Aihe: Mikä tekkee hyvän rumpalin/grooven?
1 2
Ällistysmies
01.12.2005 01:29:28
Konesoitosta siis groove puuttuu.

Squarepusher. Jos ei muuta, niin ainakin pääsee todella lähelle.
kattila
01.12.2005 01:32:03

Jörkki on melko mestari niitten kannujensa takana.

Kompsista! Se kaveri tietää mitä tekee ja miten tekee. Tyylillä tottakai!
MegaMan Club #008 - Spark Man
rm_wispila
01.12.2005 08:37:37
Hmm, ajattelinkohan minä juuri väärinpäin. Mietin sitä, että jos soittaa aksentteja tahi rytmiä muilla kroppansa jäsenillä ja oikealla kädellä tahdittaa koko homman. Jos tämä oikea käsi heittää, niin siitä on groove gaugana. Eli se groove perustuu juurikin tuon tahtia antavan jäsenen toimintaan.

Toki on totta, että joku "blasse" ei oikein kuvaa sanaa groove yksinään. Mitä minä tuota ratkiriemukasta jyystöä olen kuullut, niin silloin "groove" tulee useimmiten kitarariffistä. Ja kun tätä jatkaa laajemmalle, niin ollaankin kohta tilanteessa, että groove on liian laaja käsite osoitettavaksi yksittäisenä soittimena tai elementtinä bändimusiikissa.

Jatkan meditointia...kiireellä.... hmmm...

En todellakaan tarkoittanut aksenttia haitsulle vaan sitä pientä nyanssin muutosta, joka tulee osin "luonnostaan" kompissa. Sitä mitä ei voi merkitä nuotteihinkaan... mikä erottaa ihmisen ja koneen.
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
Rumba-Ali
01.12.2005 09:41:40

En todellakaan tarkoittanut aksenttia haitsulle vaan sitä pientä nyanssin muutosta, joka tulee osin "luonnostaan" kompissa. Sitä mitä ei voi merkitä nuotteihinkaan... mikä erottaa ihmisen ja koneen.

Porcaron jossain opetusvideossa se näytti, miten juurikin tohon haikan soittoon saa vähän eloa. Se "pumppasi" sen haikkavolyymin kanssa sillai nätisti koko ajan. Kuulosti mainiolta.
Eriparikivesmies #1 0)=o
wavelength
01.12.2005 09:58:26

Porcaron jossain opetusvideossa se näytti, miten juurikin tohon haikan soittoon saa vähän eloa. Se "pumppasi" sen haikkavolyymin kanssa sillai nätisti koko ajan. Kuulosti mainiolta.

Näin. Liian tasaisesti tai liian voimakkaasti soitettuna haitsu ei toimi kovinkaan hyvin.
En tiedä mistä puhun.
Strumbali
01.12.2005 10:43:28

Aaa-jep. Tottahan tuo. En silti taipuisi siihen, että pelkästään nyanssivaihtelu tuo grooven, vaan se vaatii muutakin kompilta ja kokonaisuudelta. Omalta osaltani ei tähän aiheeseen ole juurikaan lisäämistä. Ei muutaku hyvää groovea kaikille, millä sen sitten teettekin ;)
Mutuahan tämä.
passe
01.12.2005 12:58:21

Näin! Kukas se sanoikaan että se itse musiikki löytyy sieltä nuottiviivojen välistä.
ddrum54
01.12.2005 14:43:33
No tää on ainakin totta. Muita oireita, joita olen huomannut kun on kuunnellut hyvää rumpalia ovat muun muassa: Tekee mieli lähtä itsekin soittamaan, tulee kylmät väreet

Tässä on hyvä määritelmä, "tekee mieli lähteä itsekin...".

Groove syntyy bändin harmoniasta. Kun jokainen bändin jäsen malttaa soittaa sitä biisiä, mieluummin, kuin omaa soitintaan. Siinä punnitaan jokaisen soittajan hyvyys.

Vanhassa juurimusassa kuulee usein tempon, melko runsastakin, huojumista. Se ei haittaa, kun koko bändi huojuu. Kuulijalle tulee mukava, keinuva fiilis. Tekee mieli mennä mukaan. Se on groove.
2`n 4
Glenfiddich
01.12.2005 17:00:00
Ddrum, oletkos selaillut hra Paicen sanomisia?:) Ukko sanoo nimittäin juuri tuollain..jos koko bändi huojuu hmmm..."tyylillä" se ei haittaa..no jokseenkin noin. Että se soitto ei saisi olla konemaista.
Hei mikä sua oikee vaivaa? Kato mua silmiin!! V*ttu ois sittenki pitäny mennä Britti Idolssii!!"
Niskamies
01.12.2005 17:06:11
Vanhassa juurimusassa kuulee usein tempon, melko runsastakin, huojumista. Se ei haittaa, kun koko bändi huojuu. Kuulijalle tulee mukava, keinuva fiilis. Tekee mieli mennä mukaan. Se on groove.

Komp.

Toinen asia on että mun mielestä biisiä ei pidä pakottaa mihinkään tiettyyn tempoon. Se sopiva tempo sitten syntyy ihan itsestään kun sitä kappaletta soittaa. Se hakeutuu siihen, eikä mun mielestä sitä hakeutumista pidä estää.
ddrum54
01.12.2005 22:05:09
Ddrum, oletkos selaillut hra Paicen sanomisia?:) Ukko sanoo nimittäin juuri tuollain..jos koko bändi huojuu hmmm..."tyylillä" se ei haittaa..no jokseenkin noin. Että se soitto ei saisi olla konemaista.

Eipä ole herra Paicea tullut luettua. :) Tää perustuu ihan keikoilla tehtyihin yleisöhavaintoihin. Jos bändin kanssa saadaan kunnon syke käyntiin ( ei onnistu aina ), siis semmoinen tajunnantila, jossa ei enää kiinnitä huomiota omaan soittamiseen, vaan antaa virran viedä, niin yleisössä tapahtuu juuri tätä, ikäänkuin mukaantulemista. Kaikki vaan sykkii, huojuu ja heiluu. Tulee tosi upea fiilis ja yleisöltä hienoa palautetta.

On toki musaa, jossa pitää olla tarkka timen kanssa, mutta varsinkin juurimusassa se konemaisuus poistaa keinumisen ja sen myötä oikeastaan koko jujun. Toki ko. musa voidaan soittaa tarkasti ja se on hyvää. Jos se taas huojuu tyylikkäästi, niin sekin on hyvää. Mun mielestä tyylikäs huojuminen on parempi, kuin ehdoton tarkkuus.
2`n 4
BigPapa
01.12.2005 22:13:14

Hyvä tekniikka ja hyvä rytmitaju vrt. esim Heikki Sandren tai Sakari Löytty.Bernard Purdie myös.On niitä paljon muitakin Jim Keltner Ja Jim Gordon oli kunnes kuoli.
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
J. Cool
02.12.2005 17:31:30

Groove on sellanen mystinen käsite, jota ei oikeen voi pukea minkäänlaiseen määritelmään. tätäkin kun seuraa, niin selvästi tyypeillä on hyvin erilaisia käsityksiä siitä, mitä groove on. kuka sitten on oikeassa niin jaa-a. itelläni on hyvin tarkka kuva päässä siitä, mikä on ja ei ole groovea. Se, että miten pukea se yksiselitteisiksi sanoiksi onkin sitten aikalailla mahdoton tehtävä. Itse tykkään tehdä linjanvedon toimivan, kulkevan, rullaavan yms soiton ja grooven välille. Esim hevi perinteisessä muodossaan ei minusta groovaa vaikka toimisikin hyvin.
Hyvi ruuvaa!
Progressor
02.12.2005 18:00:43
Tässä vaiheessa on ehkä hyvä palauttaa mieleen, mitä sittemmin keskustelusta vetäytynyt nimimerkki jazzmies kirjoitti viime keväänä:

Tässä on yksi grooven määritelmä: "hypnoottisesti kuulijan mielenkiinnon vangitseva instrumenttien ja laulun toistuvien kuvioiden yhteisvaikutuksesta syntyvä vaikutelma". (Kivenheimo Pirkka).

Kuulijan meneminen hypnoosimaiseen tilaan rytmin vaikutuksen takia tekee siis groovesta vastaanottajan "ongelman", ei niinkään esittäjän. Groove rajataan yhteissoiton (ja laulun) muodostamaan monikerroksiseen rytmikudokseen, jossa toisto on se juttu. Yksin ei siis voi groovata, vaan svengi on siihen parempi sana. Groovehakuinen yksittäinen esittäjä toimii rytmikkäällä terävyydellään ja muiden rooleja kunnioittavalla ja täydentävällä osuudellaan työtä _muiden saamiseksi kuulostamaan hyvältä_, mitä tuskin voidaan pitää Portnoyn soiton tarkoitusperänä - päinvastoin.

Kuten ketjussa Kosminen kirjoitti, on groove henkimaailman juttu. Se on vähintään totta ja groove onkin henkilökohtainen makuasia, josta voi kiistellä. Mutta kun muistamme soittoroolimme palvelevan musiikin kokonaisuutta, olemme henkimaailmasta astuneet jo konkretiaan. Kuten ddrum54 kirjoitti groovessa on kysymys bändin harmoniasta ja harmonian välittymisestä kuulijalle tempautumalla mukaan bändin ulkojäseneksi. Tähänhän perustuu lähes kaikki Afrikan musiikki, kaikki vispaa, joraa ja läpsyttää. Siellä jos jossakin toistetaan jo itsessän mielenkiintoisia osarytmejä.

hollmi-5:n kommentti neljäsosien painotuksesta ei tee mielestäni kompista yhtään groovaavampaa, päinvastoin sillä silloinhan katoaa viimeinenkin monikerroksisuuden idea. Kutsuisin sitä komppia pikemminkin monorytmikseksi kuin polyrytmiseksi, mikä on merkittävässä roolissa groovea luodessa. Ja kaiken lisäksi haitsupainotus on temposidonnainen asia. Hitaalla tempolla (70-100 bpm) neljäsosapainotus tappaa eteenpäin menon, kun taas nopealla tempolla tasavahvat kahdeksasosat tekevät kompistä hätäisen ja "peruskoulubändimaisen".

Linkki kyseiseen keskusteluun:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=30&t=86623
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
BigPapa
03.12.2005 12:58:01

Groovaako Max Roach?
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
piude
22.02.2006 10:02:28

Elvistely ja ja ylenmääräinen fillailu tosiaan rikkoo biisin palasiksi.
...
Sami Kuoppamäen rumpalointi on erittäin hyvä esimerkki siitä, miten rumpuja tulisi soittaa.

hauskaa että nämä on samassa postauksessa, mieshän soittaa lähes pelkkää filliä. onpa silti parhaita rumpaleita mitä oon kuullut.
Tarkastaja
22.02.2006 10:45:51 (muokattu 22.02.2006 10:46:13)
hauskaa että nämä on samassa postauksessa, mieshän soittaa lähes pelkkää filliä. onpa silti parhaita rumpaleita mitä oon kuullut.

Ehkä Kingston Wallin aikana oli melkoista ilotulitusta tuo soitto, mutta äijähän on soitellut kaikennäköistä ja nykyään ainakin Zookissa mennään aika pitkälti peruskomppi linjalla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)