![]() 27.05.2009 23:18:58 | |
---|---|
Toivottavasti tällainen vanhan eteismaton heittely rummun sisään ei ole kovin yleistä. On vaan todennäköisesti aikamoinen epeli demppaamaan rungon resonanssia. Se bassarikin on soitin eikä mikään pyykkikori, joten samat fysiikan lait siihen pätee kuin muihinkin rumpuihin. Bassarikin kannattaa dempata kalvoista eikä rungosta, jos siitä haluaa ulos hyvää ääntä. Kannatan edelleen sitä kunnollisen lyöntikalvon ostoa. Virittely ei auta halpiksiin New Soundin ja Taman ensiasennuskalvoihin. | |
![]() 28.05.2009 00:18:29 | |
seppo i: Toivottavasti tällainen vanhan eteismaton heittely rummun sisään ei ole kovin yleistä. On vaan todennäköisesti aikamoinen epeli demppaamaan rungon resonanssia... Ei se ole aina mikään huono juttu. Ainakin Pearlin MMP-sarjan 22" basari parani, kun sinne pohjalle heitti sopivan pienen palan bitumilevyä, joka ei siis dempannut kalvoja yhtään. Soundista lähti turha kolina ja se jämäköytyi selkeästi. Ei sinne sisälle tosin kannata mitään sohvakalustoja sijoitella, vaan pientä demppiä. "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja | |
![]() 28.05.2009 02:13:04 (muokattu 28.05.2009 03:21:32) | |
Kuulostaa aika liialliselta dempiltä. Pyyhe rullattuna niin, että molempiin kalvoihin pyyhe yltää ja ehkä hiukan nousee lyöntipuolella ylemmäksi. No, en kyllä ole itsekään koskaan eteismattoa kokeillut ;-) ...mutta ei semmoinen varmaan paljon pyyhettä enempää demppaa. Saman verranhan niissä on suunnilleen massaa (oletten tietty että kyseessä on räsymatto tai vast., ei semmonen siivousfirmaversio ;-). No no. Ei ihan niin löysälle kuitenkaan. Kohta saa keräillä t-ruuveja lattialta. Ja bassorummussakin on dynamiikkaa, jota voi käyttää. Soisi rummun toimivan kaikilla voimakkuuksilla. Ehdotus oli siis, että aloittaa kokonaan löysistä kalvoista, nostaa neljäsosakierros kerrallaan virettä välillä polkien / soundia kuunnellen kunnes alkaa löytyä oikeankuuloinen soundi. Ei se että kalvot jätettäisiin kokonaan löysiksi. Ja edelleen olen kyllä sitä mieltä että soitettaessa korkeassa Jazz -epävireessä olevaa bassaria hiljaa huonossa tilassa ollaan aika kaukana "normaalista" poppissoundista... Bonhamin bassari puolestaan taas ei minusta ollut mitenkään erityisen korkeassa vireessä: http://www.youtube.com/watch?v=cRuTcnd8YLU ...tuskinpa on edes yhtä kokonaista kierrosta kirrattu siitä kun viritysruuvit alkavat ottaa kiinni. Taitaa olla vielä ambassadorit tai muut vastaavat ohuet kalvot käytössä, jolloin tuollaiseen vireeseen ei kalvoja kovin paljoa tarvitse kiristää. Meikäläisen tarkoittama Jazzivire on lähempänä Bonhamin isotomia kuin bassaria. PS. Usein myös hiukan kireämpi rumpu kuulostaa ulos paljon matalammalta, kuin omalle paikalle. Liian löysälle viritetty rumpu on voimaton tussahdus. Virppa ja tomit samoin. Kalvokin menee helposti lommoille, jos se on löysällä. Reboundia ei ole ja soittotuntuma on huono. Toki. Itsekin viritän yleensä settini aika napakaksi, etenkin snaren. Demppiä on yleensä vaan bassarissa (mulla on semmonen t-kaupasta ostettu tyyny, joka ottaa hieman kumpaankin kalvoon kiinni - isompi kuin pyyhe, muttei paljon), muut rummut koitan saada ennemminkin pitkään soiviksi. Mutta tässä tapauksessa jotenkin jäi sellainen mielikuva ettei kysyjä ole isommin virittänyt rumpujaan vaan enemmänkin vaan "kiristänyt kalvoja". Siksi ehdotin tuota täysin löysästä lähtöä ja KUUNTELUA. Ja muistathan että kysyjän kuvailema (ja inhoama) nykysoundi oli tällainen: "Ääni kuulostaa siltä, kuin hakkaisi johonkin onttoon suureen tyhjään pataan, jossa on todella kireälle pingotettu kalvo." CU
--
Eki | |
![]() 28.05.2009 08:20:57 (muokattu 28.05.2009 08:21:29) | |
Ootko joskus Halsu viritellyt kulunutta newsound (tms.) ensiasennuskalvoa? Niitä ei oikein yleensä saa viritettyä matalalle, vaan siinä vaiheessa kun rypyt lähtee ja kalvo alkaa soida, vire on jo suht kireä. Siksi minä ehdotin kunnon basarikalvoa, tällä ainakin itse sain aikamoisen ahaa-elämyksen aikanaan kun tuskailin Century-setin basarin kanssa. Eihän sitä powerstrokea tarvinnut juuri edes viritellä tehdaskalvon tilalle kun tuli todettua että soundi parani noin 150%. "I have a cunning plan" -Baldrick | |
![]() 28.05.2009 13:27:29 (muokattu 28.05.2009 13:28:30) | |
Niq: Ootko joskus Halsu viritellyt kulunutta newsound (tms.) ensiasennuskalvoa? En sitten 80 -luvun ;-) Siihen aikaan bassari toimi yleensä lähinnä tyynyvarastona, ei siinä vireellä ollut paljoa merkitystä. Kuriositeettinä, mulla on kyllä yksi New Soundin setti vintillä, sain sen aikoinaan velkojen pantiksi alkoholismipunssiin mieltyneeltä rumpalilta (ei sitten koskaan lunastanut settiään, heh). Tuota settiä en ole kertaakaan edes koittanut laittaa kasaan... pitäis varmaan kantaa roskiin, tuskin sitä kukaan huolii. Oon kyllä ajatellut siitä askartelupaskarteluprojektia, sahaisi isotomin lyhyeksi ja tekisi siitä pizzeriannurkkabassarin. Vaan tuskin sekään on oikeasti vaivan arvoista ;-) CU
--
Eki | |
![]() 28.05.2009 20:30:34 (muokattu 28.05.2009 20:40:30) | |
Halsu, mulla on myös kokemusta New Söyndeistä, kummipojalla on sellaiset. Olen ajatellut tehdä kokeen kyseisellä "setillä": Pistän rummut alkuperäiseen kuntoon alkuperäisillä kalvoilla, koska nekin onnettomat on vielä tallella. Vien ne tutun kotistudioon, jossa tehdään vehkeistä saundiäänite. Sitten pistän palasiksi koko revohkan. Teen niihin uudet viisteet, kelluvat tomiripustukset, virppaan mattosyvennyksen ja kunnon maton. Bassariin puuvanteet. Sitten kunnon kalvot joka rumpuun, ja uudelleen studioon. Tarkoitus on tutkia miten paljon rumpujen ääni näillä asetuksilla muuttuu. Paraneeko, vai jopa huononee. Ennakkoveikkauksia otetaan vastaan, heh :) | |
![]() 28.05.2009 20:53:05 | |
seppo i: Paraneeko, vai jopa huononee. Ennakkoveikkauksia otetaan vastaan, heh :) No ihan varmasti paranee huomattavasti jo pelkästään kalvojen vaihdon vuoksi. New Soundin tehdaskalvot ovat näet aika heiveröiset. Omat New Soundini alkoivat aikoinaan kuulostaa jo ihan rummuilta kun vaihdoin alkuperäiset kalvot Remo Emperoreihin. | |
![]() 29.05.2009 12:08:16 | |
Tarkoitus on tutkia miten paljon rumpujen ääni näillä asetuksilla muuttuu. Paraneeko, vai jopa huononee. Ennakkoveikkauksia otetaan vastaan, heh :) Tietenkin huononee ;-) ....kiinnostava kokeilu, laita ääninäytteitä jakoon jos saat tehtyä. CU
--
Eki | |
![]() 09.06.2009 00:22:58 | |
Halsu: Oon kyllä ajatellut siitä askartelupaskarteluprojektia, sahaisi isotomin lyhyeksi ja tekisi siitä pizzeriannurkkabassarin. Vaan tuskin sekään on oikeasti vaivan arvoista ;-) Heh, rojekti etenee. En mä sitä viittinyt sahata, kunhan ruuvasin setin bassarista jalat siihen isotomiin ja virittelin jonninlaisen raiserin ylijäämäosista. Toimii se ainakin jotenkin, hyvällä tahdolla voi sanoa että kuulostaakin bassarilta. Hienosäätöä toki pitää vielä tehdä, ja kaivaa romukopasta muita osia niin että saa tehtyä oikein "setin". Kylä lähtee ;-) CU
--
Eki | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)