Kuten ddrum54 mainitsi, pienellä sivuttaisliikkeellä pelti syttyy nopeammin ja soi täydellä äänellä vaikkei löisikään erityisen kovaa. Liian kovaa lyöminen myös vain tukkii pellin, eli kun äänentaso tuntuu loppuvan kesken, hankitaan isompi/kovaäänisempi pelti, EIKÄ hakata sitä peltiä pajavasaroilla olkain takaa, se ei siitä sen kovemmaksi se ääni tule.
Peltiin kannattaa lyödä hieman ohi keskikohdan, ei väliä kummalle puolelle, kunhan ei hankaloita soittoa. Itse pyrin liikauttelemaan rannetta siihen suuntaan mihin olen seuraavaksi setissä menossa, esim. fillin aikana.
Pellin reunaan lyödään kapulankaulan kapenevalla osalla eli ns. olkaosalla, se siinä varren ja kärjen välissä. Ihan kärjelläkin voi soittaa, mutta toisinaan siitä ei tahdo saada riittävästi pontta jos aksenttipeltiin lyö. Mutta vartta ei MISSÄÄN NIMESSÄ saa käyttää peltien soittamiseen, esim. crashaamiseen, se on niin brutaali että tekee kyllä lommon peltiin kuin peltiin.
Splashiin lyömistä suositellaan kärjellä, ne on hyvin herkkiä peltejä.
Hmm. Itse lyön ehkä noin 30 asteen kulmassa. 45 astetta tuntuu jo aika isolta kulmalta. Mielellään 10° paikkeilla, suhteessa pellin reunan tasoon siis. Eli peltiä pitää kallistaa soittajaan päin, jollei tahdo lyödä reunoihin tai nousta seisomaan soittaakseen peltejä. Jos ei tykkää kallistaa peltejä, on parasta asettaa ne niin matalalle ettei osumakulma kasva liian suureksi. 30°:akin on jo aika iso kulma.
Tärkeää on myös muistaa tarkistaa symbaalihuovat tasaisin väliajoin: Huovan tulee olla pehmeä, tasainen ja suht paksu tyyny, eikä kova ja litteä räsynpalanen. Yhtä tärkeää on pitää peltitelineen kierretapin ympärillä jotain muovisuojusta, että vältytään keyholingilta.
Symbaaleita ei tule ylikiristää telineeseen, se rasittaa kelloa ja aiheuttaa halkeamista. Mutta liian löysällä on myös huono asia: Jos symbaali vetkuu puolelta toiselle holtittomasti, on suurempi riski osua pellin kanttiin jos soittaa peltiä nopeasti monta kertaa peräkkäin esim. fillissä. Keskireikä kuluu myös enemmän, jos pelti pääsee pyöriskelemään ympäriinsä.
Itse pidän peltejäni niin, että ne pääsevät heilahtamaan kerran enintään n. 30° kulmaan ja palaavat siitä nopeasti pienenevällä heiluriliikkeellä.
:edit:
http://paiste.com/faqs/ kertoo myös aika paljolti tärkeimmät pointit.
"Viiskytluvun kerrostalot tekee jostain syystä hyvän olon, niiden rappukäytävien viileys; Miksi mä lähtisin täältä?"