Aihe: Onko täällä..?
1 2 3
Henga
15.11.2004 17:10:19
Mä pystyn ainakin paljon helpommin myötäilemään melodiaa ja biisiä rummuilla jos mulla on laput mistä luntata, ehkä pitäisi improvisaatiota ja korvakuuloa sitten treenata enemmän..dunno.

Esim. jos bändin liideri on väsännyt biisin ja se sattuu olemaan vielä lapulla, ja rumpali on uutena jäsenenä ainoa joka sitä biisiä ei osaa, niin kaikkien hermot säästyy sillä että paiskataan sille nuotit kouraan ja homma toimii jo tokalla kerralla. Kokemusta on..
Youni
15.11.2004 18:32:47
Eihän bändihommissa tosiaan nuotteja tarvitse, jos biisit ovat omia. Mutta jos haluaa soittaa covereita, jotka kuulostavat alkuperäiseltä, olisi nuoteista hyötyä. Itse kiroilen musiikintunnilla, kun ei ole rumpunuotteja biiseihin.

Orkesterisoitossa en pärjäisi hetkeään ilman nuotteja. Fakta. Soita nyt siinä sitten jotain, mitä et ole ennen kuullutkaan ilman nuotteja.
Pakkanen kesyttää nudistin. [Kuva setistä profiilissa]
wavelength
15.11.2004 19:51:04

On niitä ihmisiä jotka ovat sitä mieltä että tieto tappaa luovuuden. Minä olen sitä mieltä että kielioppi ei rajoita kielen puhetaitoa tahi käsitöitä tehdessä työkalut lopputulosta.

Näinpä.

Nuotinlukutaidossa on se kiva juttu, että sen avulla voi käyttää esim. kirjastoissa lymyilevää oppimateriaalia sekä kaikenlaista kirjoitettua musiikkia. Analogia: kyllä tarinoitakin voi oppia korvakuulolta, mutta lukutaito antaa valinnanvapauden ja mahdollisuuden tutustua käsittämättömään määrään kaikenlaista kirjallisuutta.

Tietenkään tuolla taidolla ei mitään tee, jos ei halua musiikkia ja soittamista opiskella. :)
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we." - President George W. Bush.
porsas
16.11.2004 08:02:00
Ei täällä kukaan tappele. Minä kerroin sen miksi nuoteista on ollut minulle hyötyä. Miksen saisi? Muutenhan tämänkin aiheen keskustelu menisi näin "En. En. Minä luen. Minä en lue. Juu. Vähän osaan." Niinkuin joku gallup, jossa on kaksi vaihtoehtoa...
Joku porsas meni väittämään ettei niillä nuoteilla mitään tee, minä kirjoitin oman mielipiteeni. Se, että olen eri mieltä, ei tarkoita sitä etten hyväksyisi muiden mielipiteiden olemassa oloa. Tätähän kutsutaan keskusteluksi. Ja tämä on keskustelupalsta. Yhteensattumaako?

porsas ku porsas..tai iso paha sika!..se on tosiaan MUN mielipide että nuotit ei kuulu rumpuihin joten..tottakai nniistä soittaa saa eikä siitä varmaa sitä haittaa pääse olemaan missään vaiheessa
Informaatiokameli
16.11.2004 15:59:17

Omasta kokemuksesta voin sanoa, etta rumpunuottien hallitseminen nopeuttaa oppimista todella paljon. Se auttaa, jos aikoo tulevaisuudessa hommata musiikista ammatin tai jos aikoo vaikka sotilassoittokuntaan suorittamaan intin.

Coverit kannattaa kuitenkin mielestani opetella suurimmalta osin korvakuulolla, jotta niihin saa ujutettua omanlaista soitantaakin.

Tai jotain...
Everybody loves somebody, but nobody loves rumpali.
jazzmies
16.11.2004 17:03:28
Musiikkia on olemassa ongologisesti seuraavissa muodoissa: partituurina (nuotinnettuna), soivana ilmiönä, kuulijan päässä (muistissa) ja intentionaalisena objektina. Meillä on lukutaito, korvat ja luultavasti myös hyvää makua hienhajusta ja afroamerikkalaisen musiikin fyysisestä tuntemisesta puhumattakaan. Miksi jättää aisteja käyttämättä ja negatiivisella asenteella tehdä oma elämä vaikeammaksi kuin mihin olisi potentiaalia.

Hyvä nuotinlukutaito kehittää myös korvaa ja toisin päin. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus ja kineettinen ketju. Luen nuottia hyvin ja se ei ole vienyt minulta yhtään keikkaa. Ja voisihan muusikkouden määritellä seuraavasti: pystyy tulkitsemaan soittamalla omaa instrumenttia, laulamalla, tuottamalla musiikkia ja johtamalla musiikillista kokoonpanoa erilaisisissa musiikillisissa ympäristöissä ja osaa käyttää hyödykseen muusikolle tarkoitettuja luontaisia välineitä. Muusikko on Sivistyssanat-kirjan (Turtia 2001) mukaan säveltaiteilija, varsinainen ammattisoittaja. Enpä antaisi nimitystä muusikko niille, jotka tieten tahoin omilla asenteillaan toimivat muusikkouden kriteereitä vastaan elikkä muusikoiden.net on heille väärä paikka.
nevertoreturn
16.11.2004 17:10:49
En mäkää niitä nuotteja osaa...
Eikä mua oo koskaa kukaa opettanu soittaa rumpuja...
Isän vanhoilla joskus opettelin, ja sit ostin kunnon setin.
Nyt menee melki mikä vaa... ei ny iha :)
Macu
16.11.2004 17:16:26
Kaikenlaiset nuotit menee ihan hyvin. En tosin tykkää soittaa rumpuja nuoteista, mutta hyötyä siitä aivan varmasti joissain tilanteissa on. Jos esim. kuulee jonkun hienon kompin, muttei osaa soittaa sitä heti perässä. Nuoteilla tuokin hoituu.

Oli muuten huono esimerkki. :)
Kahvin määrä on vakio
arse
16.11.2004 17:26:14

Jatsari sai plussan.
"We learned more from a three-minute record than we ever learned in school." -Bruce Springsteen
ddrum54
16.11.2004 18:22:48
Jazzmies sai toisenkin plussan. Uskomattoman hieno kirjoitus.

Taisi tulla meille soittajille ajattelemisen aihetta. Rispektiä kehään arvon veljet.
2`n 4
hollmi-5
16.11.2004 19:55:43 (muokattu 16.11.2004 19:56:58)
Ei voi olla haitaksi, jos lukee nuotteja. Vain yhden keikan olen heittänyt nuoteista lukien, kun ei ollut treenejä eikä biiseistä tietoakaan. Entä, jos en olisikaan osannut lukea nuotteja?

Nuotit ovat minulle apuväline muita opettaessa. Joskus on kiva myös huomata, että oppii itsekin joitakin juttuja ajattelemaan ja soittamaan toisella tavalla. Ilman nuotteja tulee soiteltua fiiliksellä ja improvisoidusti. Motorisesti hankalat jutut ja independece-harjoitukset on helpompi opetella nuoteista.
Mika Hollström
Alpha
16.11.2004 22:00:26
Jazzmies sai toisenkin plussan. Uskomattoman hieno kirjoitus.

Taisi tulla meille soittajille ajattelemisen aihetta. Rispektiä kehään arvon veljet.

Jep...pitäisikö nyt yli 50% m.netin jäsenistä häipyä palvelusta vai sivuston nimen muuttua esim soittajien.netiksi. Sana "soittaja" kun käsittää myös muusikot...
jazzmies
16.11.2004 22:18:22
Jep...pitäisikö nyt yli 50% m.netin jäsenistä häipyä palvelusta vai sivuston nimen muuttua esim soittajien.netiksi.

Hyvä idea...noo ei nyt sentään. Välillä etoo, kun lukee soittajan taitoja vähätteleviä kommentteja, joissa kirjoittajalla ei ole kompetenssia kirjoittaa aiheesta, kuten nuotinlukutaidon turhuudesta rumpujensoitossa. Kysymys on lähinnä laiskuudesta, tietämättömyydestä ja haluttomuudesta vaalia rumpukulttuuria. Se, että jossakin kulttuurissa ei käytetä nuotteja, ei tee musiikista yhtään parempaa. Ja sama toisinpäin: vaikka Mike Portnoy osaa lukea, ei se saa häntä svengaamaan, soittamaan hyvässä timessa tai omistamaan parempaa makua. Nuotti on mitä verrattomin muistiinpanoväline ja kyllähän ne stemmat pidemmällä tähtäimellä aina selkärankaan menee elikkä ulkoa.
Aegis
17.11.2004 17:33:44 (muokattu 17.11.2004 17:34:04)
Nyt varmaan kuuluu kohahdus kun minä tuplabasarien puolustaja No. 1 kerron osaavani lukea rumpunuotteja. Wau. Ja asiaan:

Rumpunuotteja on tullut eri kouluissa tavattua muutama vuosi ja osaankin niistä suoraan soittaa (olettaen siis etteivät ole niin vaikeita että independenssi pettää). Melodioita osaan vain tavata, rivit hyppivät silmissä eikä tunnu mistään selvää saavan.

Kuten monet jo sanoivatkin, niin verraton apuväline ovat. Jo nuottien aika-arvojen käytön ymmärtämisestä on ollut paljon apua ja etenkin biisien teko on huomattavasti helpompaa, kun ne pystyy suoraan nuotittamaan tietokoneella. Ei ole todellakaan pelkästään joku klasarinörttien apuväline, kyllä rokkari ja hevarikin nuoteilla tekevät paljonkin. Tosin keikalla en ole koskaan nuotteja käyttänyt.
Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium.
Muovinen
17.11.2004 18:46:16

Pari rumputuntia ottaneena osaisin nuottien peruslukutaidon mutta enpä muista enää mitään...Haluaisin kyllä osata nuotit sen takia että voisin opetella kirjoista uusia juttuja ja kyllähän nuotit on se musiikin kieli jolla on helppo ilmaista tietyt asiat. Mutta toisaalta olen myös sitä koulukuntaa joka haluaa löytää asiat itse ja tehdä ne myös omalla tavalla vaikka se joskus olisikin jotain täysin sääntöjenvastaista. Bändihommat ovat onnistuneet ja miksikään tuurausrumpaliksi humppaa vetämään en ihan heti lähtisi.
"Its´s like I´d been in a coma and I´m just waking up" -Lester Burnham
wavelength
17.11.2004 18:47:14

Nuottien avulla myös kompin, fillin tms. opettaminen on helpompaa kuin vaikka kuvailemalla. "Sillain pum-tsika-pum... Etsä ny tajuu?"-tyyli on harvinaisen tehoton ja aikaa vievä selkeään nuottilappuun verrattuna.
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we." - President George W. Bush.
tthei
17.11.2004 19:09:55

Ite en käytä oikeestaan ollenkaan rumpunuotteja. Mullakin on niin että osaan ainoostaan tavata nuotteja mutta en suoranaisesti lukea. Eli en osaa suoraan soittaa. Täytyy ensin funtsia vähän.

Mutta jos vaikka musiikin tunnilla soitetaan jotain biisiä niin mulla on siinä ihan perinteiset nuotit (missä on soinnut, melodianuotit, sanat, jne), että näen siitä sen biisin rakenteen.
Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist
Maardi
17.11.2004 21:04:09
Itsellä on nuottien lukutaito päässyt varsin kehnoon kuntoon. Johtuen varmaankin siitä että moneen vuoteen ei ole tarvinnut/ollut halua niitä lukea. Kyllä ne pikku kertauksen jälkeen taas varmaan mieleen palaisi, ne on kumminkin aikoinaan melko hyvin opeteltu.

Pakko puhua hiukan nuottien puolesta, sillä itse olisin ollut totaalisessa pulassa puhallin- ja lyömäsoitin (joku kurssi Joutsenossa vuonna kivi ja keppi) kurssin päätöskonsertissa jos ei nuotteja olisi osannut. Hyötyähän niiden osaamisesta vain on.
DimensionZ
17.11.2004 22:18:25

Minäkin nuottien kannalla olen. On helpottanut todella paljon opiskelua, tunneilla mennään kuitenkin niin nopeasti asiasta toiseen ja takaisin ja vaikka mitä niin eihän niitä hullukaan voi muistaa kaikkia jos ei ole nuoteilla kirjoitettuna. Jos haluaa kirjoista oppia jotain, täytyy osata nuottienluku, ja kirjat ovat paljon hyödyllisempiä kuin koskaan osasin kuvitella. En opeta ketään, mutta jos opettaisin, en voisi kuvitella opettavani kokonaan ilman nuotteja. En keksi mitään järkevää syytä miksi nuotteja ei kannattaisi osata.
''He jumped right out of a building!!''
hgr
18.11.2004 08:00:26 (muokattu 18.11.2004 08:01:03)
Osaan kyllä lukea rumpunuotteja(viimeksi tosin enemmän lukenut niitä lähes vuosi sitten, kun viimeksi kävin tunneilla joten ehkä en enää niin sujuvasti) mutta ei niille ole juuri ollut tarvetta. Ei sitä mihinkään muuhun tarvinnut kuin siihen että pystyi soittamaan tunneilla annetut harjoitukset kotona. Bänditreeneissä en käytä mitään lippusia enkä lappusia. Tavallisia nuotteja luen aika kehnosti, kun niille on ollut vielä vähemmän käyttöä. Kitarahommat on tullu luettua tabeista, ja ylipäätänsä mua ei juuri kiinnosta soittaa toisten biisejä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)