Wiitala 29.07.2004 16:07:36 (muokattu 29.07.2004 17:54:17) | |
---|
Näppärää. Käykö tuommoseen kaikki valetut tulpat, vai pitääkö olla erikseen monitoreja varten tehdyt? Mitkäs monitorit sulla on? Varmuudella voin sanoa vain että omani (FinFonic) käyvät yhteen myös monitorien kanssa. Monitorit ovat muistaakseni Shuren. Saa tilattua tulppien mukana... "Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin." |
wavelength 29.07.2004 18:02:45 | |
---|
Käytän aina soittaessani EARin joulukuusia tai Peltoreita, joskus molempia yhtäaikaa. You can't break an egg without making an omelette. |
moderndrummer88 29.07.2004 18:38:18 | |
---|
elikkäs semmosia kärkeenkapenevia keltaisia tulppia käytän ja sen päälle vielä vissiin kai se on sitten semmonen peltorin kuulosuojaimet missä on ratio samassa, kaikki kuuluu ihan pirun selkeenä myös laulu ja kitarat kun näin teen...keikalla kuitenkin vain tulpat päässä koska ne peltorit näyttää helvetin tyhmiltä... Muistan elävästi ensimmmäisen ja VIIMEISEN keikan ilman tulppia, koko keikka oli yhtä fiaskoa olin kaksi päivää ennen keikkaa lupautunut tuuraamaan niitten rumpalia ja minulla oli kaksi päivää aikaa opetella tuplat(no ei muuta kuin tuumasta toimeen) =). unohdin sitten ottaa lavalle mukaan tulpat vaikka sellaiset olikin mukana, NO jossain vaiheessa alkoi helpottamaan(ilmeisesti korvat menivät lukkoon)illalla kun tulin kotiin ja porukat alkoi kyselemän että miten keikka meni niin en kuullut kuin jotain kaukaista piipitystä älyttömän tinnityksen lisäksi, aivan kuin ois ollu pää veden alla ja minulle oltais puhutu! että tämmöstä tällä kertaa... |
Paas 29.07.2004 18:42:56 | |
---|
minulla oli kaksi päivää aikaa opetella tuplat(no ei muuta kuin tuumasta toimeen) =). Aika paha. Ei sitten varmaan kuulostanu kovinkaan kauniilta se soitto sinä kertana. Ottaen huomioon olosuhteet. :) The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/ |
jazzmies 29.07.2004 19:55:46 | |
---|
On jo toinen valettu Elacin-pari ehtoon puolella, joten Elacineja on tullut käytettyä 6-7 vuotta. Elacinien soundi on ihan loistava ja ne istuvat hyvin päähän. Tapauksessani joulukuuset ja vaahtokumiset rasittivat laajentuessaan korvakäytäviä, joten korvien alustat olivat ajoittain tosi arat. Kolmen vuoden jälkeen ensimmäinen Elacin-pari alkoi vuotaa möykkää sisään, koska korvakäytävät muuttavat muotoaan hitaasti mutta varmasti. Vissiin mulla on nyt kasvukausi ohi, koska tämä pari istuu täydellisesti kolmatta vuotta. Ehdottoman kannattava sijoitus. Käytän opetustyössä ja rockin mätössä 25 dB:n suojausta. Etenkin keikoilla monitorikaapin ollessa alavasemmalla, on äänenpaine ultimaalinen ja kuurouttava. Useimmiten monitorimiksaajien oletusarvo rumpumonitoriin on 147 dB, joten he ovat ihmeissään kun pyydän pienentämään monitorin volyymin 1/3:an. Jazzia soittaessani en yleensä käytä suojausta lainkaan, koska muuten tulee helposti möykättyä liikaa, eikä oikein pysty kuulemaan nyansseja ja balanssia. |
Bacchus 29.07.2004 21:43:26 | |
---|
On jo toinen valettu Elacin-pari ehtoon puolella, joten Elacineja on tullut käytettyä 6-7 vuotta.... Paljonkos noilla Elacineilla on hintaa? pain (is irrelevant) pain, pain, pain, pain (pain) |
jazzmies 30.07.2004 01:38:50 | |
---|
Siellä se 160-180 euron hujakoilla pyörii. |
veke69 30.07.2004 12:32:37 | |
---|
Outoa.. Elkää sitten pitäkö mua pellenä, mutta oikeasti en koe tarviivani tulppia. Se, että niitä käytän usein mutten aina, johtuu siitä että treenitilassa soundi paranee kun on vaimennusta korvissa. Mulla ei ole ollut koskaan tinnitusta +20 vuoden soiton jälkeen, joten kai mulla on sitten jotkin ihme betonikorvat. Joskus jos kitara soi korvan juuressa, tekee mieli laittaa tulpat mutta rummut sinänsä ei minusta soi liian kovaa. Soundi vaan miellyttää :-) -Veke |
drum-monkey 30.07.2004 15:58:04 | |
---|
Joulukuuset on ollut käytössä nyt kaksi vuotta, eikä oo valittamista, kun ei ole parempiakaan päässyt testaamaan! Hätätilanteessa (Kuten Static-X:n soiton aikana) Tupakan filtterit toimii myös! Musiikki pelasti minut urheilulta. |
Epämuusikko 30.07.2004 18:24:12 | |
---|
Erinäisiä tulppia tulee käytettyä poikkeuksetta. Keikalla ja bänditreeneissä Danavoxit (vrt. Elacin), yksityisharjoittelussa ja rokkitreeneissä peltorit päällä (ei oo naurun asia). Ainoastaan kirkko/ei-fuusiojazz/muut hyshys-keikat tulee räpellettyä ilman tulppia. Svengi on vain tehokeino |
Henga 30.07.2004 19:01:04 (muokattu 30.07.2004 19:13:04) | |
---|
Jazzia soittaessani en yleensä käytä suojausta lainkaan, koska muuten tulee helposti möykättyä liikaa, eikä oikein pysty kuulemaan nyansseja ja balanssia. Tästä päästään aasinsiltana offtopikkiin että kannattaapa ihmeiset muistaa treenata sitä hiljaa soittoakin ettei käy aikoinaan kuin allekirjoittaneelle. (Vaikken mikään hevi-seppo olekkaan..) edit: ja itse asiaan: Minullakin nuo "joulukuuset" ja "raksatulpat" alkaa pidemmän käytön aikana ärsyttää korvia joten valetut tulpat oli pakkohankinta..Ja onhan ne paljon kätevämmät |
takajalka 30.07.2004 19:45:21 | |
---|
Jos ei käytä tulppia, alkaa korvat pikkuhiljaa luonnollisesti totuttautumaan kovempaan äänenpaineeseen. Esim vaikkuhan vaimentaa luonnollisella tavalla korvakäytävässä. Itse olen aina käyttänyt tulppia ja aion käyttää tulevaisuudessakin, mutta tuo korvien mukautuminen selittänee useiden vanhempien rumpaleiden/seppien heikenemättömän kuulon. Tosin enemmän niitäkin taitaa olla kuurovaurioisia... Mestarit eivät lainaa, mestarit varastavat. -Stravinsky |
Antti1997 30.07.2004 20:11:48 | |
---|
Olen jostain kuullut, että kuulo ei välttämättä lähde nuorena sillä tavalla "pikkuhiljaa", vaan joskus 50-vuotiaana yhtäkkiä huomaakin ettei puheesta saa enää mitään selvää jne. "Mun pääni on betonia ja maksan paikalle on vaihdettu vuonna kuuskytkuus jääkiekko! Ei muhun pilsnerit pure!" |
Paas 30.07.2004 20:35:35 | |
---|
Olen jostain kuullut, että kuulo ei välttämättä lähde nuorena sillä tavalla "pikkuhiljaa", vaan joskus 50-vuotiaana yhtäkkiä huomaakin ettei puheesta saa enää mitään selvää jne. No en ole mikään kuulo-expertti mutta sen tiedän ainakin että yhden tuntemani nuoren rumpalin kuulo on heikentynyt pikku hiljaa. Nykyään yksi korva on käsittääkseni jo kuuroutunut. Tinnittää jatkuvasti ja meinaa vissiin mennä hermot. Joten suosittelen lämpimästi sitä kuulon suojaamista. The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/ |
tthei 30.07.2004 21:02:35 | |
---|
No voi olla et molemmat ootte oikees. Saattaa olla et joillain se vaikuttaa niin että hitaasti kuulo huononee jo nuorena, ja joillain se saatta vaikuttaa niin että vasta viiskymppisenä huomaa että ei kuulekkaan. Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist |
LumPus 31.07.2004 01:49:51 | |
---|
Itse käytän aina Alpinen kuusitulppia, treeneissä, ja keikoilla niin soittamassa kuin yleisössäkin. Kuulovaurio löytyy, eli tinnittää ja huonosti erotan vähäisessäkin taustamelussa puheen.. en tiedä syytä,mutta tiedän ettei nämä ongelmat koskaan parane, pahentuu vaan. Eli käytän tulppia siitä huolimatta, soitanko rokkia/heviä vai kevyttä bluesia.. nykyään myös kovat äänet sattuvat aivan älyttömästi, eli senkin takia käytän suojausta. Kuulonsuojauksesta pitäisi oikeasti nykyään toitottaa/tiedottaa enemmän! Elacin valetut tulpat tulee käyttöön heti kun saan keikkaliksoja syssymmällä vähän lisää... Ah tätä muusikon rahattomuutta... Sponsored by Espoon Musiikki |
Saukki 31.07.2004 16:29:48 | |
---|
Kuusitulpilla olen soitellut. Tosin ne hajosivat ja jouduin ostamaan uudet. Meni poikki siitä ohuemmasta päästä ja ääni vuosi sisään.... Joskus vuosia sitten soittelin ilman minkäänlaista suojausta. Kaduttaa... Nyt vinkuu kokoajan korvissa... |
bluesman86 02.08.2004 23:21:53 | |
---|
kuusitulpat on nytten ja sitte välillä siihen työmaasuojaimet kaveriks. mutta valetut on hankintalistalla kakkosena uusien haitsujen jälkee. Ihmiset (kaikki on kusipäitä
kunnes toisin todistetaan).
-Frank Zappa- |
miän vain 03.08.2004 07:24:31 | |
---|
Hifikuuset. Levyn mukana soittaessa nappikuulokkeet+kuppisuojat. Hissukeikoilla ilman suojausta. Valetut listalla, ennen talvea viimeistään. Sätkäfilttereitäkin kokeiltu, ei oikein vakuuttanut. Saatavuuskin on ongelma, kun en polta. |
JeeVes 03.08.2004 11:19:54 | |
---|
Aina, jokapaikassa, usein...no silloin en käytä kun soitetaan niin, että piano ei esim edes mikitetä. Sellaisilla tosi hiljaisilla volyymeillä en käytä. Treemaalla oppii treenaamaan, soittamalla oppii soittamaan.
(Albert Järvinen) |