Aihe: Mielikuvaharjoittelu
1 2
wavelength
16.06.2004 21:32:13

Joitakin vuosia sitten tehtiin tutkimus, jossa koehenkilöt kuvittelivat koukistelevansa sormiaan, ja testituloksissa näkyi sormien lihasvoiman kasvua ilman varsinaisia fyysisiä harjoitteita. Tulipa mieleeni kysyä, onko kukaan kokeillut harjoitella esim. paradiddlejä pelkästään mielessään, eli kuvitellut soittavansa rumpuja ilman minkäänlaisia läpsytyksiä ja naputuksia. Jos on, onko siitä ollut varsinaista hyötyä?
You can't break an egg without making an omelette.
AP
16.06.2004 21:55:02
onko kukaan kokeillut harjoitella esim. paradiddlejä pelkästään mielessään, eli kuvitellut soittavansa rumpuja ?

Arvaan, että useimmat konttorihommissa olevat, varsinkin loppuviikkoisin puolta tuntia ennen virka-ajan päättymistä, heh.
Nimimerkillä "kokemusta on".

Ei vaineskaan. Mokomasta tutkimuksesta en o le ennen kuullutkaan. Mutta voihan tuossa olla tosi vinha perä -- tekeväthän "fantasioidessa" aivot koko ajan työtä ja luovat kuvia siitä, milloin mitäkin raajaa pitää mihinkin suuntaan liikuttaa. Ei sitten setin ääreen asettuessa puutu kuin se, että raajoilla tehdään aivojen käskyjen mukaan.

Jos niin kuin noin maalaisjärjellä ajattelee...
K100 #7
HCW
16.06.2004 22:44:05
Kyllähän se oppiminen tapahtuu ennen/jälkeen treenaamisen. Joten tuo mielikuva harkoittelu on varmastikin tehokasta. Ainakin minun mielestä tuossa on perää.
Tyylitajun lisäksi tärkeintä musiikissa on: "Playin' on ten"
-Reaper-
16.06.2004 22:44:38
En tiiä että onko se kehittäny mitään mut mä ainakin melkeen kokoajan vedän aivan hirmusia sooloja päässäni ja välillä vielä nakutan hampailla silleen jännästi tahtia...
Rock´N´Roll!!
Paas
16.06.2004 23:40:02
En tiedä kuuluuko tämä tänne mutta yleensä iltaisin ennen nukkumaan menoa kuuntelen sängyssä musiikkia kannettavalla cd-soittimella. Monesti on tullut kuunneltua jotakin kovaa tykitystä ja samaan aikaan on tullut kuviteltua että olen itse soittamassa kyseistä musiikkia suuren kuohuavan yleisömeren edessä. Minulle iskee silloin usein jostain kumman syystä kauhea hikoilukohtaus. Siis vaikka en liiku ollenkaan ja ainoastaan kuvittelen polkevani tuplia niin pirusti. :)
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
MoonDog
16.06.2004 23:51:32
Se on se huono peruskunto vaan, kun ajattelukin rasittaa. ;)
Shit just doesn't happen, it takes effort.
J. Cool
17.06.2004 00:06:44

Monesti on tullut kuunneltua jotakin kovaa tykitystä ja samaan aikaan on tullut kuviteltua että olen itse soittamassa kyseistä musiikkia suuren kuohuavan yleisömeren edessä. Minulle iskee silloin usein jostain kumman syystä kauhea hikoilukohtaus. Siis vaikka en liiku ollenkaan ja ainoastaan kuvittelen polkevani tuplia niin pirusti. :)

täähän on vähän niinku kävis salilla kahvion puolella ja tulis hiki ku kattois ku toiset reenaa :D
aivan hirrveetä menoa!
hollmi-5
17.06.2004 00:11:40
Mielikuvaharjoittelu toimii hyvin. Rumpujensoitto ja saliharjoittelu eivät oikein käy käsikädessä. Punttijullin haba ei kasva kuvittelemalla, mutta rumpalin kannattaa miettiä mitä tekee niille kannuilleen.

Kuka puupää vertaa painonnostoa rummunsoittoon. Tämä on luovaa hommaa. Suoran tiiliseinän muurauskin on lähempänä rummunsoittoa, kuin puntinnosto.
Mika Hollström
Jaska
17.06.2004 00:13:16
tämä taitaa olla hieman asiaankuulumatonta, liippaa silti läheltä: Mulla on diabetes, ala-asteella joskus opettaja antoi matikantehtävän tunnille, ja kun sen oli ratkaissut ni pääsi syömään. Aloin kiireellä tekemään tehtävää ja tehdessä tuli hiki ja verensokerit alko laskemaan.

että sellaista :D
jee
Her-manni
17.06.2004 00:36:48
En tiiä että onko se kehittäny mitään mut mä ainakin melkeen kokoajan vedän aivan hirmusia sooloja päässäni ja välillä vielä nakutan hampailla silleen jännästi tahtia...

ihan tismalleen sama juttu nuitten hampaitten kanssa.
Ja huomasin että liikutan alaleukaa vasemmalta oikeelle ja sitten vielä naputan kitalaella mukaan :D jos jotain kiinnosti?
Hakki
17.06.2004 09:37:38
Arvaan, että useimmat konttorihommissa olevat, varsinkin loppuviikkoisin puolta tuntia ennen virka-ajan päättymistä, heh.

Totta, niin totta. T: konttorihommissa oleva

Harrastan tuota virtuaalirummuttamista lähes koko ajan. Yleensä "soitan" jotain uutta komppia minkä olen kehitellyt mielessäni, tai sitten soitan bändin biisejä mielessäni läpi uudelleen ja uudelleen. Korvaa toivottavasti edes vähän kämppäasioista johtuvaa treenaamisen puutetta.

Tuo on hyvä tapa miettiä uusia juttuja soittoon. Kun olet saanut selkeän mielikuvan siitä mitä pitää soittaa, on sen soveltaminen jotenkin helpompaa sitten setin ääressä.
"Today is a good day for someone else to die..."
eleeton
17.06.2004 10:53:32
Voisin allekirjoittaa, mutta suurta vaikutusta ei ole mielikuvaharjoittelulla jos myös itse soittamista ei jossain määrin tapahdu. Hermoradat tarvitsee liikettä järjestäytyäkseen.
mustakaapu_3
18.06.2004 16:15:23
Tulipa vaan tästä keskustelusta mieleen, että Mo` better blues nimisessä leffassa oli päähenkilönä semmonen trumpetisti ja se harjoitteli silleen, että otti trumpetin suukappaleen pois, paineli venttiileitä ja lauloi "soittamansa" äänet. Tuntuu että tommonenhan vois rummuillakin toimia ja kehittää setin hahmottamista tai jotakin kun kapulat kädessä vaan soittelis mielikuvitusrumpuja. Mitä ootte mieltä, voisko tuo toimia elävässä elämässä?
Komppisektio elää terveempää elämää!
Youni
18.06.2004 17:58:37
Eihän niitä rumpuja tarvitse ollenkaan. Kerrostaloeläjän ratkaisu.

No ei nyt sentään...itse enemmän "paukutan" suulla niitä rumpuja...siis niinkun nojuu. Hankala selittää. Ääntelen siis suullani kuin soittaisin rumpuja. Se on hauskaa.
WyW
18.06.2004 19:35:00

Ääntelen siis suullani kuin soittaisin rumpuja. Se on hauskaa.

Varmasti myöskin kavereistasi :D
Pööp.
Youni
18.06.2004 20:22:35 (muokattu 18.06.2004 20:23:36)
Varmasti myöskin kavereistasi :D

Joo...ne nauraa :D Tänään popittelin Diablon Read my scarsin rumpuja suulla ja kaveri tunnisti biisin heti.
MoonDog
18.06.2004 21:01:01
Joo...ne nauraa :D Tänään popittelin Diablon Read my scarsin rumpuja suulla ja kaveri tunnisti biisin heti.

Hoho. Vedähän narulle sama raita niin saamme muutkin naureskella. ;)
Shit just doesn't happen, it takes effort.
Vieteri
18.06.2004 22:27:15
Eihän niitä rumpuja tarvitse ollenkaan. Kerrostaloeläjän ratkaisu.

No ei nyt sentään...itse enemmän "paukutan" suulla niitä rumpuja...siis niinkun nojuu. Hankala selittää. Ääntelen siis suullani kuin soittaisin rumpuja. Se on hauskaa.

Sama täällä:D. mä myös joskus soitan "ilmaa" tai kuvitelen soittavan..
"Metal Up Your Ass!" -Metallica
-Reaper-
19.06.2004 13:29:19
ihan tismalleen sama juttu nuitten hampaitten kanssa.
Ja huomasin että liikutan alaleukaa vasemmalta oikeelle ja sitten vielä naputan kitalaella mukaan :D jos jotain kiinnosti?

Joo mäki tolleen liikuttelen leukaa.
Rock´N´Roll!!
Raleke
19.06.2004 22:18:47
Sanotaan näin, että aivot eivät ymmärrä eroa oikeasti tapahtuneen asian ja kuvitellun asian välillä. Tästä voimme päätellä, että mielukuvaharjoittelusta on enemmän kuin hyötyä.
Itse tietysti tietää milloin jokin asia tapahtuu oikeasti ja milloin kuvittelee, mutta aivot eivät pysty erottamaan sitä.

Esimerkiksi lähes poikkeuksetta kaikki huippu-urheilijat käyttävät mielukuvaharjoittelua fyysisen harjoittelun ohella, jotta he yltävät parhaisiin mahdollisiin suorituksiin.

Myös tarkkuutta ja keskittymiskykyä vaativissa lajeissa, kuten biljardissa tai golfissa mielikuvaharjoittelulla on suuri rooli. Mielikuvaharjoittelu auttaa esimerkiksi joidenkin itselleen hankalien asioiden voittamiseen... klassinen esimerkki on ysipallon pussittaminen biljardissa, sitä rupeaa jännittämään, koska se on ikään kuin pakko saada pussiin, jolloin keskittymiskyky häiriintyy ja missaat pallon. Jos olisit esimerkiksi ennen nukkumaanmenoa useita iltoja peräkkäin kuvitellut kuinka upotat ysipallon varmasti, olisi se luultavasti uponnut pelissäkin...

Selvää on tietenkin se, ettei mitään voi oppia ilman fyysisesti sitä harjoittelemalla, koska liikkeiden täytyy mennä lihasmuistiin...
Luulen, että mielikuvaharjoittelu on tehokkainta kun sen toteuttaa rauhoittuneessa mielentilassa, esim. juuri ennen nukkumaanmenoa.

Joten tokihan mielikuvaharjoittelusta on hyötyä myös rumpaloinnissa.
huh.. tulihan tekstiä :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)