Aihe: PJK:n pääsykokeet 1 | |
---|---|
![]() 30.05.2005 21:19:36 | |
Mitäs mieltä herra Jazz-Säilyke on tämän vuoden rumpalikokelaista? Viime keväänä tuli sen verran tulikivenkatkuista tekstiä, että tässä melkein alkaa jo pelottaa.. :) Siis mä en oo holler back girl, vaan mä oon ihan B A N A A N I. | |
![]() 30.05.2005 21:30:50 | |
Jokos ne on ollut ? no niin lietsotaan taas sota käyntiin!!! Minä tiedän - siis pelkään ! | |
![]() 30.05.2005 21:38:54 | |
Rautiaisen Tommin kanssa juttelin perjantaina puhelimessa. Oli kokeet käynnissä ja Tommikin raadissa. En uskaltanut ottaa puheeksi, kun oli tuttu kaveri sisään pyrkimässä. Laittakaa toki kommenttia, miten meni? Mika Hollström | |
![]() 30.05.2005 21:42:01 | |
Tänään oli yksi erä rumpaleita ruuvipenkissä, ja keskiviikkona vissiin tsekataan loput. Kuvittelen käyneen niin, että teoriakoe meni allekirjoittaneella paljon vahvemmin kuin koesoitto, mutta sellasta se elämä on... :) Siis mä en oo holler back girl, vaan mä oon ihan B A N A A N I. | |
![]() 31.05.2005 22:35:13 | |
Pääsykokeet ovat takana rumpujen osalta sekä perusopetuksessa että toisen asteen ammatillisessa peruskoulutuksessa. Rautiaisen Tommi on ollut mukana Stadian eli Helsingin ammattikorkeakoulun pääsykokeissa. PJK ja Stadia ovat kaksi eri koulua, jotka toimivat samassa rakennuksessa, mutta organisaatioilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Yksityiskohtaista tietoa en voi tietystikään antaa, koska pääsykoepöytäkirjat ovat salaisia. Perusopetuksen pääsykokeisiin kokelaita ilmaantui paikalle viitisenkymmentä, jotka kukin saivat viidentoista minuutin siivun lautakunnan työajasta. Siivu piti sisällään 1) soveltuvuustestin, mikä mittaa kokelaiden korvan toimivuutta; 2) haastattelun, jossa tarkastellaan soittohistoriaa ja motivaation eri ulottuvuuksia; sekä 3) soittonäytteen, joka on tehtäviltään vapaa. Ensi vuonna pyrimme järjestämään kokeen siten, että pääsykoetehtävät ovat rajatumpia, tasapuolisia kaikille hakijoille. Kaikkien hakijoiden tulee myös esittää soittonäyte samalla tarpeistolla, koska tuplapedaalin säätäminen vie karhunosan soittoajasta. Sen lisäksi tuplapedaalilla sotkeminen estää perusasioiden hallinnan selville saamisen. Tänä vuonna taso oli paikoin parempi kuin edellisvuonna. Harvemmat yrittivät soittaa vaikeampaa kuin mihin he todellisuudessa pystyvät, joten lautakunta viihtyi edellisvuotta paremmin. Kannattaa siis vaahdota m-netissä! Tietysti jengi on monenkirjavaa. Osa on yhä edelleen molemmat jalat tukevasti ilmassa eli he ovat siirtyneet suoraan astraalitasolle 7 kulkematta ainoatakaan edeltävää läpi. Mietimme lautakunnan kanssa mistä se johtuu: vastaukseksi kelvatkoon se, että nykyaikana on valinnanvapautta niin paljon, joten jengi yrittää suoraan soittaa sitä mistä he unelmoivat. Aikanaan Miri Miettinen ja Rautsi kertoi soittaneensa pari vuotta pelkkää snarea ennenkuin setti ansaittiin ympärille. Tämä on ainoa tapa oppia yhä kunnolla soittamaan: peruslyöntejä, rudimentteja ja nuotinlukua; sitten tulevat sisällöllisesti helppot kompit ajalla ja pieteetillä hiottuna, perussetillä soittoa ilman tuplia ja chinoja - siis perusmaissia sekä yhdessäsoittoa. Joskus se käy motivaation päälle, mutta näin se vain menee. Jos motivaatio ei kestä tätä, niin kannattaa alkaa vaikka kutomaan 18-metristä mattoa, joten eiköhän se motivaatio sieltä kohta palaja. Toisella asteella kuunneltiiin 20 nauhakarsinnan läpäissyttä, joista top 10 löytyi helposti. Eri asia on sitten teoriakokeen tulos, mistä minulla ei ole mitään havaintoa. | |
![]() 01.06.2005 15:46:02 | |
-- Toisella asteella kuunneltiiin 20 nauhakarsinnan läpäissyttä, joista top 10 löytyi helposti. Eri asia on sitten teoriakokeen tulos, mistä minulla ei ole mitään havaintoa. Kuulin pientä huhunpoikasta, jonka mukaan PJK:n pääsykokeissa teorian ja säveltapailun osaamisella ei olisi suurtakaan merkitystä sisäänpääsyn kannalta, vaan kouluun otetaan ensisijaisesti hyviä soittajia. Itse koelapussakin sanottiin, että testiä käytetään ryhmien muodostamisen helpottamiseksi. Onko asia näin, vai onko minulla vielä toivoa?-) Siis mä en oo holler back girl, vaan mä oon ihan B A N A A N I. | |
![]() 01.06.2005 18:22:18 (muokattu 01.06.2005 18:27:06) | |
Tuli muuten itse pyrittyä tänään kyseiseen laitokseen musaopistopuolelle sähkökitaraa soittelemaan. Tuntuu että meni aika hyvin, toivottavasti pääsen. Melodian toistamisessa laulamalla tuli hämminkiä, muuten meni mielestäni hyvin. E: Harmittavaa että teoriaosuus ei ilmeisesti vaikuta tuonne perusopetukseen pyrittäessä, nimittäin mielestäni se meni varsin hyvin minulla. Nyt vain pelottaa, että soitinko tasooni nähden vähän liian helpon kappaleen lautakunnan mielestä (Black Dog), ja että jos pääsen sisään, niin joudunko bändiin, jossa kaikki ovat minua paljon parempia. Kuinka monta kitaristia tuonne perusopetukseen muuten otetaan? Näin off-topiccina kysäisen. Rölö | |
![]() 02.06.2005 01:46:38 | |
Kuinka monta kitaristia tuonne perusopetukseen muuten otetaan? Näin off-topiccina kysäisen. Eiköhän sinne oteta sen verran uusia kitaristeja sisään kuin "vanhoja" tulee ulos. Jos opiskelupaikkoja on vaikka 30 ja 3 lopettaa niin varmaan 3 uutta otetaan sisään. Nyt en kyllä vastannut kysymykseesi mutta ei sitä taida tietää vielä kukaan. Noi "pääsykokeet" on lähinnä juuri tason testausta ja suuntautuneisuuden arviointia varten. Missähän niistä oli juttua... ...tuolla: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=92792&o=20 "It's the ear, not the gear. " | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)