Unto 03.07.2005 02:46:47 | |
---|
Eli rumpali Tommy Lee ei ole pelkästään muusikon paras kaveri vaan myös itsekin muusikko. Aivan pätevästi näytti soittavan pianoa Live8-konsertissa! Provo! Eli 4 %-yksikköä vakavammin: kuinka paljon teistä rumpareista osaa soittaa myös muita "pitched" instrumentteja tai oikeastaan ymmärtää musiikin teoriaa? Eli jos bändinne laulaja-kitaristi kaameassa kankkusessaan sanoo basistille ja kosketinsoittajalle, että "mulla on flunssa, transponoidaan kaikki biisit puolta sävelaskelta alemmaksi", niin tiedättekö mistä musiikin teorian kannalta on kysymys? Jussi69 sanoi Nyt-liitteen haastattelussa, että hän ei ymmärrä musiikin teoriasta mitään! Oliko Jussi vakavissaan vai heittikö hän vain Hesarin toimittajalle huulta? Odotan vastausta myös Jussilta itseltään sillä varmaan hänkin lukee näitä sivuja. PS. Itse olen wannabe-kitaristi, joka luen Muusikoiden.netistä muitakin (Yleistä, Basso, Koskettimet, Rummut, Laulaminen, Studiotyöskentely) kuin kitarasivustoja, koska se antaa laajemman näkemyksen musiikkiin. Unto |
Simbe 03.07.2005 03:24:04 (muokattu 03.07.2005 03:27:40) | |
---|
Oli kyllä se bändi kuin kalpea varjo Turussa nähdystä... Ihan kuin Vince olisi kuukaudessa lihonutkin taas reilusti. En muuten huomannut edes, että soittiko Tommy Turussakin pianoa. Pianolla aloitin tunteja vanhalta kanttorinaisihmiseltä ottamalla. Myöhemmin klassisia lyömiä rumpujen soiton alkaessa, marimbaa jne. Kitaraa jaksaa joskus soittaa myös, joskus ei. Ei se rumpujensoitto ainakaan ole mikään peruste laiskottelulle musiikin tuntemuksen suhteen. Toiset jäsenet bändissä yrittävät parantaa osaamista sävellyksen ja harmonian tuntemuksen osa-alueella, mutta rumpalin tarvitsee vain päättää basarin paikasta kompissa. Tai siitä hienosta tuplabasariruffista joka toisessa tahdissa. Näinkö se on? Melodiasoittimien taitaminen on kyllä suositeltavaa rumpalillekin. Monesti biisejä sovitellessa itselle tulee selvä näkemys biisin suunnasta ja oma mielipide pitäisi saada läpi. Se onnistuu paljon paremmin, kun osaa ilmaista itsensä yksiselitteisesti, yhteisellä sovitulla kielellä. Edes laulamalla. Olisi hyvä oppia esim. komppaamaan melodiasoittimella ihan soinnuin, pianolla vielä vaikka yhden sormen basso mukaan. Sillä pääsee jo pitkälle. Pianolla treenaaminen ei välttämättä ole pois rummuilla treenaamisesta, samoja asioitahan siinäkin harjoitetaan: Timea jne. Koordinaatioharjoitukset setillä tuntuvat helpommilta, kun on veivannut jotain koukkuista pianobiisiä tovin. Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass.
Myytävänä Yamaha 8000 rummut in "Mellow Yellow" |
wavelength 03.07.2005 11:22:50 | |
---|
Minä olen soittanut kitaraa viisi vuotta pitempään kuin rumpuja. Aloitin myös pianon treenaamisen viime syksynä, ja keväällä suoritin teorian ja säveltapailun D-kurssit. Ei oppi ojaan kaada, ja kaikista musiikillisista tiedoista ja taidoista on hyötyä myös rummunsoitossa, ja varsinkin toisten muusikoiden kanssa kommunikoinnissa. En tiedä mistä puhun. |
Bobana 03.07.2005 12:09:01 | |
---|
Kitaraa on tullut rämpyteltyä rumpujen lisäksi kun sellaisen omistan. Musiikin teoria hukassa. Todella hukassa. Just ja just osaan kielet, E, A... öh, jotain sinnepäin. Sex, choppers and rock´n roll!!! |
eleeton 03.07.2005 14:25:53 | |
---|
Teoria hiljalleen kiinnostaa joten toivottavasti sitäkin joku päivä osaan jollain tapaa hyödyttävästi. Bändisoiton aloitin basson varressa, joten kitara, basso, rummut ja auttavasti koskettimet menee aina. Eli omiin projekteihin pystyy kaikki soittimet tekemään itse. |
hahuusko 03.07.2005 15:27:44 | |
---|
Kosketinsoitto sujuu auttavasti, teoria on hallussa kohtalaisesti. |
K.Suninen 03.07.2005 15:48:38 | |
---|
Ite oon suorittanu 3/3-tasot sekä klassisista että pop/jazz- teorioista ja kyllä niistä aina kummasti hyötyä on. Ei saa käyttää tuplabedaaleja! ellei ole kolme jalkaa.. |
Epämuusikko 03.07.2005 16:11:09 | |
---|
Rumpalin on hyvä tuntea sointutehot ja säädellä sen mukaan löylyn määrää esimerkiksi toonikoille "laskeuduttaessa", yms. Simbellä pointti, ei tekosyitä teorian opettelemattomuuteen. Virallisesti ur-poÄrLä #009 |
hgr 03.07.2005 16:12:45 | |
---|
Kitaraa olen soittanut yli 8 vuotta ja bassoa ja pianoakin jonkin verran. Rumpuja tosissaan vasta 4 tai 5 vuotta. |
tthei 03.07.2005 23:04:30 | |
---|
Itse tuli joskus kakarana pari vuotta soitettua pianoa. Ei niistä taidoista paljoa enää jäljellä ole, kun en sitä ole paljoa harrastellut. Mutta pari vuotta tässä on nyt kitaraa ja bassoa tullut soiteltua. Ja kyllä se teoriakin sujuu. Kyllä sen nyt on ainakin hiukan sujuttava, kun noin puolet bändin biiseistä sävellän ja sanotan ;) Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist
--------------------------
www.innervision-fin.tk |
dictatorsh*t 03.07.2005 23:20:31 (muokattu 03.07.2005 23:20:58) | |
---|
Itse tuli joskus kakarana pari vuotta soitettua pianoa. Ei niistä taidoista paljoa enää jäljellä ole, kun en sitä ole paljoa harrastellut. Ja olen myös suorittanut klassisen teorian 3/3 tutkinnon. Ei sillä, en mnää niitä enää osaa. Jos aikaisemminkaan osannut. "The dead swans lay in the stagnant pool.
They lay, they rotted. They turned around occassionally.
Bits of flesh dropped off them from time to time.
And sank into the pool's mire.
They also smelt a great deal." |
moderndrummer88 04.07.2005 08:07:07 | |
---|
osais edes noita rumpuja soittaa.... kyllä minä olen ajatellu joskus basson hommaavani, toisi vähän monipuolisempaa katsantoa tuohon rummutukseenkin kun bassohan se on mikä tekee tiiveimpää yhteistyötä rumpujen kanssa. nykyinen osaamistaso muihin soittimiin: ei ole, jotain ihan helvetin simppeleitä juttuja osaan bassolla mutta siinäpä se... Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi. |
ddrum54 04.07.2005 08:20:36 | |
---|
Bassolla tuli aikoinaan aloitettua. Rumpuihin siirtymisen jälkeen onkin nyt sitten kaksi soitinta, mitä ei osaa. Teoriapuolta on tullut kahlattua sen verran, että pystyy junioreita opastamaan alkuun rummunsoitossa. 2`n 4 |
rm_wispila 04.07.2005 08:59:39 | |
---|
Alkuun lähdettiin uruilla, jalkiomallilla, tuli jokunen kurssikin käytyä. Sitten siirryin rumpuihin, kun se bändisoitossa oli jotenkin kiinnostavampaa. Rumputunteja kävin muutaman vuoden, ja nuottisoittokin siis onnistuu. Bändissä kaikki me kersat sitten jotenkin ihmeessä opimme soittamaan toisiemme instrumentteja ristiin. Nykyinen bändimme jatkaa tätä linjaa, kaikki osaavat ristiin toistensa soittimet, ainakin välttävästi.Tällä tavoin bändiläisillä näkökulmaa riittää biisien sovitukseen, tai sitten voi jopa näyttää itse jos eo osaa muuten selittää ... Myöhemmin ittekseni olen myös hankkinut pari haitaria, joilla voi sitten naapureiden iloksi heitellä settiä kesäiltaan. Myös muunlainen soittimien keräily ja samalla niiden itseopiskelu on lähellä; huuliharppu pysyy kädessä, ostin myös vanhan viulun, joka on kylmiltään jo vaikeampi ja herkkä soitin vireen suhteen, mutta saapa sillä perheen hermoromahduksen partaalle. Viulu olisi ollut hyvä laite sävelkorvan treenaamisen kannalta. Kitaroita taas on ollut akustista ja sähköä läpi vuosien, bassonkin löysin kotistudion tarpeisiin äskettäin. Klarinetin hankin myös, joka on "työn alla" eli eipä ole siitä vielä isompia irronnut... joku skaala ehkä. Osaan lukea nuotteja kohtuullisesti, mutta pääosin melodiainstrumentit pyrin soittelemaan korvakuulolta. Haitarilla toimii ihan ok., etenkin tyypilliset hanuribiisit ovat soinnutuksiltaan varsin simppelit eikä pahveja viitsi edes laiturin nokkaan roudailla. Samoin koskettimilla on mukava etsiskellä vanhoja biisejä korvakuulolta. Olen siis silmät avoinna kaiken uuden ja vanhan suhteen ja pyrkimys on laajentaa tietämystä kaikenlaisista soittimista ja niiden soitosta. Periaatteena on se, että vähintään auttavasti hallitsee soittimen, ymmärtää sen luonteen ja saa siitä ulos haluamansa melodiat, vähän niinkuin "pelimannihengessä". Puhaltimet ovat vielä toistaiseksi vähemmän tuttuja, mutta kyllä nekin tulee vielä klaarattua. Säkkipilli on kaukainen haave... Rumpuja sitten onkin pari akustista ja yksi sähkösetti, joka on kotona alakerrasta. Näistä kaikista soittimista sitten valitsen mielentilan ja sään mukaan välineen ja aloitan jammailun itsekseni... bändissä se on aina rummut, mitä nyt joskus "bändin saunailloissa" saatamme hyvinkin soitella siten, ettei kukaan soita "omaa" soitintaan. Ja soihan se niinkin. Kapulakieli = rumpalien oma kieli. |
HeavyMachinery 04.07.2005 09:36:08 | |
---|
Kyllä tuota teoriaa on jonkin verran tullut opiskeltua 2/3 asti jaksoin saksofonia soitella :) kitaraa ja bassoa on tullut hakattua se 15v eri volyymeillä. Kyllä kaikkien olisi hyvä osata teorian ihan perus jutut , se tekee reeniestä hankalaa kun yrität selittää rumpalille mitä sen pitäisi soittaa kun ainut tahtilaji jonka se tuntee on 4/4. On meinannut joskus räjähtää pää kun ei ole sitä "yhteistä kieltä" millä keskustella. Minä tiedän - siis pelkään ! |
Flash 04.07.2005 09:48:56 | |
---|
Oli kyllä se bändi kuin kalpea varjo Turussa nähdystä... Ihan kuin Vince olisi kuukaudessa lihonutkin taas reilusti. En muuten huomannut edes, että soittiko Tommy Turussakin pianoa. Kyllä soitti. Mötleyn Live 8 veto oli kyllä ihan persiistä Suomessa nähtyihin vetoihin verrattuna. Mitä tulee alkuperäiseen aiheeseen, niin itseäni kiinnostavat kitaran lisäksi myös muut perus bändisoittimet (basso, kiipparit, rummput) ja yritän niitä jonkinverran tilaisuuden tullen myös soittaa. Se auttaa mm. biisinteossa, jos tietää edes perusteet joka soittimesta. There Is A Light That Never Goes Out |
Outkast 04.07.2005 11:38:57 | |
---|
Harmi vaan, että Tommy Lee ihan perinteisesti tyylinsä mukaan soitti päin persettä rummut siellä Live 8 konsertissa. Kuullosti ihan kauhealta. Onhan se hienoa, että viitsii muitakin instrumentteja treenata, mutta en Tommy Lee:tä kuitenkaan itse muusikoksi kutsuisi, lähinnä bändimuusikoksi. Tosin ei tapella tästä määrittelystä, tiedän että se on veteen piirretty viiva. On vaan sellanen perstuntuma Tommysta kun olen Mötley Crueta kuunnellut, live keikkoja katsonut ja The Dirt kirjan lukenut. Ei mies ainakaan rumpujensoiton eteen ole liikaa duunia tehnyt. "It's easy to play blues, but it's hard to feel it" - Jimi Hendrix |
psj 04.07.2005 12:49:52 (muokattu 04.07.2005 12:50:21) | |
---|
Kitaraa on tullut soiteltua suunnilleen yhtä pitkään kun rumpuja. Bassoa on pitänyt hankkia jo pitkään mutta enpä ole saanut aikaiseksi. Kitaraa en kyllä voi sanoa osaavani soittaa kummoisesti mutta tajuan sentään jotain kitaran soitosta, joka saattaa vielä joskus osoittautua hyödylliseksi. Basson jonkinlaisesta hallinnasta olisi varmasti hyötyä kun saisi vain hankittua. "Toivon löytääksemme olemme syntyneet" |
HCW 04.07.2005 14:06:24 | |
---|
Kitaraa soiton aloitin 13-14 vuoden ikäisenä. Rummut astuivat mukaan kuvioon kun olin lähempänä 19 vuotta. Puukorvaisuus on aina pahasta, rumpalin olisi hyvä kyllä kuulla siinä harmoniassa muutakin kuin pelkkää epämääräistä surinaa. Kitara, pianoetc.etc palvelee setin soittamista täysin. Mikään ei ole koskaan mistään pois. "Mikä h******n groove?Se on ihan yliarvostettua" |
VicFirth 04.07.2005 14:09:50 | |
---|
Enpä ole ikinä muuta soittanu ku rumpuja ja teoria on ollu aina heikko puoli, kuitenkin olen saannu kahlattua pop/jazz teorian 3/3 laulua vaille läpi ja 1/3 transkriptio on myös tullut suoritettua |