MoonDog 31.07.2004 14:15:37 | |
---|
Tai sitten sillä vaan on kaksi haitsua. :) On sitä itsekin tullut tuota vasurilla komppaamista harjoiteltua toisinaan, mutta eipä se vielä kovin kummoisesti suju. Pitäisi malttaa siihenkin panostaa enemmän, mutta kun ei heti suju niin ei. Shit just doesn't happen, it takes effort. |
Bee-äf 31.07.2004 17:37:42 | |
---|
Mikähän siinä on että tuntuu olevan helpompi soittaa ns. kokonaan väärinpäin = basari ja haikka vasurilla, kuin että esim. vain haikka vasurilla ja basari oikealla? Liekö joku motorinen juttu pääkopassa?? Onko muuten muilla kokemusta siitä että vasurikompissa virvelin time ei ole sama kuin oikealla puolella? Mulla perusbiitin kolmosisku virveliin sleebaa, ellen tosissani mieti sitä koko ajan. -Veke Amatööri olen, mutta kuitenkin olen huomannut että basarijalan ja haitsukäden toisistaan täysin riippumaton toiminta on mulle mahdotonta. |
WyW 01.08.2004 00:32:02 | |
---|
Itse soittelen sillointällöin komppia vasuriliidillä. Pääasiassa helpompia ja lähinnä "näyttävyyden" takia. Onhan Suomessa yksi sankari joka tätä neliraajaindependenssiä on treenannut ja kukas muukaan se olisi kuin Malmbergin Hessu. Kannattaapi joskus keikalla kattella miten sillä kädet menee :D Pööp. |
MoonDog 01.08.2004 12:36:45 | |
---|
Kannattaapi joskus keikalla kattella miten sillä kädet menee :D Ei kannata. Alkaa vain masentamaan. :) Nim. kokemusta on pariinkin kertaan. Shit just doesn't happen, it takes effort. |
Klooni 02.08.2004 20:30:02 | |
---|
Onhan tuota tullut varovasti kokeiltua ja todettua että (ainakin meikulla) oppimiskäyrä on kovasti jyrkkä ... On se Ozzyn live in budokan dvd:llä aika hauskan näköistä kun soittaa nimenomaan "open handedinä." Mielettömän hyvää musiikkia mielettömän huonosti soitettuna !
http://kloonin.omaservo.net/ |
Bacchus 02.08.2004 21:07:48 | |
---|
Onhan tuota tullut varovasti kokeiltua ja todettua että (ainakin meikulla) oppimiskäyrä on kovasti jyrkkä ... On se Ozzyn live in budokan dvd:llä aika hauskan näköistä kun soittaa nimenomaan "open handedinä." Jos ko. dvd:llä soitteleepi Mike Bordin, soittaa hän vasurilla haitsuun sen takia että on vasenkätinen.=) pain (is irrelevant) pain, pain, pain, pain (pain) |
Klooni 02.08.2004 22:51:18 | |
---|
Jos ko. dvd:llä soitteleepi Mike Bordin, soittaa hän vasurilla haitsuun sen takia että on vasenkätinen.=) Juu, mutta setti on silti "oikeinpäin" paitsi että ride on etuvasemalla, eli soittaa "open handed" =) Mielettömän hyvää musiikkia mielettömän huonosti soitettuna !
http://kloonin.omaservo.net/ |
Bacchus 03.08.2004 01:43:09 | |
---|
Juu, mutta setti on silti "oikeinpäin" paitsi että ride on etuvasemalla, eli soittaa "open handed" =) Juupelis, onhan se niinkin.=) pain (is irrelevant) pain, pain, pain, pain (pain) |
Lord Torment 03.08.2004 20:23:14 | |
---|
heh, pelkkää blastia oon koittannu |
Demonium 06.08.2005 11:26:47 | |
---|
mulla on tullu tässä semmoinen ongelma et jos meinaa soittaa vasemmalla kädellä haitsuun nii silloin haitsun pitäs olla alempana kuin oikealla kädellä soittaessa sen tykkään olevan... jotenkin soittoasentoon tulee liian jyrkkä kulma ja koko homma kärsii. hmm -Rumpukuolema- |
Jakes 06.08.2005 11:48:28 | |
---|
Mulla oikeestaan sujuu vasemmalla haitsu leikiten kun oon vasenkätinen vaikka olinkin muutaman vuoden soittanu käsivammaisesti oikealla haitsuun, kyllä lähti yllättävän helposti skulamaan. Tosin oikeella ei oikein tuppaa kaikki yhren käden virvelikikat sujua=) Noh, ankaraa harjoitusta=) |
Matjardo 06.08.2005 12:38:47 (muokattu 06.08.2005 12:39:20) | |
---|
Kyllähän tuota vasuria tulee treenattua. Ainakin Heikki Malmbergin innoittamana rupesin tuota treenaamaan.. Ja onhan se vasuri vieläkin aika heikko oikeaan verrattuna, mutta treeniä paljon ;). Two coke or not two coke? |
PeeKoo 06.08.2005 16:40:59 | |
---|
Kyllähän tuota vasuria tulee treenattua. Ainakin Heikki Malmbergin innoittamana rupesin tuota treenaamaan.. Ja onhan se vasuri vieläkin aika heikko oikeaan verrattuna, mutta treeniä paljon ;). Näinhän tuo on. Hessulihan on tosiaan siitä metka soittaja että sillä menee ristiin ne haitsut ja liidaa vuoroin vasemmalla, milloin oikealla ja sama jalkojen kanssa. Taisinpa olla vieressä näkemässä kun hän ekaa kertaa kokeili soittaa vasurijalalla bassaria, oikealla jalalla haitsua. Oikealla kädellä sitten jotain peltijuttua ja vasemmalla virveliin. Miehen kommentti tais olla: 'Oho' :D |
eleeton 06.08.2005 16:49:52 | |
---|
Yrittelen soittaa aika paljon open hand eli vasurilla haitsua. Nyt vähän vähemmälle jääny. Heti ku niitä biiseihin lykkää niin tulee käytettyäkin. |
starclassic 07.08.2005 12:11:02 | |
---|
mulla on tullu tässä semmoinen ongelma et jos meinaa soittaa vasemmalla kädellä haitsuun nii silloin haitsun pitäs olla alempana kuin oikealla kädellä soittaessa sen tykkään olevan... jotenkin soittoasentoon tulee liian jyrkkä kulma ja koko homma kärsii. hmm Jep, mulla on ollu vähän samanlaisia ongelmia. Johtunee siitä, että haitsu on liian lähellä vasenta kylkeä. Ja onhan se huomattavasti lähempänä kun vertaa oikeeseen. Sitä koko haikkaa pitäis työntää poispäin itsestään, tai sitte vaihtoehtoisesti istua kauempana. Tai sitten lyödä sitä haikkaa sinne takavasemmalle, jolloin käden saa suoremmaksi. Onko kukaan täällä mahdollisesti nähnyt Northerin rumpalin soittoa? Hänhän on vasenkätinen, ja soittaa kaikki ridekompit open-handed, koska raidi on vasemmalla puolella. Muuten kyllä taitaa soittaa niinkuin me normaalit, eli oikeakätiset. :D Toistoja, toistoja, toistoja. |
wavelength 07.08.2005 17:30:31 | |
---|
mulla on tullu tässä semmoinen ongelma et jos meinaa soittaa vasemmalla kädellä haitsuun nii silloin haitsun pitäs olla alempana kuin oikealla kädellä soittaessa sen tykkään olevan... jotenkin soittoasentoon tulee liian jyrkkä kulma ja koko homma kärsii. hmm Minulla ei moista ongelmaa ole. Olen asetellut haitsun ja bassarin pedaalit samalle etäisyydelle penkistä, jolloin istuma-asento on mahdollisimman tasapainoinen. Hi-hatin pellit ovat tällöin ehkä hieman kaukana, mutta kaikkeen kyllä tottuu. Lisäksi haitsuni on muutenkin suhteellisen matalalla. Haitsua soittaessa molemmat käsivarret ja kädet ovat lähes samanlaisessa asennossa -- kyynärpäät rennosti irti kehosta ja kämmenet alaspäin. Kokemukseni mukaan ranskalaisella otteella on jonkin verran hankalampi soittaa haikkaa vasurilla, nimenomaan siksi, että kättä pitäisi saada korkeammalle tai haitsua alemmas. En tiedä mistä puhun. |
Kosminen 07.08.2005 22:41:13 | |
---|
Olin pari kuukautta sitte Espoossa jonku bändin keikalla, jossa rumpali soitti haitsua vasemmalla, mutta rideä oikealla. Ihan hyvin silti soitti. "Älkää pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin mutta eivät kykene tappamaan sielua. Pelätkää sen sijaan häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin." (Matt. 10:28) Kalamies#16 >-)))> |
p.g. 08.08.2005 00:10:50 | |
---|
Mikähän siinä on että tuntuu olevan helpompi soittaa ns kokonaan väärinpäin = basari ja haikka vasurilla Mulla taas on piuhat luumussa sillai sekaisin,että olen vähän niinkuin vasenkätinen ja oikea jalkainen...ei ole helppoa sekään : ) Setti on oikea kätinen,eli en soita kädet ristissä,mutta esim.kiinan peltiin kun komppaa niin teen sen oik.kädellä mutta rideen taas vas.kädellä ja ride on "normaalista"poiketen vas.puolella. |
K.Suninen 08.08.2005 15:44:57 (muokattu 08.08.2005 15:55:23) | |
---|
Meikä on soittanu koko ikänsä tähän tyyliin vaikka oikeakätinen olenkin. Ride kans vasemmalla. Välillä aina jotku opettajat musaopistolla ehdottaa että jos alkaisin opetteleen "oikein päin soittoa", tai sitten puhutaan kaapelihaikasta, minkä vois laittaa basarin päälle, mutta ei oikeen innosta. Omasta haikastani oon sisäputkesta sahannu pätkän pois ja haikka on siinä virvelin korkeudella. Oikean käden tradiote on jazzia soittaessa myös tullut mukaan. ns. "oikein päin" osaan soittaa melko vähän koska en ole sitä ikinä harjotellut.. Tublabasarihommissa, mitä nyt surkean vähän olen soitellut, vasen jalka liidaa automaattisesti komppia. Koko homma johtuu varmasti siitä, kun joskus 4- vuotiaana, kun settiä ekakerran soitin ja beatkomppia aloin reenaa, niin haikkahan oli siinä vasemalla, joten kaippa sitten päättelin, että sitä pitää soittaa vasemalla kädellä. Homma toimii ja hyvin. Soittoon saa erilaisia juttuja, koska virvelikäsi on vahvempi ja sillä tulee soiteltua enemmän ghostnuotteja, kuin haikalla. Myös tomit on kokoajan lyötävissä ilman, että tarvisi kainalon alta venyä. Suosittelen kaikille. Tämän "open handed"- tyylin soittajia isossa maailmassa tiedossani on Billy Cobham, Simon Phillips, Will Kennedy ja Dom Famularo. Varmasti on enemmänkin, mutta en nyt muista.. Tietääkseni näistä ainoa, joka on aina näinpäin soittanut on Will Kennedy. Sähköbassot pitää kieltää ja kaikille tilalle kontrat!! |
Simbe 08.08.2005 15:58:35 (muokattu 08.08.2005 16:00:41) | |
---|
Koko homma johtuu varmasti siitä, kun joskus 4- vuotiaana, kun settiä ekakerran soitin ja beatkomppia aloin reenaa, niin haikkahan oli siinä vasemalla, joten kaippa sitten päättelin, että sitä pitää soittaa vasemalla kädellä. Tuolla muuten tätä tyyliä on perusteltu jo pitkään: Koska lapsen intuitio on soittaa sitä näin, niin sen on pakko olla se "luonnollinen tapa". Itse olen veivannut vasurilla jo kohta kymmenen vuotta, viime aikoina vaan olen repinyt hupia ihan tavallisesta oikeakätisestä normisoitosta, vasurin kustannuksella. Mike Bordin oli syynä tuon opetteluun Cobhamin ohella. Isommassa setissä on ride myös vasemmalla. Tykkään pitää paksumpaa ridea vasurille ja ohuempaa ridea oikealle kädelle, missä tatsi on parempi. Mielestäni avoin tyyli sopii mättömetalliin, virveli-iskun saa lähtemään tosi korkealta eikä matkalla ole esteitä. Muistan Black Sabbathin -lämppäri Godsmackin innoittamana opetelleeni soittamaan haikkaa vasurilla laajassa kaaressa vuorotellen ala- ja yläpeltiin. Järjetön meteli, kun kapula kävi vuoroin kärki lattiassa ja taas niskan takana. (kyseessä oli siis se Godsmackin vanha rumpali, ei Shannon Larkin).
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass.
Myytävänä Yamaha 8000 rummut in "Mellow Yellow" |