Aihe: Akustisen piezomikki reistailee
1
opaa
21.11.2008 12:20:14
En osannut päättää laitanko akustiset osioon vai tänne, mutta tänne menköön. Elikkä mun akustisessa Landolassa on B-Bandin piezomikitys, ja siinä ilmenee kaksi ongelmaa:

Ensinnäkin pientä rätinää vähän väliä. Näppäillessä ei juuri rätise, mutta esim kitaran kantta koputtaessa aina vähän särähtää, sekä bassokielet silloin, kun oikealla kädellä vaimentaa tallan kohdalta samalla kun näppäilee. Lisäksi säätönappulat nyt vähän ratisee.

Ja sitten oikeampi ongelma. Alin E-kieli jostain syystä kuuluu vahvistettuna reippaasti hiljaisempana kuin muut kielet. A-kieli myös ihan hivenen hiljempaa kuin muut. Akustisesti nämä soivat hyvin.

Mitä asialle/asioille voisin itse tehdä? Ja voisiko ammattilainen tehdä asialle jotain? Harkitsen myös, että jos vaihtaisi kitaraan jonkin toisenlaisen ja paremman mikityksen piezon tilalle. Sääli sinänsä, soundaa kyllä hyvältä vahvistettuna, mutta E-kieli jää vaan tosi pahasti jalkoihin, yritä siinä nyt sitten soittaa ja vielä nauttia siitä.
Jymi
21.11.2008 12:36:21 (muokattu 21.11.2008 12:37:57)
Voisin tähän saivarrella aluksi, että BBandin mikrofonit eivät perustu piezoon. Mutta asiaan. Ensinnäkin, onko mikitys UST vai AST tyyppinen ? Vai molemmat ? Tehdasasennettu vai jälkiasennettu ?

Itsellä tuli UST eli tallaluun alla olevan tyyppisessä myös tuota rätinää, kun se "johto-osuus" mikä menee tallan reunan kohdalla olenvan reiän läpi tuon reiän reunaa vasten. Pieni pala pumpulia tyhjän tilan tukkeeksi niin, ettei se mikki päässyt liikkumaan siinä reiässä poisti rätinän. Muistaakseni kopan sisäpuolelta painelin sitä pumpulia sinne.

Jos mikkisi on UST tyyppinin, niin onko vanhempi vai uudempi UST elementti ? Siis musta vai punainen ? Tuossa vanhemmassa oli juuri noita ongelmia, että kielten välille tulee tasoeroja. Uudemmassa ilmeisesti korjailleet juuri tätä asiaa. Jos vanhempi, niin tilaa uudenpi elementti ja vaihda. Se saattaa auttaa. Voi johtua myös tallapalasta, jos vaikka hiottu vähän epätasaisesti nin, ettei painetta elementtiin tule samalla lailla ala-E:lle kuin muille kielille. Tarkista onko tallapala alareunastaa suora.
opaa
21.11.2008 14:09:45
Se on musta UST mikitys. Tosiaan, mä otin äsken tallapalan irti ja hioin sen tasaiseksi, ja ongelma ratkaistu. Mä olin aikoinaan hionut tallapalaa, ja se oli näköjään jäänyt epätasaiseksi. Lisäsin myös pumpulia siihen koloon, ja särinätkin loppuivat. Neuvot meni nappiin, kiitos :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)