robw 23.02.2006 00:06:24 | |
---|
Olen tässä alkanut harjoitella kunnolla rudimenttejä (lukuloma alkanut), ja halusin kysyä teiltä niitä harjotelleilta rumpaleilta miten ne on vaikuttanut teidän soittoon, mitä hyötyä niiden harjottelusta on, kauanko kesti omaksua yksittäiset temput, mitä mieltä olette rudimenteistä yms. Kiiidosch. |
HCW 23.02.2006 00:43:42 | |
---|
Rudimentit ovat se pohja sille soittamiselle. Rudimenttien opettelu vaikuttaa soittoon vain positiivisesti, aivan kuten kitaristeilla/kiipparisteilla se asteikkojen/sointujen ja niiden käännösten opettelu. Rudimentit edistävät sitä rummunsoiton perustekniikkaa. Kauanko meni opetellessa?En tiedä, kun treenaan niitä joka päivä. "Joskus luulen osaavani soittaa" |
juoni 23.02.2006 00:48:39 | |
---|
Olen tässä alkanut harjoitella kunnolla rudimenttejä (lukuloma alkanut), ja halusin kysyä teiltä niitä harjotelleilta rumpaleilta miten ne on vaikuttanut teidän soittoon, mitä hyötyä niiden harjottelusta on, kauanko kesti omaksua yksittäiset temput, mitä mieltä olette rudimenteistä yms. Kiiidosch. Hyödyn määrää ei voi tässä kuvata. Todella paljon -ja todella intensiivisesti- niitä täytyy naputtaa ennenkuin normisoitossa alkaa kuulua. Kyllähän niitä suht' nopeasti omaksuu ns. passiiviseen sanavarastoon, eli: "Soitanpa käännetyn paradiddlen". Sitten kun musiikillisessa huumassa huomaa soittaneensa sen käännetyn paradiddlen tuplaiskurollin päätteeksi ja homma vielä kuullostaa jumalaiselta, niin rudimentit alkavat olla hanskassa eli sanoisin että aktiivisessa käytössä. Itseoppineena en voi tarpeeksi korostaa malttia: Vaikka tuntuu että kaikki sujuu kuukauden treenin jälkeen äänennopeudella ja miten päin vain, niin kannattaa tosissaan keskittyä iskujen tasavahvuuteen, tatsiin ja tarkkuuteen kaikissa tempoissa ja kaikilla volyymeillä. Ikävää opetella myöhemmin huonoja tapoja pois. Lahjattomat Treenaa |
wavelength 23.02.2006 00:50:11 | |
---|
Singlet, doublet ja flamit täytyy hallita, sillä kaikki rummunsoitto perustuu näihin -- myös kaikki rudimentit voidaan käsittää näiden kolmen elementin erilaisina yhdistelminä. Itse olen keskittynyt lähinnä sinkkujen, tuplien, flamien ja paradiddlejen (+ buzz roll) treenaamiseen, mutta kaipa noita muitakin täytyisi harjoitella. En tiedä mistä puhun. |
welho 23.02.2006 00:52:42 | |
---|
Rudimentit ovat se pohja sille soittamiselle. Rudimenttien opettelu vaikuttaa soittoon vain positiivisesti, aivan kuten kitaristeilla/kiipparisteilla se asteikkojen/sointujen ja niiden käännösten opettelu. Rudimentit edistävät sitä rummunsoiton perustekniikkaa. Kauanko meni opetellessa?En tiedä, kun treenaan niitä joka päivä. Allekirjotan tuon ja lisään vielä että myöhemmin sulle aukeaa rudimenttien kautta aivan tajuttomat mahdollisuudet soittaa settiä. Tosi monet hianot ja vaikeankuuloiset myllytykset, fillit, kompit ym. aukeaa paljon helpommin kun on perus rudimentit hallussa! www.welhodrum.com |
markkuliini 23.02.2006 01:14:33 | |
---|
Singlet, doublet ja flamit täytyy hallita, sillä kaikki rummunsoitto perustuu näihin -- myös kaikki rudimentit voidaan käsittää näiden kolmen elementin erilaisina yhdistelminä. Itse olen keskittynyt lähinnä sinkkujen, tuplien, flamien ja paradiddlejen (+ buzz roll) treenaamiseen, mutta kaipa noita muitakin täytyisi harjoitella. Jee, meitsi pääsee pätemään! Unohdit ruffit! www.vasamayhtye.com |
markkuliini 23.02.2006 01:32:01 | |
---|
www.vasamayhtye.com |
wavelength 23.02.2006 10:05:40 | |
---|
Jee, meitsi pääsee pätemään! Unohdit ruffit! Ruff on vain flam, jossa on tuplaiskuhele. :) En tiedä mistä puhun. |
markkuliini 23.02.2006 10:51:37 | |
---|
Ruff on vain flam, jossa on tuplaiskuhele. :) Samalla logiikalla tuplat on vain single joita on kaksi peräkkäin. :) Tai kaikki rudimentit on vain singlejä tietyssä järjestyksessä ja tietyillä voimakkuuksilla peräkkäin. Jos totta puhutaan, niin ruff ei ole VAIN flam tuplaheleellä, koska kyseisen rudimentin soitto vaatii eri tekniikkaa kuin flamin soitto. On useiden mielestä paljon vaikeampi. www.vasamayhtye.com |
wavelength 23.02.2006 11:09:59 | |
---|
Jos totta puhutaan, niin ruff ei ole VAIN flam tuplaheleellä, koska kyseisen rudimentin soitto vaatii eri tekniikkaa kuin flamin soitto. On useiden mielestä paljon vaikeampi. Toki. Lähestyin asiaa siltä kantilta, että jos ruffin avaa oikein oikein leveäksi, sen voi ajatella koostuvan kahdesta kahdeksasosasta (tuplaisku) ja neljäsosasta. Luonnollisesti rudimentin sulkeminen vaatii oman tekniikkansa. Hm. Samalla periaattella flamikin olisi kaksi singleä peräkkäin... D'oh! Treenataan sitten niitä ruffeja, stna! :-) Mutta se ei muuta sitä tosiseikkaa, että jos tuplat ei toimi, ei ruffikaan toimi. En tiedä mistä puhun. |
Youni 23.02.2006 11:50:09 | |
---|
Itse olen soittanut näitä kaikkia satunnaisesti, mutta kyllä esim. ruffin vaikeuden huomaa, kun oikein keskittyy siihen miltä oma ruffi kuulostaa. Rumpuopettaja laittoi minut soittamaan näitä ja ei se aluksi kaksiselta kuulostanut, vaikka tavallaan osaankin jutun. Nyt treenailen ruffia ja tuplaiskuja. Rudimenttejä en soita, vähän soitin, kun aloitin. Nyt ovat jääneet. Tällaista tänään, huomenna jotain muuta.
[Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabriat |
zily 23.02.2006 12:27:53 (muokattu 23.02.2006 12:28:10) | |
---|
Toki. Lähestyin asiaa siltä kantilta, että jos ruffin avaa oikein oikein leveäksi, sen voi ajatella koostuvan kahdesta kahdeksasosasta (tuplaisku) ja neljäsosasta. Luonnollisesti rudimentin sulkeminen vaatii oman tekniikkansa. Hm. Samalla periaattella flamikin olisi kaksi singleä peräkkäin... D'oh! Treenataan sitten niitä ruffeja, stna! :-) Mutta se ei muuta sitä tosiseikkaa, että jos tuplat ei toimi, ei ruffikaan toimi. Rudimentit on HELEVETIN hyödyllisiä sanon minä, jeesaa kaikkea soittoa. Oiskos jollain heittää jotain hyvää ruffitreeniä? On tullut hakattua paradidle, sixstrokerolli ja doublestroke ja perusflämi niiiiin valmiiksi, et voisi jotain muutakin vedellä välillä:) kiitosta jo etukäteen! ei se mitn! |
wavelength 23.02.2006 13:15:57 | |
---|
Rudimentit on HELEVETIN hyödyllisiä sanon minä, jeesaa kaikkea soittoa. Tätä ei käy kieltäminen. :) Oiskos jollain heittää jotain hyvää ruffitreeniä? Tämmöinen tuli mieleen: soitetaan puolinuottia kiinteässä tempossa, ja näiden puolinuottien eteen sijoitetaan diddlejä. Aluksi diddle on hyvin avoin, kaksi kahdeksasosanuottia, tämän jälkeen kaksi kuudestoistaosaa, kaksi kolmaskymmeneskahdesosaa jne. Soita kutakin ruffia riittävän kauan, että saat soundin hiottua napakaksi. Harjoitusta kannattaa jatkaa soittamalla kutakin ruff-variaatiota hidas-nopea-hidas -tyyliin. Ja jos tykkäät viilata pilkkua, voit toki soitella diddlejä trioli-, kvintoli- tai septolipohjalta. :-) En tiedä mistä puhun. |
wavelength 23.02.2006 13:28:21 (muokattu 23.02.2006 19:44:28) | |
---|
Tykkään kyllä hillittömästi paradiddlejen ja rollien settisovelluksista. Yksi lemppareistani on paradiddle diddle / six stroke roll käsijärjestyksellä Ovvoov (Voovvo). Ensimmäinen isku tomiin, kaksi tuplaa snareen ja viimeinen bassoon tai toiseen tomiin. Steve Smithin innoittama paradiddlehässäkkä: Otetaan äskeinen paradiddle diddle ja lisätään siihen kolme lyöntiä: OvvoovOvv (VoovvoVoo). Tästä saa jännän kuuloisen, kun siirtää jälkimmäisen aksentin edelliselle lyönnille: OvvooVovv. Kuviossa on vänkä 5+4 -soundi, ja tästä saa rakenneltua varsinkin jazzsooloihin tai -filleihin mukavia variaatioita: trioleina ajateltuna tuo kuvio menee oikein nätisti kolmeen neljäsosaan. En tiedä mistä puhun. |
zily 23.02.2006 13:38:38 | |
---|
Kiitoksia yllä olevista! saapahan jotain uutta naputeltavaa:) ei se mitn! |
KoRn88. 23.02.2006 16:14:29 | |
---|
Kyllähän nuita rudimentteja tulee joka päivä reenailtua ja ei niiden hyödyllisyyttä voi kyllä liikaa korostaa. Settiin soveltelemalla saa todella hyvän kuuloisia fillejä nuista. Ja kapulatekniikan kannaltahan nuo ovat todella tärkeitä. |
Jordan 23.02.2006 21:11:56 | |
---|
Selittäkääs nyt joku mullekkii mitä nää rudimentit on? |
moderndrummer88 23.02.2006 21:39:32 | |
---|
"Music is great but I dont like that "wäkä wäkä" thing." - jonsku1 |
K.Suninen 23.02.2006 21:51:01 | |
---|
Jos ei osaa soittaa rudimentteja niin ei osaa soittaa myöskään rumpuja. En perusta Wecklistä |
Epämuusikko 24.02.2006 12:28:56 | |
---|
Jos ei osaa soittaa rudimentteja niin ei osaa soittaa myöskään rumpuja. Periaatteessa joo (jos osaa välttää single stroke rollien soittamisen niin on aika ässä), pohjimmiltaan kaikki on singlejä, doubleja, flameja tai "flat flameja". mutta mitä tarkoitat lauseellasi? I like my women like i like my coffee: quiet ! |