Aihe: tomien asettelu?
1 2 3 4
HeavyMachinery
20.05.2006 15:38:52

Genista-setilläni testasin tätäkin. Ei skulannu meikäläisellä. Pitää ehkä joskus vielä testata, jos tuohon Designer-settiin tilailee lisätomeja.

Et vaa osaa !!! Buahhaahha.... ;)

Joo tosin musa sen määrää millainen setin pitäis olla non tomien määrän suhteen. Itse en keksi 2:della etutomilla mitään muuta kuin purlapurla ja perunat kellariin fillejä....

4tomin setti on paras omaan makuun mutta se on 24" basuunan kanssa hankala asetella eikä näytä niin hienolta :)
Alle 100kiloisilla ei ole mielipiteitä...
Stereophile
20.05.2006 15:53:30

Genista-setilläni testasin tätäkin. Ei skulannu meikäläisellä. Pitää ehkä joskus vielä testata, jos tuohon Designer-settiin tilailee lisätomeja.

On muuten pakko myöntää, ettei tuota 18" tomia tule mitenkään mahdottomasti käytettyä. Menee aika paljon kauemmas taakse 16"+18" paketti kuin 14"+16". Mutta ihan täysin soitettavissa sekin on, mullakin on tomit aseteltu hieman samalla tavalla kuin HeavyMachineryllä. Eniten vaivaa pitkä matka crasheihin ja varsinkin haitsulle fillien jälkeen.

Perussoittelut menee aikalailla 13" ja 16" voimin, 18" on enemmän vaan semmoinen "efekti"tomari kun pitää saada kunnon jyrähdyksiä. Mutta näyttää pirun hyvältä, ja sehän on myös tärkeää!
Kyllä nyt kelpaa...
wavelength
20.05.2006 16:10:17

Itse en keksi kahdella etutomilla mitään muuta kuin purlapurla ja perunat kellariin fillejä...

Eihän niitä kaikkia ole pakko käyttää samassa fillissä. Ylimääräisillä etutomeilla saa melodista vaihtelua kahdenkin tomin filleihin. Tai sitten pienimmän etutomin voi virittää todella korkealle, jolloin sitä voi käyttää jonkin sortin efektinä. Kyllä niitä käyttötapoja löytyy, kun vaan kokeilee kaikkea avoimin mielin.

...ja yhtä lailla ne perunat humahtaa kellariin kahden tomin setilläkin. :-) Jos osaa fillata musikaalisesti, niin ei ylimääräisistä tomeista mitään haittaa ole.
En tiedä mistä puhun. Prof.Sound's Drum Tuning Bible.
Youni
20.05.2006 16:36:55
...ja yhtä lailla ne perunat humahtaa kellariin kahden tomin setilläkin. :-) Jos osaa fillata musikaalisesti, niin ei ylimääräisistä tomeista mitään haittaa ole.

Joku täällä sanoi, että kahden tomin setille on kirja, jossa on fillejä jaeltavaksi itselle ja lähiympäristöön.
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta. [Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabr
Hakki
20.05.2006 18:04:15
Ekassa setissä mulla oli aika julmankokoiset tomit (13,14,18) ja ensin pidin niitä siihen perinteiseen tyyliin 2 basarin päällä ja 1 lattialla. Asettelu ei ehkä ollut mikään ergonomisin varsinkin kun tomit oli todella syvät. Kerran sitten testailtiin vähän eri setuppeja ja kokeilin siirtää tomeja pykälän oikealle. Silloin vaikutti oudolta ja kohta vaihdoinkin takaisin vanhaan. Kerran studiossa vedin sitten sellaisella kioskilla jossa oli 1 etutomi ja 2 lattiatomia, juuri noin kuin HeavyMachineryllä. Soittotuntuma oli aivan mahtava ja vaihdoin oman settini vastaavaan asetteluun heti.

Sen jälkeen onkin tullut soitettua juuri tuollaisella setupilla. Uuden setin hommattuani tuli yksi tomi lisää ja 2 etutomia on kyllä todella näppärät vaikka filleissä. Riden paikka tuossa mahdollisimman lähellä ja alhalla on ihan loistava, säästää paljon energiaa kun ei tarvitse kurotella minnekään. Toissa lauantaina soitin setin tuollaisella tuplabasarimonsterilla jossa oli 3 etutomia ja 1 lattialla, ja olihan se nyt hieno, mutta aika painajainen soittaa kun on tottunut tuohon omaan.

Jonkinasteinen kaaviokuva: http://users.utu.fi/ajahak/setti.png
while(true) {play(metal);}
wavelength
20.05.2006 18:40:51

Joku täällä sanoi, että kahden tomin setille on kirja, jossa on fillejä jaeltavaksi itselle ja lähiympäristöön.

James Mortonin Killer-Fillers.
En tiedä mistä puhun. Prof.Sound's Drum Tuning Bible.
Youni
20.05.2006 19:21:59
James Mortonin Killer-Fillers.

Tämä se oli.
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta. [Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabr
Y3J
20.05.2006 19:37:48
http://ksilta.edu.ouka.fi/~aoikarin/soitto.jpg

Itselläni on tolleen normaalisti basarissa kiinni. Kyllähän se vaikuttaa tietenki ääneen jos olisivat eri telineissä tomit mutta kun on tottunut noin pitämään niin hankala se varmaan olisi lähteä vaihtelemaan. Nostin vähän aikaa sitten korkeammalle tomeja ja on helpompi soittaa kun selkä ei ole ihan mutkalla. Joskus tulee tosin vaihdeltua asettelua ja vaihtelun vuoksia soitettua esim. mopolla :)
Ei se hinta vaan se tuntuma!
Tasmaani
20.05.2006 21:26:40
Kyllähän se vaikuttaa tietenki ääneen jos olisivat eri telineissä tomit mutta kun on tottunut noin pitämään niin hankala se varmaan olisi lähteä vaihtelemaan.

Kokeileppa huvikses siirtää tomeja "pykälää" vasemmalle. Veikkaan, ettei paluuta tuohon vanhaan sen jälkeen ole. :)
Y3J
20.05.2006 21:55:17
Kokeileppa huvikses siirtää tomeja "pykälää" vasemmalle. Veikkaan, ettei paluuta tuohon vanhaan sen jälkeen ole. :)

Pitää alkaa harkitsemaan. Paljokohan tulisi kustantamaan semmonen ständi. Tosin en tiedä miksiköhän pitäisi muuttaa järjestelyä joka tuntuu hyvältä :P

Ainiin muuten, yleensä nuo tompat ovat toisiaan lähempänä. Soittelin tuossa mopolla ja nakkasin vaan kiinni kuvaa varten.
Ei se hinta vaan se tuntuma!
Groovi
20.05.2006 23:40:57
Ehkä tää on sitä psykoakustiikkaa, koska mä olen ollut havaitsevani eron. Olen huomannut myös suuren eron kun basarissa käyttää raiseria verrattuna siihen että se olisi lattialla.

Nämä erot korostuvat huomattavasti kun basari on viritetty/kalvotettu soivaksi.

Eroa voi olla ihan korvin kuultavasti, mutta kyse lienee enemmän siitä että bassari saa ison ilmareiän tomari-telineen aukosta. Sanoisin että tomien soundi muuttuu paljonkin kun ne ripustetaan jonnekin muualle kuin bassarin muhviin, mutta siihenkin suurin syy on siinä että bassarin kovat tärähdykset eivät välity putkia pitkin sinne tomin kalvoille.

Mä oon ainakin halunnu juuri siksi ripustaa kaikki tomit omiin ständeihin, myös lattiatomin. Samalla vältetään pieninkin tomien heiluminen kun poljetaan bassaria (bassareita).
Onneksi löysin Rockn rollin. Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua.
mika_89
21.05.2006 18:01:57
mää tykkään pitää vain yhtä tomia basarin päällä että saa rideä siihen lähemmäks. Katsokaa kuva rohviilista
TAMA on kyllä meleko hyvä
Youni
21.05.2006 19:43:20
mää tykkään pitää vain yhtä tomia basarin päällä että saa rideä siihen lähemmäks. Katsokaa kuva rohviilista

Mä olen tehnyt näin soittokunnassa missä ei tomeja pahemmin tarvitse, beguinessa nyt jonkin verran ja filleissä. Pääsee rideäkin lyömään eteen, eikä sivulle.
Niskamies
22.05.2006 00:45:06
Eroa voi olla ihan korvin kuultavasti, mutta kyse lienee enemmän siitä että bassari saa ison ilmareiän tomari-telineen aukosta. Sanoisin että tomien soundi muuttuu paljonkin kun ne ripustetaan jonnekin muualle kuin bassarin muhviin, mutta siihenkin suurin syy on siinä että bassarin kovat tärähdykset eivät välity putkia pitkin sinne tomin kalvoille.

Mä oon ainakin halunnu juuri siksi ripustaa kaikki tomit omiin ständeihin, myös lattiatomin. Samalla vältetään pieninkin tomien heiluminen kun poljetaan bassaria (bassareita).

Mutta jos vertaa neitsytbasaria basariin jossa tomit ovat kiinni. Näissä tapauksissa ero on suurin.
More is more.
sutikomppi
25.05.2006 11:40:43
Terveppä. Tällänen tuli mieleen että onko teillä oma tietty asettelu tomeissa? Siirtelettekö tomeja esim jos soitatte keikalla toisella setillä? Mikä siinä on että näyttää nykyään siltä että kaikki laitaa etu tomit niin että ne ei ole normaalisti basarissa vaan clampillä ständissä ja virvelin molemmin puolin. Mä en ole ite ikinä ymmärtänyt miks se olis hyvä soittaa niin. Ne menee mun mielestä liian kauas lattiatomista. Onko siinä sitten joku tietty homma mitä en vaan tajua? Ymmärrän kyllä tämän riden kannalta, se helpottaa sen asettelua kyllä. Mut onko siinä joku muukin? Ja tietysti tuplasetissä se on ulkonäön takia:) Mutta tälläsiä.

Terve vaan.

Yksinkertaisesti. Tomit kannattaa laittaa niin, että on hyvä ja luonteva soittaa. Sillä miten muut settinsä laittavat ei ole paskankaan merkitystä, eikä siitä kannata mallia ottaa. Käsien, hartioiden, selän ja jalkojen luonteva ja helppo liikkuvuus ja sen kautta helppo soitettavuus on tärkein asia.

Kyllä siirtelen muiden asetuksia jos toisen setillä soitan. Tietysti on hyvä kysyä lupaa ja sitten palauttaa toisen asetukset paikalleen setin loputtua. Hyvä esimerkki setin uudelleen asettelusta on Markus Ketola, joka pähkäili asettelun uusiin puihin. Tämä meni nyt hiukan sivuunkin kysymyksestä mutta liittynee kuitenkin asiaan.
Berserker
07.06.2006 15:22:01
Ei kukaan voi sanoa miten niitä kannattaa laittaa... itse sen huomaa miten ne on hyvissä asetuksissa! Rikkokaa stereotypioita
Huipulle on vaikea päästä
hgr
07.06.2006 15:27:45
Ei kukaan voi sanoa miten niitä kannattaa laittaa... itse sen huomaa miten ne on hyvissä asetuksissa! Rikkokaa stereotypioita

Omassa kuvassas on ainakin asettelut kohdallaan.

;)
Youni
07.06.2006 16:09:17
Omassa kuvassas on ainakin asettelut kohdallaan.

;)

Niin....kalvojen rikkomiseen. Sori. Kukin asetelkoon miten haluaa.
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta. http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabr
moderndrummer88
07.06.2006 17:59:48
Ei kukaan voi sanoa miten niitä kannattaa laittaa... itse sen huomaa miten ne on hyvissä asetuksissa! Rikkokaa kalvoja!

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
musiikki on kuin musiikkia korvilleni
ddrum54
07.06.2006 21:54:45

Totanoin, ihan oikeesti, kyllä voi. Sinunkin kannattaisi pyytää neuvoa kokeneelta soittajalta. Kävisitte läpi soittoasennon ja soittimienasennon. Takaan, että kalvorupi vähenee dramaattisesti oikeilla kallistuskulmilla. Soittoergonomia ei ole stereotypia.
2`n 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)