darrell 24.11.2006 09:50:22 | |
---|
Onkohan tämä aihe ollut esillä? Anyway, jotkut kitarat ovat olleet huomattavan helpposoittoisia kautta koko kaulan, ja joitakin ei millään saa tuntumaltaan hyväksi kautta koko kaulan. Riffin 3/1999 jutussa (juttu löytyy myös nettiarkistosta, josta sen itsekin luin) kerrotaan montusta kaulassa, joka auttaa saamaan kielet matalalle ja sormivoiman pienemmäksi. Tarkempi periaate selviää jutusta, ja en viitsi refereoida tähän koko juttua, koska se on netissä luettavissa, mutta jotta tulisi käsitys mistä on kyse, niin "Kaulan voi saada montulle myös löysäämällä kaularautaa, jolloin kielet vetävät kaulan mutkalle. Tämä onkin yleisin tapa hoitaa asia. Notkelman muotoa ei voida kuitenkaan tällä konstilla saada oikeanlaiseksi, ja montusta tulee yhtä syvä sekä korkeille että matalille kielille. Poikkeuksena ovat kahdella erikseen säädettävällä raudalla tuetut kaulat, joissa voidaan antaa erilainen kohtelu basso- ja diskanttipuolelle. Notkelma muodostuu silti tässäkin tapauksessa koko otelaudan pituudelle, eikä siis täysin vastaa muodoltaan soitinrakentajan veistämää mallia." Käyttävätkö kitaravalmistajat tätä menetelmää, jos niin ketkä? Onko varaosakauloja, joissa olisi monttu valmiina? Onko joku tehnyt kaulaan montun? Montun voisi tehdä esim. nauhojen vaihdon yhteydessä. Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen. |
jPekka 24.11.2006 09:53:13 | |
---|
Käyttävätkö kitaravalmistajat tätä menetelmää, jos niin ketkä? No, kahta kaularautaa käyttää ainakin Rickenbacker. Joissakin viisikielisissä bassonkauloissa lienee sellainen myös. "Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else."
-- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006) |
Juzzu 24.11.2006 10:10:18 (muokattu 24.11.2006 10:14:07) | |
---|
"monttu" ??? :o) Tarkoitetaankohan tässä nyt ihan vaan reliefiä? Kyllähän 'kaikissa' kitaroissa yleensä vähän reliefiä on, ja kuuklaamassa nyt löytää varmaan mm. kitaratehtaiden käyttämiä esiasennusarvoja jne. Täysin suoria kauloja taitaa harvempi käyttää, ehkä eniten suomalaiset harrastelijasoitinrakentajat jotka ovat erehtyneet laittamaan kitaraansa 1-toimisen raudan yhdessä laatupuiden kanssa ;P E: jaahas, luin huolimattomasti. Eihän tässä ihan tuota tarkoitettukaan. En tiedä tuollaisista koko kaulaan tehdyista montuista, mutta tiedän että jotkut veistäjät tekevät otelaudan rungon päähän n. 5-6 viimeisen nauhan kohdalle rungolle tulevan pätkän verran ääripienen viisteen joka sitten helpottaa kaulan säätämistä helpposoittoisiksi. Ja poistaa vähäsen tähä "ponnahtelya" joka syntyy esim. pulttiliitoksen aiheuttamaan epäjatkuvuuskohtaan.. kaula vähä "hyppää" siinä kohdin... |
stenel 25.11.2006 11:28:57 | |
---|
Omaan työnalla olevaan sähköbassoon olen moisen montun tehnyt, toivottavasti onnistui.Kitara- ja bassovalmistajat eivät tee monttua otelautaan, koska sellaisen tekeminen vaatii huolellista käsityötä; lainaan erästä soitinrakentajaa:"Niillä on kiire tehdä bisnestä". Useat soitinrakentajat eivät edes tiedä moisesta montunrakennuksesta, vaikka jousisoittimien rakentajat ovat olleet perillä aiheesta jo satoja vuosia. Jag känner en bott |
Puavali 25.11.2006 12:40:52 | |
---|
...Useat soitinrakentajat eivät edes tiedä moisesta montunrakennuksesta, vaikka jousisoittimien rakentajat ovat olleet perillä aiheesta jo satoja vuosia. Tuo viulujen otelaudan monttu bassopuolen kielilten alla tuntui aikoinaan todella omituiselta, kun oli tottunut ajatukseen "suorasta" kaulasta soittimissa. Bassokielten puolella olisi todellakin isonpi reliefi tarpeen kielten isomman värähtelyliikkeen takia. Juzzun maininta otelaudan rungon kohdalle tulevan osan viistämisestä on asiaa. Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 |
janik 25.11.2006 12:42:43 | |
---|
Löytyiskö jotain kuvia "montusta"? |
stenel 25.11.2006 12:51:00 (muokattu 25.11.2006 13:01:33) | |
---|
Löytyiskö jotain kuvia "montusta"? Karrikoiva piirrustus löytyy Riffistä mutta aika hankala on ottaa selventävää kuvaa soittimesta, jossa semmoinen on.Monttu on esim. sähkökitarassa syvimmillään alle millimetrin luokkaa ja ylä-E:n kohdalla monttua tuskin enää on. Mikäli soittimessa on jo nauhat paikoillaan, eikä halua alkaa itse otelautaa käsittelemään voi pientä monttua hakea hiomalla nauhoja montulle n. 20-senttisellä hiomaklapilla, kunhan nauhat eivät ole mandoliini kokoluokkaa.Näin minua viisaammat ovat valistaneet. Jag känner en bott |
janik 25.11.2006 12:58:01 | |
---|
Karrikoiva piirrustus löytyy Riffistä mutta aika hankala on ottaa selventävää kuvaa soittimesta, jossa semmoinen on.Monttu on esim. sähkökitarassa syvimmillään alle millimetrin luokkaa ja ylä-E:n kohdalla monttua tuskin enää on. Löytyykö nettisivulta? |
stenel 25.11.2006 13:03:55 | |
---|
Löytyykö nettisivulta? Muistaakseni vain pelkkä teksti löytyy Riffin kotisivuilta. Jag känner en bott |
okabass 26.11.2006 07:54:32 (muokattu 26.11.2006 07:59:47) | |
---|
Löytyykö nettisivulta? Löytyy. http://www.riffi.com/riffi993/monttu.htm Dan Erlewinen opuksessa "Guitar player repair guide" on juttua ko. asiasta. Erittäin hyvä ja monipuolinen kirja muuten. Melkeinpä jos pitäisi valita vain yksi kirja kitaran laittamisesta, olisi ainakin minun valintani tuo kirja. Päivää, jos sopii. |
darrell 26.11.2006 11:37:17 | |
---|
Dan Erlewinen opuksessa "Guitar player repair guide" on juttua ko. asiasta. Erittäin hyvä ja monipuolinen kirja muuten. Melkeinpä jos pitäisi valita vain yksi kirja kitaran laittamisesta, olisi ainakin minun valintani tuo kirja. Samat sanat. Kirja on niin kattava, että itsekin huomasin tämän monttujutun (sieltä perus-reliefin seasta) Erlewinen kirjasta vasta nyt! Aikaisemmin lähinnä nauhojen hiontaan ja satulan laittoihin olen tarvinnut ko. kirjaa. Kirja on helppo tilata nettikirjakaupoista. Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen. |
Tim 05.12.2006 16:36:00 | |
---|
Kysäisin tuosta 'montusta' paikalliselta soitinrakentajalta, niin sanoi että se ei toimi. Ainakaan sähkökitarassa. Jos laudassa on 'ylämäkeä' tallaa kohti mentäessä, niin kun sieltä montusta painaa kielen nauhaan, niin sepä ottaa sitten siihen nousuun heti kiinni. Jousisoittimissa tuota kai käytetään, mutta niissä kielet ovat niin korkealla, ettei tuo haittaa. Eli ajattelinpa laittaa vähän toisenlaistakin näkökantaa, jos joku tuota ajatteli kokeilla. En estä kokeilemasta, mutta onpahan varoitettu :). |
Puavali 05.12.2006 20:36:33 | |
---|
Kysäisin tuosta 'montusta' paikalliselta soitinrakentajalta, niin sanoi että se ei toimi. Ainakaan sähkökitarassa. Jos laudassa on 'ylämäkeä' tallaa kohti mentäessä, niin kun sieltä montusta painaa kielen nauhaan, niin sepä ottaa sitten siihen nousuun heti kiinni. Jousisoittimissa tuota kai käytetään, mutta niissä kielet ovat niin korkealla, ettei tuo haittaa. Eli ajattelinpa laittaa vähän toisenlaistakin näkökantaa, jos joku tuota ajatteli kokeilla. En estä kokeilemasta, mutta onpahan varoitettu :). Toimiipas. Ette ole ilmeisesti ymmärtäneet juttua. Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 |
oiva tumpeloinen 05.12.2006 20:45:19 (muokattu 05.12.2006 20:46:00) | |
---|
Toimiipas. Ette ole ilmeisesti ymmärtäneet juttua. Mulle ei ainakaan näiden kirjoitusten perusteella selvinnyt, että mikä tuo "monttu" oikein on. Tim varmaankin puhui reliefistä? Siinä kaulaan tulee pieni "monttu", jos liikaa löysää antaa. Silloin ei kyllä matalalla actionilla kitarassa kaikki äänet kunnolla soi. Tästä on käytännön kokemusta ja keskustelin siitä juuri kitarahuoltajankin kanssa. Mut jos se "monttu" tarkoittaa jotain ihan muuta, niin kertokaa ihmeessä siten, että tyhmäkin ymmärtää. |
Tim 05.12.2006 22:48:38 | |
---|
En puhunut reliefistä vaan tuommoisesta ylimääräisestä kuopasta otelaudassa 0-10 nauhojen kohdalla, mitä tuo artikkeli käsitteli. Reliefiähän tietysti pitää olla. Mutta se tulee kielien vedosta, joka taivuttaa kaulan kaarelle. Asiantuntija en tietenkään tässä asiassa ole. Mutta luotan soitinrakentajan kokemukseen asiasta. |
pardy 06.12.2006 00:09:08 (muokattu 06.12.2006 00:13:54) | |
---|
En puhunut reliefistä vaan tuommoisesta ylimääräisestä kuopasta otelaudassa 0-10 nauhojen kohdalla, mitä tuo artikkeli käsitteli. Reliefiähän tietysti pitää olla. Mutta se tulee kielien vedosta, joka taivuttaa kaulan kaarelle. Asiantuntija en tietenkään tässä asiassa ole. Mutta luotan soitinrakentajan kokemukseen asiasta. Minä luotan artikkelin kirjoittajan, Rauno Niemisen kokemukseen asiasta. Herra on yksi ainoita ja harvoja (luultavasti ainoa) Suomessa, joka on saanut mestarin nimikkeen soitinrakennuksen saralla. Kokemusta ko. henkilöllä on tietääkseni ainakin 30 vuoden ajalta soitinrakennuksessa, ja hän opetti useita vuosia (toistakymmentä) Ikaalisten käsi- ja taideteollisessa oppilaitoksessa soitinrakennusta. Hänen oppilaidensa joukossa on ollut mm. Juha Ruokangas. E: Itsellänikään ei tietty omaa kokemusta asiasta ole, mutta jos Rauno Nieminen tuon asian on selvittänyt, niin kyllä minä ainakin uskon. Jos joku tulee kokeilleeksi niin kertokaa ihmeessä kokemuksia. |
darrell 06.12.2006 00:15:35 (muokattu 06.12.2006 00:16:18) | |
---|
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen. |
oiva tumpeloinen 06.12.2006 00:19:00 | |
---|
|
MPU 06.12.2006 09:12:43 | |
---|
Kun olin Leppävirralla kolmen päivän ajan tutustumassa soitinrakennukseen Pölkin Jyrki kertoi että Raunolla alkaa olla tohtorinväitös soitinrakennuksesta valmiina. Että ei ilmeisesti ihan noviisi. Kuvitettuna tuo monttu tuntuu ihan järkeenkäyvältä. Uskaltaisikohan kokeilla seuraavaan bassoon? Ei kai siinä muuta voi hävitä kuin yhden otelaudan ja nauhat. Otelaudan vaihto ei ole mikään mahdoton homma jos kokeilu ei osoittaudu toimivaksi. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
jyrki_i 07.12.2006 15:12:48 | |
---|
Ei taida olla ihan helppo rasti tuollaisen koveran syvänteen hiominen otelautaan, jolla on poikittaissuunnassakin tietty kaarevuus. Mitenkähän se käytännössä tapahtuisi? Kuluneiden nauhojen hiominen tuollaisesta otelaudasta ei ainakaan onnistu enää tavanomaisesti. Voisiko saman lopputuloksen saavuttaa nauhoilla, joiden paksuus ja kaltevuus vaihtelee sijainnin mukaan? Jos oikein viilataan pilkkua, eikö nauhojen pitäisi tuollaisessa otelaudassa olla eri kohdissa ja osittain vinossa suoraan otelautaan verrattuna? :-D |