Aihe: mahonkirunko + singlet = ??
1
Hannu H.
28.03.2004 00:43:41

Elikkä mitenkäs mahonkirunko pelittää singlecoilien kanssa? Mitkä singlet olisi hyvät mahonkirungon kanssa?
Tämmöset pari juttua askarrutti mieltä..
"May the tone be with you"
poppamies
28.03.2004 08:59:04

Elikkä mitenkäs mahonkirunko pelittää singlecoilien kanssa? Mitkä singlet olisi hyvät mahonkirungon kanssa?
Tämmöset pari juttua askarrutti mieltä..

No olipa vapaamuotoinen kysymys joten vapaamuotoisen vastauksen saat...
Olen yhteen mahonki runkoiseen teleen laittanut DiMarzion mikit mutta en ymmärrä miten tätä asiaa oikein määrittelisi. Tottakai ykskelaiset toimii mahongissa niinkuin missä tahansa puussa ja ykskelaisiakin on monenlaisia. Minun tapauksessa mahonki ehkä pikkusen lievensi niitä "ylikireitä" mikkejä joka ehkä sinänsä vain oli hyvä asia.
"G-strings are for strippers"
The_Hammer
28.03.2004 11:03:21

Pistä PAF-mikit...
Immense Lust Of Power...
Hannu H.
28.03.2004 11:16:15

Tarttis varmaan jättää nää kysymysten kirjottelut päiväksi eikä sopertaa jotain sekavaa yöllä.

Elikkä soundi kiinnostaisi. Mimmonen verrattuna stratoon? Tummempi luultavasti, mutta paljonkin? Tässä vaan vähän aloin epäillä ideaani kun ei kaupoissa ole hirveästi noita mahonkirunkoisia kitaroita singleillä näkynyt...

Tele tästäkin siis tulossa...
Juzzu
28.03.2004 11:20:33
Tässä vaan vähän aloin epäillä ideaani kun ei kaupoissa ole hirveästi noita mahonkirunkoisia kitaroita singleillä näkynyt...

Niinpä. Kai siinä joku juttu on. Kun mahonki on kaunis puu, soi nätisti, ja telen mikkikonfiguraatio on aika käypäinen, niin luulisi että saisi aikaan mukavan pelin. Mutta...! Ehkä aina lopputulos ei ole osiensa summa, en tiedä... Vähemmänhän noita on näkynyt. Itseänikin on hotsittanut tasakantisen LP:n tekeminen Telen mikityksellä, joten siinäkin olisi mahonki yksikelaisten kera.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! (EVVK jäsen nro. tsiljoona)
Shaft
28.03.2004 13:11:27
Tässä vaan vähän aloin epäillä ideaani kun ei kaupoissa ole hirveästi noita mahonkirunkoisia kitaroita singleillä näkynyt...

No, ihmiset ovat vaan tottuneet siihen, että tietyissä kitaramalleissa käytetään tiettyjä puulajeja. En näe mitään syytä, miksi mahonki ei toimisi yksikelaisten kanssa.
Muhwi
28.03.2004 13:22:30
Mahongista puuttunee vähän twängiä, ts se ei ole yhtä terävä/napakka kuin useat tele- tai stratopuut. Yleisesti ottaen se lienee aika tavalla tummempi, mutta varmaan eri lankuissa on eroja, ja mikit tietty vaikuttaa kanssa.
It wasn't me, it was the Other Guy.
Hannu H.
28.03.2004 14:13:20 (muokattu 28.03.2004 14:13:51)

Kiitoksia vastanneille. Jatkan siis valitsemallani tiellä.

Teen sitten joskus varmaan tänne topicin ja pistelen ääninäytteitä kun tuo ikuisuusprojekti valmistuu...
m_kuivamaki
28.03.2004 21:40:03
Mulla tuli aikas tummat soundit kun yhteen teleen laitoin sinkut. Vähän liian paksu soundi...
Juzzu
28.03.2004 21:48:58
Mulla tuli aikas tummat soundit kun yhteen teleen laitoin sinkut. Vähän liian paksu soundi...

Siis laitoit telekästeriin yksikelaiset mikit ja soundi muuttui tummaksi ja paksuksi? Mitkähän mikit siinä aikaisemmin oli?
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! (EVVK jäsen nro. tsiljoona)
poppamies
28.03.2004 22:41:26

No kuivamaelle varmaankin tuli ajatuskatkos. Olisiko vaihtanut singlet humppareiks...?
"G-strings are for strippers"
JuSu
30.03.2004 09:07:28
Elikkä soundi kiinnostaisi. Mimmonen verrattuna stratoon? Tummempi luultavasti, mutta paljonkin?

Mulla on tuollainen Ibanez SA-360, jossa on mahonkirunko, viidestä pitkittäispalasta (mahonki-vaahtera) liimakaula, straton skaala, 2-point tremolo (wilkinson -tyylinen) ja S-S-H -mikitys.

Straton rinnalla tuon soundi on selkeästi lämpimämpi, keskialue on pyöreämpi eikä yläpäässä kauheasti ole straton 'napsua'. Tremolokoneistosta ei tule klangia samalla tavalla läpi kuin stratossa, jotenkin se jää 'matkan varrelle', häivähdys kuitenkin havaittavaissa. Jos tuosta haluaisi enemmän stratomaisia soundeja, saattaisi aula- ja keskimikkien vaihto kirkkaampiin auttaa.

Reilun vuoden olen nyt tuota 'ajanut itselleni sisään', mutta itsepintaisen usein tulee kuitenkin tartuttua tuohon luottostratoon. Eli ei siitä straton korvikkeeksi ole, eikä ole tarkoitettukaan.

JuSu
"You're in big trouble, lil pal - I eat pieces of shit like you for breakfast!" "You eat pieces of shit for breakfast??" -Happy Gilmore
jPekka
30.03.2004 09:46:25

Mulla on tuollainen Ibanez SA-360, jossa on mahonkirunko, ...
...
Jos tuosta haluaisi enemmän stratomaisia soundeja, saattaisi aula- ja keskimikkien vaihto kirkkaampiin auttaa.

Itselläni on 80-luvun lopun Squier Strato, jonka lankku osoittautui myös mahongiksi (johon oli ylä- ja alapintaan laminoitu ohut vaalea puu). Luultavasti palasista tehty, joten sitä tuskin voi verrata kunnolliseen mahonkilankkuun.

Oli miten oli, pidin lankkua turhan jäykkänä ja resonoimattomana ja harkitsinkin jo koko lankun vaihtoa parempaan. Eräänlaisena viime koetuksena kokeilin sitten täällä Les Paulien yhteydessä puhuttuja kevennysreikiä: Pleksi ja muut roippeet irti ja 32-millisellä terällä lähes mutta ei ihan lankun läpi meneviä aukkoja sellaisiin paikkoihin, jotka eivät takaisiin kokoon laitetussa kitarassa näy. (Tuossa on pleksin lisäksi Hipshot Trilogy -talla ja Shadown midikontrolleri, joten peittoa löytyy.)

No, nyt on kevytmahonkistrato ollut käytössä yli puoli vuotta enkä enää suunnittele lankunvaihtoa. Ilmavuutta, resonanssia, napakkuutta ja stratomaisuutta tuli lisää, Nyt sitä on kiva soittaa 8-)
"Minne tahansa menetkin, siellähän olet."
m_kuivamaki
30.03.2004 19:21:21
Siis aivan. Kun laitoin HUMPPARIT. Sinkut toimi suht. moitteettomasti. Kiitos korjauksesta
Ocku
01.04.2004 13:10:14

Miten ois P90? Nehän löytyy monesti just mahonkipirttipöydistä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)