Aihe: symbaalien vaimennus
1 2 3
Dj.Dumbass
11.03.2008 16:43:17
Olisiko mitään hyvää keinoa vaimentaa symbaalien volyymia, ilman että soundi kärsii? Teippiä tietysti voi laittaa, mutta eri teipit käyttäytyy varmasti eri tavoin.

Soittelen nyt 5A -tammikapuloilla ja ne ovat mielestäni minulle erittäin sopivat. Niillä voi soittaa tarpeeksi hiljaa varsinaisia rumpuja, mutta pellit soivat väkisin liian lujaa.. soitan mielestäni peltejäkin varsin hellästi, eikä pellit ole paksua tavaraa. Pellit on meinlin byzance -sarjaa ja paksuudeltaan thin tai medium-thin.
But what would Musamies do?
sahkuifk
11.03.2008 17:23:29 (muokattu 11.03.2008 17:26:34)
Kädestähän se lähtee, teipit ja muut vie soundin.
Katoin muuten sun jäsenkuvausta, miten tossa ammatissa oleva kyselee tommottii, pitäis tietää hei...
Dj.Dumbass
11.03.2008 19:46:50
Kädestähän se lähtee, teipit ja muut vie soundin.
Katoin muuten sun jäsenkuvausta, miten tossa ammatissa oleva kyselee tommottii, pitäis tietää hei...

No tässä ei nyt ollut mitään uutta tietoa. Kädestä se tottakai lähtee, mutta lähinnä peräänkuulutan tässä vain sitä että millaisia ratkaisuja muilla rumpaleilla on käytössä...
Jos soittaa "normaalisti", ei ole mitään ongelmaa; Byzancet toimii ja tykkään soundista. Haluaisin vain saada keikkavolyymin mahdollisimman pieneksi ja myös treeniksellä volyymia alemmas soundien selkeyttämiseksi. Ajattelin näet, että jos pystyisi jollain keinolla treenailemaan vaikka ilman tulppia... ;-)
hemmo
11.03.2008 19:55:37

Ajattelin näet, että jos pystyisi jollain keinolla treenailemaan vaikka ilman tulppia... ;-)

Mie reenaan aina ilman tulppia. *kuuro*

Vastaukseni: vaihdat joko pellit hiljaisempiin tai pöntöt elikkästen kannut kovaäänisempiin, jos kerran lyöntidynamiikka on jo harkittu.
Itselläni on ihan jees tilanne, molemmissa aktiivisesti soittavistani pumpuista on oikein jees ja hyvällä asenteella vetävä rumpali. Ja joo, toinen niistä on Hemmo.
fifehole
11.03.2008 20:18:09

Hommaa pikkutippiset kapulat, ne voi auttaa. Itse soitan "riisikepeillä" kun on tarve soittaa hiljaa. Mulla ei tekniikka/soittotaito riitä hissutteluun.
Head for an eye
joravuo
11.03.2008 21:11:37

Jostain luin, että ainut keino vaikuttaa symbaalin volumeen soundin paljoa kärsimättä, on suurentaa niitä huopalättyjä, minkä päällä symbaali makaa ollessaan ständissä. Tai vaihtoestoisesti dempata sieltä kuvun alta/ symbaalin keskeltä, mieluummin kuin reunasta.

Mutta pitää muistaa, että jos symbaali ei pääse liikkumaan vapaasti sitä lyötäessä, tapahtuu rikkoutuminen.

Kokeile
And the Angel said it to me: "These are the cries of the Carrots."
Paas
11.03.2008 21:54:25
Taisi olla joku Drums Onlyn kataloogi jossa näin sellaisia symbaalin vaimentimia jotka tulee ständiin symbaalin alle jotenkin. Ehkä huoparinkulan ja symbaalin väliin, tai sitten alimmaisen huovan tilalle. En osaa sanoa miten toimii.
hollmi-5
11.03.2008 22:31:30
Pienemmät ja ohuemmat symbaalit, pienitippiset kepit (mainittiinkin jo) ja soittotekniikka...
Soundit, piuhat ja kajarit.
Dj.Dumbass
11.03.2008 22:44:01
Oookkei. Kiitoksia vinkeistä. Pitää kokeilla seuraavaksi napata jotkin erilaiset kapulat kokeiluun. Pellit on mielestäni tarpeeksi ohuet, olisi eri asia jos kattauksessa olisi jotain mediumeja tai sitä paksumpia.
Tietysti joku tuollainen isompi huopa pellin alle voisi olla myös kiintoisa viritys...
Perseapina
11.03.2008 22:53:23
Jesaria kuvun alle...
In the jungle baby...
hollmi-5
11.03.2008 22:59:58
Jesaria kuvun alle...ei kannata laittaa. Jesarin liima ei välttämättä lähde helposti pois. Siitä jää jälki. Ja varsinkin, jos se kuivahtaa, niin hankalaa on saada liima pois jälkiä jättämättä.
Kärsänpuolikas
11.03.2008 23:20:07
ei kannata laittaa. Jesarin liima ei välttämättä lähde helposti pois. Siitä jää jälki. Ja varsinkin, jos se kuivahtaa, niin hankalaa on saada liima pois jälkiä jättämättä.

... ja aina kun fantasioit kuvun alapuolisesta kirkkaudesta, joka pimeydessä hohtaa, palajaa mieleesi vain kauhukuvat ilmastointiteipin riipivästä tahrasta, joka harmaudellaan latistaa villeimmätkin kuvitelmasi.
korkuinen
hollmi-5
11.03.2008 23:28:40
... ja aina kun fantasioit kuvun alapuolisesta kirkkaudesta, joka pimeydessä hohtaa, palajaa mieleesi vain kauhukuvat ilmastointiteipin riipivästä tahrasta, joka harmaudellaan latistaa villeimmätkin kuvitelmasi.

Joskus teippien liimat ovat kyllä minua harmittaneet. Vintagepellissä se ei ole hirveästi naurattanut, kun teipin poiston jälkeen laikku paistaa aivan eri värisenä muuhun peltiin verrattuna.
Kailis
12.03.2008 00:35:38

Teipinjälki symbaalissa on vähän sama kuin kärsänpuolikas sanonkomamissä?
Olly
12.03.2008 03:23:13
Ainakin mulla crashit on se ongelma, siinä kohtaa pienempi tippi ei taida auttaa...
Yksittäisillä iskuilla tuo teippi ei tuntunut olevan kovin ongelma (no joo, huono mutta ei katastrofi), mutta jos biisi esim. päättyy sellaiseen crashi suhinaan, niin teipeillä klonk klonk klonk klonk klonk on karmeeta kuultavaa.
Juu ei, mitään neuvoa en osaa antaa, mutta teipit ei toimi.
Due to lack of interest, tomorrow has been cancelled.
Kukkis 77
12.03.2008 05:55:09

Nyt naurahdin kyllä mitä runsaimmissa määrin joten plussaa kosolti painalsin. Ja lasku tulee perässä sillä naurahtaessani suustani tuli juomaa joka näytölle lennälsi.
Klikki, Beat Detective, triggerit, Autotune ja Pro Tools, siitä syntyy vittu Rock'n'Roll!
ÄM
12.03.2008 20:59:32

Ridessä saattaa, mallista riippuen, onnistua saamaan volaa alas teipillä. Itsellä on käytössä, seurauksella, että pitkä sointi ja kohina vaimenee, mutta ting- ja kellosoundi säilyy kirkkaana ja luonnollisena.

Chrasheihin olen joskus ihan katastrofaalisessa tilanteessa laittanut servettiä kellon päälle, ständin ruuvista läpi ja huopa, ruuveineen takas. Se on rakettitiedettä; ei paljoa tarvita, kun pelti on jo totaalisen "klong". Ajatus oli vaan saada sointia lyhennettyä. Pelti värähdellessään pitää servetin leijumassa, joka kuitenkin kevyellä painollaan yrittää laskeutua pellin päälle. Lopulta servetti saa värähtelyn lannistettua.

Ja toi on todella äärimäinen tilanne, sillä meikä, ProMarkin 733:lla ja Sabianin 18"HHX Evolution chrashilla vetäessä, pystyy myrkyttämään vaikka vanhainkodin olohuoneessa.

5A:han on aika halko vielä, jos hiljaa pitää vetää. Mulla oli ennen käytössä RegalTip 9A, joka on 5A:ta selvästi keveämpi. No tää ProMark on vielä sitäkin, vähintään yhtä selkeästi, keveämpi. Tippikin on pikkuinen. Se oli suoranainen AHAA-elämys, kun ekan kerran niitä kokeilin, kuinka soitto ylipäätän tuntui paljon hiljaisemmalta, vaikka soitteli ihan rennosti, yhtään varomatta. Erityisesti sen huomas riden volassa, soittaessa sitä ihan normaali tatsilla. Eikä kyse ole siitä, etteikö instrumentti heräisi täyteen sointiinsa. Niillä löytyi mulle paras tatsi, joka mahdollistaa, useinmiten, soiton ilman, että joutuu lyöntejään varomalla varomaan, volan ollessa riskinä käydä liialliseksi.

Chrash kun on sellainen, että se herää ihan hipaisustakin, niin ei ongelmia tule. Aika äkkiä tottuu, tarvittaessa, soittamaan sitä hennosti, saavuttaen silti täyteläisen chrash-soundi. Iso ja ohut on avain onneen. Pienessä, vaikka olis kuinka ohut, on sellaanen homma, ettei se herää niin herkästi kohisemaan, kun se on pinta-alaansa nähden kuitenkin paljon paksumpi, kuin pari tuumaa laajempi veljensä. Jos pientä taas tarpeeksi ohentaa, herkkyyden lisäämiseksi, rupeaa soundi lähenemään splashia. Aika usein tulee vastaan sellaisia medium ym peltejä, joiden kanssa käy niin, että kun setti soi, mun kepeillä, balanssissa ja sopivalla volalla, huomaa chrashia iskiessä, että sitä saa ihan vartavasten varautua lyömään kunnolla, että se herää; ei toimi mun ideologiaan. Oishan se hölmöä, vuosikaudet, stadiontason tähdeksi pääsyä odotellessa, jääräpäisesti vaan vetää heavy-chrasheilla, tuhoten bändikaverien korvat ja pilaten monta keikkaa. Mä oon jotenkin hyvin helpottunut siitä, että oon löytänyt sellaisen rumpu-, pelti- ja kapulavalikoiman, että homma toimii täydellisesti, häitä, firmanjuhlia ja muita kissanristiäisiä tässä kuitenkin vaan myrkytellään. Ja jos ei vola riitä, niin liukua ylös vaan, lavasoundikin on kuitenkin tärkeää pitää mieluisana ja siihen vaikuttaa pellitkin aika olennaisesti.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
kimizu
12.03.2008 22:48:09
Pienitippiset kapulat on helppo askarrella vanhoista palikoista, joista on jo tippi muutenkin kulunut. Raspilla vaan mieluisa muoto ja hyvin toimii. Ja on halvat kokeilla.

Pikakeino pellin vaimennukseen ilman teippiä on vanha kunnon pyykkipoika! Pyykkipoika pellin reunaan ja jopa loppuu turhat kihinät. Jos ei soundi miellytä, ei muuta kuin pyykkäri pois ja taas on pelti entisellään, ilman liima ym. tahroja.

Ja tuossa edellä jo todettiinkin, että iso ja ohut pelti toimii hiljaa soittaessa paremmin kuin pieni, vaikkakin ohut, pelti. Isosta pellistä saa kevyelläkin napsulla täyteläisen soundin. Juuri sellaisen joka toimii hiljaa soitettaessa. Isossa ja ohuessa pellissä on yleensä mukavia, humisevia alataajuuksia, jotka hiljaa soitettaessa tuo mukavaa bodya soundiin.
Niittipelti tai ketju pellin päällä toimii myös hiljaisessa soitossa.

Hyvä tapa valita peltejä hiljaiseen soittoon, on soittaa niitä sudeilla tai risuilla. Jos sudeilla saa hyvän, tai edes kelvollisen ride- tai crash-soundin, ollaan jo lähellä totuutta. Mulla on vanhat Zild. A-Custom 18" ja 16" crashit, joihin aikoinaan päädyn juuri em. syystä. Varsinkin 18" toimii hienosti, todella hiljaisilla sutikeikoilla ei muuta peltiä edes tarvitse, kun sama pelti hoitaa kompin ja crashin roolit.
grooveman
13.03.2008 11:33:50
Hohoo.. Mahtavaa, itelle tuli mieleen ihan sama juttu.
nimim. Teippiä symbaaleissa eikä harmita.
"rumpali jolla on huono taimi, on yksinkertaisesti vain huono rumpali."-S.Kuoppamäki
.-JAKE-.
13.03.2008 17:09:31
ei kannata laittaa. Jesarin liima ei välttämättä lähde helposti pois. Siitä jää jälki. Ja varsinkin, jos se kuivahtaa, niin hankalaa on saada liima pois jälkiä jättämättä.

Joo mulla on kokemusta tosta :D (huom. sillo oli junnu setti!)
ku oli paska setti laitoin jesarii pelteihin (jostain syystä).

sitte monen viikon tai kuukauden päästä kammottavat jäljet ku otin pois :D
En suosittele kenenkään laittaa jesaria pelteihin, etenkään jos ne on hyvät.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)