Lökis 24.11.2006 14:02:18 | |
---|
Hellou Monikos on ko. puulajista tehnyt basson rungon, kaulan tai peräti molemmat? Tuli vaan mieleen, kun wengeä saisi kohtuu helposti tästä läheltä, että jos sittenkin käyttäisi wengeä raaka-aineena. Lökis |
Antti1 24.11.2006 14:06:32 | |
---|
Wenge on sitten aivan saatanan painavaa puuta, eli kannattaa sitäkin miettiä. Tavallisilla hihnoilla saa tommoisellä jötiskällä selkänsä kipeäksi tunnissa. Liimatessa kannattaa puhdistaa liimattavat pinnat vaikka tinnerillä tai tärpätillä, koska tuo on aika rasvainen puu. |
Lökis 24.11.2006 14:28:34 | |
---|
Moi Tiedän että wenge painaa aivan ***tanasti, mutta basson pitääkin painaa. Paino on yksi syy miksi en koske esim. ipaprätseihin (ibanez), ne eivät vaan istu mulle. En pidä siitä että koko soitin keikkuu, kun plektralla soittaa ja toisaalta niiden tatsi on jotenkin halvan tuntuinen. No tuohan on vaan mun jo 28 vuotta bassoa soittaneen mielipide. Olen kait kaavoihin kangistunut *nauraa* Toisaalta tuosta wengestä vielä, että aikomuksena oli tehdä kaula läpi rungon vehje ja tehdä tuo kaula useasta palasta ja siinä samalla käyttää hiukan "keventävää" materiaalia mukana. Vaahteraa aioin ensin kaulaan käyttää, mutta sen joutuisin tilaamaan ja odottamaan sen tuloa, ja tod. näk. materiaali ei miellyttäisi laadullisesti minua, mutta wengeä olisi saatavilla 5 min. automatkan päässä ja kohtuuhintaan. Btw. vaikka täällä kovasti koivua morkataan, niin ekan bassoni tein (v.78)koivukaulalla. Onni oli siinä, että ko. halko oli ollut talon pannuhuoneessa talon valmistumisesta asti (about vuodesta 48). Ja voin taata että se oli rutikuiva. No kaulassa ei ollut mitään rautoja, mutta hyvin se vetoa kesti sen pari kymmentä vuotta mitä koko bassokin (rauha hänen muistolleen). Oli monikäyttöinen kapistus...lumilapiosta lähtien :-D. No täytyy kait lähtee hakeen sitä painonnostoliiton suosittelemaa w:ä Väliaika tietoja tipahtelee... Lökis |
stenel 24.11.2006 22:30:04 | |
---|
Hellou Monikos on ko. puulajista tehnyt basson rungon, kaulan tai peräti molemmat? Tuli vaan mieleen, kun wengeä saisi kohtuu helposti tästä läheltä, että jos sittenkin käyttäisi wengeä raaka-aineena. Lökis Kuulin jostain, että Wenge olisi varsin myrkyllistä...Jaa, a ,mutta kivantuntuinen otelauta materiaalina, tosin ei-itsetehdyssä soittimessa. Jag känner en bott |
sartzan 24.11.2006 22:46:06 | |
---|
Kuulin jostain, että Wenge olisi varsin myrkyllistä...Jaa, a ,mutta kivantuntuinen otelauta materiaalina, tosin ei-itsetehdyssä soittimessa. Jollakin sivulla sanottiin, että "Sawdust from machining operations is reported to cause dermatological and respiratory problems in some individuals." Myrkyllisistä puulajeista ylipäänsä löytyi lisää tietoa http://www.riparia.org/toxic_woods.htm . Joukossa oli pari yllätystäkin, eli soitinrakennuksessakin aika yleisesti käytetyt mahongit, eebenit ja ruusupuut olivat tuolla mainittuna. Mutta toisaalta veikkaisin, että minkään puupölyn hengittely noin lähtökohtaisesti ei varmaankaan ole sitä terveellisintä puuhaa keuhkoille.:/ "Oh my dog...
Oh Long John...
Oh Long Johnson...
Oh Don Piano...
Why I eyes ya...
All the live long day." -kissa |
stenel 25.11.2006 11:14:17 | |
---|
Jollakin sivulla sanottiin, että "Sawdust from machining operations is reported to cause dermatological and respiratory problems in some individuals." Myrkyllisistä puulajeista ylipäänsä löytyi lisää tietoa http://www.riparia.org/toxic_woods.htm . Joukossa oli pari yllätystäkin, eli soitinrakennuksessakin aika yleisesti käytetyt mahongit, eebenit ja ruusupuut olivat tuolla mainittuna. Mutta toisaalta veikkaisin, että minkään puupölyn hengittely noin lähtökohtaisesti ei varmaankaan ole sitä terveellisintä puuhaa keuhkoille.:/ Itse olen huomannut olevani erityisen herkkä Khaya-mahongille, olo on todella tukkoinen ja nielu tuntuu kipeältä tuon mahongin käsittelyn jälkeen. Jag känner en bott |
samantien 25.11.2006 15:40:35 | |
---|
Kuulin jostain, että Wenge olisi varsin myrkyllistä...Jaa, a ,mutta kivantuntuinen otelauta materiaalina, tosin ei-itsetehdyssä soittimessa. ??? kyllä wenge on ihan saman tuntuista itsetehdyissäkin soittimissa. :) hyvä otelautamateriaali on, vaikka työstettäessä haisee ja maistuu kohtalaisen pahalta. koko soitinta en välttämättä menis siitä tekemään. myy mulle ne wenget. ...Mutta TUOSSA nimenomaisessa riffissä ei kyllä ole niin yhtikäs mitään vaikiaa, että en kyllä nyt ymmärrä yhtään että mitä vaikiaa tuossa nyt olisi. - Däniel 18.09.2006 |
stenel 25.11.2006 17:08:40 | |
---|
??? kyllä wenge on ihan saman tuntuista itsetehdyissäkin soittimissa. :) Hehe.Ja tähän hymiö. Jag känner en bott |
rijopu 26.11.2006 12:16:53 | |
---|
Monikos on ko. puulajista tehnyt basson rungon, kaulan tai peräti molemmat? Tuli vaan mieleen, kun wengeä saisi kohtuu helposti tästä läheltä, että jos sittenkin käyttäisi wengeä raaka-aineena. Mä olen veistelly muutaman basson wengeä käyttäen. Tein erään 5-kielisen läpirunkobasson (Phank the Nubian) wengestä ja bubingasta ja tuli aivan loistavasoundinen peli. Myin sen eteen päin kun en tykännytkään sen muotoilusta ja painoakin oli vähän turhan paljon (n 5kg) Toisessa bassossa (Phank the Pygmi) käytin wengeä kansipuuna (body on leppää) ja kaulassa oli wengeä ja bubingaa vaahteraotelaudalla. Siitäkin tuli mainiosoundinen peli. Kirkkautta ja jämäkkyyttä löytyy soundissa, vaika tämä onkin 30" peli. Tulossa on vielä tuolle Nuubialaiselle seuraaja, eli 5-kielinen läpirunkobasso wengestä ja bubingasta. Keveyttä lähdin hakemaan tekemällä bubinga runkopalan ontoksi ja liimamalla wengeestä kansipalan. Toivotta nyt ulkonäöstä tulee mieleinen. Suosittelen kyllä kovasti wengeä soitinpuuna. Kannattaa tosin pitää huolta, ettei paino pääse kasvamaan liian suureksi. Pitää vaan muistaa käyttää fiksua maskia, kun näiden kanssa pelehtii. |
Aakoo 27.11.2006 13:54:39 | |
---|
Mulla ei ole wengestä muuta kokeumusta, kuin viilun muodossa. Isoja tikkuja sormissa ja lakkaa meni paksulti. Komia puu.. |
Basismi 27.11.2006 16:53:37 | |
---|
Tuli vaan mieleen, kun wengeä saisi kohtuu helposti tästä läheltä, että jos sittenkin käyttäisi wengeä raaka-aineena. Jaa mistä? Saako tulla hakemaan? Ainakin jos bodyn meinaat wengestä, niin tee aika pieni tai jyrsi sisustaa ontoksi... suosittelisin. Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |