Aihe: Sidehole bassariin?
1 2 3 4 5
Sonormies
02.03.2008 21:48:33
Suunnittelin alun perin bassarin resokalvoon reiän tekemistä, mutta sitten ajatus lähtikin liitämään toiseen suuntaan: Entäpä, jos jättäisikin kalvon ehjäksi ja tekisi bassarin kylkeen Kumun tyyliin reiän? Ja tekisi reiästä vielä säädettävän. Eli laittaisi rummun kyljestä siististi leikatun lätkän jonkinlaiselle kiskolle/kiskoille, jota pitkin liuúttamalla reiän saisi säädettyä kokonaan auki tai kiinni tai jotakin niiden väliltä. Kiristys voisi tapahtua esim. siipimutterilla.

Onko joku toteuttanut edellä kuvattua ajatusta tai löytyykö joltakin valmistajalta valmiina ratkaisua, josta voisi ottaa mallia? Vai onko koko ajatus ihan pöhkö? Ja minkähän kokoisia ne Kumujen sideholet mahtaa olla?
"Sonor macht frei." Nimim. Linnunlaulupuu
sahkuifk
02.03.2008 22:34:49
Voi olla tai ainakin luulen niin että se ompi aika peruuttamaton juttu jos se ei toimikkaan. En suosittele. Mutta jos toimii niin voisin tulla kattoon kun käyn siellä teillä päin aika usein nykyään.
ramzuz
02.03.2008 22:40:16
Voi toimia, mutta jos ei toimi niin hyvästi bassorumpu... tulisi varmaankin halvemmaksi ostaa 2 kalvoa, reijällä ja ilman. Mutta en sitten tiedä itse en tuollaista tekisi, mutta sinun on rumpusi:)
me vedetään livenä!
wavelength
02.03.2008 23:14:42

Edellinen rumpuopettajani oli teettänyt Premieriinsä sideholen, ja ilmeisesti se toimi juuri niin kuin pitikin; rummun soundi pysyi samana, mutta mikitys helpottui.
En tiedä mistä puhun.
Paas
02.03.2008 23:54:16
Mitenköhän tuo vaikuttaa soittotuntumaan? Ehjässä/reiällisessä kalvossahan on selkeä ero. Ehjän resokalvon kanssa lyöntikalvo käyttäytyy eri tavalla ja tarjoaa pomppua ihan eri tavalla kuin reiällinen. Mutta mites Sideholen kanssa?
Tindrum
03.03.2008 08:11:51 (muokattu 03.03.2008 08:13:27)
Sama ajatus on kutkutellut mielessä jo pidemmän aikaa, mutta tuon "peruuttamuuden" takia on jäänyt tekemättä. Eikös niiden koko ole noin 4-5"?
Soittotuntuma sideholella (ja ehjällä etukalvolla) on kuulemma normibasarin ehjän ja reiällisen etukalvon välillä. Eli sidehole ei vaikuta tuntumaan yhtä paljon kuin kalvon rei'ittäminen.
Eli vähän samasti kuin saundin kanssakin...
m© Öööö, seittemän ja puol neljäsosaa...eiks nii???
hollmi-5
03.03.2008 10:18:06
Sama ajatus on kutkutellut mielessä jo pidemmän aikaa, mutta tuon "peruuttamuuden" takia on jäänyt tekemättä. Eikös niiden koko ole noin 4-5"?
Soittotuntuma sideholella (ja ehjällä etukalvolla) on kuulemma normibasarin ehjän ja reiällisen etukalvon välillä. Eli sidehole ei vaikuta tuntumaan yhtä paljon kuin kalvon rei'ittäminen.
Eli vähän samasti kuin saundin kanssakin...

Ne, joilla tämä sidehole löytyy, ovat itse kehuneet kovasti. Ilma poistuu kuten reijällisen resokalvonkin kanssa, mutta ehjä resokalvo antaa oman mausteensa tähän soppaan. Mikityskin onnistuu hienosti.

Koska kyseessä on lopullinen ratkaisu, on ratkaisu tehtävä lopulta itse. Sen luukun kanssa en lähtisi ehkä itse enää touhuamaan. Vaatisi omat lisäyksensä runkoon ja jonkinlaisen toimivan ratkaisun tähän säätämiseen. Sattaa olla vaikeakin tehtävä, jotta mekanismi olisi siististi toteutettu eikä resonoisi.
Soundit, piuhat ja kajarit.
RstoU
03.03.2008 10:23:47
Ne, joilla tämä sidehole löytyy, ovat itse kehuneet kovasti. Ilma poistuu kuten reijällisen resokalvonkin kanssa, mutta ehjä resokalvo antaa oman mausteensa tähän soppaan. Mikityskin onnistuu hienosti.

Koska kyseessä on lopullinen ratkaisu, on ratkaisu tehtävä lopulta itse. Sen luukun kanssa en lähtisi ehkä itse enää touhuamaan. Vaatisi omat lisäyksensä runkoon ja jonkinlaisen toimivan ratkaisun tähän säätämiseen. Sattaa olla vaikeakin tehtävä, jotta mekanismi olisi siististi toteutettu eikä resonoisi.

Itse olen miettinyt, että laittaisi kunnon vaahterarungot (projektiludarit erittäin huonossa kunnossa/kellerit tms) ja tekisi keikkasetin (18BD, 12TT ja 14FT). Basariin olen miettinyt puusepänverstaalla teettäväni 4" sideholen. Tuon pitäisi ilmeisesti onnistua ilman että repii kovin rumaksi ympäristöään?
fifehole
03.03.2008 10:38:42

Anna mennä vaan Sonormies! Itse en ole huomannut soittotuntumassa mitään eroa ja reikä on muutenkin aika huomaamaton. Pitää lisätä hyviinpuoliin se että kun tulee keikkailtua pääsääntöisesti pikkukuppiloissa, ei solisti enää kompuroi mikkitelineeseen ja näin revi resokalvoa paskaksi. Nyt kun saisi vielä basistin törmäilemästä kaikkeen muuhun. ;)
Head for an eye
Niq
03.03.2008 12:01:06 (muokattu 03.03.2008 12:01:35)

Itse olen miettinyt, että laittaisi kunnon vaahterarungot (projektiludarit erittäin huonossa kunnossa/kellerit tms) ja tekisi keikkasetin (18BD, 12TT ja 14FT). Basariin olen miettinyt puusepänverstaalla teettäväni 4" sideholen. Tuon pitäisi ilmeisesti onnistua ilman että repii kovin rumaksi ympäristöään?

Ei revi jos on pylväskone, kunnon terä ja teippaa sen reiän kohdan maalarinteipillä molemmin puolin.
"I have a cunning plan" -Baldrick
grooveman
03.03.2008 12:13:53
Mitenköhän tuo vaikuttaa soittotuntumaan?
Mun mielestä tuntuma on sama kuin reiättömällä kalvolla. Nuija potkii takaisin. Suosittelen ehdottomasti "sivureikää", en tiedä miten aiemmin olen tullut toimeen ilman sitä. Nojoo xD
"rumpali jolla on huono taimi, on yksinkertaisesti vain huono rumpali."-S.Kuoppamäki
jtannin
03.03.2008 18:29:07 (muokattu 03.03.2008 18:30:03)
Reikä ei pilaa rumpua. Sillä ei ole rungon ominaisuuksiin juuri mitään vaikutusta, yllättävää kyllä. Joten kaikenlaiset luukut ja säädöt on aivan turhia. Ja jos jotain reiän mukana menetetään, mikään luukku sitä ei ainakaan pelasta.
Lyöntikalvo saattaa olla hieman levoton ehjällä etukalvolla, joten Kumu-Pekka on ratkaissut asian lisäämällä runkoon lyöntikalvon tuntumaan muutaman ylimääräisen venttiilin.
ahjteam
04.03.2008 04:45:23

Lyöntikalvo saattaa olla hieman levoton ehjällä etukalvolla, joten Kumu-Pekka on ratkaissut asian lisäämällä runkoon lyöntikalvon tuntumaan muutaman ylimääräisen venttiilin.

En tiedä onko se vaan minä, mutta oman logiikan mukaan eikös ne ylimääräiset
venttilit kannattaisi tehdä mieluummin nimenomaan resonointikalvon läheisyyteen eikä lyöntikalvolle?

Perustelen tätä sillä kun rumpali polkaisee basaria, se ilma lähtee sieltä lyöntikalvosta keskeltä, lentää rummun halki ja törmää siihen resonointikalvoon ja jos siinä resonointi kalvossa on reikä, niin se ilma karkaa siitä. Mutta jos sitä reikää ei ole, niin sitten se leviää reunoille päin, koska resonointikalvo ei ole tiiliseinä, vaan antaa jonkin verran periksi joten se ei pomppaa suoraan takaisinpäin. Tässä vaiheessa olisi mielestäni järkevintä antaa sen karata mahdollisimman nopeasti, kun se on jo ns. ylimääräistä energiaa mitä ei tarvittaisi.

Kuvallinen esimerkki, mielestäni optimaalisimpia ilmareikien paikkoja olisi noi vihreällä merkityt: http://www.ahjteam.com/upload/kuinka_ilma_kulkee_rummussa.gif
HeavyMachinery
04.03.2008 10:03:47

En tiedä onko se vaan minä, mutta oman logiikan mukaan eikös ne ylimääräiset
venttilit kannattaisi tehdä mieluummin nimenomaan resonointikalvon läheisyyteen eikä lyöntikalvolle?

Perustelen tätä sillä kun rumpali polkaisee basaria, se ilma lähtee sieltä lyöntikalvosta keskeltä, lentää rummun halki ja törmää siihen resonointikalvoon ja jos siinä resonointi kalvossa on reikä, niin se ilma karkaa siitä. Mutta jos sitä reikää ei ole, niin sitten se leviää reunoille päin, koska resonointikalvo ei ole tiiliseinä, vaan antaa jonkin verran periksi joten se ei pomppaa suoraan takaisinpäin. Tässä vaiheessa olisi mielestäni järkevintä antaa sen karata mahdollisimman nopeasti, kun se on jo ns. ylimääräistä energiaa mitä ei tarvittaisi.

Kuvallinen esimerkki, mielestäni optimaalisimpia ilmareikien paikkoja olisi noi vihreällä merkityt: http://www.ahjteam.com/upload/kuinka_ilma_kulkee_rummussa.gif

Kyllä ne ventit on kumussa reso kalvossa ei lyönti puolella.

Oon tehnyt useamman sidehole erillaisiin basareihin. Soitto tatsiin se vaikutta niin että ehjällä etukalvolla se on lähempän ehjä kalvoista kun reijällistä, eli kyllä se potkii enemmän takaisin :D

Itse ainakin kun seuraavan pienen basarin hommaan teen side holen, tuossa 24" siitä ei niin hyötyä ole kun reso kalvossa on muutenkin pinta alaa ihan pirusti.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
kimizu
04.03.2008 13:45:59
SideHole toimii hienosti, suosittelen. Tein omaan perus-Premieriin n. 5" reijän ihan rautakaupasta saatavalla reikäsahalla ja käsiporakoneella. Reilusti kierroksia ja vähän painetta niin tulee siisti reikä. Ja viimeistely hienolla hiekkapaperilla niin ei tule tikkuja käsiin.
Mihinkään vintage-rumpuun tai kalliimpaan rumpuun en tekisi reikää, mutta näissä perusseteteissä, tässä tapauksessa Cabrian basari, ei niin hirvitä...

Soittotuntuma toimii ainakin mulle hyvin, mikitys on helppoa, ja livetilanteissa soundi on löytynyt helposti. Plussana vielä se, että mikki on poissa kitaristin jaloista :)

Linkin kuvassa näkyy toteutus hyvin, tosin siinä ei ole mikkiä kun oli niin pieni paikka ettei tarvinnut mikittää settiä ollenkaan.

http://toomuchnoise.fotopic.net/p48281871.html
Bobana
04.03.2008 15:11:15
Nojaa...
Reijistä en tiijä mutta ostin tossa Evanssin reson basariin ja myyä löi hanskaan sellaset ihme renkulat jotka laitetan sen reiän ympäri. Käski sanoa terveiset. Saas nähä.
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
Kailis
04.03.2008 15:26:41 (muokattu 04.03.2008 15:29:07)

Nojaa...
Reijistä en tiijä mutta ostin tossa Evanssin reson basariin ja myyä löi hanskaan sellaset ihme renkulat jotka laitetan sen reiän ympäri. Käski sanoa terveiset. Saas nähä.

Siis onko ihan liimattavat vai sellaiset vastakappaleelliset jotka painetaan paikalleen? Mulla resossa liimattava, estää hyvin reiän reunan repeämisen.
http://i256.photobucket.com/albums/hh186/kaljakori/CIMG8255.jpg
Bobana
04.03.2008 15:35:56 (muokattu 04.03.2008 15:37:07)
Siis onko ihan liimattavat vai sellaiset vastakappaleelliset jotka painetaan paikalleen? Mulla resossa liimattava, estää hyvin reiän reunan repeämisen.
http://i256.photobucket.com/albums/hh186/kaljakori/CIMG8255.jpg

Eips.
Nää on sellasta vtn vaahtoo nää renkaat jotka esennetaan sen reikäleen ympäri. Semmosta vtn telttapatjaa. Kyl sä tiedät.

EDIT: Siis jotku dempit oli kyseessä.
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
Kailis
04.03.2008 17:38:12

Eips.
Nää on sellasta vtn vaahtoo nää renkaat jotka esennetaan sen reikäleen ympäri. Semmosta vtn telttapatjaa. Kyl sä tiedät.

EDIT: Siis jotku dempit oli kyseessä.

Olen jossain kuvissa nähnyt joo.
vapauskauppias
04.03.2008 21:36:00 (muokattu 04.03.2008 21:37:29)
http://toomuchnoise.fotopic.net/p48281871.html

Ohi aiheesta menee, mutta on todella komea setti - itseasiassa ensimmäinen satin flame -pinta, josta olen pitänyt! Ehkä kuva hämää, mutta hyvältä näyttää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)