wavelength 02.02.2006 12:03:45 | |
---|
Muuten, kuinka usein teiltä lentää kapula kädestä? Mulla se lentää aina kun osuu johonkin odottamattomaan 'esteeseen' ja joskus muuten vaan tippuu tahattomasti. Onko tämä joku tekniikkavika, vai pitäisikö olla enemmän ilmarakoa kaiken välillä ettei satu eteen? Kaikillahan ne kapulat tosin lentävät, mutta tiputan soittaessa kapulan aika usein, Oma filosofiani on, että liian löysä ote on parempi kuin liian kireä. Ennemmin huolestuisin siitä, jos kapulat eivät ikinä kirpoaisi kädestä. Tärkeää on löytää fiilis riittävästä puristusvoimasta, jonka ei todellakaan tarvitse olla kovin kummoinen. Minulla lentelee kapulat aina, jos erehdyn soittamaan yli taitojeni ympäri settiä, ja kapulani kalahtavat epähuomiossa yhteen. Treenaamalla käsien liikeratoja kähti täydellisyyttä virhelyöntien määrä vähenee. Ristiinsoittamisen harjoittelu ympäri settiä kehittää käsien kykyä pysyä poissa toistensa tieltä. En tiedä mistä puhun. |
wavelength 02.02.2006 12:09:09 (muokattu 02.02.2006 12:14:03) | |
---|
Eli pointti on se, että en tykkää treenata pelkästään perusiskuja, se on todellakin tylsää. On paljon tehokkaampaa ja motivoivampaa, kun treenin alla on jotain hyvänkuuloista, mikä kehittää myös näitä perusjuttuja. Toki tällaiset monipuolisemmat treenit aloitetaan vaikkapa sillä perus rytmikuviolla snareen. Kun se menee voi lisätä haikkaa, basaria ja tomeja. Näin. Teema ja variaatiot -tyyppiset harjoitukset ovat mukavia juuri siitä syystä, että sama asia voi muuttaa muotoaan monella eri tavalla. Mestarien rumpusooloissa on lähes aina periaatteessa yksinkertaisia ideoita, joita pyöritellään mielikuvituksellisilla tavoilla. Itselläni on työn alla eräs Vinnie Colaiutan soolo, joka perustuu lähinnä paradiddleihin ja six stroke rolliin. Simppelit ainekset, mutta värikäs soppa. EDIT: Mutta tietysti perusasioiden hallitseminen on tärkeää, ennen kuin lähtee niillä revittelemään. Jos jonkun treenin, soolon tms. flamit aiheuttavat ongelmia, niin sitten treenaan keskittyneesti pelkkiä flameja tarvittavan määrän aikaa. On helppo löytää motivaatio perusjuttujen tiukkaan harjoitteluun, kun on selkeä käsitys siitä, että tietyt tekniset seikat pitää saada ensin kohdilleen jotta voi soittaa koko soolon. Yleensä teen niin, että lämmittelen käsillä olevan kappaleen keskeisiä ideoita, minkä jälkeen soitan kappaleen läpi. Tämän jälkeen palaan näihin perusjuttuihin, ja yritän uudelleen. Loputtomalla hiomisella löytyy Totuus. :) En tiedä mistä puhun. |
funcrusher 02.02.2006 12:37:02 | |
---|
Mielenkiintoinen juttu nämä treenimäärät. Esim. Derek Roddy painottaa joka päivä treenaamista, ja omien sanojensa mukaan treenasi keskimäärin 5 tuntia päivässä jonkun 4-5 kuukauden ajan ennen "I, Monarch" -levyn nauhoitusta. Ja jos on kyseistä levyä kuullut, niin ainakin singleiskut on "aika" hyvällä mallilla :) Ajattelin tässä, että jos on vuosikausia treenannut joka päivä ja paljon, niin eikö sitä sitten jossain vaiheessa enää mene "tukkoon" vaikka miten paljon soittelisi. Tuo tukkoon meneminen johtuu tietysti myös liiasta jännittämisestä, eli jos soittaa rennosti ja hyvällä tekniikalla niin pitäisi kaiken järjen mukaan pystyä soittamaan päivittäin ilman onglemia. Itse pidin viikon tauon soittamisesta tuossa jouluna treenattuani aika intensiivisesti pitkähkön ajanjakson. Tuon tauon jälkeen soitto irtosi nopeammin ja rennommin kuin koskaan aikaisemmin. Eli luulen että jos treenaa normaalisti about päivittäin, niin n. viikon tauko ehkä 2 kuukauden välein auttaa kehittymisessä huimasti. Yhden tai parin päivän tauoilla en ole toistaiseksi huomannut vastaavaa vaikutusta. |
moderndrummer88 02.02.2006 12:42:16 | |
---|
ja sitten kun reenailette monta tuntia päivässä niin muistakaa NUKKUA hyvin, päivällä harjoiteltujen juttujen käsittely ja sisäistäminen tapahtuu nukkuessa. mod. huom. ei näin |
Youni 02.02.2006 12:46:18 (muokattu 02.02.2006 12:46:39) | |
---|
jos se huomasi että sulla kusee ne pahasti niin sitten se varmaan käski niitä reenaamaan, tuommonenkin kuin singeiskut tuntuu helvetin vähäpätöiseltä asialta mutta on helvetin tärkeä kuitenkin. Itekkin pitäisi reenata kuntoon singleiskut... Sen hän sai kyllä minut huomaamaan, että singleiskut kusevat. Tämä toinen opettaja kuitenkin motivoi minut niitä treenaamaan erilaisilla harjoituksilla. Ja tosiaan, ne eivät ole vähäpätöinen asia. Hyvänkuuloiset singleiskut tuovat komppeihinkin aivan uutta tukevuutta ja potkua. Aiheeseen liittyen http://www.vicfirth.com/education/drumset/domfamularo.html Tuolla tuo free stroke. Sen kun saa noin toimimaan, niin sitten on jo pullat hyvin uunissa. Itse osaan tuon, mutta en kovin hiljaa. Eli kompeissa en oikein osaa tuota vielä käyttää. Itse soittelin juuri 40min ja sitten vielä puhallinorkesterit päälle illalla, siinä taitaa olla tämän päivän treenit. Niin ja Wavelenghtin postaukset allekirjoitan täysin. Hyvää treenausfilosofiaa. Tällaista tänään, huomenna jotain muuta.
[Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabriat |
Strumbali 02.02.2006 12:54:11 (muokattu 02.02.2006 13:17:52) | |
---|
eli siis, joku tunti jotain rudimentteja? Jos tämä oli mulle kysmys, niin mulla hen.koht. kyllä menee melkein se pari tuntia, että ehtii monipuolisemmin treenaamaan setillä(harvoin päivittäin). Sitten pitempi reeni muodostuu siitä, että päälle soitan 2-3 tunnin bändireenin. Tämän jälkeen alkaa olla jo vaikeuksia keskittymisessä. Muuten, kuinka usein teiltä lentää kapula kädestä? Mulla se lentää aina kun osuu johonkin odottamattomaan 'esteeseen' ja joskus muuten vaan tippuu tahattomasti. Onko tämä joku tekniikkavika, vai pitäisikö olla enemmän ilmarakoa kaiken välillä ettei satu eteen? Kaikillahan ne kapulat tosin lentävät, mutta tiputan soittaessa kapulan aika usein, Minullakin on lennelleet. Keskityin enemmän lyönteihin ja liikeratoihin soittaessa, siis ihan vain siihen soittamiseen. Ongelma väheni. Mutuahan tämä. |
south_of_heaven 02.02.2006 13:26:54 | |
---|
ilmoitti South_of_Heaven |
wavelength 02.02.2006 13:31:33 | |
---|
"I'm-a moeller your ass, biatch!" Hoho. En tiedä mistä puhun. |
Velli 02.02.2006 14:30:41 (muokattu 02.02.2006 18:27:03) | |
---|
Eli luulen että jos treenaa normaalisti about päivittäin, niin n. viikon tauko ehkä 2 kuukauden välein auttaa kehittymisessä huimasti. Tämä systeemi toimii ainakin itselläni. Siis silloin jos joskus jaksan treenata 2kk putkeen, eli n. kerran vuodessa. |
Jarkko Laiho 02.02.2006 14:35:57 | |
---|
Minulle henkilökohtaisesti 3-5 tuntia päivässä on sopiva. Jos sen ylittää soittamalla 7-8 tuntia päivässä, niin sitten joutuu treenaan pari päivää muutaman tunnin päivässä, että kroppa palautuu. En pidä vapaapäiviä. Ajan asian sillä, että soitan yhtenä päivänä viikossa vähemmän (n. 2 tuntia päivässä). Joskus on tullut treenattua liikaakin. Nyt on löytynyt balanssi levon ja treenin välillä. |
srgi 02.02.2006 14:41:10 | |
---|
Eli en ookkaa niin paljon erilainen nuori ku reenaan vaan n.tunnin päivässä mut nelisen kertaa viikossa. Mie yleensä vähän jaan kaikkee et joku päivä saatan vetää melkeen pelkkiä rudimentteja metronomin kanssa ja sit seuraavalla kerralla jammailla melkeen koko ajan. Tuo on miulle tuntunu toimivalta. Soittaa sitä mikä sillon innostaa. Elämä on ihmisen parasta aikaa. |
HeavyManDrummer 02.02.2006 14:56:58 | |
---|
Faktaa on että päivittäisellä treenillä ei kehity.Tai siis tietenkin kehittyy mutta hitaammin ja aikaa menee hukkaan.Lihaksien vahvistuminen vie palautusaikaa.Ja kun hermoradoista sm. on kyse ei nekään iskostu ihan tuosta noin vaan.Harjoittelu pitäisi olla suht hyvin suunniteltu ja n.1h verran.Myönnän, että olen joskus vetänyt itsekkin 7h putkeen ja 22h 5 päivän aikana mutta voin sanoa että kauheasti en uutta oppinut ja olin ihan jumissa.Pitäisi treenata n.1h max2h 5-6x viikossa.Uskokaa se toimii! Olen samaa mieltä. Rupee vain tuskastuttamaan jos vetää vaikka 16h putkeen. |
eLaxy 02.02.2006 15:16:31 | |
---|
itse en treenaa muuta kuin korkeintaan kolme päivää viikossa jolloin bändin kanssa mennään kämpille. reenit kyllä kestää kolmesta neljään tuntiin eli kyllähän siitä sitten loppujen lopuksi tulee n. 10 tunti/viikko. vähän tuo kylläkin on |
Yksinäinen rumpali 02.02.2006 15:59:25 | |
---|
Tuosta kapuloiden tippumisesta:mullakin on tätä käynyt.Yhden bändin "koesoitossakin" :) jopa muutamaan otteeseen.Minulle sen aiheutti hermostuneisuus.Kun menin seuraavalla kerralla olin itsevarmempi ja kapulat pysyivät kädessä koko soiton ajan.Jos ajatus harhailee tai ote on liian rento lyöden samalla johonkin "väärään" paikkaa (en itse asiassa osaa sanoa mikä se on kun en ole koskaan kiinnittänyt huomiota/ehtinyt kiinnittää...). Elämästä ei selvitä hengissä! |
Youni 02.02.2006 16:20:04 | |
---|
Kapulat tippuvat vain bändin kanssa, kun soitan isolla setillä, 22, 23, 13, 16. Asettelu on sen verran outo, pellitkin oudoissa paikoissa. Sitten napsahtaa johonkin kanttiin nopeassa fillissä. Tällaista tänään, huomenna jotain muuta.
[Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabriat |
Tama (Royal Star) 02.02.2006 16:47:17 | |
---|
mua viutttaa ja itkettää, kun pääsee vaan pari kertaa viikossa soittamaan. eikä silloinkaan oikein kerkiä varsinaisesti "harjoittelemaan" perus rokkirumpali. |
ltg 02.02.2006 17:08:10 | |
---|
Itse treenailen lähinnä silloin kun en ole kännissä tai muuten joutaa asioiltaan naputtelemaan. Ei siinä tohdi hoppua pitää, vaikka kehitys olisi hitaampaakin sitten. Miusta suutin on niinko semmonen, josta tulee tavaraa ulos. Vähän niinko suu, tosin sinne kyllä pistetään aika paljon tavaraa sisäänkin. THV-klubi #5
Romantikkoitkijät #39 |
Weetoz 02.02.2006 18:25:47 | |
---|
mua viutttaa ja itkettää, kun pääsee vaan pari kertaa viikossa soittamaan. eikä silloinkaan oikein kerkiä varsinaisesti "harjoittelemaan" Sama. Tähän on onneksi tulossa muutos, kunhan pääsen lukiosta eroon tossa keväällä. BANANABANANABANANABANANABANANABANANA |
sun wont shine 02.02.2006 18:33:56 (muokattu 03.02.2006 19:36:42) | |
---|
Jos soittaminen maistuu ja kivaa on niin pitääkö sitä odotella jonkin aina soittamisien välissä, jotta kehittyisi paremmin? Jos on kivaa niin eiköhän sitä voi ihan hyvin soitella ja tuskin siitä niin hirveesti haittakaan on. On pirun vaikea selvitä hengissä hautaan saakka... |
Kuorsuri 02.02.2006 19:17:08 | |
---|
Joo noista kapuloiden lentoreissuista mullakin sen verran asiaa, että ennemmin soittelin raskaampaa musaa kuin nykysin, kuten useat tekevät - nimittäin olen siirtynyt funky groove-tyyppiseen musakkiin, jossa läkes jokainen virppaisku on rimshotti, paitsi tietenkin rollit, joita ei kylläkään näissä minun soittelemissa kappaleissa ihan eniten maailmassa ole. Niin, asiaan - kun vielä olen amatööri, pidän kättä reiden päällä rimshoteissa, ja liikutan kättä kyynärpäästä käsin, joten iskujen onnistumisen todennäköyisyysprosentti (sori, aika pitkä sana) on suurempi. Ja myös tällöin otteeni on normaalia tiukempi, jolloin kapula ei muuta asentoaan, ja rimshot onnistuu todennäköisemmin. Hups! O.o Tulipas pitkä viesti, JOLLOIN (en osaa käyttää muita sanoja) varmaankaan kukaan ei tajua mitä tarkoitin (varsinkin jatkuvista.. Hups) kommenteista (su.. No prkl!)luissa. Kuka ihmeen dorka tota spämmiä tossa kirjottelee ^ |