Aihe: Jalan/jalkojen nopeus
1 2 3 4 5
mishrak
30.08.2005 18:49:06
Temmolla 120 metronomi lyö puolen sekunnin välein eli 2 iskua sekunnissa. Sitten kun puolet tiheämpään kuin metronomi, (siis joka toisella iskullasi metronomi) lyöt 120 tempolla 8 osa nuotteja. siihen kun ottaa toisen raajan niin ne ovat kuudestoistaosa nuotteja. Noita iskuja tulee 8 sekunnissa (4 molemmilla raajoilla) minuutissa tuo tekee. 60*8=480iskua.
Tästä saadaan kaava tempo*4 on 16-osa nuottien määrä minuutissa.
tempolla 240(jolla esim Derek Roddy soittaa joillain videoilla)
Tulee minuutissa 960 iskua.

Tuo ennätys 1030, on siis tempolla
1030/4=n.260

Tuolla 180 tempolla iskuja tulee
180*4=720

Jaloilla 855 iskulla minuutissa pääsisi jo maailman 20 nopeimman joukkoon. Ainakin tuon mukaan.
http://www.extremesportdrumming.com/battle%20of%20the%20feet.htm

Tempohan tuossa ei ole kuin "vain"
n.215.

Eli jos täällä löytyy noita päälle 240 paukuttajia niin ottakaahan yhteys tuonne sivustolle:)
Aegis
30.08.2005 21:20:23
Onko tämä nyt läppä vai ei...??

Jos Asan aikaisempia nauhotteita muistelee niin ei välttämättä ole. Kyllä sitä jotkut jaksaa mätkiä menemään. 260 on kyllä kieltämättä jo ihan järjetön lukema. Ei sillä kyllä mitään käyttöä mielestäni ole, mutta jos tuohon tahtiin pystyy vetelemään kepeästi jonain päivänä, niin varmasti menee hitaammat temmot kuin vettä vaan.
Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium.
Tsumppi
30.08.2005 23:19:23
Eiköhän tämä Asan nopeus pidä paikkaansa, kun mäkin näitä biisejä oon kuullu. Exordium oli ihan semi-jees mutta Goatsodomy kyllä kilahti täysillä. Että jos Goatsodomylta on joskus tulossa levyä niin kirjoitteleppa tänne.

Mutta siis joo... tänään havaitsin että nyt mun jalat kusee ihan kunnolla ja huippuvauhti on ehkä just ja just 120. Tuntuu ettei missään vauhdissa saa singlejä pysymään tasasena. Vinkkejä? Kesän aikana tippunu vauhti kun kesän alussa se 170 oli sellainen rento ja helppo perusvauhti.
Lapaluu
31.08.2005 10:47:36
Treeniä treeniä :) Kyllä se vielä joskus menee..

Niin ja itellähän tuo on jossain tuossa 170-180bpm / 16-osia mitkä menee suht tasaisena ja pidempään kuin minuutin :) kymmeniä sekunteja menee kahdensadan suuntaan. Mutta tätähän treenataan vielä seittemän vuotta ja katellaan sit uudestaan... =)
Kinkkua kaikille! (Hammerfall ~ Ham for all)
Lapaluu
31.08.2005 10:50:25
Eiköhän tämä Asan nopeus pidä paikkaansa, kun mäkin näitä biisejä oon kuullu. Exordium oli ihan semi-jees mutta Goatsodomy kyllä kilahti täysillä. Että jos Goatsodomylta on joskus tulossa levyä niin kirjoitteleppa tänne.

Ja mistähän näitä voisi kuunnella? Vauhtimusiikki kun on mieleeni myös!
Kinkkua kaikille! (Hammerfall ~ Ham for all)
Tsumppi
31.08.2005 14:58:36
http://www.mikseri.net/artists/?id=38864 ja http://www.mikseri.net/artists/?id=40441

Tuoltahan noita löytyy ja muistaakseni Asa laittoi Goatsodomyä johonkin m.netin threadiinkin jossa käsiteltiin jotain mikitykseen liittyvää (ehkä).
LLLoyd
31.08.2005 16:52:35 (muokattu 31.08.2005 16:55:54)
kuullostaa kyllä todella uskomattomalta. olisit siinä tapauksessa ehka ainoa suomessa joka tällä hetkellä tuossa tempossa basareita lätkyttää. tietysti ei sitä tiedä millasta porukkaa jossain kellareissa yksin treenailee mutta siis tuo on maailmankin kokoluokassa sitten niinkun kolliaksen ja roddyn tasoa että vaikea on uskoa..
Shitmanek
31.08.2005 17:20:33
Tänään oli sitten paljon parempi päivä, kun luovan tauon jälkeen jälleen kokeilin tuplasoittoa. Soittelin "rennosti" temmosta 140 tempoon 160, jota sitten meni niin kauan kuin viitsin soitella sitä. Sitten kokeilin "huippuja", 180 meni vähän aikaa, n.½ minuuttia, sitten löin metronomin kahteen sataan, joka ei taittunut. Sen tarkemmin en sitten enää viitsinyt kokeilla. Tyytyväinen olen, mutta pelkäänpä että tänään oli nopeuden kannalta erikoinen päivä. No, lisää harjoitusta vain, ehkä se siitä paranee :)
Jeltz
31.08.2005 18:34:35
Hyvinä päivinä menee semmoinen noin 160. Huonoina paljon vähemmän.
Anteeksi että olen myöhässä. Olin nähkääs paskalla.
asa
08.09.2005 13:55:56

No myönnettäköön että ehkä hieman hötkyilin ylöspäin noita lukuja, ehkä realistinen tempo on jotain 240-250, ja ne soitin ihan klikin kanssa. Tasaisuudesta en nyt mene ihan 100% takuuseen, täytyisi nauhoittaa sitäsoittoa että kuulee. Ja triggerien asetukset eivät ehkä ole parhaat mahdolliset, tulee sitä "popkorni-efektiä", eli tahatonta doubletriggeringiä välillä.
Ja en varmasti ole ainoa Suomessa joka siihen kykenee, Timo Häkkinen ja Kai Hahto nyt ainakin klaaraa noi nopeudet samaten Gloria Mortin rumpali ja varmasti moni muukin. Treenaamalla sitä kehittyy, ja nyt sain omat Yamahan Suoravetopedaalit viritettyä niin timiiin kuntoon ettei tosikaan.

http://www.mikseri.net/music/play.php?id=149624&type=dl

Tossa viimeisin treeninauhoitus EXORDIUMILTA, löytyy pari kämmiä eikä ole ihan parasta mahdollista soittoa, oli vähän heikko happi soitettaessa ;)
UP THE IRONS!
Aegis
08.09.2005 14:31:32
...ja aina Häkkinen valittaa kun on niin hidas polkemaan, haha!
Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium.
Maardi
08.09.2005 18:14:40
. Treenaamalla sitä kehittyy, ja nyt sain omat Yamahan Suoravetopedaalit viritettyä niin timiiin kuntoon ettei tosikaan.

Minkäslaiset asetukset sinulla on? Ite oon pitäny jousia nyt maksimikireydellä, ja tuntuu että näillä asetuksilla lähtee nopeat jutut parhaiten. Kontrollointi tosin on aika paljon haastavampaa, ainakin kun vähän aikaa sitten oli vielä jousien kireys jossain puolessa välissä.
wickedsp1d3r
08.09.2005 18:40:18
Aihetta sivuten, voi olla aika tyhmäkin kysymys mutta kummalla jalalla yleensä aloitatte tuplakohdat biiseissä. Tai kummalla jalalla kannattaa esim. tukutuku -kohta aloittaa siis ihan kompin lomassa? Itselläni harjotellessani lähes pakosta aloitan vasemmalla jalalla, oikealla aloittaessani menee rytmi sekaisin. Vai onko tämäkin "miten nyt itsestä parhaimmalta tuntuu" -asia?

Toinen ongelma on ollut jalkojen jäykistyminen nopeammissa kohdissa. Olenkin alkanu soittamaan lähes yksinomaan vasemmalla jalalla ja näin vahvistamaan sitä...todella hankalalta tuntuu :) Onko muilla kokemuksia?
wavelength
08.09.2005 18:46:33

Aihetta sivuten, voi olla aika tyhmäkin kysymys mutta kummalla jalalla yleensä aloitatte tuplakohdat biiseissä. Tai kummalla jalalla kannattaa esim. tukutuku -kohta aloittaa siis ihan kompin lomassa? Itselläni harjotellessani lähes pakosta aloitan vasemmalla jalalla, oikealla aloittaessani menee rytmi sekaisin. Vai onko tämäkin "miten nyt itsestä parhaimmalta tuntuu" -asia?

Pyrin pitämään aina oikeaa jalkaa leadissa, joten vahvalla tahtiosalla alkavat tuplabassaroinnit aloitan oikealla jalalla, ja heikolla tahtiosalla alkavat aloitan vasemmalla jalalla.

Toinen ongelma on ollut jalkojen jäykistyminen nopeammissa kohdissa.

Tämä tarkoittaa vain sitä, että rentouden kadotessa myös lihaskontrolli häviää. Lisää vaan treeniä nopeudella, jolla soitto on vielä rentoa, niin kyllä se nopeus siitä pikku hiljaa kasvaa.

Olenkin alkanu soittamaan lähes yksinomaan vasemmalla jalalla ja näin vahvistamaan sitä...todella hankalalta tuntuu.

Itse olen kokeillut koko setin kääntämistä peilikuvaksi. Hankalaltahan tuo tuntuu -- kaikki on aluksi vaikeaa --, mutta muutamien tuntien ähellyksen jälkeen ryhdyin jo soittelemaan independence-harjoituksia Syncopationista. Oikeanlainen treeni kyllä auttaa kaikkiin ongelmiin. Tärkeintä on aloittaa hitaasti ja soittaa aina rennosti. (Joku ilkeämielinen voisi väittää minun toistavan itseäni jokaisessa postauksessani... ;)
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä.
drum-monkey
08.09.2005 19:10:17
Minkäslaiset asetukset sinulla on? Ite oon pitäny jousia nyt maksimikireydellä, ja tuntuu että näillä asetuksilla lähtee nopeat jutut parhaiten. Kontrollointi tosin on aika paljon haastavampaa, ainakin kun vähän aikaa sitten oli vielä jousien kireys jossain puolessa välissä.

Omia pedaaleita pidän melkeen mahdollisimman löysinä, viekö se muka sitä nopeutta niin paljon? Koitin kerran kiristää jouset täyskireiksi, soitin, löysäsin 1,5 kierrosta, soitin jne., kunnes palasin takasin alkuperäseen. Enkä millään muulla kireydellä saanut sen nopeampaa kuin tällä löysä-asetuksella. Niin, näillä asetuksilla poljen noin 190bpm, ehkä 1,5-2min. Itse ajattelen aina näin nopeat jutut 32- osina, jotenkin helpompi mieltää osan vaihto ja tempon kulku.
Munletti on mulletti
Maardi
08.09.2005 19:33:44
Omia pedaaleita pidän melkeen mahdollisimman löysinä, viekö se muka sitä nopeutta niin paljon? Koitin kerran kiristää jouset täyskireiksi, soitin, löysäsin 1,5 kierrosta, soitin jne., kunnes palasin takasin alkuperäseen. Enkä millään muulla kireydellä saanut sen nopeampaa kuin tällä löysä-asetuksella. Niin, näillä asetuksilla poljen noin 190bpm, ehkä 1,5-2min. Itse ajattelen aina näin nopeat jutut 32- osina, jotenkin helpompi mieltää osan vaihto ja tempon kulku.

Ihan tottumuksestahan se on kiinni. Itselläni tuntuu parhaiten homma toimivan kun on jouset maksimikireydellä. Pedaali tosin on jo aika perkeleen herkkä, joten kontrollointi on haastavampaa.
asa
08.09.2005 21:17:37

Mulla on jouset melkein tapissa, ei ihan. Jotenkin niistä tulee liian jäykät soittaa jos vedän ne niin kireelle kun menee. Nuijat nostin niin ylös kun varsi antoi myötä, ja etsin parhaan asetuksen pedaalin kulman jyrkkyyteen siitä 6-kulma-avaimella avattavasta ruuvista. Lisäksi hain sopivan etäisyyden nuijalle kalvosta, tästä jousen yläpuolella olevasta rumpuavaimella avattava ruuvista. Näitä kaikkia asetuksia kun kokeilee monelta eri kantilta, niin löytää asetukset, jotka sopivat juuri siihen omaan soittoon. Menihän siihen useampi kuukausi kun hain niitä asetuksia, ennen kuin löysin täydelliset. Tosin kaveri heti haukkui että niillä on ihan paska soittaa :D
UP THE IRONS!
Julli
09.09.2005 01:19:10

Ei taida ihan Kaitsu tai Häkkinenkään ihan noihin Asan lukemiin päästä...vielä. Joskus taisi häkkinen mainita että tänhetkiset nopeudet olisi jossain 210 hujakoilla. Kaitsusta en tiiä, arvelisin jotain 220->.
Bobana
09.09.2005 08:32:20
Ei taida ihan Kaitsu tai Häkkinenkään ihan noihin Asan lukemiin päästä...vielä. Joskus taisi häkkinen mainita että tänhetkiset nopeudet olisi jossain 210 hujakoilla. Kaitsusta en tiiä, arvelisin jotain 220->.

Eläpä sie sälli arvele siellä. Käy lukeen sen Hahdon jutut. Siellä kyllä sanoo että 240 menee ihan mukavasti...
Sex, choppers and rock´n roll!!!
Mikko/DE
09.09.2005 11:20:39

Mulla on jouset melkein tapissa, ei ihan. Jotenkin niistä tulee liian jäykät soittaa jos vedän ne niin kireelle kun menee. Nuijat nostin niin ylös kun varsi antoi myötä, ja etsin parhaan asetuksen pedaalin kulman jyrkkyyteen siitä 6-kulma-avaimella avattavasta ruuvista. Lisäksi hain sopivan etäisyyden nuijalle kalvosta, tästä jousen yläpuolella olevasta rumpuavaimella avattava ruuvista. Näitä kaikkia asetuksia kun kokeilee monelta eri kantilta, niin löytää asetukset, jotka sopivat juuri siihen omaan soittoon. Menihän siihen useampi kuukausi kun hain niitä asetuksia, ennen kuin löysin täydelliset. Tosin kaveri heti haukkui että niillä on ihan paska soittaa :D

Mulla ainakin kireät jouset aiheuttaa epätasaisuutta iskujen volumessa; itse pidänkin kämäistä speduani löysimmällä mahdollisella säädöllä millä vielä nuijat ehtii takas.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)