Aihe: Harjoittelu
1 2
sutikomppi
10.09.2005 09:48:07
Aivan oikein on treenata rudimentteja. Nehän ovat rumpujen soiton perusta. MUTTA !

Joskus ja silloin tällöin on hyvä unohtaa rudimentit ja vain soittaa rumpuja. Soittaa mitä mieleen tulee.

Soittamaan oppii vain soittamalla ja harjoittelemaan oppii harjoittelemalla.

Tietyt perusasiat tulee tietysti olla kunnossa. Tyylitajua ja taimausta kun ei opi harjoittelemalla teknisiä harjoitteita.

Eräs erittäin hyvä harjoittelukeino on aivan kaikenlaisen musiikin kuuntelu ja pelkästään kuuntelu. Kannattaa kuunnella myös muita soittimia ei vain rumpuja.

Kirjoituksesta ei nyt kannata vetää kapulaa perseeseen. Mielipiteeni perustuu usean kymmenen vuoden rumpujen soittoon ja tältä minusta nyt tuntuu näillä harjoitteluvuosilla.

Soittaminen on pääasia, eikä niinkään tiukka tekninen harjoittelu. Tietyt perusteet, kuten rudimentit on osattava.

En oiken ole minkään lämmittelyn kannalla. Jäsenet lämpiävät soittamalla. Itse asiassa ainakin itse pääsen jopa hikeen asti soittamalla rumpuja.

Rummut pitävät siitä, että niitä soitetaan paljon !
jäykkis
10.09.2005 09:56:56
Soittamaan oppii vain soittamalla ja harjoittelemaan oppii harjoittelemalla.

Tietyt perusasiat tulee tietysti olla kunnossa. Tyylitajua ja taimausta kun ei opi harjoittelemalla teknisiä harjoitteita.

Viisaita sanoja, allekirjoitan. Itse ehkä painottaisin niin, että alkupäässä (ensimmäsinä vuosina) ehkä enemmän silkkaa tekniikkaa ja *vähän* vähemmän komppeja ja itse soittoa.

Sitten pikkuhiljaa siirtää painotusta toisinpäin, enemmän soittoa ja vähemmän pelkkää tekniikkaa.

Näin pistelisin meneen.
Magiz
10.09.2005 11:27:06
todella hyvin oppii, kun pistää luurit korville, ja kuuntelee vain musiikkia maaten sängyssä. jonkin ajan kuluttua, pitää luurit korvilla, ja astuu setin taakse ja soittaa biisin mukana. se on vielä kaiken lisäksi hauskaakin.
Whatever happens, happens.
ToMi88
10.09.2005 11:29:48

todella hyvin oppii, kun pistää luurit korville, ja kuuntelee vain musiikkia maaten sängyssä. jonkin ajan kuluttua, pitää luurit korvilla, ja astuu setin taakse ja soittaa biisin mukana. se on vielä kaiken lisäksi hauskaakin.

Jep. Musan mukana soittaminen on todella opettavaa ja hauskaakin. Ja kannattaa aloittaa soittaminen ihan yksinkertaisista kompeista ja siitä sitten lähteä vetämään vähän nopeempaa jne.
Limbus
10.09.2005 11:34:52

kaikenlaisen musiikin kuuntelu

Jokaikisen hevarin,humpparin ja räppärin kannattaa laittaa tämä visusti korvien taakse! Kaikki musiikki on hyvää kun sitä osaa kuunnella oikealla asenteella ja ilman ennakkoluuloja.
Ensin musiikki,sitten loput.
Magiz
10.09.2005 11:50:36
Jokaikisen hevarin,humpparin ja räppärin kannattaa laittaa tämä visusti korvien taakse! Kaikki musiikki on hyvää kun sitä osaa kuunnella oikealla asenteella ja ilman ennakkoluuloja.

+
Whatever happens, happens.
zak69
10.09.2005 11:53:32
Limbus sen sanoi!!
"More groovy time"
Koplinki
10.09.2005 12:10:10

Sitte päästää siihen, mikä "musiikki" lasketaa kenenkii mielest "musiikiksi".. hehe vitsi vitsi, oikeessa oot, +
Kun katsoo ihmiskunnan historiaa, on vaikea olla tulematta siihen johtopäätökseen, että ihmisen täytyy olla täysin mielenvikainen... Niinhän se todellisuudessa onkin.
Dnjmaster
10.09.2005 14:03:04

Näin on!
kalamies#40 >-)))>
gh n
10.09.2005 14:10:22

ASIAA!! +
..Päärynäjuoma on parasta huumetta..
Stereophile
10.09.2005 15:42:43

+
En ole puolesta enkä vastaan. Pikemminkin päinvastoin.
Magetsu
11.09.2005 01:44:36
heh, minä kun olen käsittänyt sitten kaiken toistepäin, eli eka soitetaan vain soittamisen riemusta (kun ei osata/tajuta vielä mitään tekniikoista/taimeista yms.), sitten kun päästään jyvälle hommasta, niin voidaan alkaa hiomaan sitä tekniikkaa/omaa tyyliään perinpohjaisesti. Taimin treenaaminenhan ei nyt lopu varmaan ikinä (ainakaan minulla;), joten mielestäni myöhemmällä soittoiällä perehdytään tarkemmin siihen soittoon ja kun kokemusta alkaa olemaan, niin pystyy tarkemmin analysoimaan omaa tekniikkaa ja näin tietää mitä treenata ja miten...
Späng ' Läng
jäykkis
11.09.2005 11:07:45
heh, minä kun olen käsittänyt sitten kaiken toistepäin, eli eka soitetaan vain soittamisen riemusta (kun ei osata/tajuta vielä mitään tekniikoista/taimeista yms.), sitten kun päästään jyvälle

Enpä ole noin ajatellutkaan, mutta siinä on kyllä vinhaa perää.

Pidetään ensin hauskaa ja jos homma kiinnostaa pidemmän päälle, niin sitten syvennetään.
Outkast
11.09.2005 12:49:23
Ihan tälläinen mietelause tyyppinen ratkaisu joka sinsä on semi/off-topic:

"Matka on päämääräänsä tärkeämpi; pieni lause jonka takana piilee suuria totuuksia.
Haluaisin saada kanssaeläjäni ja "suuren yleisön" ymmärtämään, että kova työnteko ja looginen ajattelu vievät pidemmälle kuin lahjakkuus ja "fiilistely".
Jos ihminen todella haluaa oppia esimerkiksi soittamaan rumpuja ja hän harjoittelee joka päivä toteuttaakseen halunsa, rumpukapuloista tulee tavallaan hänen mielensä/ruumiinsa jatke."

- Heikki Malmberg
"Se on hyvää koska se on musiikkia" - M.A Numminen
Epämuusikko
11.09.2005 13:39:58
Ihan tälläinen mietelause tyyppinen ratkaisu joka sinsä on semi/off-topic:- Heikki Malmberg
Joku on zeninsä lukenut.
Virallisesti semi-urpo! ÄrLä #009
TomGoofy
11.09.2005 13:50:27
Ja eihän kukaan jaksa kiinnostua siitä rumpujen soitosta ku oot nähny sun lempirumpalin aluks heilumassa lavalla ja sit todellisuus iskee päin naamaa kun ekalla rumputunnilla opetellaan pitämään kapulaa oikein.
Youni
11.09.2005 15:58:56
Mielenkiintoisia harjoitteita löysin Antti Polamerin rumputunnilta. Hän käski hetkeksi unohtamaan tarkan tekniikan ja keskittymään ainoastaan rentouteen. Todella mielenkiintoista soittaa niin, käy myös lämmittelystä ja auttaa pääsemään rentoon fiilikseen.
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta. [Kuva setistä profiilissa]
wavelength
11.09.2005 18:05:32 (muokattu 11.09.2005 18:09:31)

Rumpalin soiton kehityskaari:

1) Rumpali soittaa pelkällä fiiliksellä, koska ei tiedä tekniikasta juuri mitään. Time ja tarkkuus eivät ole ollenkaan kohdalla, mutta sillä ei ole mitään merkitystä tässä vaiheessa. Tärkeintä on, että on hauskaa.

2) Rumpali soittaa tekniikalla, koska hän on perehtynyt käsi- ja jalkatekniikoiden saloihin. Soitto alkaa kuulostaa tasaisemmalta ja tarkemmalta, kliiniseltä ja tasapaksulta. Soittoon tulee yleensä liikaa tavaraa, koska täytyyhän niitä vaivalla opittuja tekniikoita käyttää.

3) Rumpali soittaa fiiliksellä ja tekniikalla, koska hän on sisäistänyt jonkin verran teknisiä perusasioita. Monimutkaisemmat, nopeammat ja vaikeammat osuudet saattavat vielä kuulostaa hieman jäykiltä, koska tekninen soittotaito ei ole vielä aivan täysin hallinnassa, tai samalla tasolla sisäisen kuulokuvan kanssa.

4) Rumpali soittaa pelkällä fiiliksellä, koska hän hallitsee tekniikan niin hyvin, että sen voi tyystin unohtaa. Kaikki soitto on intuitiivista ja virtaa suoraan rumpalin mielestä. Soittaminen on automaattista kuin hengittäminen tai sydämen sykintä, ja rumpali voi keskittyä pelkästään kuuntelemaan ja reagoimaan.

----

Neloskohdan saavuttaakseen rumpalin on kuunneltava todella paljon musiikkia, soitettava todella paljon musiikkia muiden muusikkojen kanssa, sekä harjoiteltava todella paljon tekniikkaa: fyysinen soittotapahtuma on kuitenkin täysin kiinni soittajan teknisistä valmiuksista, ja mitä parempi tekniikka ja time rumpalilla on, sitä paremmin hänen on mahdollista soittaa. Musikaalisuus on taas asia erikseen. Jos hallitsemaansa tekniikkaa ei osaa käyttää musikaalisesti, ei siitä ole mitään hyötyä -- paitsi ehkä kikkailuklinikkarumpaleille.

PS. En minä oikeasti tiedä mistään mitään. Olen soittanut rumpuja vasta pari vuotta, joten omakohtaista kokemusta minulla ei ole kuin ehkä kohdista yksi ja kaksi. Rummunsoittoa on kuitenkin kiva aina välillä miettiä filosofisesti. :)
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä.
Magetsu
11.09.2005 18:14:04 (muokattu 11.09.2005 18:15:07)
4) Rumpali soittaa pelkällä fiiliksellä, koska hän hallitsee tekniikan niin hyvin, että sen voi tyystin unohtaa. Kaikki soitto on intuitiivista ja virtaa suoraan rumpalin mielestä. Soittaminen on automaattista kuin hengittäminen tai sydämen sykintä, ja rumpali voi keskittyä pelkästään kuuntelemaan ja reagoimaan.

Jeps! Komppaan!!!
Späng ' Läng
moderndrummer88
11.09.2005 19:28:51
jaa-a oma soitto on tuossa jossain yhen ja kahen välillä, kovasti olen yrittänyt laajentaa musiikkimakuani ja kyllähän niitä mielenkiintoisia uusia tuttavuuksiakin on löytynyt, siis muaalta kuin tuon hevimetelin saralta
Norsk Arysk Blak Metal! Rahhh!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)