Aihe: Polymetriikan käyttö kompeissa
1 2
Epämuusikko
15.07.2005 14:29:41
Sitten on tätä pilipali osastoa eli Gavin Harrisonin Rhytmic Illusions. Ihan hyvä kirja mutta esimerkkejä ei voi oikein missään käyttää. Tosin multa löytyy se. Nyt mää saan Epämuusikolta huutia.

Ei vähä mitään. mulla on myös Rhytmic perspectives: se on Illusionsin polyrytmejä eri raajoille polymetrisesti jaettuna.
Virallisesti ur-poÄrLä #009
HCW
15.07.2005 16:05:12 (muokattu 15.07.2005 16:11:09)
Tosin oikeassa olet myös tässä. Ei ikinä hukkaan menisi opetella näitä omituisuuksia. Joskus olen ajatellut ostaa jonkun tällaisen Extreme Independence tai vastaavan opuksen ja yrittää vaikka kerran viikkon katsoa sitä jonkun tunnin verran. Myöhemmin olisi kiitollinen. Siinä on vaan se, että omassa bändissä tärkein rumpalin ominaisuus on junan lailla kulkeva backbeat, mitä en vielä hallitse.

Mistä näitä kirjoja kannaittaisi tilailla?

Älä osta tuota Minnemanin kirjaa, se on aika huono. Voin selittää lyhyesti idean. Säästät sen 40€

Stick Controllin ensimmäinen sivu. Stickingit 1-12. Otat näitä stickingejä eri raajapareille (sticking esim: RRLL tai RLLR LRRL, otat sitten jonkin raaja pari mikä värkkää tätä kyseistä ostinatoa esim. oikea käsi ja vasen käsi (esim.RRLL saa kaiken kaikkiaan 12 eri raajaparia). Sitten soitat stickingit 1-12 järjestyksessä läpi 8-osina,8-osa trioleina,16-osina,16-osa trioleina ja 32-osina. Sama juttu noiden ostinatojen kanssa eli ostinatot 8-osina,8-osa trioleina,16-osina,16-osa trioleina ja 32-osina. Lisäksi sinne on kirjoiteltu jotain kvintoli sekä septoli jakoja. Eli siinä on homaa joksikin vuodkesi jos haluaa koko kirja paukuttaa läpi.

Jonkun aikaa tuota paukuttelin mutta totesin sen aika hyödyttömäksi. Ei noita itsessään voi oikein missään käyttää, paitti sooloissa.

Niin ja idea on aika samalainen mitä se ameriikan ihmemies Mangini selittää.

Edit: Niin raajaparit jäi:
R=oikea käsi
L=vasen käsi
RF=oikea jalka
LF=vasen jalka

R L R L
R RF R RF
R LF R LF

L R L R
L RF L RF
L LF L LF

RF LF RF LF
RF R RF R
RF L RF L

LF RF LF RF
LF R LF R
LF L LF L

Jos ajattelet 12 stickingiä ja niille löytyy 12 "variaatiota" saat treenejä pelkille 8-osille 144 erilaista treeniä.

Sitten kun otat lopun pyramidin mukaan 8-osina,8-osa trioleina,16-osina,16-osa trioleina ja 32-osina saa kaikken kaikkiaan yhden stickingin treenejä 576.

Treenaa kaikki niin ollaan luvussa 6912.

Et reenaamaan vaan :D
"Mikä h******n groove?Se on ihan yliarvostettua"
juoni
15.07.2005 18:25:52
Mahottomuuksia. Osaan vetää samaan aikaa kahdella raajalla trioleita ja kaseja, mutta tuollaiset 7/8 joka neljäs hihat avattuna - jutut menee ihan yli hilseen. Tuskin ikinä edes yritän opetella moisia. Eivät niin hyvälle edes kuulosta. Enemmän mieltä opetella sitä peruskomppia ja saada siihen kruuvea.

Itseasiassa tarkoitin tuossa yllä että o olisi tauko, eli: xxx_ xxx_ xxx , siis sellainen funkki-haikkakuvio. Itsekin olen aika kriittinen tuollaisten musiikilliselle arvolle, mutta kyllä tuon ainankin musiikiksi tunnistaa.
Minnemanin kirjan annin HCW tosiaan tiivisti hyvin tuossa yllä. Ei ehkä kannata ostaa, mutta kirjastoista löytyy.
Lahjattomat Treenaa
wavelength
15.07.2005 18:44:03

Minnemannin videoklippejä nähtyäni haluan pysytellä mahdollisimman kaukana kyseisen henkilön opetusvideoista ja kirjoista. Huhhuh.
En tiedä mistä puhun.
NASAinsinööri
17.07.2005 19:27:11
Joo Seven Days on kyllä loistava. Uskomaton taito käsitellä splasheja niin ettei mee mauttomaksi
J. Cool
17.07.2005 22:57:45

Joo Seven Days on kyllä loistava. Uskomaton taito käsitellä splasheja niin ettei mee mauttomaksi

niinpä. ja muutenkin tuo komppi. ja mikä groove noin vaikeassa jutussa. ei voi kun ihmetellä colaiutan virtuoositeettiä
O: 16" K-custom dark crash!
HCW
18.07.2005 00:29:04
Minnemannin videoklippejä nähtyäni haluan pysytellä mahdollisimman kaukana kyseisen henkilön opetusvideoista ja kirjoista. Huhhuh.

Joo mulla oli se videokin mutta käyttöarvo on siellä nollan hujakoilla. Suurin osa niistä sen jutuista on sellaista tasoa ettei niitä oikein kukaan pysty treenaamaan. No pystyyhän ne treenaamaan jos lukittuu koppiin 3-4 vuodeksi eikä treenaa mitään muuta.

Kirjoista sen verran, että kyllä ne sitä independenceä kehittää mutta infoa säestävälle rumpalille on vähän, solistin hommaa niistä kyllä löytyy. Samanlaisia kuin Bozzion opetusvideot. Info tyyliin...

"Tässä soolossa mä otin tämmöisen 11/8 ostinaton jaloille johon mä sitten soittelen vapaasti päälle"

Et silleen.
Kaksi asiaa ajatuksistani musiikkiin: "Mikä h******n groove?" "V************i soitan"
kumpo
18.07.2005 13:49:31
Tämä komppi on minulle erityisesti mieleen, ja siksipä haluaisinkin tietää muita kappaleita joissa polymetriikkaa hyödynnetään kompeissa mutta kuitenkin suhteellisen yksinkertaisesti, eli ei mitään Meshuggaheja kiitos. (vaikka ko. yhtye onkin vallan mainio)

Fission I´mpossible levyltä löytyy melko hauskasti kääntyviä juttuja, no ainakin yksi. Jos muistaisin kappaleiden nimet nii laittaisin tänne mutta kun en. Kuoppis rummuttaa hienosti.
kun rima on matala on helpompi päästä yli
kumpo
18.07.2005 13:55:14
Sitten on tätä pilipali osastoa eli Gavin Harrisonin Rhytmic Illusions. Ihan hyvä kirja mutta esimerkkejä ei voi oikein missään käyttää. Tosin multa löytyy se. Nyt mää saan Epämuusikolta huutia.

Joo... eihän ne ehkä kaikista käyttökelpoisimpia ole ne esimerkit, mutta kyllä kirjan tekijä itsekin mainitsee että niitä tulee käyttää harkiten :)

Itse kyllä huomasin että pään sisäinen laskuri kyllä kehittyi kun koitin tuon opuksen mukaan edetä. Kun ykkönen kuuluu vaan omassa päässä ja joutuu itse kokoajan taistelemaan ettei joudu "rytmisen illuusion" vietäväksi.
kun rima on matala on helpompi päästä yli
Jaakob
18.07.2005 16:57:50
Voisko joku tehdä sellaisen pienen listan kirjoista, jotka jokaisella itseään rumpaliksi kutsuvalla pitäisi olla? Eli lähinnä rumpaloinnin kehittämisen kannalla, ei mitään dekkareita sitten. Juuri itse olen pähkäillyt jonkun kirjan ostamista, mutta kun en tiiä mistä olisi hyvä aloittaa tämä rumpukirjallisuuden tutkiminen.
Ilomantsista kotoisin.
HCW
18.07.2005 17:14:54 (muokattu 18.07.2005 17:15:42)
Näillä pärjäät pitkälle. Itseltä nämä myös löytyvät:

PYHÄT KIRJOITUKSET (Nämä ainakin kannattaa hommata)
- Ted Reed: Syncopation
- Gary Chester: The New Breed ja The New Breed II
- George Stone: Stick Control
- Charlie Wilcoxon: All American Drummer 150 Rudimental Solos

Sitten muita opuksia:

JAZZ
- John Riley: The Art of Bop Drumming
- John Riley: Beyond Bop Drumming
- Clayton Cameron: Brushwork

LATIN:
- Horacio Hernamdez: Conversations in Clave
- Frank Malabe,Bob Weiner : Afro-Cuban Rhythms for
Drumset
-Brasilian Rhythms for Drumset: tekijää en nyt muista,
oliskohan ollu samat tekijät kuin Afro Cubanissa

BIITTI:

- David Garibaldi: The Future Sounds (paradiddle hässäkkää)
- Leevi Leppänen: Rokkaavaat rummut (hyvä perusopus, nimestään huolimatta )

Kyllä noissa on jo infoa sen verran paljon että noissa riittää aika moneksi vuodeksi tekemistä.
"V*************i soitan enkä mä sitä grooveakaan arvosta"
jazzmies
18.07.2005 22:45:07
P***nn****jan turha lisäys asiaan. Aloittaja on oikeassa täsmällisten käsitteiden suhteen. Polyrytmeissä osarytmien "ykköset" ovat joka tahdissa (tai tiheämmin) samoilla tahdiniosilla ja polymetreissä peräkkäisissä tahdeissa ykköset ovat eri tahdinosilla. Mutta niin kuin Hollmi ounasteli, kaikkiin monirytmisiin ilmiöihin käy myös ilmaisu "polyrytmi". Polymetreistä käytetään myös nimitystä horisontaalinen polyrytmi ja polyrytmeistä vertikaalinen polyrytmi. Polymetriikkaa löytyy kaikesta mustasta musiikista. Jazz on ihan pullollaan polymetriikkaa, jos vain jaksaa noukkia.
hollmi-5
18.07.2005 23:52:55
Kiitokset Jazzmiehelle selvennyksestä.
Mika Hollström
C2486
18.07.2005 23:53:23 (muokattu 18.07.2005 23:54:53)
Harjoittelin äsken pari tuntia Toolin Eulogy-kappaleesta löytyvää rumpukomppia:

HH oxxoxxoxxoxxoxxoxxoxxoxxoxxoxxoxxoxxoxxoxxoxxoxxoxxoxxoxxoxxoxxo
SN ----o-------o-------o-------o-------o-------o-------o-------o---
BD oo-----o-oo-----oo-----o-oo-----oo-----o-oo-----oo-----o-oo-----

..ja niin edelleen..

Jos Danny Careyn jutut inspiroi,niin kokeile reenata Lateralus- biisin n. 5:30 kohdalta alkava komppi.
HiHatilla vitosen sekvenssiä, ykköselle ja kolmoselle haikan avaus ja tämän päälle viiteen menevä basari/snare-tahti.
Eli:
HH oxoxxoxoxxoxoxxoxoxxoxoxxoxoxxoxoxxoxoxxoxoxxoxoxx
SN -----------o-------------o-------------o------------o---------
BD oooo---------oooo--------oooo---------oooo--------oooo-

jnejne...
Ehkä hankala lukea kun noi rivit eivät olen tasan allekkain, mutta ehkä siitä jotain saa irti.

Sinäsä perus Carey-kauraa, tollasia äijä veivaa joka toisessa Toolin biisissä. Hyvä rumpali, loistava bändi.
Eihän tätä hyväksy Puuliittokaan.
absentmind
19.07.2005 00:13:37 (muokattu 19.07.2005 00:27:59)

HH oxoxxoxoxxoxoxxoxoxxoxoxxoxoxxoxoxxoxoxxoxoxxoxoxx
SN --------o---------o---------o--------o---------
BD oooo------oooo------oooo-------oooo------oooo-

Tossa on tuo nyt tasaisena (Oli vähän väärin kyllä nuo välit, liikaa ---, mutta ei se mitää). Menee siis viiteen muun bändin ilmeisesti mennen samaan aikaan kuuteen tai kolmeen. Ei tuossa kompissa itsessään sinänsä polymetrisiä aineksia ole, mutta aika maukkaan kuuloinen. Kiitos.

--

Tuon Seven Daysinkin kuuntelin ja aika maukasta viiteen menevää soitantaa siinäkin (ja tietty sitä polymetriikkaa). Lieneekö järkevää mennä omalla paskalla soitolla biisiä pilaamaan :D
C2486
19.07.2005 11:51:47 (muokattu 19.07.2005 12:00:31)
HH oxoxxoxoxxoxoxxoxoxxoxoxxoxoxxoxoxxoxoxxoxoxxoxoxx
SN --------o---------o---------o--------o---------
BD oooo------oooo------oooo-------oooo------oooo-

Juu. tuota yritin, mutta taisi unihiekka jo painaa illalla silmää.
Itse komppihan ei ole polymetrinen -rytminen tai mitenkään muuten poly (selvä off-topic!:)..), onpahan muuten vain hauskan kuuloinen muun bändin soittaessa kuuteen, kuten sanoit.
Eihän tätä hyväksy Puuliittokaan.
Jemo
28.07.2005 01:30:41

Miksei kitaristeilla ole samanlaisia juttua."Hei kuule, tiäks sitä kitaristia X. Sepä vetää C-duuri sointua silleen että voi helvetti"

Anteeksi. Pitänee mennä nukkumaan.

Onhan se. Eri asia on soittaa tiukasti kitaraa kuin sinneppäin. Kyllä esim. kuka tahansa vetää jotain Mokoman droppiD-riffejä etusormella, mutta jos meinaa vetää kuten mokojannut niin saa olla pikkuisen verran hyvä tatsi soittopeliin.

-Kamikaze Kettunen
Olemme kuulemma jakomielitautinen. Muuten mukavia! -Einuli
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)