Aihe: Fender Champion 600 -reissuen modailu
1
jPekka
29.01.2009 12:33:44

Maailmallahan liikkuu moniakin valmiita modaussettejä tuohon otsikon mainioon Kiina-halpikseen, mutta mahtaneeko löytyä Suomen sähköihin sopivia?

Putket olen vaihtanut, mikä teki jo melkoisen tyttöä, mutta ilmeisesti ainakin suotokonkan vaihtaminen laadukkaampaan saattaisi parantaa soundeja? (Ts. vähentää verkkohäiriöiden kuulumista läpi.)
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
s151669
29.01.2009 17:46:18

Maailmallahan liikkuu moniakin valmiita modaussettejä tuohon otsikon mainioon Kiina-halpikseen, mutta mahtaneeko löytyä Suomen sähköihin sopivia?

Vehjettä ja settejä tuntematta - sopinee. Eri verkkomuuntaja niissä vain on.

Putket olen vaihtanut, mikä teki jo melkoisen tyttöä, mutta ilmeisesti ainakin suotokonkan vaihtaminen laadukkaampaan saattaisi parantaa soundeja? (Ts. vähentää verkkohäiriöiden kuulumista läpi.)

Edelleenkin vehjettä tuntematta - konkan laadulla ei ole *tonkaan väliä. Kapasitanssia kasvattamalla saattaapi saada jotain parannusta. Todennäköisesti ne hurinat kuitenkin tulevat hehkuista :-)
Jyrki
Bee-äf
29.01.2009 20:46:10
Voi katella meneekö signaalipiuhat hehkujen läheltä ja onko isovirtaiset piuhat korrektisti kierretty toistensa ympäri.
Jos ei auta, voi kokeilla oikeaoppista maadoitusta, joka ei ole tähtimaadoitus. Netistä löytyy ohjeita.
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
jPekka
13.02.2009 23:18:51

Tulin sitten heikkona hetkenä tilanneeksi Sound On Soundissa mainitun Alnicomagnetin modaussarjan (http://cgi.ebay.co.uk/Alnicomagnet- … ZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262), joka saapui tänään. Mukana tuli cd-rompulla selkeän oloiset ohjeet. Raportoin tuloksista sitten kun olen tuota saanut rakenneltua.

(Periaatteessa olisi tietysti voinut tilata tuolta pelkän cd:n ja hommata komponentit kotomaasta. Mutta laiskotti...)
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
msormune
14.02.2009 09:30:33

Jos vaihdat nuo konkat isompiin, niin se saattaa vähentää hurinoita mutta samalla kyllä myös hieman muuttaa vahvistimen soundia "jäykemmäksi", monen mielestä myös kylmemmmäksi.
jPekka
23.03.2009 13:33:37

jPekka: Tulin sitten heikkona hetkenä tilanneeksi Sound On Soundissa mainitun Alnicomagnetin modaussarjan (http://cgi.ebay.co.uk/Alnicomagnet- … ZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262), joka saapui tänään. Mukana tuli cd-rompulla selkeän oloiset ohjeet. Raportoin tuloksista sitten kun olen tuota saanut rakenneltua.

Nyt tuo alkaisi olla kasassa. Välillä meinasi tulla suru puseroon kun modattu vahvistin poltteli sulakkeitaan kun käänsi uutta standby-kytkintä. Asia kuitenkin selkisi juuri kun olin kirjoittelemassa kysymyksiä modaussetin tekijälle: kaikkien tavaroiden selkeistä merkinnöistä huolimatta minulla oli suotokonkkien purkuvastuksen paikalle livahtanut 220-ohminen vastus 220-kiloisen tilalle... Mitään muuta ei kuitenkaan näytä hajonneen, onneksi, ja kun kolvasin oikean vastuksen oikeaan paikkaan, homma alkoi pelittää oikein nätisti.

Päällisin puolin modaus näkyy vain standby-kytkimen ilmestymisestä, mutta sen lisäksi asensin paketin häiriön- ja kohinanpoistomodaukset sekä 5E1-tyylisen yksinkertaistetun "tone stackin" alkuperäisen "blackfacen" tilalle, ts. kolvasin piirilevyltä irti joukon vastuksia ja konkkia ja kolvasin tilalle vain kaksi konkkaa. Vahvistimessa on nyt vähän enemmän gainia ja hivenen napakampi soundi. Oleellisinta on kuitenkin, että taustahurinat ovat jotakuinkin kokonaan kadonneet. Joten vajaan viidenkympin investoinnilla satasen vahvistimesta tuli melkoisen paljon parempi äänitysvahvistin.

(Putket olen vaihtanut myös, tosin: pääteputkena on JJ:n 6V6S ja etuasteeseen valitsin modauksen jälkeen kokoelmistani 8) kaverilta toistakymmentä vuotta sitten saamani vähän käytetyn ECC83:n, jonka merkinnät ovat kuluneet lukukelvottomiksi mutta joka mahdollisesti on Tungsgram. Kuulosti kaikkein tasapainoisimmalta.)

Pienistä epätoivon hetkistä huolimatta onnistunut vahvistinremppa, mutta samalla projekti jossa tunsin liikkuvani kykyjeni rajoilla: noudatin ohjeita mahdollisimman kirjaimellisesti, enkä muuta olisi osannutkaan. Taidan pysytellä jatkossa itse soittimien rakentelussa.
karkki
23.03.2009 18:50:23

Minä vaihdoin Champiini putket. Lisäksi paremmin sähkön ja kolvin kanssa toimeen tulevan henkilön maanittelin jatkamaan yhtä sisuksissa olevaa johtoparia. Näin johdot piti saada kauemmas jostakin komponentista ja hurinaa vähemmäksi, väitettiin netin ohjeissa. Kummallakaan toimenpiteellä ei ollut minkäänlaista vaikutusta hurinaan, joka on sitä luokkaa, ettei vahvistimesta ole mikitettäväksi.

Pitää ehkä miettiä joskus sitä oikeaa maadoitusta, mikä sitten lieneekään. Mutta kun itse ei osaa, muita ei viitsisi aina kiusata ja rahaa vastaan teetettynä maksaa varmasti niin paljon, ettei hommassa olisi mitään järkeä tän hintaluokan vahvistimessa...
Soittoa kuulee tuolta: www.myspace.com/xxkarkki
jPekka
23.03.2009 22:15:20

karkki: Kummallakaan toimenpiteellä ei ollut minkäänlaista vaikutusta hurinaan, joka on sitä luokkaa, ettei vahvistimesta ole mikitettäväksi.

Putkien vaihto ei tosiaan hurinaan vaikuta. Tuo johtojen siirtely viittaa tuossa Alnicomagnetin modaussetissäkin olevaan toimenpiteeseen, jossa päätemuuntajaa siirretään kauemmaksi verkkomuuntajasta ja käännetään siihen nähden 45 asteen kulmaan. Tein itse setin kaikki modaustoimet kerralla, joten en osaa sanoa, miten paljon kukin toimenpide erikseen vaikuttaa.

Olen tuota Championia äänitellyt ennenkin, mutta silloin oli pakko käydä raita Auditionissa läpi kohinanvaimennuksilla. Nyt tarve ei ole enää niin ehdoton - ainakaan jos vahvistimeen kytketty kitara ei ota häiriöitä ympäristöstä (kuten yksikelaisilla mikeillä on tapana). Niitä tosin voi vähentää muuttelemalla kitaristin ja vahvistimen keskinäistä asentoa...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)