Aihe: tabulatuureista
1 2
xane
19.12.2004 11:03:06
Moro!
Ei kellään olis itse tehtynä tai netistä hommattuna apulannan ilona biisistä rummuille tehtyjä tabulatuureja?

//xane
Peace
19.12.2004 11:21:34
katoppa apulannan sivuilta....sieltä saattaa löytyy
Joona Rautiainen
xane
19.12.2004 11:32:57
katoppa apulannan sivuilta....sieltä saattaa löytyy

Eip ollu...

//xane
mooch
19.12.2004 12:09:52
En halua ainakaan vittuilla, mutta sanonpa että ei varmaankaan yhtään huono kuunteluharjoitus olisi itse kuunnella se komppi..eikös se ole ainakin lähes koko biisin ihan sitä samaa?
tthei
19.12.2004 12:41:22

En halua ainakaan vittuilla, mutta sanonpa että ei varmaankaan yhtään huono kuunteluharjoitus olisi itse kuunnella se komppi..eikös se ole ainakin lähes koko biisin ihan sitä samaa?

Samaa tuossa itekkin mietin. että eikö tuo biisi nyt olis helppo vaan kuuntelemalla blokata ne kompit ja fillit.
Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist
arse
19.12.2004 15:02:03

...rummuille mitään tabulatuureja oo. Tabulatuurit on sitä nuotinlukutaidottomille kitaristeille ja basisteille suunniteltua salakieltä.
Ootsä ookoo?
Bacchus
19.12.2004 15:04:13
...rummuille mitään tabulatuureja oo.

On niitä, mutta järin hyödyllisiä ne eivät ole.
-
markkuliini
19.12.2004 15:10:40

Eikös rumputabulatuureista rumpukomppien lukeminen ole ihan yhtä vaikeaa/helppoa kuin rumpunuoteista lukeminen? Esim. kitaroiden tabulatuurit näyttävät miltä kohdalta kitaran kaulaa mikäkin ääni soitetaan, mutta rytmit täytyy kuitenkin osata lukea. Mutta rummun soitossahan soittaja tietää missä se bassorumpu tai virveli sijaitsee. Mitä niissä rumputabloissa sitten näytetään mitä rumpunuoteissa ei? Ainakin ne rumputabulatuurit mitä minä olen nähnyt ovat ulkoasultaan hyvin lähellä normaaleja rumpunuotteja. Mjinä ei njyt oikein jymmärrä...
Bacchus
19.12.2004 15:12:55 (muokattu 19.12.2004 15:13:18)
Eikös rumputabulatuureista rumpukomppien lukeminen ole ihan yhtä vaikeaa/helppoa kuin rumpunuoteista lukeminen? Esim. kitaroiden...

Mä oon nähnyt lähinnä sellaisia rumpu/kitaratabulatuureja, joissa aika-arvoja ei ole ollenkaan. Siinä mielessä nuoteista on paljon helpompi soittaa.
-
Progressor
19.12.2004 15:20:07
Eikös rumputabulatuureista rumpukomppien lukeminen ole ihan yhtä vaikeaa/helppoa kuin rumpunuoteista lukeminen?

Ne rumputabulatuurit, joita minä olen nähnyt, ovat mielestäni hieman vaikeampia lukea kuin nuotit, koska niissä kaikki aika-arvot vievät "koodissa" saman tilan. Pitää siis koko ajan tarkkailla rivin yläreunaa, jotta tietää, onko kyseisessä kohdassa 8-, 16- vai kenties 32-osanuotti. Ks. http://www.cygnusproductions.com/rtp/.
markkuliini
19.12.2004 15:22:56

Eli siis rytmit täytyy tietää ennalta? Eli siis rumputabulatuureissa olisi siis "nuotit" siinä järjestyksessä kun ne tulee soittaa, mutta rytmejä ei ole merkitty? Rytmit on siis tiedettävä ennakkoon? Kuulostaa työläältä...
Bacchus
19.12.2004 15:25:51
Ne rumputabulatuurit, joita minä olen nähnyt, ovat mielestäni hieman vaikeampia lukea kuin nuotit, koska niissä kaikki aika-arvot vievät "koodissa" saman tilan...

Tätä just tarkoitin, mutta en osannut pukea sanoiksi.=)

Eli siis rytmit täytyy tietää ennalta? Eli siis rumputabulatuureissa olisi siis "nuotit" siinä järjestyksessä kun ne tulee soittaa, mutta rytmejä ei ole merkitty? Rytmit on siis tiedettävä ennakkoon? Kuulostaa työläältä...

Niinpä, työläältä ja turhalta työltä. Joskus nuorempana hain johonkin Metallican biisiin tabit, ja eihän niistä ollut mitään hyötyä. Paljon helpompaa soitella vaikka biisin perässä, ja opetella siten.
-
markkuliini
19.12.2004 15:28:04

Kävin katsomassa tuon Rush-esimerkin. Eihän tuossa ole mitään järkeä, paljon sekavampi systeemi kun normaalit nuotit. Onko se sitten niin että joku mielummin opettelee noista ja ajattelee silti että "minähän en mitään nuotteja tarvitse". Nuo tabulatuurit sisälsivät ihan saman informaation mutta aika-arvojen lukeminen oli tehty todella vaikeaksi. "Perse edellä puuhun"-sanonta kuvaa ainakin noita tabloja.
moderndrummer88
19.12.2004 16:00:14 (muokattu 19.12.2004 16:02:56)
Niinpä, työläältä ja turhalta työltä. Joskus nuorempana hain johonkin Metallican biisiin tabit, ja eihän niistä ollut mitään hyötyä. Paljon helpompaa soitella vaikka biisin perässä, ja opetella siten.

yhdet rumputabulatuurit olen hommannut - iron maiden: aces high... ei mitään hyötyä ja todella vaikealukuiset, mielummin soittelee suoraan korvakuulolta(eikai se kovin paljon metsään voi mennä ja ne kaks rumpalia jotka siellä yleisössä saattaa olla tuskin edes mainitsee muille tekemistäsi tyylivirheistä). ikä ja terveys menee tabulatuurien kanssa eikä mitään muuta, ja inspiraatio ei kehity jos orjallisesti seuraa niitä tabseja
siinä ajassa kun etsit niitä tabseja niin olisit varmaan jo oppinut suurinpiirtein koko biisin koska kappaleena ilonahan on ihan helppo soittaa jopa aloittelijan. turhaa vaivaa päätänsä sillä asialla

tämä on vain minun mielipiteeni, joillakin voi olla eriäviä mielipiteitä aiheesta mutta olkoon!
että tämmöstä tällä kertaa...
Macu
19.12.2004 16:39:29
Itse olen Smoke On The Waterin rumputabuja joskus katsellut ihan mielenkiinnon vuoksi, että mitenkäs se Paice sen oikein soittaa. On kyllä törkeen vaikeeta saada selvää mitä siinä oikein on. Tai kyllähän sen ymmärtää, mutta todella vaikeeta oli. Tyydyin siis heittämään tabut pois ja fiilistelin korvakuulolta. Paljon parempi ja helpompi vaihtoehto.

Rumpunuottien ja -tabujen ero on mielestäni siinä, että nuoteista saa selvää. Kielisoittimia soittaessa tabuja on sitten taas helpompi lukea.
Kahvin määrä on vakio
wavelength
19.12.2004 18:10:45

Kielisoittimia soittaessa tabuja on sitten taas helpompi lukea.

...tai sitten ei -- riippuu siitä, mihin on tottunut.
Pastilli?
hgr
19.12.2004 20:02:47
Ne rumputabulatuurit, joita minä olen nähnyt, ovat mielestäni hieman vaikeampia lukea kuin nuotit, koska niissä kaikki aika-arvot vievät "koodissa" saman tilan. Pitää siis koko ajan tarkkailla rivin yläreunaa, jotta tietää, onko kyseisessä kohdassa 8-, 16- vai kenties 32-osanuotti.

Mitä hittoa? Eihän tossa ole mitään järkeä. Olen joskus kirjoittanut itselleni rumputabeja muistilapuksi ja kirjoitan kyllä aika-arvot ihan normaalisti. Tässä muutama kohta Meshuggahin Spasmista(osa 3- ja 3a:ssa pelkästään aksentit lukemisen helpottamiseksi, kädet soittavat siis tasaisia 16-osa-ghosteja): http://koti.mbnet.fi/hgrohl/spasm.txt - yksi merkki merkitsee 16-osanuottia ja niin edelleen. Ongelmia tulee ainoastaan triolien kirjoittamisessa koska tasavälein ei saa mitenkään järkevästi kirjoitettua sekä 2- että kolmimuunteista.
Progressor
19.12.2004 20:17:59
Mitä hittoa? Eihän tossa ole mitään järkeä. Olen joskus kirjoittanut itselleni rumputabeja muistilapuksi ja kirjoitan kyllä aika-arvot ihan normaalisti. -- Ongelmia tulee ainoastaan triolien kirjoittamisessa koska tasavälein ei saa mitenkään järkevästi kirjoitettua sekä 2- että kolmimuunteista.

Niin. Tuota on kyllä huomattavasti helpompi lukea kuin niitä mainitsemiani. On kyllä vaikea keksiä hyvää perustetta sille, miksi tabulatuurit pitää kirjoittaa niin hankalasti. Ehkäpä logiikka on peräisin kitaristeilta ;-)
xane
19.12.2004 20:41:11
Juu, nokun katsoin nuita apulannan sivuilta löytyviä tabseja, ni hylkäsin ne ja kuuntelen ja Improvisoin ;P

//xane
tthei
19.12.2004 23:00:32

Ehkä rumputabulatuureja on siksi olemassa että kaikilla ei ole koneella nuotinnusohjelmia ja on sitten pakko laittaa ne tekstitiedostoille ne kompit/fillit muistiin.
Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)