Aihe: Putkivahvisten voodoo ja myytit
1 2 3 4 5
sihvoh
16.08.2008 12:18:57 (muokattu 16.08.2008 12:39:00)
Muutaman vuoden aikana on tullut tutkittua näitä putkivahvistinjuttuja aika paljon ja minä en oikein enää usko näihin juttuihin mitä saa lukea joka paikassa:

- Vastuksilla on oma soundi
- Kondensaattoreilla on oma soundi
- Kaiuttimilla on britti-/jenkkisoundi
- Piirilelvyn rakenne parantaa soundia
- Point to point on ylivertainen
- Aiemmin tehtiin parempia kaiuttimia
- Nykyiset putket ovat huonoja verrattuna vintage-putkiin
- Eri merkkiset saman ajan putket eroavat soundiltaan kovasti toisistaan
- Reissue mallit ovat huonompia kuin alkuperäiset

Olisi mukava saada vertailu, jossa olisi soundierot kuuleva raati vertaamassa esimerkiksi eri tyyppisiä vastuksia käyttäviä vahvistimia, joissa olisi muutoin sama kytkentä ja kertoisi sitten kumpi soundaa paremmalle ja miksi. Itse en ainakaan kuule mitään eroa - enkä nyt ihan puukorva ole.

Kun oma usko alkoi horjua, aloin selailemaan kaikkia vanhoja teknisiä kirjoja, jotka käsittelevät putkitekniikkaa ja niiden jälkeen vanhoja elektroniikkamainoksia, yms.. Johtopäätös oli se että vanhat kitaravahvistimet on tehty seuraavasti:

1) Kun ei ollut mallia mistä tehdä niin käytettiin referenssikytkentöjä ja keksittiin pieniä muutoksia niihin. Eivät olleet ihan esimerkiksi kitarakäyttöön ajateltuja.

2) Käytettiin *paikallisia* saatavilla olevia *edullisimpia* osia mitä sai isommissa erissä

3) Jotkut osat valittiin siten, että olivat aika rajoila - esimerkiksi päätemuuntajat. Pienempi oli halvempi ja joissain tapauksissa (Bassman) vaihtoehtoja taisi olla aika vähän tarjolla.

4) Esimerkiksi Fender teki tuotteita massatuotantona ja koska siitä piti saada myös voittoa, tehtiin aina mahdollisimman halvalla ja kompromissejä välttämättä.

Jotenkin kohta 4 kuulostaa tutulta - nykyisinhän tehdään tuotteita edelleenkin samalla tavalla ja periaatteessa jonkun Epiphone Valve jr pitäisi olla melkeinpä kuin ne vintage vahvarit.

Tuossa vaiheessa kun kovasti etsin vanhoja mainoksia, törmäsin loistavaan sivustoon, jossa asioita hieman hämmennetään ja myyttejä murretaan urakalla. Lukekaa itse lisää..

http://www.tone-lizard.com/Table_Of_Contents.htm

Kaveri kirjoittaa ainakin omasta mielestäni asiaa ja kun miettii noita vähän itsekin, niin uskon kyllä ennemmin häntä kuin noita sinänsä mukavia tarinoita vanhoista laitteista ja nykyisten "gurujen" "faktoja" näistä samoista asioista.

Alan kyllä olla monen kanssa samaa mieltä, että soundi lähtee sormista. Ikävä vaan ettei ne sormet ole mulla itselläni :-)

Silti tämän kaiken jälkeen aion vielä tehdä tässä pari projektia:

1) Fender Deluxe klooni

- Vintage schema tarkkaan kloonattuna
- Jännitteet täsmälleen sellaisina kuin ne ovat olleet (tämä on tärkeää)
- Vanha 1959 Jensen P12Q kaiutin originaalilla kalvolla

2) Fender PRO 1950's klooni

- Vintage schema tarkkaan kloonattuna
- Vintage-tyyliset osat (vintage aian valinnat)
- Jännitteet täsmälleen sellaisina kuin ne ovat olleet (tämä on tärkeää)
- Vintage-putket
- Vanha 1959 Jensen P15Q kaiutin originaalilla kalvolla

3) Fender PRO 1950's klooni

- Vintage schema tarpeen mukaan muunneltuna (uusien putkien takia)
- Nykyaikaiset osat (eli halvimmat soveltuvat)
- Jännitteet sovitettuna uusille putkille
- Uuden tuotannon putket (sovellettuna)
- Uusi Weber/Eminence/tms.. 15" kaiutin

Sitten kuullaan onko näissä kahdessa viimeisessä mitään eroja.. tämä voi viedä vähän aikaa, mutta katsotaan kuinka etenee.

Pitää vielä lisätä, että kyllä minä olen putkisoundin kannattaja kaikesta huolimatta, mutta kun yksinkertainen asia muuttuu nyansseilla pelaamiseksi, niin ollaan jo lähellä hifi-uskovaisuutta, joka on varsin samankaltainen ilmiö.

Mielenkiinnolla tässä odottelen, millaista palautetta tämä kirjoitus saa :-)
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
Kefiiri
16.08.2008 12:24:33
Höhöö... muuntajissa pitää sit kanssa olla sitä vanhaa, huonompaa rautaa ja lankakerrosten välissä pitää olla paperieristys. Muuten soundi on aivan kuraa! (Lievä hymiö)
sihvoh
16.08.2008 12:28:22
Höhöö... muuntajissa pitää sit kanssa olla sitä vanhaa, huonompaa rautaa ja lankakerrosten välissä pitää olla paperieristys. Muuten soundi on aivan kuraa! (Lievä hymiö)

Älä unohda mehiläisvahaa - sillä on jonkun mielestä myös suuri merkitys siihen soundiin. Tosin itse olen sitä mieltä että taitaa vaan vioittuessan palaa herkemmin...
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
J.Hollström
16.08.2008 12:38:59
Eiköhän nää kamahommat ole aika samanlaisia kuin uskonasiatkin. Eli silloin kun uskot jonkun asian olevan niin, silloin ei auta mitkään testit ja todistelut. Detailitasolla kaikki vaikuttaa kaikkeen, eli vastukset, immenkalvot ja muut. Ja silloin kun operoidaan mielikuvilla, niin korvienväliin tulee muutoksia eli loppupelistä ihan sama millä sen eron ääneen tekee, myyteillä vai faktoilla. Silti aika usein näillä jotka ymmärtää ja osaa, pystyy myös itselleen selvittämään järkisyillä jonkun asian paremmutta, ilman voodoota.

Mut ei nekään auta jos itse soittaja on surkee.
msormune
16.08.2008 12:41:20
Päätemuuntajalla on oikeasti aika vaikutus soundiin... tai ainakin basso-äänialueiden toistoon.
sihvoh
16.08.2008 12:42:23
.... Mut ei nekään auta jos itse soittaja on surkee.

Juuri tuosta syystä aion hommata projektien valmistuttua jonkun testaajan, joka osaa oikeasti soittaa tai ehkä useammankin.
sihvoh
16.08.2008 12:43:37 (muokattu 16.08.2008 12:48:45)
Päätemuuntajalla on oikeasti aika vaikutus soundiin... tai ainakin basso-äänialueiden toistoon.

Katosokaa tuon linkkisivuston Fender Bassman osuus - se on aika hauska. Suunniteltiin bassovahvistin, jossa meni lähes kaikki persiilleen :-) Ja oli Fenderille melkoinen munkki että vehje oli kelvollinen kitaravahvistimena.
J.Hollström
16.08.2008 12:47:57
Katosokaa tuon linkkisivuston Fender Bassman osuus - se on aika hauska. Suunniteltiin bassovahvistin, jossa meni lähes kaikki persiilleen :-)

Helppoohan se on irvailla näin jälkeenpäin. Kyseessä oli kuitenkin ensimmäinen sähköbassolle suunnattu vahvistin. Niitä ei silloin vielä hirveesti ollut.

Ei siinä kaikki perseelleen oo voinu mennä kun vieläkin niitä halukkaasti käytetään, kitaralla tosin.
sihvoh
16.08.2008 12:54:15 (muokattu 16.08.2008 13:02:40)
Helppoohan se on irvailla näin jälkeenpäin. Kyseessä oli kuitenkin ensimmäinen sähköbassolle suunnattu vahvistin. Niitä ei silloin vielä hirveesti ollut.

Ei siinä kaikki perseelleen oo voinu mennä kun vieläkin niitä halukkaasti käytetään, kitaralla tosin.

- Takaa avoin kotelo
- Putkitasuri
- Pienet filtterikonkat
- Kaiutin joka leikkasi 90Hz taajuuksista alaspäin
- Kaiuttimet alimitoitettuna (se 15" versio)

Hmmm... ei kovin vakuuttavaa ja kait se nyt olisi pitänyt huomata saman tien että ei oikein onnistunut. Lisäksi kun katsot tuota linkkisivuston juttua, siinä mainitaan saman ajan mainokset bassoa paremmin toistavista ratkaisuista, niin paremmalla tuurilla tuosta olisi voinut tulla bassovahvistin.

"Pointtina tässä onkin, että hiiri teki kissalle takkia, mutta ei tullut takkia..."
J.Hollström
16.08.2008 13:09:08
Lisäksi kun katsot tuota linkkisivuston juttua, siinä mainitaan saman ajan mainokset bassoa paremmin toistavista ratkaisuista, niin paremmalla tuurilla tuosta olisi voinut tulla bassovahvistin.

"Pointtina tässä onkin, että hiiri teki kissalle takkia, mutta ei tullut takkia..."

En jaksanut tota irvileukailusivustoa hirveesti selailla, muuta kuin että siellä oli ilmeisesti irvailtavana kaikki hyväsoundiset putkikoneet (Marshall JCM 800, Vox AC30, Fender bassman). Kukahan katkera mulkku tommosenkin on jaksanut kerätä ja mikä on ollut motiivina ja missä on nyt ne vahvistimet jotka olisi soveltuneet tuolloin bassolle paremmin?
sihvoh
16.08.2008 13:19:49
En jaksanut tota irvileukailusivustoa hirveesti selailla, muuta kuin että siellä oli ilmeisesti irvailtavana kaikki hyväsoundiset putkikoneet (Marshall JCM 800, Vox AC30, Fender bassman). Kukahan katkera mulkku tommosenkin on jaksanut kerätä ja mikä on ollut motiivina ja missä on nyt ne vahvistimet jotka olisi soveltuneet tuolloin bassolle paremmin?

Lue nyt hieman niitä "mulkun" juttuja ja mieti samalla onko niissä mitään totuuden siementä. Olen samaa mieltä, että nuo ovat hyviä kitaravahvistimia, mutta nuo myytit niistä ovat kyllä vähän ylipursuavia ja usein jopa virheellisiä.
SirElwood
16.08.2008 13:20:01 (muokattu 16.08.2008 13:20:44)
- Takaa avoin kotelo

Ensimmäisessä bassmanissa oli kyllä umpinainen, mutta avoin sitten 5F6 mallissa. Voit tarkistaa soul of tone kirjan sivulta 128. Ihan kuva on.

- Putkitasuri

Nyt jarru päälle hei oikeasti. Puoiijohteista ei tuolloin ollu tietoakaan!

- Pienet filtterikonkat

Isoja filttereitä ei ollut/olivat isoja/kalliita.

- Kaiutin joka leikkasi 90Hz taajuuksista alaspäin

Todella hyvä siis aikansa tuotteeksi!

- Kaiuttimet alimitoitettuna (se 15" versio)

Ok...

ei kovin vakuuttavaa ja kait se nyt olisi pitänyt huomata saman tien että ei oikein onnistunut.

Samat sanat.
J.Hollström
16.08.2008 13:22:59
Lue nyt hieman niitä "mulkun" juttuja ja mieti samalla onko niissä mitään totuuden siementä. Olen samaa mieltä, että nuo ovat hyviä kitaravahvistimia, mutta nuo myytit niistä ovat kyllä vähän ylipursuavia ja usein jopa virheellisiä.

En jaksa lukea. Kuuntelen mielummin niillä tehtyä musaa. Se riittää mulle. Näitä stooreja on netti pullollaan, ei niillä jaksa itseään sen enempää sivistää.

Kaveri varmaan tekee jotain omia huippuvahvistimia jotka kopioi noita alkuperäsiä vehkeitä, ja on pimpannut niitä sitten viimeisimmän tiedon mukaan maailman parhaiksi.
SirElwood
16.08.2008 13:23:53

Luin ensimmäisen postauksesi oikeasti mielenkiinnolla, ja olin jo vastaamassa siihen pitkästi ja perusteellisesti. Mutta nyt en, koska uskovaisten/fanaatikkojen tms. kanssa ei ole kiva puhua. Ihan sama mihin uskotaan. Sinun paasauksesi on ihan samanlaista, kuin siellä aidan toisella puolella olevien "vintage pappien" saarnat.
sihvoh
16.08.2008 13:26:56
Nyt jarru päälle hei oikeasti. Puoiijohteista ei tuolloin ollu tietoakaan!

Taitaapi olla näin... en muista juuri nyt koska puolijohdediodi keksittiin

Isoja filttereitä ei ollut/olivat isoja/kalliita.

Olisiko voinut laittaa kaksi rinnakkain?

Todella hyvä siis aikansa tuotteeksi!

No kun oli eka ja ainoa bassovahvari?
J.Hollström
16.08.2008 13:30:03

Monta ensimmäistä ilmaan saatua lentokonetta lentää vielä?
sihvoh
16.08.2008 13:32:12 (muokattu 16.08.2008 13:34:07)
...mutta nyt en, koska uskovaisten/fanaatikkojen tms. kanssa ei ole kiva puhua. Ihan sama mihin uskotaan. Sinun paasauksesi on ihan samanlaista, kuin siellä aidan toisella puolella olevien "vintage pappien" saarnat.

Minäkö uskovainen? Pikemminkin ateisti tässä asiassa... pistä nyt vaan se pitkä vastaus tulemaan. Halusin vaan mielipiteitä ja jos nyt näin vähällä annat periksi niin ihan sama mulle... ja jos tämä loukkaa tämän foorumin henkeä niin voi minä pyyhkiä koko paasauksen sileäksi jos niin halutaan ja unohdetaan koko asia?
SirElwood
16.08.2008 13:36:18 (muokattu 16.08.2008 13:41:40)
Taitaapi olla näin... en muista juuri nyt koska puolijohdediodi keksittiin

En minäkään muista milloin se on keksitty (laboratorioissa varmasti paljon ennen kitaravahvistimia). Mutta kuluttaja-elektroniikassa (eli esim. vahvistimet ja radiot) se yleistyi vasta 60-luvulla.

Olisiko voinut laittaa kaksi rinnakkain?

Mahdollisesti. Kuristimella (silloin edullisempia kuin isot konkat!) päästiin kuitenkin riittävään suotoon. Joo joo, alapään soundi blaa blaa... Mutta putkitasurit eivät kestä kovin isoja suotokonkkia (heti putken jälkeen siis ns. ensimmäisenä konkkana). Rajoittavia tekijöitä. Aikaansa sidottuja.

Nokun fordin t-malli. Ihan paska. Ei pärjää ees uudelle volkkarille.

Suhteellisuuden tajua nyt käyttöön.
SirElwood
16.08.2008 13:40:08
Minäkö uskovainen? Pikemminkin ateisti tässä asiassa...

Saarnaat kuin pastori. Omaa saarnaasi.

pistä nyt vaan se pitkä vastaus tulemaan. Halusin vaan mielipiteitä ja jos nyt näin vähällä annat periksi niin ihan sama mulle...

Kyse ei ole periksi antamisesta. Olen monessa kohtaa sinun kanssa ihan samaa mieltä. Usko pois, et ole ainoa joka tämmöisiä on pohtinut. Nyt kun avaat vielä toisenkin silmäsi, niin voidaan aloittaa kiihkoton keskustelu asiasta.

ja jos tämä loukkaa tämän foorumin henkeä niin voi minä pyyhkiä koko paasauksen sileäksi jos niin halutaan ja unohdetaan koko asia?

Eihän tämä mitään loukkaa.
sihvoh
16.08.2008 13:40:19 (muokattu 16.08.2008 13:51:47)
..poistettu...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)