Aihe: Kirjoitettu kieli
1 2 3 4
AP
06.03.2006 19:28:03

Lyhyesti: Muusikoiden.net ei ole chat. Ei yritetä tehdä siitä sellaista.

Tässä poikkeuksen tehkööt dada, jossa varsinkin joskus viikonloppuisin pikku simassa tuo keskustelu on enempi tajunnanvirtaa ja pienen piirin keskinäistä kommentointia.
No, lukittuvia "höpöhöpöketjuja" ne ovatkin, täällä muualla tosiaan kirjoitettakoon vastakin kunnollista kieltä!
K100 #7 Ärlä #011
petteri r
06.03.2006 20:25:02

Peruskoulu äidinkieli 5. H*lvetin kankee kieli ja vielä tönkkö porinmurerre. Eihän tänne uskalla kirjottaa enää sitäkään vähää ettei kielipoliisit laita putkaan.

Pilkkuja laitan harvoin oikeisiin paikkoihin, isot kirjaimet unohdan lähes aina ja yhdyssanat kirjoitan useammin erikseen kuin yhteen. Nautin silti rumpujen soitosta ja luen lähes päivittäin tätä palstaa.

Huomattavasti kielioppivirheitä enemmän minua ärsyttää muutama ylimielinen jäsen tällä foorumilla.

ps. muute oon iha lepposa kaveri, tuanoinii
läski on ikuista
Shitmanek
06.03.2006 20:26:43
Peruskoulu äidinkieli 5. H*lvetin kankee kieli ja vielä tönkkö porinmurerre. Eihän tänne uskalla kirjottaa enää sitäkään vähää ettei kielipoliisit laita putkaan.

Pilkkuja laitan harvoin oikeisiin paikkoihin, isot kirjaimet unohdan lähes aina ja yhdyssanat kirjoitan useammin erikseen kuin yhteen. Nautin silti rumpujen soitosta ja luen lähes päivittäin tätä palstaa.

Huomattavasti kielioppivirheitä enemmän minua ärsyttää muutama ylimielinen jäsen tällä foorumilla.

ps. muute oon iha lepposa kaveri, tuanoinii

Noh, kuten mainitsin jo, niin varmastikaan kukaan ei vaadi virheetöntä kielioppia keneltäkään, sillä kaikki tekevät virheitä. Ja kyllä tuostakin postista hyvin selvän sai :) Asiasisältöhän se tärkein on.
"TÖ MOOR AI INTERÄKT VIT PIIPOUL, TE MOOR AI LÖÖRN" -T 101 Käy täällä jos asut Salon seudulla: Salon Seudun Bändit
hollmi-5
06.03.2006 20:55:09
Kirjoitusvirheitä tulee näppiksen kanssa ihan itsestään. Kahdeksan etsii ja kaksi haparoi meikähepun kymmensormijärjestelmässä. Ikänäkökin vaivaa ja yhdellä painalluksella painuu kolme näppäintä alas. Silti yritän tehdä itseni ymmärrettäväksi.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
AP
06.03.2006 21:06:11

No mutta. Mallikasta tekstiähän tuo ylläolevakin on.
K100 #7 Ärlä #011
Dr.Rubber
06.03.2006 22:12:39
Kirjoitusvirheitä tulee näppiksen kanssa ihan itsestään. Kahdeksan etsii ja kaksi haparoi meikähepun kymmensormijärjestelmässä. Ikänäkökin vaivaa ja yhdellä painalluksella painuu kolme näppäintä alas. Silti yritän tehdä itseni ymmärrettäväksi.

En minä tuolla aikaisemmin ihan tosissani tuohon kirjoitusvirheasiaan puuttunutkaan - todettakoon se nyt tässä ihan selvennykseksi. Kuten jo mainitsinkin, ihan asiasta kirjoitit.
Mutta oikeasti haluaisin olla pilluamiraali. - Järvihirviö 22.09.2005 12:32:22
ramzuz
06.03.2006 22:14:32
paitsi turun murre, joka kuulostaa puhevialta
Otetaas uusiks miten se nyt menikään? mikä kuulostaa puhevialta? :D:D
ROCK!
ToMi88
06.03.2006 22:16:58

Otetaas uusiks miten se nyt menikään? mikä kuulostaa puhevialta? :D:D

Turun murre:D
Hoggy
06.03.2006 22:18:54 (muokattu 06.03.2006 22:19:23)
Komppaan petteriä. En jaksa ymmärtää, mistä jollakin riittää energiaa valvoa toisten kielioppivirheitä. Vaikka välimerkitöntä paasausta ärsyttäisikin lukea, maailmassa on asioita joita pitää vain sietää. Jos edellisiä bannataan, lisää tulee aina tilalle, tai sitten ne kaikki häipyvät vähitellen ja tämän palstan kohdalla aktiivisuudesta ei voida sitten puhua. Vaihtoehto on bannata kaikki jotka eivät osaa kirjoittaa, tai ehkä perustaa oma foorumi johon pääsyvaatimuksena on kielioppitestin läpäisy. :) Tämä tulee tyypiltä jonka mielestä em. asialla siis ei ole mitään merkitystä palstan kannalta eikä ehkä elämässä yleensäkään. Sellaista tykitystä en ole vielä koskaan lukenut, jonka merkitys ei aukeaisi jos todella vähän miettii.
Jaska
06.03.2006 22:35:31 (muokattu 06.03.2006 22:36:16)
Summa summarum:

Nythän ei ole kai missään vaiheessa ollut kyse siitä, että jokasen kirjotuksen pitäsi olla laudaatturin arvonen. Enemmänkin halutaan kiinnittää huomiota siihen, että kirjotuksista saisi selvää ekalla, vähintään tokalla lukukerralla. Eli ei mitään saamen ja karjalan sekotusta. Esim. se hohahtava kieli mitä se yks kaveri tässä puhui kaikissa posteissaan oli aika sotkuista. Eikä täällä veroteta pienistä pilkkuvirheistä, mutta niitä pilkkuja voi tosiaan käyttää ettei se koko viesti ole yhtä lausetta. Ja pidemmissä viesteissä, kun niitä pisteitäkin kuitenkin käytetään niin ne isot kirjaimet kummasti tehostavat sen pisteen merkitystä. Samoin kun välit pisteiden jälkeen. Todella pitkissä viesteissä kannattaa muistaa jaksotus, helpottaa lukemista. Hymiöistäkin vielä sen verran että ei niitä tarvi laittaa kolmea sinne viestin perään.

Eli siis ei täällä kummemmin kielipoliisisoida, vittuillaan kylläkin.
passe
07.03.2006 00:09:49
Hoho! Terveisin nimimerkki "sitä puhuva". Murteen kirjoittaminenhan onkin sitten tosi taitolaji.

Noin muuten on pakko todeta että hollmis on ihan oikeassa. Tietää sen itsestäänkin, että nettiin kirjoitellessa jää joskus joku iso kirjain puuttumaan tai muu typo, mutta ketään nimeltä mainitsematta on pakko todeta että joskus yrityskin tuottaa kunnon tekstiä tuntuu puuttuvan.

Tietysti tästä nyt voitaisiin pistää vaikka millainen kina käyntiin, mutta allekirjoittanut syyttää tilanteesta ainakin osaksi myös sitä, että nykyään nuoret tuntuvat lukevan entistä vähemmän kirjoja. Tekstin tajuaminen ja esimerkiksi lauserakenteiden - sen, miten kieltä voi ja tulee käyttää- ei koskaan mene selkärankaan jos ainoa luettava asia ovat sarjakuvat kahden virkkeen puhekuplineen tai nettipalstat muine puolikielisyyksineen. Tätä kautta ei varmaan kirjoitetakaan yhtä paljon yleiskieltä kuin ennen -- tekstareissa tai keskustelufoorumeilla on helppo oikoa ja lyhennellä. Chatit mistään alkamattomine ja mihinkään päättymättämine lauseineen ovat varsinainen kauhistus.

Kaikki kunnia kielen kehittymiselle, mutta joskus ihan ammattinikin puolesta huolestuttaa.

Tutkimusten mukaan Suomalaiset ovat peruskoulusta päästyään maailman parhaita sekä lukemisessa että kirjoittamisessa. Mihin valoon tämä asettaa meidät muusikot, esim. tätä threadiä lukiessa? Hmm...

Onhan se niinkin, että noita kansainvälisempiä palstoja selaillessa törmää kyllä usein niin hirveään teini-Englantiin, että huonoa tekee.

Joo, nuo chatit nyt eivät varmaankaan juuri edistä mitään kieltä. Yllättävän helposti sitä usein regressoituu itsekin ihan nutipääksi tuolla messengerin muailmassa. Kultainen seksitie, kultainen seksitie...
"Good is in the details..."
Muovinen
07.03.2006 09:59:07

Mulla on välillä vaikeuksia päättää, että kirjoitanko oikeaa kirjakieltä vai ihan vaan Oulun murretta. Toisinaan tekstistä tuleekin sitten aika päätöntä tyylilajien sekamelskaa, mikä ei tietenkään automaattisesti tarkoita huonoa kieltä.

Siinä mielessä kyllä jaan Hollmin murheen, että itse en voi ymmärtää sitä huolimattomuutta mitä täällä silloin tällöin harjoitetaan. Varsinkin ketjujen avaukset ovat joskus niin ala-arvoisia, että jo pelkästään sen takia jättää vastaamatta koko asiaan. Kai sitä voi hetken miettiä sitä, että miten sen asian saa toiselle mahdollisimman selkeäksi? Mua ei häiritse jos pari pilkkua puuttuu tai sekaan on eksynyt pari typoa, kunhan sen asian ymmärtää. Itse ainakin tarkistan joka kerta, että miltä kirjoitukseni lopulta näyttää lähetä kirjoitus -napin painamisen jälkeen. Jos huomaan virheitä, otan muokkaa -toiminnon käyttöön.

Ja sen olen huomannut, että nämä huonon kielen kirjoittajat ovat usein nimenomaan näitä palstan nuorimpia. Meneekö kehitys todellakin takapakkia vai onko kyseessä enemmänkin se, ettei tunnisteta tämän palstan luonnetta? Että käytetään muusikoidennettiä kuin chattia?

Toisaalta täällä saa aina välillä nauttia sellaisesta verbaalitykityksestä että oksat pois! Ei nyt tule mitään tiettyjä käyttäjiä mieleen mutta pääasia että heitä on.
musiikkiani mikserissä -->Muovinen Sweet Lullaby
Triskal
07.03.2006 11:55:12

Kiukuttaa, kun olisin saanut äidinkielestä L:än, jos vain kielioppia olisi katsottu. Vaan vitsiläinen, kun se vaikuttaa se aineen sisältökin. M siitä tuli sitten. Olen vieläkin katkera. :(
Your love came down / and it turned me around / Your love came down / and it saved me - kalamies#33 >-)))>
Davos
07.03.2006 11:57:52
Kiukuttaa, kun olisin saanut äidinkielestä L:än, jos vain kielioppia olisi katsottu. Vaan vitsiläinen, kun se vaikuttaa se aineen sisältökin. M siitä tuli sitten. Olen vieläkin katkera. :(

Owned :) Onhan se M:kin varsin hyvä tulos.
passe
07.03.2006 12:23:21 (muokattu 07.03.2006 12:23:42)

L:ä tuli! Vaan takapakkiahan tässä on sen jälkeen otettu, eipä tule paljon tuota kirjoitustaitoa sparrattua nykyään.
"Good is in the details..."
wavelength
07.03.2006 15:19:21

SamiXii! :-)
En tiedä mistä puhun.
Jupi57
08.03.2006 16:28:35 (muokattu 08.03.2006 16:31:35)
Eli ei mitään saamen ja karjalan sekotusta.

Kui?

Tarkoitatko Suomessa puhuttavan kolmen saamen kielen ja Venäjällä puhuttavan karjalan kielen sekoitusta, vai Peräpohjalaisten ja Kaakkoismurteiden?

Karjalan kieli on suomen kielen sukulaiskieli, jota puhutaan Venäjän Karjalassa. Karjalan kielen päämurteet ovat aunuksenkarjala (livvi), Vienan Karjalan varsinaiskarjala ja Äänisen rannalla puhuttava lyydi. Varsinaiskarjalan murteita puhutaan myös Tverin Karjalassa sisä-Venäjällä. Luovutetun Raja-Karjalan siirtoväestöstä jälkeläisineen löytyy vielä karjalan kielen taitajia. Karjalan kieli on nykyään vähemmistökieli Karjalan tasavallassa alueen pääkielen ollessa venäjä.

Saamen kieliä puhutaan neljän valtion alueella: Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Venäjällä. Saamelaisia on laskutavan mukaan 60 000–100 000 henkeä, joista noin 6 000–7 000 asuu Suomessa. Saamen kielten puhujia on saamelaisista korkeintaan puolet. 
Suomessa puhutaan kolmea saamen kieltä: inarinsaamea, koltansaamea ja pohjoissaamea. Kaikilla niistä on oma kirjakielensä ja ortografiansa, eivätkä niiden puhujat ymmärrä toistensa kieltä kuin opettelemalla sitä vieraana kielenä.
Siitä huolimatta: " Ei kipata"
hgr
08.03.2006 16:30:34

Sama muuten, mutta arvosanani oli B. Niin se vaan menee.
Blodapelsin
22.07.2006 20:36:58
eikun niin se slayerfani aloittelijapuolella! loistavan oloinen tyyppi :D

Vanha topikki mutta olkoot... Tämä kyseinen Slayerfani sattuu omistamaan Aspergerin syndrooman... Vähän sääliksi käy heppua :/.. Oli tulossa meidän bändiin soittamaan bassoa mutta syystä tai toisesta ei olla tavattu.... Trolliksikin sitä on luultu mutta eipä tuo sinällään ihme ole.
Musakaupassa soittaminen on vähän niinku keikka.
Master
22.07.2006 21:02:38
Rumpu.nettiin olen kirjoitellut aivan puutaheinää.Siellä ei voi edes muokata omia kirjoituksiaan.Mutta en minä nyt sinne uskalla kirjoitella...Ehkä joskus sitten...HOHO!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)