![]() 15.12.2009 11:52:55 (muokattu 15.12.2009 11:53:38) | |
---|---|
Pistetääns nämä tänne, niin ei häviä tuonne soittopuolen keskustelun syövereihin: Eli Riipisen Ramin tekemä oppari rumpujen virityksestä ja kalvovaihtoehdoista Kirjallinen osuus: https://oa.doria.fi/bitstream/handl … /stadia-1178089812-4.pdf?sequence=1 Soundiklipit: http://www.riffi.fi/riffi064/pannut.htm "Well I like drummers baby you're not my bag..." | |
![]() 01.02.2010 11:27:29 | |
Mulla on Pearlin 22" SMX(Session Custom)sarjan bassari, siis vaahteraa. 3v vanha. Vietin yhden päivän eri kalvoyhdistelmiä kokeillen. Kalvot : Powerstroke3, Pearlin oma(joskus ihan ok sekin) ja resoiksi tarkoitetut Pearlin, ainakin reunoiltaan kakskerroksiset, musta reiällä ja valkoinen ehjä. Evansin EQ:sta (se käytetyin malli) rikkoutui yllättäen päällimmäinen kalvo muinoin. Tavoite : matalilla taajuuksilla jymähtävä ja lyhyesti soiva "dumm" ja mielellään niin, että soitettaessa nuija jää kalvoon. Mihin pääsin : parhaimmillaan siihen, että PS3 lyöntinä & ehjä reso. Oikein hyvä. Soi matalalta kivasti, mutta about tuollaisen kun sais NIIN, että nuija jää kalvoon. Ikäänkuin, että reso ja runko jäisi soimaan( nyt jää lyöntikalvo). On nimittäin joskus tullut polkaistua sellaisiakin vehkeitä. Ongelma : myönnetään, tekniikka. Mutta on vaikea välttää sillä tekniikalla harhalyöntejä (kun nuija jää heiluriliikkeeseen). Tilan akustiikka on ihan ok (vanha studio). Tähän mennessä "nuija kalvoon"-tekniikalla olen saanut aika keskiäänivoittoisen, liikaa "paukahtavan" soundin, semmoinen "pam" (kun pitäisi olla esim "tumm") Onko hyviä ideoita ? (bassarin vaihto ei ole tällä hetkellä mahdollista, vaikka DW kangasteleekin mielessä) Play that song. | |
![]() 01.02.2010 13:56:36 | |
marktark: Ongelma : myönnetään, tekniikka. Mutta on vaikea välttää sillä tekniikalla harhalyöntejä (kun nuija jää heiluriliikkeeseen). Tilan akustiikka on ihan ok (vanha studio). Tähän mennessä "nuija kalvoon"-tekniikalla olen saanut aika keskiäänivoittoisen, liikaa "paukahtavan" soundin, semmoinen "pam" (kun pitäisi olla esim "tumm") Onko hyviä ideoita ? (bassarin vaihto ei ole tällä hetkellä mahdollista, vaikka DW kangasteleekin mielessä) Sä tiedät jo ongelman ytimen. :) Vähänkään soivasta bassarista/kalvoista saa botnekkaamman ja soivemman soundin kun ei hautaa nuijaa. Ei se oikeastaan auta muuta kuin treenata, nyt kun tiedät sen eron. Aina jos saat ihan ok soundin hautaamalla, mielessä kuitenkin kummittelee se miten paljon menetätä botnea. Mulla pomppimista ehkäisee se että vaikka soitan kantapää ylhäällä, niin se on vain vähän ylhäällä. Lyönnin jälkeen kantapää laskeutuu kiinni pedaaliin ja nuija ei jää heilumaan. Bassaritekniikka on aina aika yksilöllistä hommaa, joten vaikea neuvoa sen kummemmin näkemättä. Mutta suosittelen (jos haluat treenata sitä ettei pomppaa) treenaamaan ajatuksen kanssa ja pelkkää bassarin soittoa alkuksi. Eli istut ilman kapuloita ja suuntaat kaiken huomion siihen miten jalka ja nuija liikkuu. Onnea matkaan! :) Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa,
kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön. | |
![]() 01.02.2010 21:57:11 | |
Kiitos. Tänään tuli hilluttua jonkin aikaa kantapää ylhäällä; kiva saundi ja aika disco, kun pistin vielä takin etukalvoa vasten. Chic - kirjaimellisesti. Sitten koskematta lyöntikalvoon (PS3) halusin vielä kuitenkin katsoa, mitä syntyy reiällisellä resolla (musta Pearl). Siinä kiristellessä alkoi botnea löytymään, vaikkakin sustain on lyhyt. Semmoinen napakka, mutta toki ehjästä resosta&nuijan ei-hautaamisesta irtoaa se, mitä jo kuvailin. Sitten lisäpohdintaa. (ei-haudattu-nuija:) Tuoko sidehole mitään uutta tatsiin ja vähentääkö yhtään sustainia eli muuttuuko soundi yhtään ? (laiska kun olen:) Voisiko toimia sellainen, että ehjä reso & sidehole & nuijan hautaus ? Että rumpu reson ansiosta jäisi vähän enemmän soimaan ? Sidehole päästäisi siis ilmat sopivasti pihalle JA parantaisi soitettavuutta nuijaa haudattaessa. Ja saisihan siitä mikinkin sisään, jos atakkia hakee... jos keikan joskus pukkaisi... Entäpä kalvot. Olisiko jollain siihen jotain sanomista ? Tosi kiitollinen olisin, jos laittaisitte omia esimerkkejänne toimivista yhdistelmistä näissä tapauksissa : a) ehjä reso. Sideholella tai ilman. Kertokaa myös tekniikastanne (hautaus vai vapautus). b) reikä resossa. Tekniikka tässäkin. Ainoa edellytys on se, että mielestänne bassorumpunne soi eli siis resonoi. Siitä huolimatta, että kaikki tekijät olisivatkin ikäänkuin sitä vastaan eli : resossa reikiä kuin emmentalissa (tai Rogers-reikä->D) & reikä kyljessä & haudataan nuija & olette itse nuija. Odotan palautetta innolla. Play that song. | |
![]() 01.02.2010 23:06:27 | |
marktark: (ei-haudattu-nuija:) Tuoko sidehole mitään uutta tatsiin ja vähentääkö yhtään sustainia eli muuttuuko soundi yhtään ? (laiska kun olen:) Voisiko toimia sellainen, että ehjä reso & sidehole & nuijan hautaus ? Että rumpu reson ansiosta jäisi vähän enemmän soimaan ? Sidehole päästäisi siis ilmat sopivasti pihalle JA parantaisi soitettavuutta nuijaa haudattaessa. Ja saisihan siitä mikinkin sisään, jos atakkia hakee... jos keikan joskus pukkaisi... Rei'itetty rumpu on tatsiltaan ja soundiltaan erittäin lähellä ehjää resokalvoa, joten hautaaminen ei toimi yhtään sen paremmin. Myytävänä Jackson PS4 -sähkökitara. | |
![]() 01.02.2010 23:22:13 (muokattu 01.02.2010 23:24:29) | |
marktark: (ei-haudattu-nuija:) Tuoko sidehole mitään uutta tatsiin ja vähentääkö yhtään sustainia eli muuttuuko soundi yhtään ? (laiska kun olen:) Voisiko toimia sellainen, että ehjä reso & sidehole & nuijan hautaus ? Että rumpu reson ansiosta jäisi vähän enemmän soimaan ? Sidehole päästäisi siis ilmat sopivasti pihalle JA parantaisi soitettavuutta nuijaa haudattaessa. Ja saisihan siitä mikinkin sisään, jos atakkia hakee... jos keikan joskus pukkaisi... Sidehole (ehjällä resokalvolla) poistaa ilmaa rummusta, eli rauhoittaa kalvon heilumista lyönnin jälkeen jonkin verran ja muuttaa soittotatsia kyllä verrattuna ihan umpinaiseen rumpuun. Nuijan hautaamisen kanssa mulla ei ole kokemusta kun en moista osaa. Ilmapatsas ei kylläkään poistu niin nopeasi kun poistuisi kalvon reiän kautta, joten tuntuma on jossain ehjäkalvoisen ja reikäkalvoisen umpirummun välissä. Ehjällä resolla ja sideholella soundi on aika samanlainen kuin umpirummussa, sustain ehkä vähän lyhyempi. Mutta paljon vähemmän syö esim.botnea se reikä rummun kyljessä, kuin kalvossa. Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa,
kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön. | |
![]() 02.02.2010 12:21:14 | |
marktark: Entäpä kalvot. Olisiko jollain siihen jotain sanomista ? Tosi kiitollinen olisin, jos laittaisitte omia esimerkkejänne toimivista yhdistelmistä näissä tapauksissa : a) ehjä reso. Sideholella tai ilman. Kertokaa myös tekniikastanne (hautaus vai vapautus). b) reikä resossa. Tekniikka tässäkin. Esitin kysymyksen tuossa hiukan kehnosti. Eli tiedustelen erilaisia kalvokombinaatioita + mahdollisesti noita em. ominaisuuksia & soittotapoja. No, viestiketjusta taaksepäin löysinkin jo paljon siitä aiheesta ja ehkä riittävästi (?), mutta siitä ilmeisesti kannattaa ottaa vaarin, että myös reso olisi syytä olla ihan lyöntikalvon tasoa. Suosituksia ? Esim. Aquarian on ihan kokeilematon merkki mulle. Ja esim. olikos olemassa joitain reunasta rei´itettyjä etukalvoja, olen kuullut ? Tämmöstä nyt. Play that song. | |
![]() 06.06.2010 12:25:16 | |
marktark: Esitin kysymyksen tuossa hiukan kehnosti. Eli tiedustelen erilaisia kalvokombinaatioita + mahdollisesti noita em. ominaisuuksia & soittotapoja. No, viestiketjusta taaksepäin löysinkin jo paljon siitä aiheesta ja ehkä riittävästi (?), mutta siitä ilmeisesti kannattaa ottaa vaarin, että myös reso olisi syytä olla ihan lyöntikalvon tasoa. Suosituksia ? Esim. Aquarian on ihan kokeilematon merkki mulle. Ja esim. olikos olemassa joitain reunasta reiitettyjä etukalvoja, olen kuullut ? Tämmöstä nyt. Kun kysyttiin kokemuksia, niin laitan omani tähän! Olen päätynyt käyttämään bassorummuissani lähes poikkeuksetta Aquarian Super Kick I - II & III kalvoja seuraavista syistä: Mikäli bassorummun runko on paksu, kuten Ludwig Classic rummuissamme on, niin Aquarian Super Kick on osoittautunut erinomaisen hyväksi valinnaksi. Käyttäessäni 4" kokoista reikää etukalvossa, ei bassaria tarvitse vaimentaa millään tavalla. Etukalvona olen kokeillut Aquarian ja Evans resokalvoja. Ihan virittämällä rummun huolella, saa soundin jämäkäksi, isoksi ja sointipituus on sopiva mikittämiseenkin. Super Kick I malli vaimentaa hieman vähemmän kuin Super Kick II. Olen käyttänyt molempia mainittuja kalvoja myös täysin suljetulla etukalvolla. Molemmat toimivat erinomaisen hyvin. Vaimennan etukalvon sointia pienellä palasella superlonia. (Noin 30cm pitkä vaahtomuovin palanen, joka on leveydeltään ja korkeudeltaan noin 5cm.) Tällä olen saanut etukalvon rsonoinnin sopivan lyhyeksi, eikä rumpu jää humisemaan. Ohutrunkoisessa bassorummussa, kuten Pearl MMX, Ayotte Custom, Noble & Cooley on Super Kick I osoittautunut parhaaksi ratkaisuksi. Myös Sonor bassarissa se tuntuu pelittävän oikein mallikkaasti. Ilmeisesti vähemmän vaimennettu kalvo ja ohut herkkä runko toimivat hyvin. Resoaukolla olevassa bassorummussa ei tarvita mitään vaimennusta ja soundi on todella "Ultimate". (Syynsä on tiettyitse rummulla.) Super Kick III on valkoisela pinnalla oleva versio ja sillä saa voimakkaamman nuijan soinnin. Hyvää on se, ettei sitä tarvitse millään taajuuskorjaimella lähteä hakemaan. Soundista tulee mahdollisimman luonnollinen. (Huopapintainen kova nuija ja hyvin viritety rumpu.) Kaiken kaikkiaan Aquarian kalvojen jäntevyys ja hyvä laatu puoltavat niiden käyttöä. Lopuksi. Rumpujamme on käynyt kokeilemassa monenlaista polkijaa. Kaikki ovat olleet tyytyväisiä ja niinpä "perhepizzaa" on ostettu :-) (Aquarian bassarikalvot myydään isoissa pahvikoteloissa.) Harvinaisen hyvää - maistuu varmaan muillekin....? Toneman - make it better! | |
![]() 07.06.2010 00:58:07 | |
Noble & Cooley Onko jossain setti näitä??? | |
![]() 07.06.2010 08:30:43 | |
Kailis: Onko jossain setti näitä??? Yhtä olen soittanut Suomessa. Oli vieläpä yhdestä palasta väännetyillä tomeilla. Solid Shell-setti. Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 07.06.2010 17:13:48 | |
hollmi-5: Yhtä olen soittanut Suomessa. Oli vieläpä yhdestä palasta väännetyillä tomeilla. Solid Shell-setti. Pakko vääntää snadia offaria. Miltä soundas? Voihan tähän sisällyttää jotenkin tuon virepuolenkin niin pysytään tiellä. | |
![]() 07.06.2010 17:36:16 | |
Kailis: Pakko vääntää snadia offaria. Miltä soundas? Voihan tähän sisällyttää jotenkin tuon virepuolenkin niin pysytään tiellä. Ne ei olleet ihan parhaassa vireessä. Potentiaalia oli aistittavissa kuitenkin. Lyhyt kokeilu. Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 01.07.2010 03:36:27 | |
Kailis: Onko jossain setti näitä??? Onhan noita suomessa useempi setti ja yhdet saattas olla jopa myytävänä tuolla Tampereen suunnilla.. Ihan hyviä rumpuloita, mutta ei niilläkään ihan kuuhun mennä.. | |
![]() 01.07.2010 05:15:39 | |
Vieno: Onhan noita suomessa useempi setti ja yhdet saattas olla jopa myytävänä tuolla Tampereen suunnilla.. Ihan hyviä rumpuloita, mutta ei niilläkään ihan kuuhun mennä.. Tamperetta ei lasketa. Mutta että useampi? Tohdin epäillä. Millään rummuilla ei enää mennä kuuhun. Toista se oli ennenvanhaan. | |
![]() 02.07.2010 01:16:58 | |
Kailis: Tamperetta ei lasketa. Mutta että useampi? Tohdin epäillä. Millään rummuilla ei enää mennä kuuhun. Toista se oli ennenvanhaan. No en tiedä miten tuo sana useampi määritellään, mutta ainakin viisi kannustoa löytyy.. ;) Ja jos ei Tamperetta lasketa, niin neljä! | |
![]() 02.07.2010 01:49:10 (muokattu 02.07.2010 01:50:13) | |
marktark: Tosi kiitollinen olisin, jos laittaisitte omia esimerkkejänne toimivista yhdistelmistä näissä tapauksissa : a) ehjä reso. Sideholella tai ilman. Kertokaa myös tekniikastanne (hautaus vai vapautus). Tuosta sidehole asiasta. Sideholehan mielletään erittäin usein Kumun basariin. Kumussa on kuitenkin sen reboundin pienentämiseksi lyöntikalvon puolella jokaisen viritysruuvin alla pieni reikä mikä poistaa sitä ilmaa sieltä basarin sisältä kun potkaisee kalvoon. Siltikin siinä on _huomattavasti_ muhkeampi saundi verrattaen siihen että olisi resokalvossa reikä. Se nuijan hautaaminen/hautaamatta jättäminen on täysin tottumiskysymys, siihen ei oikeasti mene kauaa kun sen oppii. Ja kuten markkuliini aikaisemmin totes, kyllä se saundi on huomattavasti botnekkaampi kun sitä nuijaa ei haudata. E: enkä nyt tarkoittanut että Kumu on ainut missä se toimii, vaan se oli esimerkkinä. Rumpali, muuten terve. VonTawast. | |
![]() 30.08.2010 17:23:14 (muokattu 30.08.2010 18:39:35) | |
edit. kokeillaanpas vielä. | |
![]() 02.09.2010 20:46:46 | |
Aika moni laittaa kait alakalvot terssin, pikkuterssin,... verran korkeammalle, kuin yläkalvot? Yleensä ei kannata laittaa sen kummemmin tarkkoihin säveliin. Intervallit kohdalleen vaan.... Jotenkin noin kait. Millä apuvälineellä tai kikalla tuo ylä/alakalvo-kikka tehdään ? Tai siis käyttättekö apuvälineitä käytännössä? Naputatteko yläkalvoa ensin. Sitten mielessä do re mi... mi re do... ? Terssi on kait helppo nakki. Joku taitaa laittaa pikku terssin verran eroa. Eikö se mene kiipparihommiksi, tms, jos tarkkaan yrittää laittaa? Tai saa sen kait kokemuksella, kun hyräilee ja ottaa sitten vielä sen puolikkaan do re m ... m re do Miten helavatissa laitatte hatusta sen pikkuterssin? Kikkoja please. Juu en ole oikein kärryllä näistä teorioista, mutta kokeilin äsken viritellä alakalvot terssin korkeammalle ihan hyräilemällä ja tais mätkähtää kohdilleen, kun soi niin mukavasti. Tähän asti olen laittanut samoihin vireisiin molemmat kalvot. Siis jos nyt oikein edes koko käsitteet bonjasin wikipediasta :) | |
![]() 02.09.2010 20:57:50 | |
Vallu-Veke: Miten helavatissa laitatte hatusta sen pikkuterssin? Kikkoja please. Laula vaikka Metsäkukkia ekat sanat. "Metsään on tul-". Metsään-sana on perussävel ja tul-tavu on siihen pieni terssi. Osastoa kusenpolttamat, mutta kaikki tietää biisin. :D Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c | |
![]() 02.09.2010 21:46:32 | |
markkuliini: Laula vaikka Metsäkukkia ekat sanat. "Metsään on tul-". Metsään-sana on perussävel ja tul-tavu on siihen pieni terssi. Osastoa kusenpolttamat, mutta kaikki tietää biisin. :D Juu kiitti. Hemmetin hyvää treeniä tangokuninkuus-kisoihin samalla, kun rummut virittyy :) | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)