Aihe: rock ja jazz. yhteiseloa vai halveksuntaa? 1 2 | |
---|---|
![]() 11.06.2004 18:16:19 | |
Minä en voi ymmärtää että miksi se on niin vaikeaa hyväksyä muuta musiikkia kuin sitä yhtä vaan. Minusta alkaa tuntua että syy on taidoissa kun seuraa näitä keskusteluja. Jos soitat jazzia niin miksi ei voisi soittaa muutakin musaa, ja rock/heavy rumpalit voisi tosiaankin alkaa opetella soittamaan monipuolisemmin niin takuulla huomaatte että oma soitto saa uusia juttuja mitä ette edes tajua kun ette taida muuta kuin sitä rajun raskasta mättöä. Kyllä se musiikki on ihanaa oli se mitä vaan ja varsinkin jos sitä soittaa monipuoliset ja ammattitaitoiset muusikot. | |
![]() 12.06.2004 00:10:41 | |
ja rock/heavy rumpalit voisi tosiaankin alkaa opetella soittamaan monipuolisemmin niin takuulla huomaatte että oma soitto saa uusia juttuja mitä ette edes tajua kun ette taida muuta kuin sitä rajun raskasta mättöä. Naurettavaa yleistystä. Itse asiasta sen verran kommenttia, että pidä mielessä, että rumpalin tulisi palvella musiikkia. Sellainen ei aina onnistu, jos pitää luoda 'uusia juttuja' niiden vanhojen ja hyväksi havaittujen sekaan. Metallimusiikissa pääsääntöisesti suuremmat kikkailut voi unohtaa, koska ne eivät palvele itse musiikkia. Tottakai tässäkin on poikkeuksia. Ja varmasti monet rock/heavy-rumpalit soittavat vapaa-aikanaan muutakin, kuin sitä samaa puuroa, joka menee nauhalle. He vain haluavat pitää metallin metallina ja rokin rokkina, eivätkä sekoita siihen mitään 'ylimääräistä'. Shit just doesn't happen, it takes effort. | |
![]() 12.06.2004 10:52:09 | |
Niinpä! Miksi sitten kinastella, sanotaan sitten niin että kyllä metallirumpalit osaavat kun tulee tarvista soittaa erilailla. Kyllä ne monipuolisimmat hemmot löytyvät tuolta studioista kun pitää soittaa levylle oikein ja se täytyy onnistua kerralla. He taitavat erillaiset musiikkityylit ja mikä on myös merkillepantavaa HE EIVÄT OLE TÄÄLLÄ ARVOSTELEMASSA MUIDEN TAITOJA. Jos kysymme heiltä jotain vaikka keikalla tai missä vaan he neuvovat ja kertovat asiaa. Onhan se nähty myös miten nuo tositaitajat kirjoittavat rumunsoiton oppikirjat, ei ole mennyt se päähän. Ovat monissa klinikoissa mukana ja tekevät työnsä ilman mitään turhia itsensä ylistämisiä. Ja kysyttte noilta tositaitajilta miten treenaavat niin jokainen sanoo treenaavansa kovaa koko ajan ja erillaisia tekniikoita. Taitava rumpali ei moiti vaan opastaa. | |
![]() 12.06.2004 12:50:22 | |
Miksi sitten kinastella Nii'in..=I Selkeä tosiasiahan on se, että jos rumpuja meinaa soittaa ammatikseen, tai ylipäätään siksi, että siitä jotain muutakin leivänpäälle, kuin ylähuulen, niin yhdellä tyylin osaamisella ei pärjää.. ainakaan suomessa.. Tai jos suomessa meinaa pärjätä, niin se vaatii aivan käsittämätöntä tuuria.. Onhan täällä ollut näitä yhden (tai jopa kahden) hittipiisin bändejä, jotka on ollut vähän aikaa ns. pinnalla.. Mutta sitten taas ne, jotka siellä vieläkin on sen parin biisin jälkeen, niin on semmosia bändejä, joiden rumpalitkin osaa soittaa.. Se että osaa soittaa, ei tarkota että soittaa jotain, vaan sitä että osaa soittaa omaperäisesti, ja omalla tyylillä, ja musiikkiin sopivalla tavalla, ja osaa tuoda siihen jotain merkittävää ja tunnistettavaa myös rumpujen kannalta.. Ja se tulee vaan siitä, että on kuunnellut ja soittanut muitakin tyylejä ja kuunnellut erityylisiä rumpaleita. Ja sitä kautta ammentanut itselleen ja ottanut sieltä vaikutteita.. Ja se on tosiasia että kaveri joka soittaa hyvin ja monipuolisesti (tyylin mukaisesti), pyydetään soittamaan uudelleenkin, ja se vie sen kaverin keikat, joka ei pärjää tyylillisesti, vaikka tekniikassa voisi voittaakkin..=I Itse en voisi kuvitella soittavani yhtä tyyliä, tai että kuuntelisin vaan yhtä tyyliä.. Toki jos jossain projektissa soitan, niin kuuntelen enemmän sen tyylistä, ja otan sieltä vaikutteita, jotta olisin mahdollisimman "sinut" sen tyylin kanssa.. Eli siis pointti oli se, että ei "staraksi staran paikalle" ei pääse vain yhtä tyyliä omaamalla, kuuntelemalla, soittamalla ja opettelemalla.. Vaikka tekniikka ja motoriikka antaisikin perusteet hypätä rockista jatsin pariin, niin entä se tyyli..?? "All I think about is time and groove" J. Porcaro | |
![]() 12.06.2004 13:05:02 | |
Niinpä! Puhut asiaa speedy. Taito, tyyli ja omaperäisyys tuovat keikkoja. Kaikki musiikkityylit omaava rumpali on taitava, ja kun osaa kaikki musiikkityylit löytyy se oma tyyli ja siitä on hyvä löytää se omaperäisyyskin. | |
![]() 12.06.2004 18:23:29 | |
Se vaan on mielestäni niin, että ei ole olemassa kaikkia musiikkityylejä taitavaa rumpalia. Voi tietysti osata pääpiirteittäin 'kaikki' musiikkityylit, mutta en usko, että kenelläkään riittäisi aikaa perehtyä sen syvemmin jokaiseen musatyyliin, vaikka soittaisi 25 tuntia päivässä rumpuja. Itse ainakin olen sillä kannalla, että opettelee pari-kolme eri tyyliä kunnolla ja pitäytyy niissä, eikä rääpäise vain pintaa jokaisesta osaamatta yhtäkään _kunnolla_. Mutta se onkin vain minun mitätön mielipiteeni. Shit just doesn't happen, it takes effort. | |
![]() 12.06.2004 20:22:05 | |
Soittaa vaan ja tekee niin kuin itsestä tuntuu hyvältä. Sehän se pääasia on. Ei kai niitä tekemisiään tarvitse kaikille selitellä. "Ei mulla teittiä mitään vastaan ole,mut mää vaan olen kylän lyöjä" | |
![]() 14.06.2004 14:28:52 | |
olipa taasen typerää jauhamista koko threadi. aivan hirrveetä menoa! | |
![]() 14.06.2004 14:44:02 (muokattu 14.06.2004 14:44:29) | |
olipa taasen typerää jauhamista koko threadi. Rock on Rock...ja Jazz on Jazz... Mut vielä kerran sanon, että en ymmärrä noita, jotka dissaa tiettyä tyyliä. En itse välitä jatsista yhtään, mutta jollain tavalla arvostan jatsia soittavia rumpaleita... Ja esim Lennihän on "jazzmies"...soittaa niin pirun kovasti ja hyvin muitakin...prkl...:o) Menossa mukana:Oulun soitin ja tarvike | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)