Aihe: Sähkökitara teak-puusta
1
harryk
19.11.2006 10:56:23

Kaveri ehdotteli tällaista puuta mahdolliseen sähkisprojektiin. Itsellä ei ole kokemusta siitä miltä se saundaa verrattuna esim. mahonkiin runkopuuna. Tavoitteena olisi saada aikaan sg-tyyppinen kitarasaundi humpparimikeillä varustettuna. Onko kukaan tehnyt kitaraa teakista?
fox
19.11.2006 11:46:07

Kaveri ehdotteli tällaista puuta mahdolliseen sähkisprojektiin. Itsellä ei ole kokemusta siitä miltä se saundaa verrattuna esim. mahonkiin runkopuuna. Tavoitteena olisi saada aikaan sg-tyyppinen kitarasaundi humpparimikeillä varustettuna. Onko kukaan tehnyt kitaraa teakista?

80-luvulla kuuluisa Schechter Guitar Research teki F-tehtaan malleihin "vaihto-bodyja" teakista, painavahko ja ennenkaikkea öljyinen puu. Yhden Strato-bodyn olen nähnyt, mutta ei ole siitä soundin ominaispiirteistä käsitystä. Tuon firman nimihän on sittemmin myyty itäisille maille...
Jos en aivan väärin muista, niin nuo Schechterin bodyt oli saatavilla ainoastaan öljyviimeisteltyinä.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
buju
19.11.2006 12:32:19
Eikös tiikki ole aika resonoimaton puu? Hyvää huonekalupuuta niinkuin joku tammi. Siis tarkoitus oli sanoa, että minun mielestäni tiikki ei kuulosta hyvältä soitinpuulta(siis ominaisuuksien puolesta). En ole törmännyt tiikistä valmistettuun kitaraan.
Damn right, I´ve got the blues
jPekka
19.11.2006 15:57:08

80-luvulla kuuluisa Schechter Guitar Research teki F-tehtaan malleihin "vaihto-bodyja" teakista, painavahko ja ennenkaikkea öljyinen puu.

Ööö... teak on hyvin painava puu, mutta öljyinen? Siitähän tehdään - pintakäsittelemättömänä - laivojen ja purjeveneiden kansia juuri siksi, että se on luonnostaan niin karheaa, kovaa ja kiteistä ettei märkänäkään luista kengän alla.

Yhden Strato-bodyn olen nähnyt, mutta ei ole siitä soundin ominaispiirteistä käsitystä. Tuon firman nimihän on sittemmin myyty itäisille maille...
Jos en aivan väärin muista, niin nuo Schechterin bodyt oli saatavilla ainoastaan öljyviimeisteltyinä.

Nuo 80-luvun Sheckterit olivat hienoja soittimia, ja monen nimimuusikon käsissä noita näkyi. Mutta luulin niiden olleen pähkinäpuuta tms., tiikistä en tiennyt mitään.
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
harryk
19.11.2006 16:44:39

Kiitokset hyvistä kommenteista. Olen itsekin taipuvainen mahonkipohjaiseen ratkaisuun kitaran rungon ja kaulan osalta. Saa nähdä mitä itse kitaran tekijä sitten tuumaa tästä vaihtoehdosta.
fox
19.11.2006 17:24:54

Nuo 80-luvun Sheckterit olivat hienoja soittimia, ja monen nimimuusikon käsissä noita näkyi. Mutta luulin niiden olleen pähkinäpuuta tms., tiikistä en tiennyt mitään.

Nuutinen niitä kasaili jokusia.. ;) Joten Suomessakaan eivät vieraita olleet.. Mulla on jossain se 80-luvun tehdas-listaus, jossa oli tuo tiikkibody Stratoonkin. Siksi öljy, että tiikki kuivuessaan tulee hipu tikkuavaksi, vrt tiikkiset huonekalut..
Juu, niillä oli ainakin 8-10 bodypuuta, ja verrattomasti lukuisampia kaulapuita, joista tekivät. Toki nuo "vähän-yleisemmät" soitinpuut täälläkin oli suositumpia, vaikka black walnut. Sellanen Telekin jossain varmaan vielä pyörii, jossa on runko pähkinää ja täys-ruusupuukaula, kullatut metallit ja Scechter Guitar Research- tapped mikitys. Lavassa Schechter-tekstit.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)