Aihe: Lyönti lähtee olkapäästä
1 2
J. Cool
24.10.2004 22:11:44

Tässä vaiheessa on kyllä jo tullut sellasta viestiä etten ainakaan tähän kellonaikaan jaksa pysyä mukana jutussa.. Mutta kommentoin että itse käytän nykyään tositilanteessakin keppejä, jotka ilmeisesti ovat vielä paksummat kun useimmat 2B:t..(ei siis ole mitään selvää kokomerkintää). Paljon mieluisampi tatsi jostain syystä.

totta kai sitä pitääkin käyttää niitä, mitkä on mieluisimmat :) mun käteen passaa parhaiten 5a-alueen keppi. painavammat-kuin-normaalisti -kepit on vaan yks kätevä treenimuoto. 3s taitaa olla niitä isoimpia kokoja. olisin hommannu ruotsissa ollessani, mut niitä ei ollu just sillon nylon tipeillä :/
don't touch my bumtsibum
eleeton
25.10.2004 10:10:52
Kai mun pitää tähän sanoa että käytän kaikkein isoimpia ja painavimpia, Tama PowerTools HM-BC.
Kun niitä vihdoinkin sai.
Isommat ku 2B esim.
Paras tatsi.
Informaatiokameli
25.10.2004 14:27:39

visuaalisuus ennen kaikkea.. minun mielestä on mukava kattua semmosta rumpalia joka heiluu ku pieni pökiö rumpujen takana (jörg michael, kuusysi jussi, yökalan jukka jne..) vaikka ainakin näiden soitto ei mitenkään kaksin- tai kolminkertaista olekaan. juu nou

Keith Moon!
Everybody loves somebody, but nobody loves rumpali.
Triskal
26.10.2004 17:22:26

Minä olen saanut sen käsityksen, että ei ranne, ei sormet, ei kyynärpää, eikä olkapää vaan koko käsi varsineen sormineen on menossa mukana ja joustaa.
jazzmies
26.10.2004 22:08:36
Minä olen saanut sen käsityksen, että ei ranne, ei sormet, ei kyynärpää, eikä olkapää vaan koko käsi varsineen sormineen on menossa mukana ja joustaa.

Totta, ja jokaista osaraajaa voi harjoituttaa eristetysti: pelkkiä sormia, pelkkiä ranteita, pelkkiä suurempia lihaspalleroita. Tietty eri käyttötarkoituksissa osaraajoja käytetään hyväksi niin kuin edellä on mainittu sataan kertaan: sormet - rebound, ranne - peruslyönti, käsivarsi - aksentit ja siirtyminen komponentista toiseen.
Jomsa
27.10.2004 10:06:01
Onko yleensäkään näihin lyönti- ja jalka- tekniikoihin olemassa jotain graafista (videoita?) esitystä havainnollistamaan niitä. Välistä tuntuu kun lukee noita "vinkkejä", että rumpalin pitäisi olla vähintään puoleksi solmussa. Uskon kyllä että ihan hyviä vinkkejä kerrotte, mutta me yksinkertaiset ihmiset emme aina ymmärrä niitä.
Dier uber drum machine... (Yeah right)
jazzmies
27.10.2004 11:25:28
Onko yleensäkään näihin lyönti- ja jalka- tekniikoihin olemassa jotain graafista (videoita?) esitystä havainnollistamaan niitä.

Hanki itsellesi hyvä opettaja. Suomi on pullollansa guruja erilaisissa tekniikoissa: Risto Skrikberg ja Tommi Rautiainen ovat erinomaisia kertomaan kyynärpäitten ja käsivarsien liikkeistä; Klaus Suonsaari (aina kun Härmässä piipahtaa) tietää kaiken rebound-tekniikasta (..just drop the f*****g stick..); Leevi Leppänen ja Seppo Suhonen ovat perillä Möller-tekniikan sovelluksista afroamerkikkalaiseen rummutukseen; ja kuka kieltää soittamasta suoraan Kai Hahdolle ja Sami Kuoppamäelle bassaritekniikan opetuksesta.

Videot ovat OK, jos on muutamat tunnit alla. Muuten saattaa pallo olla ihan hukassa. Ihminen oppii AINA parhaiten sosiaalisen kontaktin kautta. Ps. kirjekurssilla sydänkirurgiksi!
Jomsa
27.10.2004 12:15:37
Juu uskon sen kyllä. Noh. Täytyy kattella. Jos sitä palkkais opettajan.
Dier uber drum machine... (Yeah right)
wavelength
27.10.2004 17:45:43

Klaus Suonsaari tietää kaiken rebound-tekniikasta (..just drop the f*****g stick..)

Heh, täsmälleen noilla sanoilla se minullekin asian ilmaisi.
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we." - President George W. Bush.
beorn
28.10.2004 15:32:30

Kyllähän lyönnin pitäis lähtee niin sormista ja ranteesta sekä kyynärpäästä ja olkapäästä! Rasitusvammat on äkkiä riesana, jos tekniikka mättää, varsinkin sormissa ja ranteessa. Olka- ja kyynärpäänhän tehtävä on lähinnä viedä se käsi sinne minne milloinkin haluaa lyödä ja itse isku ja voima/napakkuus tulee suurimmaks osaks ranteesta ja sormista, vaikkei ne yksin sitä työtä tee. Mutta voima suinkaan ei tule olka- tai kyynärpäästä. Voin kokemuksella sanoa... Paitsi jos sitten haluaa soittaa rumpuja esim. pesis- tai koronamailalla! :)
All men play on ten!
hgr
28.10.2004 15:46:58
Niin, ideahan ei ole että olkapäät ovat täysin jäykkänä vaan nimenomaan että ne ovat mahdollisimman rentona. Lyönti lähtee silti ranteesta ja sormista koska silloin se tulee mahdollisimman pienellä vaivalla.
Triskal
29.10.2004 09:08:11

Voimasta sen verran, että iskuunhan ei tule voimaa tai volyymiä siitä että lyö voimainsa takaa vaan siitä, että kapulalla on nopea liikerata.
Alpha
29.10.2004 10:50:21
Voimasta sen verran, että iskuunhan ei tule voimaa tai volyymiä siitä että lyö voimainsa takaa vaan siitä, että kapulalla on nopea liikerata.

Ja tähänhän vaikuttaa ranteet...ja sormet.
rattledad
29.10.2004 23:56:47 (muokattu 29.10.2004 23:57:24)

Tuolla bassopalstalla tuli monta kertaa esille hyvän rumpalin ominaisuuksista rentous tai jonkinlainen vaivattomuus soitossa. Liittyisikö jotenkin tähän kun joskus täysin eri tavalla liikkuvien rumpalien soitto kuulostaa yhtä hyvältä? (Ehkä eri lailla, mutta kuitenkin.)
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
jazzmies
30.10.2004 10:45:51

Ei, vaan etäisyys on volyymia ensisijaisesti! Yritäppä soittaa muutaman sentin korkeudelta iso lyönti tai metrin korkeudelta ghost jarruttelematta. Ei vain onnistu. Siksi flami soitetaan muutaman sentin korkeudelta ja aksentti viisi-kymmenkertaiselta korkeudelta rudimenteissakin. Kyllä sitä voimaakin ja lihasten nopeutta/yhteistyötä tarvitaan myöskin, niinkuin Porcaron säkenöivistä hihat-ajoista näkee ja kuulee videoilta.
Triskal
30.10.2004 13:25:13

Alpha: koko käsi, mutta ranteet ja sormet on jonkinlaisessa avainasemassa. Vähän samalla tavalla kuin sulkapalloa pelatessa. Jos pitää ranteen tökkönä tennistyyliin, ei pallo lennää minnekään, mutta kun auttaa ranteella niin johan lentää.
Triskal
30.10.2004 13:27:39

Ei, vaan etäisyys on volyymia ensisijaisesti! Yritäppä soittaa muutaman sentin korkeudelta iso lyönti tai metrin korkeudelta ghost jarruttelematta. Ei vain onnistu. Siksi flami soitetaan muutaman sentin korkeudelta ja aksentti viisi-kymmenkertaiselta korkeudelta rudimenteissakin. Kyllä sitä voimaakin ja lihasten nopeutta/yhteistyötä tarvitaan myöskin, niinkuin Porcaron säkenöivistä hihat-ajoista näkee ja kuulee videoilta.

No, tiesinhän minä sen, se vain jäi pois. Olisi pitänyt kirjoittaa että nopea ja laaja liikerata.

Kun lyö kahden ja kymmenen sentin etäisyydeltä ja liikeradan suorittamiseen kuluu sama aika, on ihan selvä juttu kummasta iskusta tulee kovempi. Mutta rumpujen soittohan on taitolaji, ei voimalaji.
mooch
30.10.2004 19:42:36
Siksi flami soitetaan muutaman sentin korkeudelta ja aksentti viisi-kymmenkertaiselta korkeudelta rudimenteissakin.

Tästä tulikin mieleen, että taitaa tämä keskustelu olla syntynyt vähän siitä, että puhutaan eri soittojutuista. En tiedä sitten teenkö väärin, mutta rudimenttejä soittaessa (tai muita virvelijuttuja, eli siis ihan _pelkästään_ yhteen rumpuun) soitan "tietyllä" tavalla, mutta en mitenkään keksi, miten varsinaisesti nämä jutut taas voisi settisoittoon liittää. Siinä kun kädet kuitenkin liikkuu ympäriinsä muissakin suunnissa, joten..noh, en sitten tiedä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)