelty pihlaja) että eikö lämpökäsiteltyä puuta saisi soitinrakentamiseen tänäpäivänä helpommin kuin aikoinaan. Omassa Ruokankaan vsop:ssa (myynnissä)on l-leppää ja hienosti soi. Kaikki muu paitsi kitararointi on turhaa ;-) |