Aihe: Apua bassoprojektiin
1
Juntunen
20.07.2004 22:20:22 (muokattu 20.07.2004 22:21:58)

Ajattelin ostaa kaverilta bassorojua kesäprojektiksi. Kasailen itselleni niistä demottelu/opettelubasson. Itse basso on siis JB-Player Professional Series. Ilmeisesti halpisvehje?

Mukaan tulee puunvärinen vaihtobody, minkä ajattelin kunnostella ja ruuvata paikalleen ensitilassa, koska vanha marmoria jäljittelevä body on karski.

Mikeissä lukee "Designed by EMG", osaako joku sanoa mitään niistä? Noh, varmaan auttavat minulle.

Elektroniikka on kosketushäiriö. Sekin mennenee siis vähän uusiksi. (Ainakin kolvaukset.)

Kuvia täältä:
http://www.student.oulu.fi/~anttijun/basso/

Ajattelin että hioisin hienovaraisesti tuota uutta runkoa ja mahdollisesti petsaisin tai ainakin lakkaisin sen. Se kun näyttäisi olevan täysin käsittelemätön ja vähän naarmuilla ym ruhjeilla. Petsaamalla saisi mukavan punertavaa sävyä tuohon, mutta miten onnistuu petsaamisen jälkeen lakkaus? Paksuhko lakkakerros olisi mieleen.

Kaulalle ei oikeastaan tarvitse tehdä mitään. Se on ihmeenkin hyvän tuntoinen kun katsoo tuota bassoa kokonaisuutena. Elektroniikkapuoli pitää varmaan purkaa sekä potikat ja johdot ainakin uusia. Mahdollisesti tuo jakkikin. Kielet on kuulemma vaihdettu kymmenisen vuotta sitten. Saatanpa vaihtaa nekin. =)

Osaisiko kukaan sanoa mitään? Neuvoja? Varoituksen sanoja? Niin, ja paljonkohan tuosta läjästä kannattaisi maksaa? Ajattelin varovaisesti n.100 euroa.
Dian - "Altsurokkia puisevimmillaan"
Ja uudet siniset kotisivut avattu!
Juntunen
20.07.2004 22:24:40

Tuosta uudesta bodysta vielä, näyttänee ex ex omistaja tehneen elektroniikkakolon jostakin syystä läpireiäksi. Pitää varmaan kehittää jotakin pleksiä molemmille puolille? Ainakin etupuolelle pitää laittaa että peittyy tuo pieni lohkeama.

Niin ja olisiko vinkkejä noiden pienien pleksiruuvien aiheuttamien reikien peittämiseen?
poppamies
20.07.2004 22:37:28

...Niin ja olisiko vinkkejä noiden pienien pleksiruuvien aiheuttamien reikien peittämiseen?

Kylläkai tuo 100€ on kohtuullinen korvaus tuosta.
Minä en oikein ymmärrä mitä pleksiruuvien reikiä tarkoitat? Kai siihen laitetaan kokonaan uusi (precisionin) pleksi? Silloin ne ruuvinreiät joko peittyy tai parhaimmassa tapauksesa jopa sopivat oikein hyvällä tuurilla. Takapuolelle joudut toki tekemään kannen, vaikkapa tuosta vanhasta pleksistä.
Vaikka tuollaisen siihen tilalle...
http://www.guitarpartsusa.com/item- … uard-P-Bass-Style-Tortoise--PROD218
"G-strings are for strippers"
Juntunen
20.07.2004 22:42:16

Minä en oikein ymmärrä mitä pleksiruuvien reikiä tarkoitat? Kai siihen laitetaan kokonaan uusi (precisionin) pleksi? Silloin ne ruuvinreiät joko peittyy tai parhaimmassa tapauksesa jopa sopivat oikein hyvällä tuurilla.

Nokun minä en haluaisi siihen etupuolelle isoa pleksiä ollenkaan. Olisi aika kool ilman. Tuossakun on vielä nuo mikkien johtokanavatkin onneksi pidetty pelkkinä reikinä. Elektroniikan kohdalle tietysti pitää joku pieni pala laittaa.
Prowleri
21.07.2004 03:41:46
Ruuvinreikiä varten kaupassa on myytävänä "Plastic Wood"-nimistä ainetta tai vastaavaa tuubeissa, jota voisit ehkä käyttää. Sen pitäisi kuivumisen jälkeen hioutua yms. kuten tavallinen puu, tosin jos petsaat niin petsi saattaa imeytyä siihen tai olla imeytymättä, en osaa sanoa.

Ainakin Kaijonharjun Säästökuopassa oli tuota parissa sävyssä, varmaan paremmistakin rautakaupoista löytyy samassa hyllyssä kuin silikonit yms.
Eläkeläiset Euroviisuihin!
Mr. Garrison
21.07.2004 16:47:25 (muokattu 21.07.2004 16:48:06)

Ruuvinreikiä varten kaupassa on myytävänä "Plastic Wood"-nimistä ainetta tai vastaavaa tuubeissa, jota voisit ehkä käyttää. Sen pitäisi kuivumisen jälkeen hioutua yms. kuten tavallinen puu, tosin jos petsaat niin petsi saattaa imeytyä siihen tai olla imeytymättä, en osaa sanoa.

Ja vanha kikka: Hiot puuta, otat hiotun aineksen talteen, sotket sen liimaan ja tuputat sen reikiin. Kuivuttuaan hiot sen. Ihan erikeepperi toimii siihen tarkoitukseen. Jos haluat jotain sävyä siihen voit lisätä petsiä liiman joukkoon. Parhaan lopputuloksen saat luonnollisesti jos petsaat tai vahaat koko paskan. (Vahaus tummentaa hieman ja suojaa puuta kosteudelta ja pieniltä kolhuilta)
Isoo miäs, eikä jaksa.
Basismi
22.07.2004 10:16:36 (muokattu 22.07.2004 10:18:15)
Tuohon saattais sopia komeasti Stingrayn control plate, elikkä se metalliläpyskä mihin jakki ja potikat kiinnittyvät. Eri asia on mistä sellaisen löytää...

Nuo EMG:n mikit on varmaan ihan passelit tuohon bassoon. SD tai Dimarzio tilalle jos meinaat vaihtaa.
It's hard to be humble when you're so fucking big!
Hirvi
22.07.2004 10:55:44

Täältä löytyy control plateja.
http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/ks8.pdf
Rokkaa kuin hirvi!
Juntunen
22.07.2004 12:50:55

Tuohon saattais sopia komeasti Stingrayn control plate, elikkä se metalliläpyskä mihin jakki ja potikat kiinnittyvät. Eri asia on mistä sellaisen löytää...

Pitääpä käydä Oulussa SP-elektroniikassa. Siellä varmaan on. Kiitos hyvästä ideasta. Vielä pitää jyrsiä kolo kaularaudan kiristysruuville, se kun on jostakin syystä bodyn puolella. Sitten viimeinen hionta ja petsaus.
jPekka
22.07.2004 14:00:05

Ajattelin ostaa kaverilta bassorojua kesäprojektiksi. Kasailen itselleni niistä demottelu/opettelubasson. Itse basso on siis JB-Player Professional Series. Ilmeisesti halpisvehje?

Ystävälläni oli aikanaan ihan samannäköinen J.B. Player, eikä se mitenkään huonolta ainakaan minun käteeni tuntunut. Kaula oli hyvän muotoinen ja vehje soi akustisesti vallan hyvin. (Sähköisesti en kokeillut.) Raskaalla kädellä ja plektralla soittavana Lorde piti kieliä minun makuuni liian korkealla, mutta siinäkin oli tosiaan kyse valituista säädöistä eikä basson ongelmista.

Nuo Selectit lienevät ihan perusmikkejä, eivät ehkä suunnattoman huippua mutta eivät huonojakaan.
"Minne tahansa menetkin, siellähän olet."
Juntunen
22.07.2004 16:32:05

Kaula oli hyvän muotoinen ja vehje soi akustisesti vallan hyvin.

Minäkin muuten huomasin pitäväni tuosta kaulasta. Vallan sileä ja hyvä viimeistely tuntuisi olevan.
Juntunen
28.07.2004 23:18:36

Wuhuu, petsin värin valinta näyttäisi osuneen oikeaan. Ensimmäinen kerros on sivelty. Huomenna kevyt hionta ja toinen kerros päälle. Sitten lakkaa.

http://www.student.oulu.fi/~anttijun/basso/uusbody_petsattu.jpg

http://www.student.oulu.fi/~anttijun/basso/uusbody_petsattu2.jpg
Mudhoney
29.07.2004 13:08:02
Mitä petsiä käytit? Oma kitara projektini rupeaa olemaan samassa vaihessa ja petsi on tällä hetekellä myös minun ykkösvaihtoehtoni. Onko kellään muuten tietoa voiko petsin päälle panna lakan sijasta vaikka öljyn ja jos voi niin mitä suosittelette?
Mudhoney
29.07.2004 13:08:44
Ai niin on muuten hyvän näköinen sävy!
vrajala
29.07.2004 19:02:32
Onko kellään muuten tietoa voiko petsin päälle panna lakan sijasta vaikka öljyn ja jos voi niin mitä suosittelette?

Voi laittaa, vallan mainiosti. Mä olen itse käyttänyt Rustin's Danish Oil -nimistä tuotetta, jolla saa suht helposti kelpo pinnan aikaiseksi. Sitä saa Suomessa ainakin Sorvisopista (www.sorvisoppi.com), joskaan se ei ole ihan halpaa. Muitakin vaihtoehtoja on ja paljonkin. Pellavaöljy taitaa olla edullisin. Kannattaa käydä maalikaupoissa kyselemässä, heiltä saa tietoa.

Öljyjen päälle kannattaa yleensä laittaa joku vaha. Jotkut vahat, kuten esim. Osmocolor, riittävät pintakäsittelyksi sellaisenaan. Pelkkä vahaus ei kuitenkaan ole yhtä kestävä kuin öljy ja vaha, mutta toisaalta vahaus on helppo uusia.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Juntunen
08.08.2004 23:10:33

P2
09.08.2004 14:45:31
Jep, tuo pleksi on varsin onnistunut, eikä värissäkään ole moittimista :)
poppamies
09.08.2004 15:50:55 (muokattu 09.08.2004 15:52:02)

Jep, tuo pleksi on varsin onnistunut, eikä värissäkään ole moittimista :)

No pyydän anteeksi etukäteen mutta nimenomaan tuo pleksi on se joka pilaa lopputuloksen. Kyllä kromipotikkalevy ála musicman näyttäisi paremmalta. Tuo näyttää vähän "omatekoiselta" muuten siistissä bassossa.
"G-strings are for strippers"
Juntunen
09.08.2004 17:28:30

No pyydän anteeksi etukäteen mutta nimenomaan tuo pleksi on se joka pilaa lopputuloksen. Kyllä kromipotikkalevy ála musicman näyttäisi paremmalta. Tuo näyttää vähän "omatekoiselta" muuten siistissä bassossa.

Valmiit kromipotikkalevyt eivät sopineet tuohon elektroniikkakoloon. Kävin kokeilemassa SP-elektroniikassa. Oli pakko turvautua muovipleksiin. Muovilevystä itse muotoilemalla sain vielä pari halkeamaakin peitettyä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)