Aihe: Löytyykö soittamisesta enää keskustelua?
1 2 3 4 5 6 7
wavelength
03.02.2006 20:39:12

Historian huonoin vertaus, olkaa hyvä.

Kiitän. Tämän jälkeen kaikki voivat huoletta tehdä mitä mielikuvituksellisempia analogioita, eikä kenenkään tarvitse miettiä vertauksiensa järkiperäisyyttä. Olet tehnyt pohjanoteerauksellasi elämästämme helpompaa -- tuskin kukaan jälkeesi tuleva voi teoksesi loistoa ylittää!
En tiedä mistä puhun.
Stereophile
04.02.2006 04:44:02

Kiitän. Tämän jälkeen kaikki voivat huoletta tehdä mitä mielikuvituksellisempia analogioita, eikä kenenkään tarvitse miettiä vertauksiensa järkiperäisyyttä. Olet tehnyt pohjanoteerauksellasi elämästämme helpompaa -- tuskin kukaan jälkeesi tuleva voi teoksesi loistoa ylittää!

relaa vähän...
Kyllä nyt kelpaa...
Epämuusikko
04.02.2006 10:16:58 (muokattu 04.02.2006 10:18:37)
OK: siis tekniikkaa pitää olla. Mutta teknisyyttä vierastan. Kapulaotteet, käsijärjestykset ja indepencence kuntoon, jotta voi sitten soittaa vaivattomasti ja tyylikkäästi, ehkä tarpeen mukaan soittaa muutaman fillinkin. mutta sitten on näitä paradiddlebasariostinato-jonglöörejä ja WFD-runkkurinkejä...

Ja: oliko se time osa tekniikkaa, vai ei? Jos sitä olisi treenannut sen ajan kun pelasi lukioaikana tietokoneella, niin ei tarvitsisi siitäkään aiheesta avautua täällä.
En osaa soittaa kunnolla ihmesävelajeissa, esm. 6/8, 12/8.
Mikael
04.02.2006 13:32:30

Jos sitä olisi treenannut sen ajan kun pelasi lukioaikana tietokoneella, niin ei tarvitsisi siitäkään aiheesta avautua täällä.

Toisaalta voi olla, että sitä olis siinä tapauksessa jollain toisella palstalla haikailemassa treenaamiselle menetetyn lapsuuden perään...

Njoo. Kaikkea sopivassa balanssissa - myös elämää, jotta olis jotain sanottavaakin.
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
Epämuusikko
04.02.2006 17:53:37 (muokattu 04.02.2006 17:54:05)
Toisaalta voi olla, että sitä olis siinä tapauksessa jollain toisella palstalla haikailemassa treenaamiselle menetetyn lapsuuden perään..

Eräs luokkakaverini aloitti rumpaloinnin yläasteella. Itse "aloitin" jo ala-asteella.
Tämä samainen kaveri sai lukion loputtua sadan tuhannen markan (17 000 €) Toronton musiikkiyliopistoon, jossa on vieläkin. Itsehän menin amikseen lukion jälkeen.
Mikael
05.02.2006 12:53:13 (muokattu 05.02.2006 14:02:11)

Eräs luokkakaverini aloitti rumpaloinnin yläasteella. Itse "aloitin" jo ala-asteella.
Tämä samainen kaveri sai lukion loputtua sadan tuhannen markan (17 000 €) Toronton musiikkiyliopistoon, jossa on vieläkin. Itsehän menin amikseen lukion jälkeen.

Tuttu kuvio. Aina tulee joku joka on "muutan vuoden vähän treenaillut" ja tiputtaa tylysti penkiltä takaisin maan pinnalle. Nöyränä noi on vaan vastaan otettava ja uskottava omaan juttuun, joka kuitenkin kaikilta onneks löytyy, kunhan vaan malttaa etsiä ja tutkia (...ja treenata).
Epämuusikko
05.02.2006 14:02:32
Tuttu kuvio. Aina tulee joku joka on "muutaman vuoden vähän treenaillut" ja tiputtaa tylysti penkiltä takaisin maan pinnalle.
Ainoa ero siinä että tuo jätkä muutaman vuoden vähän treenas ihan vitusti. Ja oman jutun hakeminen on peitenimi sille, ettei enää jaksa harjoitella mitään valmista/valmiiksi. Nimim. käytän sitä itsekin tekosyynä.
Mikael
05.02.2006 14:09:27 (muokattu 05.02.2006 14:12:44)

Ja oman jutun hakeminen on peitenimi sille, ettei enää jaksa harjoitella mitään valmista/valmiiksi. Nimim. käytän sitä itsekin tekosyynä.

No ei se aina ihan pelkästään sitä ole (vaikka välillä totta vie on). Toi on mun mielestä myös asennoitumiskysymys. Pitäis myös osata arvostaa ja kehittää sitä mikä itselle on luontevaa ja helpon tuntuista, eikä vaan dumata sitä heti ja ajatella laiskuutena tai helppona tienä. Tietty on hyvä myös rääkätä itseään sellaisella mikä on vaikeaa, mutta usein tuntuu etteivät soittajat osaa arvostaa sitä mikä itseltä taittuu helposti/luontevasti. Oma tyyli ja ilmaisu on kuitenkin todella tärkeä juttu - mun mielestä tärkeämpi kuin kaikenmaailman tekniikoiden ja lickien taitaminen. Yhtään teknistä osaamista väheksymättä.
wavelength
12.02.2006 22:12:13

Kävinpä soittelemassa, ja tulin siihen tulokseen, että paradiddle ei turhaan ole rudimenttien kunkku. Harjoitellessani Steve Smithin soolon double paradiddle -hässäköitä aloin saada pieniä ideoita tämän rudimentin levittämisestä ympäri settiä. Sain jo puolessa tunnissa kehiteltyä mitä hienompia juttuja pelkillä paradiddleilla, double paradiddleilla ja paradiddlediddleilla. Tähän asiaan pitääkin perehtyä mitä suurimmassa määrin!

Syncopation-harjoitus aiheeseen liittyen:

Soitetaan kuudestoistaosia paradiddlekuviolla. Melodian nuotit soitetaan aksenttina ja ghostina vuorokäsin, ja tauot tuplaiskuina. Ensimmäiset pari tahtia menevät siis näin (pätkä eroteltu kahdeksasosan palikoihin):

Ov Ov oo Vo Vo vv Ov oo | Vo vv Ov oo vv Vo vv Ov | Jii än ee.

Kun perusidea on hanskassa, nakellaan joka paradiddlen ensimmäiset lyönnit vuorokäsin eri tomeihin, tai soitetaan aksentit flameina eri rumpujen välillä, tai ujutetaan bassaria sopiviin paikkoihin. Näistä saa irti vaikka mitä!
En tiedä mistä puhun.
Epämuusikko
12.02.2006 23:01:22
Sama Ovvo Voov- ja oovo vvov- pohjalta

-------------------------
En osaa soittaa kunnolla ihmesävelajeissa, esm. 6/8, 12/8. Kuuntele räkäpnukia http://www.mikseri.net/artists/?id=52448
markkuliini
12.02.2006 23:36:01 (muokattu 12.02.2006 23:36:19)

Syncopation-harjoitus aiheeseen liittyen:

Soitetaan kuudestoistaosia paradiddlekuviolla. Melodian nuotit soitetaan aksenttina ja ghostina vuorokäsin, ja tauot tuplaiskuina. Ensimmäiset pari tahtia menevät siis näin (pätkä eroteltu kahdeksasosan palikoihin):

Ov Ov oo Vo Vo vv Ov oo | Vo vv Ov oo vv Vo vv Ov | Jii än ee.

Tarkoitikohan toisen tahdin näin

| Vo vv Ov ov oo Vo vv Ov | ?
www.vasamayhtye.com
Epämuusikko
13.02.2006 00:09:22
Tarkoitikohan toisen tahdin näin

| Vo vv Ov ov oo Vo vv Ov | ?

Voi kai ne välit noinkin täyttää. Kuka kieltää?
En osaa soittaa kunnolla ihmesävelajeissa, esm. 6/8, 12/8. Kuuntele räkäpnukia http://www.mikseri.net/artists/?id=52448
markkuliini
13.02.2006 00:18:28

Voi kai ne välit noinkin täyttää. Kuka kieltää?

No toi Wavelenghtin toisessa tahdissa olevat kolme peräkkäistä vasenta ja aksentti viimeselle vaikutti kirjoitusvirheeltä. Jos se oli tarkoituksella noin, niin ei tuo logiikka vielä kahden tahdin esimerkissä auennut. Muuten se nimittäin vaikutti just eikä melkeen siltä perus paradiddletäyttö-tsydeemiltä.
Kukaan ei todellakaan kiellä. Voihan noi välit täyttää vaikka fetajuustolla. Kunhan kysyin että oliko tarkoitus olla noin.
www.vasamayhtye.com
arse
13.02.2006 00:22:07

np. John Coltrane - Black Pearls

Minä se aloin taas tykkäämään jatsista.
Rumba on paskimmillaankin parasta.
markkuliini
13.02.2006 00:39:09

np. John Coltrane - Black Pearls

Minä se aloin taas tykkäämään jatsista.

Hengittelet ihan rauhassa vaan. Kyllä se ohi menee kohta.
www.vasamayhtye.com
Epämuusikko
13.02.2006 08:13:18
NP: Faith Hill

Minä en.
wavelength
13.02.2006 09:40:54

Perse, aina ei voi onnistua. Siis näin:

Vo vv Ov oo vv Ov oo Vo

Siis paradiddlea ja -diddlea peliin. Tai vaihtoehtoisesti tuolla sun mainitsemalla tavalla, double tai triple paradiddlena.
En tiedä mistä puhun.
Mikael
16.02.2006 00:37:43 (muokattu 16.02.2006 11:37:57)

Tulin just Flamenco-keikalta... ei nyt saatana: vitun kova meno. Tanssija Katja Lunden - järjetön meininki koputuksissa. Tossa olis vähän funtisimista.
Epämuusikko
16.02.2006 00:50:40
Flamenco on kova laji. Oulussa järjestettiin ekat flamencofestivaalit. sinne vaan ihmettelemään, että miten ne palmasit menee ja miten tanssijan liikkeitä voi kompata kitaralla.
Mikael
16.02.2006 11:45:53 (muokattu 16.02.2006 11:47:09)

Flamenco on kova laji. Oulussa järjestettiin ekat flamencofestivaalit. sinne vaan ihmettelemään, että miten ne palmasit menee ja miten tanssijan liikkeitä voi kompata kitaralla.

Näin on. Tuolla olikin muuten justkin Oulusta tyyppejä keikalla.
Tällanen bändi: http://www.lapandilla.org/ Todella kova. Toi perkku-tyttö oli ilmiömäinen - tosin koko bändi oli kyl ihan huippua. Nöyrät oli tunnelmat.

Mun tyttöystävä on flamenco-tanssija ja -opettaja ja pakko myöntää, että oma ymmärrys koko lajista tai edes siitä rytmipuolesta on aika hatara ja välillä tulee oltua aika suu auki kun kuuntelee millaista tarinaa sieltä jaloista lähtee. Vaatii kyllä paneutumista että ton maailman rytmiseen ajatteluun pääsee yhtään sisään.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)